2018-09-15, 14:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tvärstopp vet jag inte.
Du riktade en
fråga allmänt i forumet om Mattias Karlssons uttalande kunde ha bäring på mordet.
Det var alltså uttalandet i sig det handlade om, vilket fler än jag ansåg osannolikt.

Du utvecklade aldrig dessa funderingar, men jag fick för mig att du funderade på om MK hade vetskap om mordet och att han syftade på detta i uttalandet.
Du var väl ganska ensam om att se detta?
Om Flashback i och med det är ett ”SD näste” har jag lika svårt att förstå.

Sedan är det väl möjligen relevant att titta på eventuella likheter mellan de tidigare partisympatisörerna och Barbro.
Jag vet för lite om dessa människor och även om Barbro, men BSS var väl ett parti med klart nazistiska drag?
Tror inte man kan säga det om Barbro. Eller?
Är inte det en bättre ingång till en sådan diskussion?
1. Att Flashback är totalt SD-dominerat är helt klart. Det är bara att se hur olika omröstningar utfaller. Det är också helt klart att SD har sina rötter i BSS, fascism och nazism.

2. Det är helt oväsentligt vilka partier Olof Palmes mördare sympatiserade med. Inga partier kan hållas ansvariga för vad deras sympatisörer företar sig.

3. Underrättelsetjänster, nazister, islamister etc infiltrerar partier och i varje fall är jag intresserad av kunskap om detta. Inte minst när det gäller partier som jag kan sympatisera med.

Men jag har inga illusioner om att privatspanar-rörelsen ska börja söka i nya riktningar.
Citera
2018-09-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
1. Att Flashback är totalt SD-dominerat är helt klart. Det är bara att se hur olika omröstningar utfaller. Det är också helt klart att SD har sina rötter i BSS, fascism och nazism.

2. Det är helt oväsentligt vilka partier Olof Palmes mördare sympatiserade med. Inga partier kan hållas ansvariga för vad deras sympatisörer företar sig.

3. Underrättelsetjänster, nazister, islamister etc infiltrerar partier och i varje fall är jag intresserad av kunskap om detta. Inte minst när det gäller partier som jag kan sympatisera med.

Men jag har inga illusioner om att privatspanar-rörelsen ska börja söka i nya riktningar.
Det må vara hänt att Flashback kan ha en slagsida pt det hållet, men jag tycker inte att det har någon relevans just i denna fråga.
Och just i denna tråd har jag faktiskt inte sett mycket av det.

Hur som helst, vad vet du om Barbro Sagnells politiska preferenser?
Hyste hon nazistiska sympatier?
Senast redigerad av MacMackay 2018-09-15 kl. 14:41.
Citera
2018-09-15, 14:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det må vara hänt att Flashback kan ha en slagsida pt det hållet, men jag tycker inte att det har någon relevans just i denna fråga.
Och just i denna tråd har jag faktiskt inte sett mycket av det.

Hur som helst, vad vet du om Barbro Sagnells politiska preferenser?
Hyste hon nazistiska sympatier?
Jag har inte upptäckt någon direkt nazism men heller ingen antinazism.
Åke Ortmark Aftonbladet 25 september 1971:
"Jag har vid flera tillfällen kommit i kontakt med dessa människor, flera hundra. De har en politisk läggning som man kan beskriva som solid konservatism parad med en stark nationalism. De är fanatiska och vapenromantiska, har en stark misstro mot polisen och vill kämpa för att rädda Sverige."
https://drive.google.com/file/d/1XphUszn_zonN62i1dRDOIf5ivQQSrCVd/view
Senast redigerad av iesho 2018-09-15 kl. 14:46.
Citera
2018-09-15, 15:58
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
"Jag har vid flera tillfällen kommit i kontakt med dessa människor, flera hundra. De har en politisk läggning som man kan beskriva som solid konservatism parad med en stark nationalism. De är fanatiska och vapenromantiska, har en stark misstro mot polisen och vill kämpa för att rädda Sverige."
Ortmark var faktiskt med och snaskade på något jubileumfirande av Kotschacks tennisklubb.
Citera
2018-09-15, 17:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja ja, detta är ju Flashback - ett SD-näste. Men jag tycker att Mathias Karlssons formulering är intressant och påminner om Barbro-människornas drömmar om att vara storsvenska. Överhuvudtaget är gänget som bildade SD intressant när det gäller Barbro. Det finns kopplingar Barbro Sagnell - Christoffer Jolin - Bevara Sverige Svenskt - Sverigedemokraterna.

USA vann Kalla kriget med hjälp av nazister och högerextremister som nu får pengar och makt genom att utnyttja missnöjet med massinvandring påverkad av USAs krig i Mellanöstern. Den allierade högern får därmed mer makt och destabiliserar Europa.

Och bildar marionettregeringar!

Ryssland håller just nu på att bomba skiten ur Idlib-provinsen och stöttar Assad som gasbombar sin egen befolkning det är framförallt det som drivit folk på flykt i Syrien.

Var finns kopplingen mellan Barbro Sagnell och SD?
Citera
2018-09-15, 17:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Från Engströms intervju i Skydd & Säkerhet 1992:
”Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen – om jag varit mördaren. Inte ett så kraftigt vapen, möjligen också dyrbart, kanske utfört med elfenbenskolv i utsirat mönster som försvann från restaurang Oxen samma kväll”

Det här är MYCKET märkligt.
Hur vet han att en sådan revolver försvann från Oxen samma kväll?

Den uppgiften rullade kontinuerligt i media efter rättegångarna mot Christer Pettersson.
Citera
2018-09-15, 17:53
Medlem
Citat:
Har också för mig att Barbrogruppen spanade på extremister på bägge flankerna.
Även nazzar.
Kan inte hitta källan på det men troligtvis är det Ortmark ”Maktens redskap”
Hon borde således inte haft någon direkt dragning åt det nazistiska, men hon såg nog kommunisterna som ett större hot.
Det låg nog mycket i tidsandan.
Senast redigerad av MacMackay 2018-09-15 kl. 18:07.
Citera
2018-09-15, 18:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Har också för mig att Barbrogruppen spanade på extremister på bägge flankerna.
Även nazzar.
Kan inte hitta källan på det men troligtvis är det Ortmark ”Maktens redskap”
Hon borde således inte haft någon direkt dragning åt det nazistiska, men hon såg nog kommunisterna som ett större hot.
Det låg nog mycket i tidsandan.
Till Frånstedt sa Barbro att hon spanade på kommunister och nazister. Men Grupp Barbro var antagligen en del av Stay-behind så man kan ju undra i vilket syfte de spanade på nazister. Nazister ansågs ju vara mycket pålitliga antikommunister, så det är väl inte omöjligt att de spanade på nazister med tanken att kunna värva en och annan.
Citera
2018-09-15, 18:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I ditt svar undviker du givetvis kommunister, den Ideologi som slår alla andra när det gäller infiltration och falskspel.
Förutom KGB och liknande finns det en grupp kommunister som infiltrerar politiska organisationer, trotskisterna. Det är inte helt ointressant i sammanhanget eftersom de infiltrerade SSU på 80-talet.
Citera
2018-09-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ryssland håller just nu på att bomba skiten ur Idlib-provinsen och stöttar Assad som gasbombar sin egen befolkning det är framförallt det som drivit folk på flykt i Syrien.

Var finns kopplingen mellan Barbro Sagnell och SD?

Sluta sprid desinformation. Gasbombningar är västerländsk medias rapportering utifrån ägardirektiv.

Vad som drivit folk på flykt är västmakterna som beväpnat al qaida grupperingar.
Ryssarna har besegrar dessa tillsammans med syriska armén. Inget annat.

Aleppo är befriat sedan en tid och återvandringen är massiv.
Citera
2018-09-15, 22:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, det finns ju alltid en risk att vittnen fabulerar. AL är ett exempel på det liksom SE.
Ja, fabulerar och "utvecklar" sin historia; mytomanerna icke att förglömma.
Citat:
Men nu får vi gå på att NF faktiskt såg en man vandra bakom paret Palme tills motsatsen är bevisad. Tycker det finns en logik i att GM gick bakom dem fram till Dekorima.
Och denne man ska ha varit iklädd en lårlång jacka i samma blå färgkulör som ryggen på Televerkets Stockholmskatalog A-M. Eftersom NF sagt sig ha fortsatt gå i c:a 10 sek efter skotten och sedan stått kvar upp till 40 sek kanske man inte vågar utesluta att han sett vittnet LL som farit omkring på platsen och även varit framme och pratat med AB..?
https://minfil.com/a5583ah5b0/Dimsyn_jpg

Hur som helst torde man med ledning av de olika bankomatuttagen kunna se huruvida AB - som helt klart kan vara den man som "gick lite underligt" plus att AB kan ha haft händerna i fickorna (vilket NF tyckt sig minnas) och gått lite framåtlutad så att han när NF passerat kan ha gett intryck av att jackan varit längre än den i själva verket var. X hade gått saktare än paret Palme (vilket AB också betonat att han gjort).

Omsatt på AB och hans kompisars uppskattade bankomatuttag 23:15 resp.23:16 (och förutsatt samma tidsförskjutning som gällt IM:s passagerare), ser tidsscenariot ut ungefär så här:

Premisser: Mordtid: 23.21.20 - Tidsdiskrepans: 2 min 32 sek - Varje uttag tar 33 sek - 10 sek mellan uttagen - Uttagen avslutas under två på varandra följande minuter:
Antag två uttag: 23.15.25 - 23.15.58 + 23.16.08 - 23.16.41 = Realtid 23.17.57 - 23.18.30 + 23.18.40 - 23.19.13; ute på gatan 23.19.23 - Nu 1 min 57 sek till skottlossning (bortses här från ± 10 sek - vilket i praktiken rör sig om ± 12 m i takten 1,2 m/s).

Fakta om bankomaterna:
https://minfil.com/Aem532h9b6/Bankomater_jpg

Det finns nu fem prel. uttagstider att laborera med; dessutom NF:s resp. makarna Palmes gångtakt (m/s) samt vetskapen om att AB promenerat saktare än det sällskap han så småningom upptäckt framför sig:

IM:s passagerare:
23:19:29 – 23:20:02
23:20:06 – 23:20:39
23:20:47 – 23:21:28 (hör två skott i samband med att kontollkoden slås in för snabbt varpå ny inknappning görs)

AB:s kompisar:
23.17.57 - 23.18.30
23.18.40 - 23.19.13 (antaget att gänget är ute från banken och börjar gå norrut 23.19.23 återstår knappt 2 min till skottlossning)
Senast redigerad av letsdoit 2018-09-15 kl. 22:48.
Citera
2018-09-16, 00:23
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja kanske, måste granska allt igen. Den längre mörkblå jackan i rakare modell förekommer ju lite här och där bland vittnesuppgifterna. Underligt sätt att gå? Spontant tänker jag på Anders D och Leif L. Och Margareta S tyckte att mannen stod lite underligt som om han hade fel på benen. LJ säger att mannen sprang tungt. Är det AH som säger långa steg, att han gick målmedvetet? Även AB är väl inne på att GM gick med bestämda steg. Ja, det är mycket att granska.
Det stora problemet i länken jag hänvisar till är att det är tolkning av vittnesuppgifter, jag skulle vilja se vittnesförhören direkt och bilda min egen uppfattning. Intressant vore också när vittnesförhören gjordes dvs hur mycket massmediainformation hade vittnena när de lämnade sina uppgifter? Detta skulle inte bara vara av ondo eftersom det som blir kvar blir högintressant.
Jag har gjort en analys baserat på länken men med tanke på att den är baserad på andrahandsuppgifter så är värdet inte uppskattningsbart, men stämmer den så går det att spåra scenariot långt. Men som sagt otillförlitligt.
Jag har en längre tid kliat mitt huvud när det gäller vittnesuppgifterna vid mordet, det finns ingen GM före mordet men tensonmannen öppnar en tänkbar möjlighet.
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-09-16 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in