2018-09-16, 12:30
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tror du att det var anmälan jag syftade på? Försök tänk en gång till.

Menade du att det var en obehaglig handling
att vilja bjuda sin älskare på födelsedagsfika?
Citera
2018-09-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Så olika man kan tolka inlägg här. Jag gjorde inte tolkningen av MVs inlägg som att det handlade om återförhör. På direkt fråga av mig tolkade jag MVs svar som ett bekräftande om att förhör nu startar och att det då handlar om en sådan vital del som vittnen.

Jag tolkar det likadant som du.
Det ser ut som man enbart har gått in för SD från första början.
Om det här nu stämmer.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Ja, det är riktigt dåligt att man inte haft inledande förhör med dessa redan. Nu söker man efter vittnen som man vet befunnit sig i området. Samtidigt som polis i yttre tjänst försökt förmedla in uppgifter från vittnen som inte blivit förhörda. Vi ska inte vara allt för nöjda med hur polisen jobbar.
Citera
2018-09-16, 12:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det har på inga sätt kört fast utan man har fortfarande vittnen som ännu inte blivit förhörda. Så jag tror att det kommer klaras upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ja, det är riktigt dåligt att man inte haft inledande förhör med dessa redan. Nu söker man efter vittnen som man vet befunnit sig i området. Samtidigt som polis i yttre tjänst försökt förmedla in uppgifter från vittnen som inte blivit förhörda. Vi ska inte vara allt för nöjda med hur polisen jobbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Så detta rapande om att "det går en mördare lös!!" och "stackars SDs barn som måste umgås med en mördare!" är inte av vikt så länge personer i vår rättsapparat får sin semester?
Nu har sommarens hetta sedan länge försvunnit men SD är fortfarande inte inplockad. Kanske har åklagaren semesterveckor kvar som måste fridslysas?

Något är allvarligt fel med denna utredning, det tror jag att vi kan enas om. Enligt MV så börjar man nu med förhör av vittnen och då kan man inte ens hitta vittnen av vikt.

Det känns verkligen inte tillfredsställande att vittnen som befunnit sig i området inte ännu har blivit förhörda.

Att förhöra tar tid, det kan man förstå. Det är viktigt hur man håller förhör och att man kan fånga upp viktiga trådar i förhör som är gjorda, på rätt sätt. Nya förhör måste hållas efter genomgång och planering/förberedelse inför nästa förhör. Nya saker behöver utredas allteftersom.

Men efter nu exakt 4 månader efter händelsen, så bleknar minnena och vittnesuppgifter som ändå ofta blir osäkra blir än mer osäkra och kanske inte kan bli användbara i en rättegång.
Citera
2018-09-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det känns verkligen inte tillfredsställande att vittnen som befunnit sig i området inte ännu har blivit förhörda.

Att förhöra tar tid, det kan man förstå. Det är viktigt hur man håller förhör och att man kan fånga upp viktiga trådar i förhör som är gjorda, på rätt sätt. Nya förhör måste hållas efter genomgång och planering/förberedelse inför nästa förhör. Nya saker behöver utredas allteftersom.

Men efter nu exakt 4 månader efter händelsen, så bleknar minnena och vittnesuppgifter som ändå ofta blir osäkra blir än mer osäkra och kanske inte kan bli användbara i en rättegång.
Jag är ganska säker på att dom vitala vittnena är förhörda runt området.
Däremot vet jag att en av dom sista som chattade med LW inte är förhörd.
Inte heller en som cachat mycket med LW och vet en hel del kring hennes liv och relation till SD. Inte så att det finns nått kritiskt (tror hen) men om polisen ska lägga pussel borde alla bitar vara framme.
Citera
2018-09-16, 13:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tror du att det var anmälan jag syftade på? Försök tänk en gång till.

Här blir jag allt lite fundersam på vad du menar/insinuerar!

Det finns inget av det som framkommer i de artiklar som vi läst om att LW skulle gjort "det obehagliga".
Det får mig återigen att tänka att det är exakt så en otrogen/skyldig person skulle kunna bortförklara en anmälan.

Om det är det här du menar, så har jag väldigt svårt att tro att någon anmäler en person för misshandel om man själv har gjort "det obehagliga".

"Det obehagliga" låter som hans version av det hela.

"Han la då sin högerarm om henne och drog ner hennes överkropp i ett hårt och smärtsamt grepp. Medan Lena Wesström var fast i greppet gnuggade han sina knogar mot hennes huvud, enligt anmälan."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/

Att ord stod mot ord framgår ju av det som pressen:

"I sitt beslut skriver han att det inte går att bevisa att den misstänkte mannen gjort sig skyldig till brott baserat på det material som framkommit under utredningen. "

https://www.expressen.se/nyheter/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan/

Det går alltså inte att bevisa vad som verkligen hänt.

Precis som i så många andra liknande fall...

Tyvärr är detta fall i mina tankar ett typiskt fall av våld mot kvinnor som slutar med dödligt våld. Flera tidigare anmälningar; de tas tillbaka (för att inte förvärra), fortsatta kränkningar/hot/ trakasserier...Ingen tar saken på allvar.

Inte förrän det är för sent.
Citera
2018-09-16, 13:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att dom vitala vittnena är förhörda runt området.
Däremot vet jag att en av dom sista som chattade med LW inte är förhörd.
Inte heller en som cachat mycket med LW och vet en hel del kring hennes liv och relation till SD. Inte så att det finns nått kritiskt (tror hen) men om polisen ska lägga pussel borde alla bitar vara framme.

Det låter väldigt konstigt.
Hur kommer det sig, undrar man.
Självklart kanske det är något med denne person som gör att man tror det inte finns något viktigt att hämta här (bor bevisligen långt bort och har alibi te x). Men man blir ändå lätt oroad av detta...
Citera
2018-09-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror inte heller att det är HD som utfört mordet, spekulerar mer att hon borde veta om det är SD som är skyldig och skyddar honom. Kanske vet vem som är GM om annan än SD (JG)?
Hon kan väl inte vara blind ända tills nu och börja fundera...
Om hon inte vet något tycker jag att hon borde vara mer orolig både för sin egen del och barnen. Om hon är i självförnekelse borde hennes föräldrar hjälpa henne på traven att få upp ögonen.
Men ärligt talat..Vilken frisk människa skyddar en person som slagit ihjäl någon. Ja det händer ofta i kriminella kretsar men hur många vanliga Svensson skulle självmant välja att skydda sin partner, vän, bekant etc om den mördade någon.
Citera
2018-09-16, 13:28
Medlem
Citat:
Här blir jag allt lite fundersam på vad du menar/insinuerar!

Det finns inget av det som framkommer i de artiklar som vi läst om att LW skulle gjort "det obehagliga".
Det får mig återigen att tänka att det är exakt så en otrogen/skyldig person skulle kunna bortförklara en anmälan.

Om det är det här du menar, så har jag väldigt svårt att tro att någon anmäler en person för misshandel om man själv har gjort "det obehagliga".

"Det obehagliga" låter som hans version av det hela.

"Han la då sin högerarm om henne och drog ner hennes överkropp i ett hårt och smärtsamt grepp. Medan Lena Wesström var fast i greppet gnuggade han sina knogar mot hennes huvud, enligt anmälan."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/

Att ord stod mot ord framgår ju av det som pressen:

"I sitt beslut skriver han att det inte går att bevisa att den misstänkte mannen gjort sig skyldig till brott baserat på det material som framkommit under utredningen. "

https://www.expressen.se/nyheter/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan/

Det går alltså inte att bevisa vad som verkligen hänt.

Precis som i så många andra liknande fall...

Tyvärr är detta fall i mina tankar ett typiskt fall av våld mot kvinnor som slutar med dödligt våld. Flera tidigare anmälningar; de tas tillbaka (för att inte förvärra), fortsatta kränkningar/hot/ trakasserier...Ingen tar saken på allvar.

Herre Gud, det var som jag beskrev det, en ordlek på att han gjorde det obehagligt för henne, då gjorde hon det obehagligt för honom med anmälan.

Släpp det!
Citera
2018-09-16, 13:32
Medlem
Citat:
Det låter väldigt konstigt.
Hur kommer det sig, undrar man.
Självklart kanske det är något med denne person som gör att man tror det inte finns något viktigt att hämta här (bor bevisligen långt bort och har alibi te x). Men man blir ändå lätt oroad av detta...
Spelar det någon roll var hen bor eller har alibi? Det gäller ju att få upp alla bitar på spelplanen.
Citera
2018-09-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Normaliseringsprocessen som sker i dessa förhållanden är tyvärr ett alltför välkänt fenomen. Har man upplevt det på nära håll så kanske det är lättare att förstå att allt är inte guld som glimmar. I de lugnaste vattnen osv.

Jag hoppas att du har rätt angående ett back-up system. Det innebär att det finns människor runt LW som kan berätta, vilket några inlägg i tråden faktiskt tyder på.
så är det
Citera
2018-09-16, 13:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Handlar det verkligen om "ett typiskt fall av våld mot kvinnor som slutar med dödligt våld"? Som jag har förstått det handlar det om någonting som hände för mer än ett och ett halvt år sedan, och att SD och LW möjligen kan ha haft någon typ av (sexuellt?) förhållande vid den tiden. Det våld du pratar om lär syfta på bråket när han skulle ha ut henne ur bilen:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

Ingenstans har jag sett några uppgifter om att den här relationen ens skall ha fortsatt efter det här bilbråket 2017, och definitivt inga uppgifter om att det sedan skulle ha förekommit "fortsatta kränkningar/hot/ trakasserier" efter det här. Kan du länka?
Senast redigerad av Draifos 2018-09-16 kl. 13:53.
Citera
2018-09-16, 14:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Handlar det verkligen om "ett typiskt fall av våld mot kvinnor som slutar med dödligt våld"? Som jag ha förstått det handlar det om någonting som hände för mer än ett och ett halvt år sedan, och att SD och LW möjligen kan ha haft någon typ av (sexuellt?) förhållande vid den tiden. Det våld du pratar om lär syfta på bråket när han skulle ha ut henne ur bilen:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-ville-fika-med-misstankte-mordaren/

Ingenstans har jag sett några uppgifter om att den här relationen ens skall ha fortsatt efter det här bilbråket 2017, och definitivt inga uppgifter om att det sedan skulle ha förekommit "fortsatta kränkningar/hot/ trakasserier" efter det här. Kan du länka?

Jag skrev:

"Tyvärr är detta fall i mina tankar ett typiskt fall av våld mot kvinnor som slutar med dödligt våld. Flera tidigare anmälningar; de tas tillbaka (för att inte förvärra), fortsatta kränkningar/hot/ trakasserier...Ingen tar saken på allvar.

"

Hur deras umgänge sett ut går för oss i tråden inte att kartlägga. Motstridiga uppgifter har framkommit. Enligt MV har det skett något i smyg ( MV:"Ja, det har kommit fram sådana uppgifter och att dom haft kontakt i smyg.")

Och jag har skrivit ett långt inlägg om varför jag inte tror att det var ett förhållande som bestod av ömsesidighet.

Jag har inte pratat om att jag vet något om fortsatta trakasserier osv. Men det har framkommit av postare i tråden (18carat bla för bara några sidor sedan, det vet du) att det finns mer än bara anmälningarna.

"I mina tankar"....Dom kan jag inte länka till....

Tillägg:

Länk till "mina tankar" (inlägg av 18carat igår):

https://www.flashback.org/sp65276250

"Jag kan bekräfta att det finns vittnesmål som kommit utredningen till del om ytterligare hot/trakasserier från SD mot LW. Inget jag hört ryktesvis, utan från LW:s omedelbara närhet. Kan tyvärr inte delge mer detaljer, men det viktiga i sammanhanget är att polisen har sett till att få dem."
Senast redigerad av notknapparen 2018-09-16 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in