Citat:
Ursprungligen postat av
TheRiddle-
Nu har jag väl ingen statistik att luta mig mot, men tror rent generellt att bolagen i ett index med högre avkastning har lägre kursörelser uppåt än indexen, just därför att dom delar ut större delen sina vinster. Sen att du inte handlar Sverige som du så ofta vill påpeka, visst, spelar egentligen mindre roll, utdelningen på stabila bolag är ungefär på samma nivå på de flesta börserna. Det går alltid att hitta högre utdelning, det är inte det som är problemet, problemet är att det också ska vara ett relativt riskfritt bolag också.
Om du nu har noll ränta/kostnad är det väl bara att gratulera, du suger tydligen nån rik sheiks penis på ett synnerligen tillfredställande sätt.
Vad jag menar är världen är mycket större än Sverige, antal aktier i världen mot vad som finns handla i Sverige är ju extrem stor skillnad.
Sedan har du fel, dom som delar ut årligen går ju upp lika mycket. Enda skillnad deras aktie faller lika mycket som utdelning. Dom brukar även klara gå upp mer just för bra vinstdrivande bolag som klarar dela ut.
Så möjliga bolag hitta är ju extremt mycket större än som finns just i Sverige.
Fick precis en utdelnig idag på 38% från en aktie.
Jag är även mycket inne i Emerging Market, där kommer årliga avkastning långsikt vara långt över 10% som väst ger till index.
Även fördel kunna göra 15-25% extra avkastning endast i valutan. Ex INR nästan tappar dagligen långt tid nu (Indiska Rupee). Så där kan du köpa deras aktier till extrem stor rabatt bara pga deras svaga valuta nu.
Så folk som endast sitter handlar i Sverige har ju noll koll på världen.
Vill man tjäna riktiga pengar måste man vara riktig global.