Citat:
Ursprungligen postat av
Legooo
"Hanna" vittnet lämnar sin bostad ca kl: 02:10, 02:15 och hör då oväsen mot ekkuddenvägen.
Hon hör flera personer: en kvinna som skriker "Så får ni inte göra" och "Nej nej" och hör även minst två mansröster från samma ställe någon skriker "Faan".
Att Helena skulle ”ni:a” en gärningsman känns inte tänkbart, att ni:a någon gjordes på 1800-talet i en situation då man frågade tanten ”vet ni vad klockan är”. Om Helena skulle blivit dödligt överfallen av flera gärningsmän så har jag fortfarande väldigt svårt att tänka mig att hon skulle säga ”Så får ni inte göra”. För mig talar detta mer åt att det skulle kunna vara en annan kvinna som säger detta ”så får ni inte göra” ”Nej nej”.
I ett sådant scenario så kan jag inte släppa tanken att en bil råkat köra över Helena på ekuddenvägen när hon skulle gena över vägen till skogsstigen. Alla i bilen går ut och det blir tumult männen i bilen bestämmer sig i paniken att lyfta in Helena i skogspartiet, kvinnan som var med i bilen skriker då "Så får ni inte göra" "Nej Nej". Kvinnan ville kanske kontakta polisen medans männen kommer överens om att inte göra det; det slutar med att kvinnan gråter och skriker; tillslut får de in henne i bilen. Väl i bilen bestämmer de sig för att ta med sig kroppen för att göra sig av med bevis. Men pga av den trafikerade vägen så åker de istället runt in på cykelbanan, parkerar vid lekplatsen där de i lugn och ro kan lyfta in kroppen.
Om det nu mot all förmodan faktiskt är så att det är Helena som skriker… Så tror jag på GW:s teori. Man kan iallafall konstatera är att något händer på ekuddenvägen med en bil inblandad och flera personer….
Mannen med glasögon av pilotmodell som är identifierad inne på stadshotellet klängandes på Helena och ringandes till sin sambo strax efter kl 2 från torget; har jag väldigt svårt att få in i vad ”Hanna” vittnet hör kl 02:10 med flera personer och en bil….
Om brovittnet är korrekt (vilket jag betvivlar) och verkligen är Helena hon ser (vilket jag också betvivlar) med en man bredvid så är dennes vapendragare medveten om detta och införstådd att hämta sin bil och komma ikapp.
Några tankar kring 'Legooos' påkörnings- scenario ute på Ekuddenvägen.
Tre ynglingar (varav en kvinna) i en bil körde på Helena när hon korsade Ekuddenvägen, hon avled omedelbart. Trots den oerhörda chock som en dödsolycka skulle ha inneburit så var man i sådant fall ändå så pass handlingskraftiga och förutseende att man direkt bar in kroppen i skogspartiet för att sedan ta bilen, köra in bakvägen via cykelvägen för att slutligen lasta in den i bagageutrymmet.
På endast ett par minuter hann man alltså ta beslutet (med allt vad det innebär, rättsligt osv) att ta med sig kroppen för att dumpa den, gräva ner den, sänka den i Vänern... istället för att göra som alla cicvilicerade människor hade gjort, dvs. kontakta polisen och berätta att det hade hänt en olycka.
Frågan är om något sånt här vansinnigt
någonsin ens har hänt i Sverige tidigare?
Att tre personer skulle vara överrens om ett så pass makabert beslut som att ta med sig och dumpa en påkörd kvinnas döda kropp låter fullkomligt osannolikt.
Att dessa tre personer dessutom skulle ha lyckats hålla tyst om detta i 26 år, alla tre! det hade nog varit en omöjlighet.
Så nej, påkörnings-teorin vågar jag säga att man kan utesluta.
För övrigt så hade det väl i sådant fall varit betydligt enklare att bara smita från platsen... Varför kämpa och slita med en död kropp i onödan?