Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Till viss del ja. Och även ta död på de här jävla lönediskussionerna. Känns nästan overkligt att Evertsson talade sanning om Växjös lönebudget på 42miljoner(?) förra säsongen om man kollade på laguppställningen. Ni hade ju typ 3 första kedjor av SHL standard, en av seriens bästa backuppsättningar och den mest meriterade och antagligen dyraste målvakten i SHL.
Antingen ljuger ju han eller så kritade en jävla massa spelare på långt under deras marknadsvärde är ju den enda slutsatsen man kan dra. Och inget av de alternativen är speciellt önskvärt enligt mig.
Lite önsketänkade är väl även att de skulle minska antalet importer från nordamerika som kommer till SHL och spelar en säsong relativt billigt (vilket verkar vara den allmänna uppfattningen) för att sedan dra till KHL efter de "marknadsfört" sig i SHL. Tror inte producerande nordamerikaner i AHL är speciellt sugna på att krita på billigare än svenska spelare med liknande meriter om de är medvetna om det.
Nu inser jag att mitt inlägg till stor del kommer bli något som kanske borde ligga under klubbarnas ekonomi, men känslan om Växjös trupp förra året är väl att Evertsson skrev jävligt många bra kontrakt. Flera producerande spelare kom ju från dåliga säsonger och skrev alltså antagligen rätt billiga kontrakt. Sedan har vi ju Elias, Joel Persson som inte heller lär ha badat i pengar. Youds som nog inte var helt billig skeppades till Rögle.
Sedan var det ju flera spelare som inte var i Växjö hela säsongen. Shinnimin, Welch, Miele och Rasmussen. Kan dessutom tänka mig att Welch och Rasmussen spelade för lägre än sitt marknadsvärde då en spelade för OS och den andra för att få vinna med sina gamla polare.
Sedan vill jag påpeka att det inte är min specialitet att bedöma hur mycket trupper kostar. Det jag vill få fram är att man nog har betalat mindre än vad det ser ut som när man synar truppen som avslutade säsongen samt spelarnas produktion.
Härligt att säsongen äntligen drar igång igen!