2018-09-15, 15:08
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CR22
Djurgårdens backbesättning räcker inte till för att gå hela vägen. Hoppas det finns lite pengar över ifall Höga skulle välja att återvända som det kan värvas en klassback för senare i vinter(Höga eller någon annan). Forwardssidan är stabil men ingen superspets direkt medan centersidan ser löjligt bra ut. Återvänder Davidsson och AJF ser forwardssidan plötsligt mycket starkare ut
Jag känner väl likadant. Att Högström försvann kan ha kostat guldet, och han lär inte komma tillbaka denna säsong. Han får bra betalt även i AHL.
Citera
2018-09-15, 18:45
Medlem
Gavves avatar
Tungt för Örebro nu. Cmore bekräftar att Mastomäki brutit armen under matchen.
Citera
2018-09-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Till viss del ja. Och även ta död på de här jävla lönediskussionerna. Känns nästan overkligt att Evertsson talade sanning om Växjös lönebudget på 42miljoner(?) förra säsongen om man kollade på laguppställningen. Ni hade ju typ 3 första kedjor av SHL standard, en av seriens bästa backuppsättningar och den mest meriterade och antagligen dyraste målvakten i SHL.

Antingen ljuger ju han eller så kritade en jävla massa spelare på långt under deras marknadsvärde är ju den enda slutsatsen man kan dra. Och inget av de alternativen är speciellt önskvärt enligt mig.

Lite önsketänkade är väl även att de skulle minska antalet importer från nordamerika som kommer till SHL och spelar en säsong relativt billigt (vilket verkar vara den allmänna uppfattningen) för att sedan dra till KHL efter de "marknadsfört" sig i SHL. Tror inte producerande nordamerikaner i AHL är speciellt sugna på att krita på billigare än svenska spelare med liknande meriter om de är medvetna om det.

Nu inser jag att mitt inlägg till stor del kommer bli något som kanske borde ligga under klubbarnas ekonomi, men känslan om Växjös trupp förra året är väl att Evertsson skrev jävligt många bra kontrakt. Flera producerande spelare kom ju från dåliga säsonger och skrev alltså antagligen rätt billiga kontrakt. Sedan har vi ju Elias, Joel Persson som inte heller lär ha badat i pengar. Youds som nog inte var helt billig skeppades till Rögle.

Sedan var det ju flera spelare som inte var i Växjö hela säsongen. Shinnimin, Welch, Miele och Rasmussen. Kan dessutom tänka mig att Welch och Rasmussen spelade för lägre än sitt marknadsvärde då en spelade för OS och den andra för att få vinna med sina gamla polare.

Sedan vill jag påpeka att det inte är min specialitet att bedöma hur mycket trupper kostar. Det jag vill få fram är att man nog har betalat mindre än vad det ser ut som när man synar truppen som avslutade säsongen samt spelarnas produktion.

Härligt att säsongen äntligen drar igång igen!
Citera
2018-09-15, 20:55
Medlem
Ser att Timrås nästa tre matcher är Växjö, Skellefteå och Färjestad.

Oj oj, känns som de kommer bli cementerade i botten direkt.
Citera
2018-09-15, 21:17
Medlem
Jaha, men då är vi igång. inte mycket oväntat hände.

FBK, LHC, Luleå och Örebro vann väl planenligt. Mest oväntat var väl att Djurgården inte fick med sig någon poäng från Göteborg där Mattsson hade en av sin bättre kvällar. Möjligen kanske någon höjde på ögonbrynet när Rögle inte mäktade med att hota Saik.

Men första skrällen kommer väl när Växjö gästar Timrå reverse jinx!

Vad tyckte ni om dagens omgång?
Citera
2018-09-15, 22:04
Medlem
BallaKlavas avatar
Skön seger mot Brynäs. Trots all spets som inte fanns med på isen (Cehlin, Larsson, Lundeström) vann Luleå rättvist. Fabbe och Foppa kliver in och tar ansvaret med ett karaktäristiskt GWG.

Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Jaha, men då är vi igång. inte mycket oväntat hände.

Det är ju lite oväntat att Anton Hedman ligger på delad förstaplats i poängligan.
Citera
2018-09-15, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
På pappret något sämre och på försäsong mot försäsong ä, sämre.

Men det sagt kan de få en flygande start med in vinst idag. Ser ut som tiden har kommit ikapp Joel och han sätter inte puckarna som en förstakedjespelare bör. Han tekar inte längre lika bra. Frölunda skulle behöva hitta en lekkamrat till lasch. Kan kan Rhett vara mannen där järnhand ansluter i oktober.

Lasch och framförallt Genoway har varit lysande på försäsongen! Även Friberg verkar mer skärpt och bättre tränad i år. Leder interna skytteligan.

Men överlag släpper de förenkla mål framför kassen och har legat under stort i ett antal matcher på försäsongen. Många verkar peka på lite brist i anfallet, profillös forwardssida osv men spontant skulle jag säga att försvaret saknar lite styrka framför Mattsson och det är första problemet som måste styras upp.

Vi får se. Men tippar på knapp djurgårdsvinst idag!
Jag må säga att du har riktigt bra koll på Frölunda! Inte nog med att du verkar vara en trevlig kille som för ovanlighetens skull (här på FB) är rätt objektiv. Kredit till dej! :-)
Citera
2018-09-15, 22:19
Bannlyst
Riktigt bra match i Scandinavium i dag! DIF bättre första halvan sedan tar vi över och lyckas vinna över "mesta mästarna", riktigt bra för nederlagstippade FHC!
Citera
2018-09-16, 00:09
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Skönt med premiärseger och att PP och BP såg bättre ut än på försäsongen. Tycker dock att passningsspelet var för slarvigt och då speciellt i uppspelen där det missades mycket puckar. Sen fick Rögle åka igenom mittzon alldeles för enkelt och på så sätt skapade ganska bra tryck stundvis. Men Rögle skapade trots det inte särskilt många vassa målchanser. Tror att Rögle saknar för mycket spets för att kunna utmana topplagen ordentligt den här säsongen, men har nog kvalitet för att kämpa om sosse-slutspelet.
Citera
2018-09-16, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Skönt med premiärseger och att PP och BP såg bättre ut än på försäsongen. Tycker dock att passningsspelet var för slarvigt och då speciellt i uppspelen där det missades mycket puckar. Sen fick Rögle åka igenom mittzon alldeles för enkelt och på så sätt skapade ganska bra tryck stundvis. Men Rögle skapade trots det inte särskilt många vassa målchanser. Tror att Rögle saknar för mycket spets för att kunna utmana topplagen ordentligt den här säsongen, men har nog kvalitet för att kämpa om sosse-slutspelet.

Ofattbart att Rögle plötsligt blivit en sådan kelgris i media, knasigt högt rankade nästan överallt! Ett luftslott är vad de är.
Citera
2018-09-16, 00:21
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Ofattbart att Rögle plötsligt blivit en sådan kelgris i media, knasigt högt rankade nästan överallt! Ett luftslott är vad de är.
Jo, Svensk hockeymedia verkar lite kåta på bröderna Abbott. Som sagt, dom spelade ok, men hade egentligen bara en riktig vass målchans på 28 skott (förutom målet som var 100% Pudas fel).
Citera
2018-09-16, 00:23
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown

Rögle avslutade förra säsongen riktigt bra efter att Eldebrink fick sparken och Abbott tog kommando. Kanske lite tidigt att prata om luftslott efter omgång 1?

Det som talar mest emot Rögle är den förlorarkultur som sitter djupt inpräntad i hela föreningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in