2018-09-15, 23:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Jag tittar lite på olika aktier och det finns till skillnad från många fonder ingen uppåtgående långsiktig trend. På sikt går de snarare upp och ner men växer inte långsiktigt.

Aktier verkar inte vara någonting man generellt kan köpa idag och vänta 10 år och sälja för det flerdubbla.

Så hur "tjänar" man pengar på aktier egentligen?
Gäller det att månadsspara och sedan sälja när man är över medelvärdet?

Om man vill vara säker på att få en bra avkastning ska man enbart spara på lång sikt. Köper man indexfonder kan man vänta sig en avkastning på ca 8% per år i snitt, men det förutsätter såklart att man har tålamod och kan ha is i magen i perioder av nedgångar. Tror man extra mkt på vissa aktier kan man få en högre avkastning än så, om man gjort sin analys rätt.

Du har fel när du påstår att de flesta aktier inte växer långsiktigt, för de gör de. Ta framförallt en titt på större bolag (t.ex. Large Cap) över de senaste 10-15 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har svårt att hitta kurser tio år tillbaka

Om du slår upp enskilda aktier på Avanza kan man se kurshistoriken för 10 år och längre.
Citera
2018-09-16, 00:26
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasiermesser
Verkar finnas en del som tror att det inte finns daytraders som kan leva på att dra in en viss summa per dag då det procentuellt skulle bli absurt med ackumulering

https://twitter.com/MadzTrader/status/711190490088148992

Jag förstår inte... Det går och finns alltså flera personer t.o.m i Sverige, dvs antagligen väldig många värden över som klarar av att prestera såpass att dom skulle kunna bli rikas i världen inom ett decennium. Men ända anledningen till att vi inte faktiskt ser någon sådan bli rikast i världen är för att dom har en psykologisk spärr som gör att dom inte presterar längre efter en viss summa.

Att man kan kringgå en sån spärr hur enkelt som helst helt enkelt genom att låta sambon hålla i ett spegelkonto som gör samma affärer som dig fast som skippar uttagen är det såklart ingen som kommit på.

hur man kan göra en rimlighetsanalys och fortfarande tro att någon sånt fungerar långsiktigt är för mig en gåta.
Citera
2018-09-16, 09:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Kruxet med att leva på är att du lever på räntan. Då faller ränta på ränta effekten.
Gör man 1% om dagen är man ju fullkomligt efterbliven om man lever på räntan istället för på lån eller frugan. 3 år typ, sen är man rikast i världen.

Men ingen gör såklart 1% om dagen.
Citera
2018-09-16, 09:23
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Jag tittar lite på olika aktier och det finns till skillnad från många fonder ingen uppåtgående långsiktig trend. På sikt går de snarare upp och ner men växer inte långsiktigt.

Aktier verkar inte vara någonting man generellt kan köpa idag och vänta 10 år och sälja för det flerdubbla.

Så hur "tjänar" man pengar på aktier egentligen?
Gäller det att månadsspara och sedan sälja när man är över medelvärdet?
Graferna för aktier är exklusive utdelning.
Citera
2018-09-16, 09:57
Medlem
Citat:
Självklart. Ska det vara per år så behövs en horibelt hög insats för att leva på avkastningen😄

I all välmening till dig som vill satsa på trading så måste jag nog ändå säga att 1% ackumulativt per börsdag skulle vara så in i baljan skickligt att banker och investmentbolag skulle bygga altare omkring dig.
Citera
2018-09-16, 14:08
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
I all välmening till dig som vill satsa på trading så måste jag nog ändå säga att 1% ackumulativt per börsdag skulle vara så in i baljan skickligt att banker och investmentbolag skulle bygga altare omkring dig.
Förklara då att människor redan i dag, lever på det.
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Gör man 1% om dagen är man ju fullkomligt efterbliven om man lever på räntan istället för på lån eller frugan. 3 år typ, sen är man rikast i världen.

Men ingen gör såklart 1% om dagen.
1% av 100 000kr är en tusenlapp. Tar man ut den så har man 100 000kr kvar.
Lek med tanken att man satsar 25 000kr på fyra aktier. En ökar 4% medan två minskar 1%. Då säljer du den som ökat. Investerar 25 000kr igen. Nästa ökar två 2% från inköpspris de övriga går noll.
Finns fler scenarion.
Nu håller inte detta i praktiken utan man måste hitta aktier som ökar rejält en dag för att kompencera förluster.
Du kan vara skeptiskt, vilket man ska vara. Även jag är det samtidigt som jag vet att många, vanliga människor faktiskt lever just på denna handel.
De människorna är bevis på att det funkar.
Om det funkar för dig, mig eller andra är däremot inget man ska räkna med utan det handlar om att hitta en strategi samt att inte satsa mer än man kan förlora.

Jag har min strategi klar. Funkar den inte så kan jag fortsätta spara i fonder o börja jobba som telefonförsäljare.
Samma sak om det funkar så är man dum i huvudet om man börjar omsätta 100 000kr då det är procent man jagar. Då är en mindre summa bättre att lära sig vidare på.

Men jag inser att jag är offtopic då jag pratar om omsättning av pengar medan TS är att spara.
Så, jag vill faktiskt runda av. Vi kan fortsätta i lämpligare trådar.
Citera
2018-09-16, 14:59
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Lek med tanken
Lycka till.
Citera
2018-09-16, 15:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Nu håller inte detta i praktiken utan man måste hitta aktier som ökar rejält en dag för att kompencera förluster.
Och dom är jätteenkla att hitta, samtidigt som ingen annan hittar dom så värdet går upp innan du hinner handla?
Citera
2018-09-16, 19:10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Och dom är jätteenkla att hitta, samtidigt som ingen annan hittar dom så värdet går upp innan du hinner handla?
Som jag skrivit så finns det gott om folk som lever på detta. Jag själv hittar dem dagligen o har börjat hitta ett mönster när man tittar bakåt. Få se i morgon om min teori spricker.
Men börsen öppnar kl 9. Det är bra att vara allert då
Citera
2018-09-16, 19:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Som jag skrivit så finns det gott om folk som lever på detta. Jag själv hittar dem dagligen o har börjat hitta ett mönster när man tittar bakåt. Få se i morgon om min teori spricker.
Men börsen öppnar kl 9. Det är bra att vara allert då
Visst. Säger du till när du blivit mångmiljardär? Tagga mitt nick. Lovar att gratulera dig.
Citera
2018-09-16, 19:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Visst. Säger du till när du blivit mångmiljardär? Tagga mitt nick. Lovar att gratulera dig.
Har jag skapat tråden? Vart har jag påstått att jag söker rikedom? Kanske är bra att läsa vad folk skriver innan man drar dumma slutsatser?
Citera
2018-09-16, 19:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Har jag skapat tråden? Vart har jag påstått att jag söker rikedom? Kanske är bra att läsa vad folk skriver innan man drar dumma slutsatser?
Sorry. Du tillhör visst de som vet hur man blir mångmiljardär, men avstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in