• 1
  • 2
2018-09-16, 13:27
Medlem
Min hund, som är en Rottweiler, är hopplös med sitt skällande. Hon reagerar på fotsteg i trappen, papperskorgar som stängs, m.m. Oftast slutar hon när hon blir tillsagd, men hur ska man göra för att hon inte ens skall börja skälla? Tack på förhand.
Citera
2018-09-16, 13:36
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosiv
Min hund, som är en Rottweiler, är hopplös med sitt skällande. Hon reagerar på fotsteg i trappen, papperskorgar som stängs, m.m. Oftast slutar hon när hon blir tillsagd, men hur ska man göra för att hon inte ens skall börja skälla? Tack på förhand.
För det första får hunden inte vara uttråkad och understimulerad. En trött och harmonisk hund är mindre benägen att skälla - en som är uttråkad kan skälla för att underhålla sig själv och ett sånt beteende blir du inte av med om du inte fixar grundproblemet först. Rottweilers är en arbetande ras och många behöver jobba för att må bra.

För att träna bort det, kan du be någon om hjälp. Hundar brukar reagera med kroppsspråk strax innan de skäller, spänna sig, ge ifrån sig låga skall osv. Det är där, innan hunden skäller, som du vill korrigera hennes beteende. Genom att ha hjälp av en person som ger ljud ifrån sig utanför din lägenhet kan du vara beredd när du behöver vara det.
Citera
2018-09-16, 14:06
Medlem
börja med att lära hunden skälla på kommando,
därefter kan du lära den att inte skälla på kommando, när den vet att det är ett kommando
Citera
2018-09-16, 14:16
Medlem
CrilleKexs avatar
Det absolut bästa sättet är att du köper ett elhalsband som automatiskt ger hunden en stöt när den skäller. Är hunden tålig mot stötarna så är det bara att öka styrkan på stöten den får och till slut kan jag lova dig att den känner av stöten riktigt rejält.
Citera
2018-09-16, 14:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
börja med att lära hunden skälla på kommando,
därefter kan du lära den att inte skälla på kommando, när den vet att det är ett kommando
Det kräver fortfarande att man säger till hunden när den skäller -- inte att den helt kommer att sluta skälla bara för att man inte gett skallkommando.
Citera
2018-09-16, 14:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Det absolut bästa sättet är att du köper ett elhalsband som automatiskt ger hunden en stöt när den skäller. Är hunden tålig mot stötarna så är det bara att öka styrkan på stöten den får och till slut kan jag lova dig att den känner av stöten riktigt rejält.
Det är inte bara förbjudet utan ren idioti.
Citera
2018-09-16, 14:25
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är inte bara förbjudet utan ren idioti.
Nej det är inte ren idioti, det fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2018-09-16, 14:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej det är inte ren idioti, det fungerar alldeles utmärkt.
Jo, det är idioti och det är förbjudet
Citera
2018-09-16, 14:54
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, det är idioti och det är förbjudet
Det finns många alldeles ypperliga saker som är förbjudna.
Citera
2018-09-16, 14:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det finns många alldeles ypperliga saker som är förbjudna.
Det gör det säkert - men att använda plågsamma metoder för att man inte klarar att fostra sin hund är knappast att rekommendera.
Citera
2018-09-16, 14:58
Medlem
Citat:

Det är djurplågeri och dessutom förbjudet. Hoppas du inte själv har hund.
Citera
2018-09-16, 15:03
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Det är djurplågeri och dessutom förbjudet. Hoppas du inte själv har hund.
Djurplågeri Jodå, jag har två stycken väldigt väluppfostrade hundar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in