2018-09-16, 00:27
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
1. Att Flashback är totalt SD-dominerat är helt klart. Det är bara att se hur olika omröstningar utfaller. Det är också helt klart att SD har sina rötter i BSS, fascism och nazism.

2. Det är helt oväsentligt vilka partier Olof Palmes mördare sympatiserade med. Inga partier kan hållas ansvariga för vad deras sympatisörer företar sig.

3. Underrättelsetjänster, nazister, islamister etc infiltrerar partier och i varje fall är jag intresserad av kunskap om detta. Inte minst när det gäller partier som jag kan sympatisera med.

Men jag har inga illusioner om att privatspanar-rörelsen ska börja söka i nya riktningar.

Tycker du drar det lite för långt ibland. Men det är inte omöjligt att personer inblandade i MOP senare dyker upp i sd. Dock bör vi minnas att sd inte fanns vid tidpunkten för MOP. Kanske dock kan du hitta inblandade i MOP som var aktiva i da eller BSS eller tom vam vid denna tid och senare försvann in i sd träsket
Framförallt knäckehäxan själv, Carl Lundström, borde få besök av en speciell del av svenska militären medförande en trasa och en hink vatten.
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-09-16 kl. 00:33.
Citera
2018-09-16, 01:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Det stora problemet i länken jag hänvisar till är att det är tolkning av vittnesuppgifter, jag skulle vilja se vittnesförhören direkt och bilda min egen uppfattning. Intressant vore också när vittnesförhören gjordes dvs hur mycket massmediainformation hade vittnena när de lämnade sina uppgifter? Detta skulle inte bara vara av ondo eftersom det som blir kvar blir högintressant.
Jag har gjort en analys baserat på länken men med tanke på att den är baserad på andrahandsuppgifter så är värdet inte uppskattningsbart, men stämmer den så går det att spåra scenariot långt. Men som sagt otillförlitligt.
Jag har en längre tid kliat mitt huvud när det gäller vittnesuppgifterna vid mordet, det finns ingen GM före mordet men tensonmannen öppnar en tänkbar möjlighet.

Du hittar vittnesförhören här http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Citera
2018-09-16, 01:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, fabulerar och "utvecklar" sin historia; mytomanerna icke att förglömma.Och denne man ska ha varit iklädd en lårlång jacka i samma blå färgkulör som ryggen på Televerkets Stockholmskatalog A-M. Eftersom NF sagt sig ha fortsatt gå i c:a 10 sek efter skotten och sedan stått kvar upp till 40 sek kanske man inte vågar utesluta att han sett vittnet LL som farit omkring på platsen och även varit framme och pratat med AB..?
https://minfil.com/a5583ah5b0/Dimsyn_jpg

Hur som helst torde man med ledning av de olika bankomatuttagen kunna se huruvida AB - som helt klart kan vara den man som "gick lite underligt" plus att AB kan ha haft händerna i fickorna (vilket NF tyckt sig minnas) och gått lite framåtlutad så att han när NF passerat kan ha gett intryck av att jackan varit längre än den i själva verket var. X hade gått saktare än paret Palme (vilket AB också betonat att han gjort).

Omsatt på AB och hans kompisars uppskattade bankomatuttag 23:15 resp.23:16 (och förutsatt samma tidsförskjutning som gällt IM:s passagerare), ser tidsscenariot ut ungefär så här:

Premisser: Mordtid: 23.21.20 - Tidsdiskrepans: 2 min 32 sek - Varje uttag tar 33 sek - 10 sek mellan uttagen - Uttagen avslutas under två på varandra följande minuter:
Antag två uttag: 23.15.25 - 23.15.58 + 23.16.08 - 23.16.41 = Realtid 23.17.57 - 23.18.30 + 23.18.40 - 23.19.13; ute på gatan 23.19.23 - Nu 1 min 57 sek till skottlossning (bortses här från ± 10 sek - vilket i praktiken rör sig om ± 12 m i takten 1,2 m/s).

Fakta om bankomaterna:
https://minfil.com/Aem532h9b6/Bankomater_jpg

Det finns nu fem prel. uttagstider att laborera med; dessutom NF:s resp. makarna Palmes gångtakt (m/s) samt vetskapen om att AB promenerat saktare än det sällskap han så småningom upptäckt framför sig:

IM:s passagerare:
23:19:29 – 23:20:02
23:20:06 – 23:20:39
23:20:47 – 23:21:28 (hör två skott i samband med att kontollkoden slås in för snabbt varpå ny inknappning görs)

AB:s kompisar:
23.17.57 - 23.18.30
23.18.40 - 23.19.13 (antaget att gänget är ute från banken och börjar gå norrut 23.19.23 återstår knappt 2 min till skottlossning)

Än en gång - utmärkt. Tack. Jag har själv antagit (utan att ha gjort dina eminenta detaljanalyser) att AB:s sällskap bör ha lämnat Bankomaten ca 2 min före mordet. Det verkar rimligt eftersom de inte har uppfattat någonting. De måste ha hunnit ganska långt och troligen befunnit sig på västra sidan av Sveavägen eftersom de skulle till festlokalen (kåren) i kvarteret där.

AB befann sig alltså, så vitt jag förstått, aldrig så långt norrut som Sveavägen 44 utan vankade kring Bankomaten/reklampelaren och söder om Bankomaten, dvs vid Dekorima.

NF kan som du säger på sitt långa avstånd efter skotten även ha sett andra personer än AB, exempelvis LL. Hans raska slutsats att han såg AB är alltså inte 100 procent tillförlitlig. Däremot framstår han som ett trovärdigt vittne. Jag ser inget rationellt skäl till varför han skulle dikta ihop detta. Han verkar inte alls vara en uppmärksamhetssökande person som AL/SE.

Jag märker generellt att det är säkrast att endast registrera det som vittnena i de tidiga förhören säger sig ha sett och analysera uppgifterna. Man ska inte bry sig om hur vittnena själva tolkar sina egna synintryck eller andras synintryck.

Man får ägna sig åt bred datainsamling för att därefter granska och jämföra detaljerna så att en större bild så småningom kan framträda. Och den större bilden behöver då inte alls överensstämma med hur enskilda vittnen tolkat händelseförloppet.

Tittar just nu djupare på alla vittnesuppgifter om jackan. Det är möjligt att "artbestämma" den. Man får bland annat bedöma vilka förutsättningar att göra korrekta iakttagelser de olika vittnena hade. Och naturligtvis jämföra utsagorna. Inte för att hitta en minsta gemensam nämnare utan för att hitta jackan om du förstår vad jag menar.
Citera
2018-09-16, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, fabulerar och "utvecklar" sin historia; mytomanerna icke att förglömma.Och denne man ska ha varit iklädd en lårlång jacka i samma blå färgkulör som ryggen på Televerkets Stockholmskatalog A-M. Eftersom NF sagt sig ha fortsatt gå i c:a 10 sek efter skotten och sedan stått kvar upp till 40 sek kanske man inte vågar utesluta att han sett vittnet LL som farit omkring på platsen och även varit framme och pratat med AB..?
https://minfil.com/a5583ah5b0/Dimsyn_jpg

Hur som helst torde man med ledning av de olika bankomatuttagen kunna se huruvida AB - som helt klart kan vara den man som "gick lite underligt" plus att AB kan ha haft händerna i fickorna (vilket NF tyckt sig minnas) och gått lite framåtlutad så att han när NF passerat kan ha gett intryck av att jackan varit längre än den i själva verket var. X hade gått saktare än paret Palme (vilket AB också betonat att han gjort).

Omsatt på AB och hans kompisars uppskattade bankomatuttag 23:15 resp.23:16 (och förutsatt samma tidsförskjutning som gällt IM:s passagerare), ser tidsscenariot ut ungefär så här:

Premisser: Mordtid: 23.21.20 - Tidsdiskrepans: 2 min 32 sek - Varje uttag tar 33 sek - 10 sek mellan uttagen - Uttagen avslutas under två på varandra följande minuter:
Antag två uttag: 23.15.25 - 23.15.58 + 23.16.08 - 23.16.41 = Realtid 23.17.57 - 23.18.30 + 23.18.40 - 23.19.13; ute på gatan 23.19.23 - Nu 1 min 57 sek till skottlossning (bortses här från ± 10 sek - vilket i praktiken rör sig om ± 12 m i takten 1,2 m/s).

Fakta om bankomaterna:
https://minfil.com/Aem532h9b6/Bankomater_jpg

Det finns nu fem prel. uttagstider att laborera med; dessutom NF:s resp. makarna Palmes gångtakt (m/s) samt vetskapen om att AB promenerat saktare än det sällskap han så småningom upptäckt framför sig:

IM:s passagerare:
23:19:29 – 23:20:02
23:20:06 – 23:20:39
23:20:47 – 23:21:28 (hör två skott i samband med att kontollkoden slås in för snabbt varpå ny inknappning görs)

AB:s kompisar:
23.17.57 - 23.18.30
23.18.40 - 23.19.13 (antaget att gänget är ute från banken och börjar gå norrut 23.19.23 återstår knappt 2 min till skottlossning)
Runt 2 min känns som rimligt.
Då har vi ett par tänkbara möjligheter för AB:s rörelser, och ett par mindre tänkbara.

1. Han befinner sig tio meter bakom makarna Palme när dom är utanför butiken La Cartiere.
Han befinner sig alltså 65 m norr om bankomaten ca 1 min före skotten.

2. Han står kvar och väntar vid bankomaten i ca 2 min efter att vännerna gått norrut, och är mannen som IM sett.

3. NF har misstagit sig på mötesplatsen som egentligen var ett 20-tal meter närmare bankomaten, vilket skulle flytta Palme till en position mellan Sveavägen 44 och bankomaten.
Problemet med det är att AB fortfarande är för långt norrut, och att tidsglapper i promenadtid som redan innan var 43 sek ökar ytterligare. Det är alltså mindre tänkbart. Samtidigt som det förutsätter att även AB gjort samma tidsuppehåll som Palme.

4. Han står kvar vid bankomaten och väntar, men är inte mannen som IM sett. Det innebär att han på något sätt stått i en position där han kunnat hålla sig dold eller åtminstone väldigt stilla för att inte dra på sig IM:s uppmärksamhet, och han har inte heller själv sett mannen som IM talat om. Trots att avståndet dem emellan kan ha varit högst 15 m.

Då skulle det i så fall funnits tre personer på trottoaren. Mannen i Tensonjackan, AB och mannen mellan ingången och avfasningen.

5. Det är precis som han säger. Han började gå söderut redan innan vännerna kom ut, och hann inte längre än 10 m innan skotten.
Var var då vännerna, och hur kunde dom missa det?
Citera
2018-09-16, 10:09
Medlem
Citat:
1. Att Flashback är totalt SD-dominerat är helt klart. Det är bara att se hur olika omröstningar utfaller. Det är också helt klart att SD har sina rötter i BSS, fascism och nazism.

2. Det är helt oväsentligt vilka partier Olof Palmes mördare sympatiserade med. Inga partier kan hållas ansvariga för vad deras sympatisörer företar sig.

3. Underrättelsetjänster, nazister, islamister etc infiltrerar partier och i varje fall är jag intresserad av kunskap om detta. Inte minst när det gäller partier som jag kan sympatisera med.

Men jag har inga illusioner om att privatspanar-rörelsen ska börja söka i nya riktningar.

Tycker det känns rimligt och rannsaka socialdemokratin.
Vilka riktning gick man efter att OP mördades.
Neutraliteten sköts i sank helt och hållet.
Fanns det opinion inom s som ville styra riktningen bort mot OP visioner?
Citera
2018-09-16, 11:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Tycker det känns rimligt och rannsaka socialdemokratin.
Vilka riktning gick man efter att OP mördades.
Neutraliteten sköts i sank helt och hållet.
Fanns det opinion inom s som ville styra riktningen bort mot OP visioner?
Jag antar att du menar att SAP borde granskas. Ja och ur många perspektiv, men det gör vi hela tiden.

Att SAP-regeringen mörkade utredningen tycks i varje fall inte de borgerliga partierna ha invänt emot. Mycket tydde i början på en känslig konspiration vars avslöjande skulle ha kunnat innebära en total kollaps av svensk politik.

Att Sven Aspling var CIA-anstruken, enligt Colby själv, och att Sven Andersson skickade information till Washington som skulle hjälpa USA att bomba i Vietnam, tyder inte på att de var lojala mot Palme.

Med WACL som kamouflage deltog Reaganadministrationen i utrensningsaktioner i Latinamerika samtidigt med Iran-Contras-affären. Tiotusentals vänstermänniskor spårades upp och torterades ihjäl och distribution av tonvis med knark finansierade aktionerna. Bofors var inblandade och Palme mördades. Och Bofors hade koppling till såväl Barbro som MOP. Och IK hade kontakt med Bofors och med Barbro och fick ett flertal jobb i s-regeringarna åren efter mordet, som departementssekreterare m.m.
Senast redigerad av iesho 2018-09-16 kl. 12:02.
Citera
2018-09-16, 14:47
Medlem
ieshos avatar
EAP (Europeiska Arbetarpartiet) utgick från USA på 60-talet och sökte ursprungligen framställa sig själv som en vänsterextremistisk organisation. Snart visade det sig emellertid att EAP var en högerextremistisk underrättelsetjänst och desinformationsorganisation, som hade getts militär träning av Mitchell WerBell III, tidigare OSS-officer och kontraktagent för CIA, samt vapenhandlare, legosoldat och rådgivare till högerextremistiska regimer i Centralamerika. WerBell samarbetade med General John Singlaub under andra världskriget, och 1982 undervisade Singlaub på WerBells träningsläger. En representant för president Reagans nationella säkerhetsråd, Norman Bailey har beskrivit EAP som »en av de bästa privata underrättelseorganisationerna i världen» och som en organisation som under Reagan började synas alltmer ofta i Washington. Generalsekreteraren för EAP i det tidigare Västtyskland Anno Hallenbroich – placerad i det amerikanska underrättelsehögkvarteret i Wiesbaden – var samtidigt bror till chefen för den västtyska säkerhetstjänsten Heribert Hallenbroich. Inom den svenska polisen finns också personer på hög nivå som talar om EAP i positiva ordalag. EAP hade tidigare under ett flertal år riktat en hetskampanj mot Olof Palme och beskrivit honom som djävulens djävul, som sinnesjuk och som fascist. Strax efter mordet fann en privatperson i Stockholm en dokumentmapp, som tillhörde EAP och som innehöll kilovis med datautskrifter om Palmemordet.
"Djävulens djävul" förresten? Är inte det en dubbel negation? Att Olof Palme var djävulens motståndare?
Citera
2018-09-16, 17:34
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du hittar vittnesförhören här http://www.itdemokrati.nu/page36.html

Jag vet, men har för mig att flera wt observationer saknas bland dessa
Citera
2018-09-16, 17:54
Medlem
Citat:
Jag antar att du menar att SAP borde granskas. Ja och ur många perspektiv, men det gör vi hela tiden.

Att SAP-regeringen mörkade utredningen tycks i varje fall inte de borgerliga partierna ha invänt emot. Mycket tydde i början på en känslig konspiration vars avslöjande skulle ha kunnat innebära en total kollaps av svensk politik.

Att Sven Aspling var CIA-anstruken, enligt Colby själv, och att Sven Andersson skickade information till Washington som skulle hjälpa USA att bomba i Vietnam, tyder inte på att de var lojala mot Palme.

Med WACL som kamouflage deltog Reaganadministrationen i utrensningsaktioner i Latinamerika samtidigt med Iran-Contras-affären. Tiotusentals vänstermänniskor spårades upp och torterades ihjäl och distribution av tonvis med knark finansierade aktionerna. Bofors var inblandade och Palme mördades. Och Bofors hade koppling till såväl Barbro som MOP. Och IK hade kontakt med Bofors och med Barbro och fick ett flertal jobb i s-regeringarna åren efter mordet, som departementssekreterare m.m.

Håller med dig fullt ut. Det är enligt mig ekonomiska krafter som likviderade OP inte ideologiska. Även om det går hand i hand.

Sedan MOP har USA haft kontrollen över var svenska vapen hamnar.

Det du påstår är alltså att yttre makt är inblandad i ett statsminister mord!?
Förmodligen därför detta aldrig kommer klaras upp.

Har en undran om när det riktiga drevet började mot OP? Nidbilder i DN (fake News)
Contra, kändisuppror (Astrid Lindgren).
Fanns det någon startsignal för drevet?

Höjda skatter, löntagarfonder, ubåtskeänkningar?
Citera
2018-09-16, 18:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Håller med dig fullt ut. Det är enligt mig ekonomiska krafter som likviderade OP inte ideologiska. Även om det går hand i hand.

Sedan MOP har USA haft kontrollen över var svenska vapen hamnar.

Det du påstår är alltså att yttre makt är inblandad i ett statsminister mord!?
Förmodligen därför detta aldrig kommer klaras upp.

Har en undran om när det riktiga drevet började mot OP? Nidbilder i DN (fake News)
Contra, kändisuppror (Astrid Lindgren).
Fanns det någon startsignal för drevet?

Höjda skatter, löntagarfonder, ubåtskeänkningar?
Det första angreppet mot OP i borgerlig press tycks ha kommit våren -56 efter att han och Erlander kommit tillbaka från ett statsbesök i Moskva, men det var Vietnamkriget som blev den stora vattendelaren. I februari -68 lurades Palme att demonstrera tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör, vilket gjorde honom känd i USA och illa omtyckt. Från den dagen var Palme omöjlig i NATOs ögon och redan när han blev statsminister i oktober -69 hade han blivit persona non grata inom de svenska underrättelse- och säkerhetstjänsterna. Sedan höjdes temperaturen vartefter fram till MOP - understött av USA via EAP, WACL, ...
Citera
2018-09-16, 18:22
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Jag vet, men har för mig att flera wt observationer saknas bland dessa

Yes, så är det. Du får ladda ner GRK:s rapport. Finns som pdf, där hittar du många. Tror även Proletärens vitbok från tiden strax efter mordet innehåller en del om WT-männen. Sen har du MOP-arkivet på nätet med massor av klipp. Och så tråden förstås + Sven Aners rapporter som också finns på nätet. Det är vad jag spontant kommer på. Ja, och Borgnäs program förstås. Särskilt det 3-delade programmet från 1999.
Citera
2018-09-16, 19:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Jag har, som du möjligen noterat, under några år fördjupat intresserat mig för högerextremismen i Sverige och internationellt. Egentligen motiverad av kommissarie Alf Anderssons tanke att man borde granska Palmes "farligaste politiska fiender".

Det är ingen sensationell och överraskande tanke att en vänsterpolitiker mördas av högermän. Det vore högst märkligt om polisen inte utredde ett sådant uppslag. "Utredningen" som Ölvebro gjorde av nazistpoliser är summarisk och utan värde.

Jag har nog numera bättre koll än 99,9 procent av landets befolkning på den svenska och internationella högerextremismen inklusive namn och nätverk. Jag är, vill jag påstå, synnerligen påläst i frågan.

Det handlar inte endast om de publika WACL, EAP etc utan om andra fördjupade kunskaper i ämnet och om personer inom svenska staten och inom andra stater relevanta för utredningen.

Här hittar jag naturligtvis en mängd personer med motiv att mörda Palme, men jag hittar inte någon direkt koppling till mordet om du förstår vad jag menar. Det saknas alltså stabil bevisning för att personerna jag studerat har något med mordet att göra. De hatade Palme, javisst. Men hade de med mordet att göra?

SD bildades 1988 och har som parti naturligtvis inget med mordet att göra. Om trådskribenter söker svar inom socialdemokratin så är det också viktiga bidrag i utredningen. Vi måste forska brett.

För egen del försöker jag finna fakta (som du vet) och via dessa fakta kunskap om eventuella konspiratörer/gärningsmän.

Det jag personligen finner intressant för stunden är "Tensonmannen" som gick bakom paret Palme 50-60 meter norr om mordplatsen ca 1 minut före mordet.

Vem var då han? Ja, även det har jag (naturligtvis) en teori om men det är endast en teori. Dock menar jag att det finns ett antal kännetecken som pekar i en viss riktning - sättet att gå, klädseln, glasögonen, åldern, längden, kontexten, händelser i anslutning till mordet, personkopplingar mm.

En ledtråd är AB:s artiklar 1993. Det nätverket är riktigt obehagligt.

Vi behöver alltså - som vanligt - bevis. Vi ska inte misströsta. Förr eller senare hittar vi den där/ de där avgörande pusselbiten/pusselbitarna. Om det är jag övertygad. Let´s fight on.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in