Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Jag har, som du möjligen noterat, under några år fördjupat intresserat mig för högerextremismen i Sverige och internationellt. Egentligen motiverad av kommissarie Alf Anderssons tanke att man borde granska Palmes "farligaste politiska fiender".
Det är ingen sensationell och överraskande tanke att en vänsterpolitiker mördas av högermän. Det vore högst märkligt om polisen inte utredde ett sådant uppslag. "Utredningen" som Ölvebro gjorde av nazistpoliser är summarisk och utan värde.
Jag har nog numera bättre koll än 99,9 procent av landets befolkning på den svenska och internationella högerextremismen inklusive namn och nätverk. Jag är, vill jag påstå, synnerligen påläst i frågan.
Det handlar inte endast om de publika WACL, EAP etc utan om andra fördjupade kunskaper i ämnet och om personer inom svenska staten och inom andra stater relevanta för utredningen.
Här hittar jag naturligtvis en mängd personer med motiv att mörda Palme, men jag hittar inte någon direkt koppling till mordet om du förstår vad jag menar. Det saknas alltså stabil bevisning för att personerna jag studerat har något med mordet att göra. De hatade Palme, javisst. Men hade de med mordet att göra?
SD bildades 1988 och har som parti naturligtvis inget med mordet att göra. Om trådskribenter söker svar inom socialdemokratin så är det också viktiga bidrag i utredningen. Vi måste forska brett.
För egen del försöker jag finna fakta (som du vet) och via dessa fakta kunskap om eventuella konspiratörer/gärningsmän.
Det jag personligen finner intressant för stunden är "Tensonmannen" som gick bakom paret Palme 50-60 meter norr om mordplatsen ca 1 minut före mordet.
Vem var då han? Ja, även det har jag (naturligtvis) en teori om men det är endast en teori. Dock menar jag att det finns ett antal kännetecken som pekar i en viss riktning - sättet att gå, klädseln, glasögonen, åldern, längden, kontexten, händelser i anslutning till mordet, personkopplingar mm.
En ledtråd är AB:s artiklar 1993. Det nätverket är riktigt obehagligt.
Vi behöver alltså - som vanligt - bevis. Vi ska inte misströsta. Förr eller senare hittar vi den där/ de där avgörande pusselbiten/pusselbitarna. Om det är jag övertygad. Let´s fight on.
Vill du också berätta om sättet att gå, du nämner det först?
Tycker du att sättet att gå är lätt att utläsa i tidiga förhör, polisen frågar ingående om rörelsemönster, AH, LJ framför andra?
Inte en yngre mans vighet, Delsborn. Spänstig, studsande steg, Lisbeth Palme.
Fundera ut ett bra svar här, sättet att gå, har det påverkats av utredningen kring CP?
Tunga bestämda steg, sprang som fan, rundade paret och gick in i gränden, såg ut som det var jobbigt, framåtlutad.
Gör en smart grej! Sätt upp en tejpbit på väggen, markera 1986 till 1989 veckovis. Lägg därefter in Anna Hages initialer, Anders Delsboms, Inge Morelius. Lägg in rättegångar, tidningsartiklar, olika spår, lägg in allt!
Elefantstil.