2018-09-15, 12:55
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
CETC Group i Kina har med sin Quantum radar möjlighet att upptäcka "Vissa" stealthflyg.

Huruvida Nordkorea delges denna teknik är okänt.

Nja, tekniken behåller de nog för sig själva, men eventuella spaningsresultat.
Antar att Quantum radarn kan placeras på fartyg.
Citera
2018-09-15, 12:56
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Det blir ett möte den 17:e ds.

Förutom bland annat Rysslands obstruerande och intrigerande, kommer Nordkoreas kriminella aktiviteter att tas upp.

Blir en intressant måndag.
Citera
2018-09-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Nja, tekniken behåller de nog för sig själva, men eventuella spaningsresultat.
Antar att Quantum radarn kan placeras på fartyg.

Spaningsresultat delges säkerligen, om man inhämtat sådana.

Kina har även möjlighet att genom tex YUANMENG, (luftskepp) eller HAUAV:s applicera Qantumradar.
Citera
2018-09-15, 13:10
Medlem
Citat:
Blir en intressant måndag.

Det kan man nog lugnt påstå.

Mörka moln och förstärkt lågtryck, bland CD personalen nu, skulle jag tro!
Citera
2018-09-15, 13:10
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Spaningsresultat delges säkerligen, om man inhämtat sådana.

Kina har även möjlighet att genom tex YUANMENG, (luftskepp) eller HAUAV:s applicera Qantumradar.

Okeej, det är således ingen tung otymplig utrustning?
Jag behöver uppenbarligen lära mig lite mer om det där. Klar kunskapsbrist.
HAUAV = High Altitude Unmanned Aerial Vehicle?
Citera
2018-09-15, 13:19
Medlem
Citat:

Korrekt, High Altitude Unmanned Aerial Vehicle.

Finns olika varianter, men tänk Dig tjockleken på en solcellspanel i storleken ca 4-5x12-14 meter.
Citera
2018-09-15, 13:28
Medlem
Citat:

Ger Dig härmed en länk som Du säkert kan finna intressant!

www.janes.com/article/75445/china-s-cetc-readies-long-range-air-radars-for-export

Det råder delade meningar om nivån på de olika varianter som finns..........
Citera
2018-09-15, 18:21
Medlem
Citat:
Du tror inte Kina har tekniken att upptäcka dem? Och om de har, huruvida de delar med sig av sina upptäckter till NK.
USA delar in sina UAV i (minst) tre kategorier där de största är riktigt stora, upp till 40 meters spännvidd.
Den minsta kategorin kan vara riktigt små men med en oerhörd datainsamlingsförmåga med en drifttid upp till åtta timmar. Det spelar ingen roll vilken upptäcktsteknologi man använder, de kommer inte att upptäckas annat än visuellt. Därav nattflygningar.
Med dessa små loggar man både radiotrafik, radarteknik och marken med IR mm.
De är autonoma så de behöver ingen ”pilot”, landningen sker i nät liknande de fågelskådare använder.
Väldigt osannolikt att dessa små ”humlor” inte svävar runt i Nordkoreas luftrum nattetid.

För något eller ett par år sedan hittade Sydkorea en crachad drönare av lite enklare slag, så även NK gör lite tappra försök. Drönaren byggde på Sonyteknik
Citera
2018-09-16, 00:45
Medlem
Citat:
Korrekt, High Altitude Unmanned Aerial Vehicle.

Finns olika varianter, men tänk Dig tjockleken på en solcellspanel i storleken ca 4-5x12-14 meter.

Det räcker att en drönare faller ner i NK och vi har krig, det händer stt teknik går sönder. Jag hoppas att USA inser risken.
För övrigt har NK ett rnormt tunnelsystem, gruvnäring är stort i NK
Citera
2018-09-16, 02:32
Medlem
Kumabjorns avatar
Stort tack till LEMMOR och Arccosinus för information om radar och drönare.

Ser att den kinesiska SLC-7 klarar föremål ner till fem kvadratcentimeter. Det innebär ju rimligen att varenda gråsparv fastnar på den. Men jag antar att det finns mjukvara som kan filtrera. Ser också att den kan plockas ner på 15 minuter och flyttas. Det öppnar onekligen upp för frågan huruvida Kina kan tänkas placera ut dem längs NK:s gräns mot syd och kustlinjer vid förhöjd DEFCON. De skulle ju inte ha svårigheter att snabbt dra tillbaka dem när läget förändras. Men jag utgår också från att SLC-7 har ett identifierbart "radarping" och därmed avslöjar de sin närvaro och kinesiskt samarbete med NK.

Små amerikanska UAV som utför nattflygningar. Dessa öppnar egentligen upp för fler frågor än svar. Hur mycket information finns det att plocka upp nattetid över NK? Med teknisk hjälp från NSA är väl ett rimligt antagande att de kan plocka upp information även från fasta telefonlinjer? Med tanke på att Pyongyangs lades av Japan på 20- och 30-talet har de väl även tillgång till alla tekniska specifikationer om kan behövas? SIGINT gör sig väl bättre dagtid när aktiviteterna pågår?

Den verkliga bristen är väl egentligen HUMINT? Jag har alltid inbillat mig att den varit icke existerande. Praktiskt helt enkelt för svårt att hantera, ingen ambassad där innebär inga handläggare under diplomatiskt skydd. Men i Fear läste jag att Trump begärde konkreta OPLAN för att plocka bort ledargarnityret. McMaster, Pompeo och Tillerson motsatte sig detta med motiveringen att de då skulle förlora "HUMINT assets". Skulle inte förvåna mig om de sagt "irreplaceable HUMINT assets" men att Woodward tvättat texten för att försvåra spårning. Hur som haver, det öppnar onekligen upp för ett scenario där USA och deras allierade har bättre information än - åtminstone jag - trodde var möjlig. Därmed får man rimligen fler handlingsalternativ framöver än vi tidigare insett.
Citera
2018-09-16, 09:12
Medlem
Den Svenska gruppen för Juchestudier och dess delegation, som närvarade i Pyongyang under 70-års firandet under Oskar Möllebys ledning, återvände på lördagen hem till Sverige.
Citera
2018-09-16, 10:16
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Den Svenska gruppen för Juchestudier och dess delegation, som närvarade i Pyongyang under 70-års firandet under Oskar Möllebys ledning, återvände på lördagen hem till Sverige.

Ahh, det är därför SS varit frånvarande i tråden en längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in