Citat:
Ursprungligen postat av
L0110
Det blir en stor politisk sak när civila/hotellpersonal inte kan bemöta turister med värdighet. Och därefter kalla in ordningsmakten för att bära och dra ut dom. Alltså vilket skitbemötande.
Löjligt... annars att generalisera som du och andra gör - när ni gemensamt öser lassvis med dynga över ett äldre par som önskar tak över huvudet - bara för att de kommer från andra sidan jordklotet.
Ok, det kanske är dumt att ta ställning till just den händelsen utan att ha förstahands information tillgänglig. Där är vi bägge skyldiga (om inte du var där).
Jag har faktiskt arbetat ganska mycket med kinesiska turister i mina dagar, och dom skiljer sig från sina asiatiska grannar en
hel del. Dom är precis raka motsatsen mot japanska turister, som ju är kända för sin artighet. Man ska också komma ihåg att det inte är några vanliga "svensson"-kineser vi ser i Sverige. Numera är det överklass, och tidigare var det dessutom bara personer med speciella tillstånd (förmodligen fortfarande); egna taxibolag och bussbolag som kör dom utan rätta licenser och aldrig utan "guide" som eskorterar dom. Dom har exakt noll respekt för vakter och poliser.
När man tillrättavisar dom lyssnar dom inte, och vid ett par tillfällen har jag fått bära ut personer som inte lyssnat. Det gick så långt med deras uppförande att ett ställe jag brukade hamna på fick sätta upp skyltar som informerade om självklarheter - på kinesiska. Själv blev jag förvånad då jag levde i någon slags tro att kineser skulle vara kuvade från hemlandet och ha respekt för uniformer åtminstone. Icke. Att man heller inte kan kommunicera hjälper ju inte till direkt.
Om detta fall bara är obstinata kineser som inte anser sig behöva följa svenska regler, eller om det är en arrangerad händelse vet jag inte, men jag vet mycket väl precis hur dessa turister kan bete sig, och jag backar inte från det faktum att deras turister uppför sig illa i många fall när dom är i landet (i relation till andra turister).