2018-09-17, 12:26
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vilka som lever på det startkapitalet? Kanske de "vanliga" människor jag läste en artikel om på AB för länge sedan?
Du läste en artikel för länge sedan i Aftonbladet om att det finns folk som lever på daytrading med småbelopp som 100000 kr?
Och nu tror du alltså uppenbarligen på det.

Citat:
Hittills i dag, 11 000kr plus på H&M. Varför? Jo, grafen i fredags tydde på en uppgång. Däremot - 500kr på Swedish Match. Så den får jag nu ha ögonen på. Resten av helgens satsningar ligger i USA.
Frågor på det?
Och de tidigare veckorna såg det ut så här:
Citat:
Men jag tänker runda av genom att berätta om mina tre veckor.
Den första förlorade jag 50 000kr.
Den andra med ett nytt konto förlorade jag ca 15-20 000kr
Den tredje gick jag vinst på 10 000kr
Och på den vägen kommer det fortsätta.
Ibland några veckor med vinst och sedan andra med förlust.
Är det en period där börsen som helhet befinner sig i uppgång, kommer du antagligen landa med några tusenlappar plus.
Under nedgångsperioder kommer det bli förlust de flesta veckorna och då tar dina 100000 slut.

Citat:
Nej, jag menar att jag inte är villig att förlora mer än 100 000kr.
Vad har du tänkt göra de gånger dina 100000 tar slut då?

Citat:
Så jag ska låna pengar som sedan ska spekuleras? Tja, det var så bankkrisen uppstod. Men jag frågade dig vad man ska leva på medan man bygger kapitalet? Kanske du kunde svara på det?
Om du ens kan komma i närheten av att prestera en genomsnittlig vinst på 1 % per dag, lär du inte behöva låna ett öre.
Jag skulle i så fall omgående erbjuda dig en månadslön på 200000 kr.

Inte för att jag skulle komma långt med ett det. Det finns investmentbanker som ägnar sig åt trading de skulle bjuda över direkt och erbjuda dig en årslön på tiotals miljoner. Ingångslön då.

Faktum är att det är ytterst få som klarar av att över tid prestera ett snitt på 0,1 % per dag (dvs 27 % per år).
Citera
2018-09-17, 12:48
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Men att fånga ett par aktier på uppgång o sälja efter en kvart är faktiskt inte svårt alls.
Det svåra är att hitta rätta lägen för att både köpa o sälja
Som jag skrivit tidigare i tråden så hade jag efter tre veckor legat på ett rejält plus om jag räknar bort både stora vurpor samt stora uppgångar som jag gjorde på H&M.
Genom analyser så ser man även sina misstag. Mina största misstag hittills är att jag haft stora pengar i rörelse medan jag inte kunnat ha koll på dem. Men samma sak där. Jag kollar bakåt o inser att de hade ökat om jag bara väntat.
Ett par veckor är långt ifrån tillräckligt för att dra några slutsater. Missförstå mig inte, det går absolut att leva på daytrading om man är tillräckligt duktig. Jag lever själv delvis på det. Men inte genom att handla aktier utan hävstång med 100.000 kr. Det är så gott som omöjligt. 1% är i de flesta fall så gott som hela uppgången många aktier gör under en dag, om du handla aktier med hyfsad likviditet.

Om jag har förstått rätt handlar du på ett demokonto? Får jag göra en gissning på hur du handlat?
När jag började få planer på att börja daytrada gjorde jag det här felet. Jag tror du har handlat på ditt demokonto i aktier med dålig likviditet. Det är skitlätt att göra nån procent på såna aktier om man inte behöver ha nån att sälja/köpa sina 100.000 kr i aktier till där handeln i snitt är 10.000 kr PER DAG. Därför är demokonton väldigt missvisande för hur det funkar i verkligheten. Om du försöker sälja så mycket i såna aktier kommer kursen falla med 5-10%.
Du kan väl nämna ett par aktier du handlat i, du behöver inte säga varför, bara namnen räcker.
Citera
2018-09-17, 12:49
Medlem
Citat:
Det är då man får kompensera vinster med förluster.
Gjorde det precis nyligen när Swedish Match hade gått med förlust. Då fångade jag KLM i en uppgång o sedan sålde jag båda efter en halvtimme med en mindre gemensam vinst.
När detta skrivs så ligger jag på en exakt vinst på 3000kr. Svaret under skrevs innan detta.
Detta är då vad jag ligger på här o nu.
Hade jag haft riktiga pangar så hade jag nog cashat in. Men nu sitter jag o lär mig. Då kan jag ta förluster som en lärdom utan att det kostar.

Tja. Efter dagens start så skulle jag just nu ligga på 4000kr plus om jag sålde av det jag har aktivt nu.
Att jag lyckades så pass i morse var ren tur.
Men att fånga ett par aktier på uppgång o sälja efter en kvart är faktiskt inte svårt alls.
Det svåra är att hitta rätta lägen för att både köpa o sälja
Som jag skrivit tidigare i tråden så hade jag efter tre veckor legat på ett rejält plus om jag räknar bort både stora vurpor samt stora uppgångar som jag gjorde på H&M.
Genom analyser så ser man även sina misstag. Mina största misstag hittills är att jag haft stora pengar i rörelse medan jag inte kunnat ha koll på dem. Men samma sak där. Jag kollar bakåt o inser att de hade ökat om jag bara väntat.

Men, jag säger samma sak nu som jag sagt tidigare i tråden.
Förklara gärna bort att det redan finns människor som lever på daytrading. För de finns.
Det är klart att det finns folk som lever på daytrading. Har jag påstått annat? Det jag säger är att det finns ingen i hela världen som kan snitta 1% om dagen över tid. Lyckas du med det i enbart några få år så kommer du ha mer pengar än hela världens samlade tillgångar. Faktum är att majoriteten av alla daytraders inte ens slår index över tid.
Citera
2018-09-17, 12:55
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det finns investmentbanker som ägnar sig åt trading de skulle bjuda över direkt och erbjuda dig en årslön på tiotals miljoner. Ingångslön då.
Eller eliminera honom, det skulle ju förklara varför det inte finns några traders som lyckas dra in 1% om dagen
Citera
2018-09-17, 13:26
Medlem
1% om dagen är ju inget konstigt om man då handlar med större hävstång.

Som ett exempel säg du har 100k och handlar med 500x hävstång, 1% är alltså 1k vinst per dag.

Så säg du tar en EUR/USD position för 200:-, då krävs det ca. 120 pips vinst för göra 1000:-. Dagliga rörelser när inte är extrema hopp är ca 50-150 pips per dag. Men köper du en position för 400:- krävs bara ca 60 pips rörelse. Köper du för 800:- 30 pips rörelse etc etc. Lite större position gör du 1000:- bara på marknadens brus på någon sekund.

Oavsett om du gör en trade på 200:- eller 1000:- i storlek har du ändå minst 99k fritt kapital som säkerhet. Så du har ändå pengar göra flera trade och vänta tiden tar tills du gör vinst på alla.

Dock kanske fel säga man ska göra just 1% just varje dag, vissa trade man gör är ju tänkt göra kanske 10% vinst men kanske tar 10 börsdagar nå till den nivå. Delar man 10% på 10 dagar blir det ändå utslaget 1% om dagen.

Men utan hävstång bli det så klart helt jävla annat läge göra 1% om dagen, eller om man har flera miljarder USD handla med varje dag får du med problem. Ena av orsak din möjliga hävstång begränsas mycket samt du blir begränsad vad du kan handla pga likviditet i marknad.

1 miljard USD med 500x hävstång, ja en order på 500 miljarder USD inte så lätt få in på marknad. Eller kunna få sålt sedan. Så alla fattar att omöjligt när man kommer upp i vissa summor klara handla så.

Ett annat sätt är handla dagligen stabila utdelningsaktier med hävstång, då räcker det med 20x hävstång och 1 utdelningsaktie per dag som ger 8-12% sedan göra så dagligen över 1 år framåt så har du långt över 1% löpande efter 24 månader. Bara välja aktier som historisk håller sin årliga utdelning och aktiens värde inte är på riskabel nivå.

Dock nu när marknad är ATH och vi närmar oss börskrasch så är risker allt för höga allt faller neråt och ger en stor förlust istället.
Citera
2018-09-17, 13:34
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror

Som ett exempel säg du har 100k och handlar med 500x hävstång, 1% är alltså 1k vinst per dag.

Så säg du tar en EUR/USD position för 200:-, då krävs det ca. 120 pips vinst för göra 1000:-. Dagliga rörelser när inte är extrema hopp är ca 50-150 pips per dag. Men köper du en position för 400:- krävs bara ca 60 pips rörelse. Köper du för 800:- 30 pips rörelse etc etc. Lite större position gör du 1000:- bara på marknadens brus på någon sekund.

Oavsett om du gör en trade på 200:- eller 1000:- i storlek har du ändå minst 99k fritt kapital som säkerhet. Så du har ändå pengar göra flera trade och vänta tiden tar tills du gör vinst på alla.

Dock kanske fel säga man ska göra just 1% just varje dag, vissa trade man gör är ju tänkt göra kanske 10% vinst men kanske tar 10 börsdagar nå till den nivå. Delar man 10% på 10 dagar blir det ändå utslaget 1% om dagen.

Men utan hävstång bli det så klart helt jävla annat läge göra 1% om dagen, eller om man har flera miljarder USD handla med varje dag får du med problem. Ena av orsak din möjliga hävstång begränsas mycket samt du blir begränsad vad du kan handla pga likviditet i marknad.

1 miljard USD med 500x hävstång, ja en order på 500 miljarder USD inte så lätt få in på marknad. Eller kunna få sålt sedan. Så alla fattar att omöjligt när man kommer upp i vissa summor klara handla så.

Ett annat sätt är handla dagligen stabila utdelningsaktier med hävstång, då räcker det med 20x hävstång och 1 utdelningsaktie per dag som ger 8-12% sedan göra så dagligen över 1 år framåt så har du långt över 1% löpande efter 24 månader. Bara välja aktier som historisk håller sin årliga utdelning och aktiens värde inte är på riskabel nivå.

Dock nu när marknad är ATH och vi närmar oss börskrasch så är risker allt för höga allt faller neråt och ger en stor förlust istället.
Haha, dina inlägg ger mig alltid stort nöje att läsa!

Miljarder dollar och utdelningsaktier med hävstång!

Skål på dig syserror!
Citera
2018-09-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror

Finns det någon börsmäklare som lånar ut så mycket som till 500X hävstång? Nu har jag inte på något vis undersökt saken, men jag har svårt att tänka mig att någon skulle göra det: det räcker med att det underliggande pappret minskar med 0,2% så är det insatta kapitalet borta, och om pappret minskar ännu mer så står kunden där med en potentiellt konkursmässig skuld att betala.
Citera
2018-09-17, 13:44
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII

Skål på dig syserror!
Nu kan jag ju inte svara för syserror, men det går faktiskt att få hävstång på precis alla värdepapper om man belånar sig. Sen att hitta en bank som vill låna dig 500x vad du har är nog svårare.
Citera
2018-09-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII

Skål på dig syserror!

Stora skillnad jag bränner över 3 miljoner om året bara på att leva och ha min levnadsstandard, och går inte in aktivt varje dag sitta med trading.

Och vid pensionsålder räknar mina portfölj värde ligger på 100-200 miljoner beräknat. Men hade jag satsar mer tid på trading och spenderat mindre pengar på leva lyxliv så hade inte varit problem bygga upp portfölj på miljard.
Citera
2018-09-17, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Nu kan jag ju inte svara för syserror, men det går faktiskt att få hävstång på precis alla värdepapper om man belånar sig. Sen att hitta en bank som vill låna dig 500x vad du har är nog svårare.

Aktier/ETF har jag 20x hävstång på endast, 500x har jag på FX och Index. 100-200x på råvaror.

Så ex 1000USD köp blir aktievärde 20.000USD, så köper man 1 utdelningsaktie dagligen (där ex-dividend dagen är dagen efter) på 10% får du 2000USD dagligen i utdelning.

Om man väljer bolag där historiskt utdelning håller i sig årligen så tar det 12 månader komma i synk, även om aktiens värde faller med lika stor % som utdelningen brukar det inte ta 12 månader ändå komma upp i samma värde. Många återinvesterar sin utdelning eller många köper efter ex-divident dagen igen.

Men som sagt att börja gå in så stort så från början när marknad är ATH där risk för större nedgång mycket större än möjligt uppgång är riskabelt.
Senast redigerad av syserror 2018-09-17 kl. 13:58.
Citera
2018-09-17, 14:36
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Jag kollar på hur det brukar vara med aktier. Tydlig trend.

Lita på din intuition och den tydliga trenden du ser och blanka istället då?
Citera
2018-09-17, 15:35
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Klart du kan belåna vad som helst. Utdelning är dock inte gratis pengar. Läs vad som skrivs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in