Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Och i vilket av dessa skulle judarna bilda en stat enbart på mark de ägde?
De första var Tel Aviv och Negev, d.v.s judarna skulle ge bort mark som de ägde på alla andra ställen till araberna. Tel Aviv var en öken innan sionisterna kom dit trots att du säkert läst att det var en arabisk metropol. Araberna sa blankt nej, de skulle ha allt.
Citat:
Du har en obehaglig vana av att hitta på vad jag skall ha sagt.
Jasså, du tror inte att folk kan kolla upp dina inlägg i kronologisk ordning med en dator?
Citat:
För att kunna avgöra vad palestinierna skulle accepterat måste vi ha ett konkret förslag de hade att ta ställning till. Inget sådant som bara omfattade judiskägd mark existerar.
De första förslagen som araberna nekade var betydligt mindre än 50% av det totala Palestinamandatet. Anledningen att FN gav judarna mer var att man förväntade sig mycket mer judisk invandring samt att den största delen var Negev som araberna ändå inte använde. Allt handlar i slutändan om några kvadratkilometer mellan Tel Aviv och Jerusalem, inte hela landet som du påstår.
Citat:
Sen är det naturligtvis nonsens att tro att vem som helst som äger en plätt land automatiskt skall ha rätt att utropa en stat där. Skulle jag lyckas köpa några kvadratkilometer land i Israel och utropa en egen stat där skulle jag först bli utskrattad och om jag verkade mena allvar israeliska militären komma och köra bort mig. (Vilket du du skulle kalla angreppskrig från Israels sida?)
Se där, nu hoppade du igen. Nu handlar det inte längre om äganderätten utan om rätten till självbestämmande. Nu verkar du hävda att araberna har rätt att utropa en stat där judar inte är medborgare men judar inte har rätt att utropa en stat där bägge är medborgare. Och till det det ofrånkomliga faktum att ingen av PLOs grundare var palestinier själva.
Jag skulle vilja att du svarade ärligt på en hypotetisk fråga:
Tre personer:
1. En "palestinier" född i Sverige som aldrig bott i Israel eller Palestina, har dock föräldrar som bott en generation i området.
2. En "palestinier" född i Sverige som aldrig bott i Israel eller Palestina, har dock far eller morföräldrar som bott 2 generationer i området. Personens föräldrar har dock aldrig bott i området.
3. En israelisk jude, född i Israel, bott i Israel hela livet, har föräldrar som bott i Israel hela livet.
Kan du rangordna dessa personer enligt vilken "rätt" du anser de har till att bo i Israel och motivera varför?