2018-09-17, 15:37
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Stora skillnad jag bränner över 3 miljoner om året bara på att leva och ha min levnadsstandard, och går inte in aktivt varje dag sitta med trading.

Och vid pensionsålder räknar mina portfölj värde ligger på 100-200 miljoner beräknat. Men hade jag satsar mer tid på trading och spenderat mindre pengar på leva lyxliv så hade inte varit problem bygga upp portfölj på miljard.
För dig och Baron von Münchhausen är det så klart jättelätt, men kom ihåg att du lurar vanliga människor att de kan åstadkomma vad du kan.
Citera
2018-09-17, 15:39
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Klart du kan belåna vad som helst. Utdelning är dock inte gratis pengar. Läs vad som skrivs.
Huruvida utdelning var gratis pengar diskuterades inte alls.
Citera
2018-09-17, 15:41
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Huruvida utdelning var gratis pengar diskuterades inte alls.
Så då håller du alltså med om följande påstående:

Ett annat sätt är handla dagligen stabila utdelningsaktier med hävstång, då räcker det med 20x hävstång och 1 utdelningsaktie per dag som ger 8-12% sedan göra så dagligen över 1 år framåt så har du långt över 1% löpande efter 24 månader.
Citera
2018-09-17, 15:52
Medlem
Citat:
För dig och Baron von Münchhausen är det så klart jättelätt, men kom ihåg att du lurar vanliga människor att de kan åstadkomma vad du kan.

Samma sak alla kan inte bli Warren Buffett heller, men det förändrar inte att marknad alltid går upp långsiktigt. Även om finns så klart förlorare som aldrig återhämtar sig samt att marknaden har sina stora börskrascher i sina cyklar.

Men handlar du med hävstång får du så klart mycket större vinstmöjligheter till lägre kapital. Även riskspridning möjligheter med.

Så antingen om du har 1kUSD kan du köpa 1 aktie för det utan hävstång, med 20x hävstång kan du köpa 20 aktier för värde 1kUSD st.

Köper du 1 aktie är risken att den kan gå ner även om din analys är bra, risk 20 aktier går ner samtidigt ja då får du gjort väldigt dåliga köp och bör skippa din trading. Eller så har du varit korkat köpt precis när marknad är ATH. Och vet man inte det bör man nog med inte handla.
Citera
2018-09-17, 16:16
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Så då håller du alltså med om följande påstående:

Ett annat sätt är handla dagligen stabila utdelningsaktier med hävstång, då räcker det med 20x hävstång och 1 utdelningsaktie per dag som ger 8-12% sedan göra så dagligen över 1 år framåt så har du långt över 1% löpande efter 24 månader.
Har inte lagt in nån åsikt om jag håller med eller inte överhuvudtaget.

Syserrors svenska är svårförstådd. Som jag förstår det handlas det en stabil aktie med 8-12% utdelning? Existerar en sådan skulle jag gärna vilja se den, bolag med 8-12% utdelning brukar sällan vara vad man kallar "stabila", snarare tvärtom. Bästa jag hittar på Large Cap i Sverige är väl Nobia, Nordea och H&M. Deras kursutvecklingar har väl inte varit strålande vilket inte hjälper. Nobia är väl den med högst utdelning av dessa, i nuläget lite under 11%. Men det är också det minst stabila bolaget av dessa också, skulle jag säga. De andra är väl en liten bit under 8% också vilket drar ner deras betyg också.

Ett annat problem är väl var du ska få tag på denna 20x hävstång, där du dessutom får utdelningen. Ska du låna får du visserligen hävstången, men var får du låna 20x ditt kapital, och till vilken ränta? Ska du handla nåt hävstångsinstrument brukar du väl sällan få utdelningen, speciellt inte i instrument med 20x hävstång.
Så nej, jag håller inte med.
Citera
2018-09-17, 16:17
Medlem
avvakta med aktier, Kraschen kommer nästa år
Citera
2018-09-17, 16:28
Medlem
Citat:
Har inte lagt in nån åsikt om jag håller med eller inte överhuvudtaget.

Syserrors svenska är svårförstådd. Som jag förstår det handlas det en stabil aktie med 8-12% utdelning? Existerar en sådan skulle jag gärna vilja se den, bolag med 8-12% utdelning brukar sällan vara vad man kallar "stabila", snarare tvärtom. Bästa jag hittar på Large Cap i Sverige är väl Nobia, Nordea och H&M. Deras kursutvecklingar har väl inte varit strålande vilket inte hjälper. Nobia är väl den med högst utdelning av dessa, i nuläget lite under 11%. Men det är också det minst stabila bolaget av dessa också, skulle jag säga. De andra är väl en liten bit under 8% också vilket drar ner deras betyg också.

Ett annat problem är väl var du ska få tag på denna 20x hävstång, där du dessutom får utdelningen. Ska du låna får du visserligen hävstången, men var får du låna 20x ditt kapital, och till vilken ränta? Ska du handla nåt hävstångsinstrument brukar du väl sällan få utdelningen, speciellt inte i instrument med 20x hävstång.

Kan göra ett lättare exempel då, långsiktig avkastning sett till index 10% om året på börsen alla fall. OMX30 ligger runt 12% med.

Handlar du det med 20x hävstång så blir 100$ av egna pengar 2000$ på marknaden.

10% årligen av 2000$ = 200$ om året avkastning på 100$ eget kapital.

Sedan handlad jag aktier / ETF:er globalt inte specefikt Sverige. Stabila bolag är bolag som historiskt hållit runt samma årliga avkastning årligen. Aktien värde ska ligga bra till med och ha viss framtid.

Även aktier på marknader vanligt folk inte direkt tillgång till.

Normalt är det ränta för hävstång ja, men jag har även ett specialavtal som gör betalar ingen ränta eller kostnad alls för hävstången.
Citera
2018-09-17, 18:02
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Kan göra ett lättare exempel då, långsiktig avkastning sett till index 10% om året på börsen alla fall. OMX30 ligger runt 12% med.

Handlar du det med 20x hävstång så blir 100$ av egna pengar 2000$ på marknaden.

10% årligen av 2000$ = 200$ om året avkastning på 100$ eget kapital.

Sedan handlad jag aktier / ETF:er globalt inte specefikt Sverige. Stabila bolag är bolag som historiskt hållit runt samma årliga avkastning årligen. Aktien värde ska ligga bra till med och ha viss framtid.

Även aktier på marknader vanligt folk inte direkt tillgång till.

Normalt är det ränta för hävstång ja, men jag har även ett specialavtal som gör betalar ingen ränta eller kostnad alls för hävstången.
Nu har jag väl ingen statistik att luta mig mot, men tror rent generellt att bolagen i ett index med högre avkastning har lägre kursörelser uppåt än indexen, just därför att dom delar ut större delen sina vinster. Sen att du inte handlar Sverige som du så ofta vill påpeka, visst, spelar egentligen mindre roll, utdelningen på stabila bolag är ungefär på samma nivå på de flesta börserna. Det går alltid att hitta högre utdelning, det är inte det som är problemet, problemet är att det också ska vara ett relativt riskfritt bolag också.

Om du nu har noll ränta/kostnad är det väl bara att gratulera, du suger tydligen nån rik sheiks penis på ett synnerligen tillfredställande sätt.
Citera
2018-09-17, 18:18
Medlem
Citat:
Nu har jag väl ingen statistik att luta mig mot, men tror rent generellt att bolagen i ett index med högre avkastning har lägre kursörelser uppåt än indexen, just därför att dom delar ut större delen sina vinster. Sen att du inte handlar Sverige som du så ofta vill påpeka, visst, spelar egentligen mindre roll, utdelningen på stabila bolag är ungefär på samma nivå på de flesta börserna. Det går alltid att hitta högre utdelning, det är inte det som är problemet, problemet är att det också ska vara ett relativt riskfritt bolag också.

Om du nu har noll ränta/kostnad är det väl bara att gratulera, du suger tydligen nån rik sheiks penis på ett synnerligen tillfredställande sätt.

Vad jag menar är världen är mycket större än Sverige, antal aktier i världen mot vad som finns handla i Sverige är ju extrem stor skillnad.

Sedan har du fel, dom som delar ut årligen går ju upp lika mycket. Enda skillnad deras aktie faller lika mycket som utdelning. Dom brukar även klara gå upp mer just för bra vinstdrivande bolag som klarar dela ut.

Så möjliga bolag hitta är ju extremt mycket större än som finns just i Sverige.

Fick precis en utdelnig idag på 38% från en aktie.

Jag är även mycket inne i Emerging Market, där kommer årliga avkastning långsikt vara långt över 10% som väst ger till index.

Även fördel kunna göra 15-25% extra avkastning endast i valutan. Ex INR nästan tappar dagligen långt tid nu (Indiska Rupee). Så där kan du köpa deras aktier till extrem stor rabatt bara pga deras svaga valuta nu.

Så folk som endast sitter handlar i Sverige har ju noll koll på världen.

Vill man tjäna riktiga pengar måste man vara riktig global.
Citera
2018-09-17, 20:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag misstänkte det.
Citera
2018-09-17, 22:49
Medlem
sT3AKs avatar
Roligaste läsningen på länge tills syserror kommer och förstör, Proactive var ett guldkorn ju.

För övrigt så är en av Aktiespararnas gyllene regel väldigt bra att följa, "sprid riskerna genom att investera i 10–15 bolag i 5–6 branscher".
Citera
2018-09-18, 00:15
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
avvakta med aktier, Kraschen kommer nästa år
Så sade många 2016...och även 2017...och nu du 2018. Fortsättning följer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in