2018-09-15, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför skriver du då:
Varför ska man göra det ena med mycket pengar och det andra med lite?

10 miljoner/10% långsiktigt är bra, 100' /10% är bra.

Du investerar stora pengar i stora företag som oftast har inte stor volatilitet, men är relativt säkert och ger ändå bra avkastning långsiktigt.

Du investerar mindre pengar i medelstora företag som oftast har stor volatilitet men ibland liten likviditet. Därav kan du snabbt tjäna stora cash men även förlora snabbt, men ändå är avkastningen betydligt större än om du ska gå långsiktigt. Hoppas du förstår.
Senast redigerad av AngryForeigner 2018-09-15 kl. 17:07.
Citera
2018-09-15, 17:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryForeigner
10 miljoner/10% långsiktigt är bra, 100' /10% är bra.
Keh?

Du får nog vara lite tydligare med varför det ena är bra om man har mycket pengar, och det andra om man har lite.

Oavsett hur mycket man har vill man ha stor avkastning. Men det anser inte du?

Blandar du ihop det hela med hur säker avkastning man vill ha?
Citera
2018-09-15, 17:11
Medlem
Conams avatar
Citat:
Hur menar du?

Om en aktie har utdelning eller inte påverkar självklart kursen.

Jag förstår inte vad du menar.
Är som sagt amatör och en kamrat pratade om att kursen kan gå ner men aktien ger avkastning som ändå gör att det blir plus, vet inte riktigt hur jag ska förklara annars...
Citera
2018-09-15, 17:19
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
I så fall tittar du på fel aktier.

Hansa Medical +6182%
Hexatronic Group +4773%
Net Gaming Europe +2420%
Starbreeze +2144%
Invisio Communications +1680%
Vitrolife +1288%

Tillväxt på fem år: https://www.va.se/nyheter/2018/02/15/6-aktier-som-gett-mer-an-10-ganger-pengarna-pa-5-ar/

Det är väl klart att det globalt av alla aktier som finns finns ett par som skjutit i höjden.
Det du länkade med 6000% på 5 år är ytterst sälsynt och dessa är top 5 globalt. Redan på 5:e plats är aktien en 1/5 så framgångsrik som den på 1:a plats.

Du tyckte att denna toplista representerar gemene akti bra?
Citera
2018-09-15, 17:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Är som sagt amatör och en kamrat pratade om att kursen kan gå ner men aktien ger avkastning som ändå gör att det blir plus, vet inte riktigt hur jag ska förklara annars...
Nu var det inte svar på min fråga.

En aktiekurs kan ju gå upp eller ner, hur det kommer att bli vet man inte. Börsen har dock varit väldigt gynnsam nu en längre tid, vilket vissa menar kommer att resultera i en drastisk nedgång.

Det där med utdelning: Aktiens värde är vad köpare och säljare anser att företaget är värt. Om företaget ger en utdelning så kommer värderarna se det, och eftersom det är en utbetalning från företaget borde företagets värde minska med motsvarande belopp. Alltså sjunker aktiekursen. I normalfallet.
Citera
2018-09-15, 17:23
Medlem
Ofta svårt att förutspå aktier på kort sikt (mindre än ett år).
Betydligt lättare då på längre sikt ( 3- 4 år eller mer )
Detta är något generaliserande.
Här ser du stockholmsbörsen senaste 30 åren
https://rikatillsammans.se/stockholmsborsens-arliga-avkastning-1990-2013/
Citera
2018-09-15, 17:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Du tyckte att denna toplista representerar gemene akti bra?
Absolut inte. Det var en reaktion på att du skrev att aktier inte går upp långsiktigt. Jag har svårt att hitta kurser tio år tillbaka, men i länken ser du OMX30 för fem år. Det är de mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen.

https://www.vafinans.se/index/omx/graf
Citera
2018-09-15, 17:40
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Jag tittar lite på olika aktier och det finns till skillnad från många fonder ingen uppåtgående långsiktig trend. På sikt går de snarare upp och ner men växer inte långsiktigt.

Aktier verkar inte vara någonting man generellt kan köpa idag och vänta 10 år och sälja för det flerdubbla.
Jodå.
Svenska börsen har inflationsjusterat avkastat över 12 % per år inräknat återinvesterade utdelningar, de senaste 50 åren.
Det motsvarar en tredubbling av din insats på 10 år.

Citat:
Så hur "tjänar" man pengar på aktier egentligen?
Gäller det att månadsspara och sedan sälja när man är över medelvärdet?
Du månadssparar i breda aktieindexfonder med ingen eller mycket låg avgift. Det senare är viktigt.
Det är också viktigt att du följer detta disciplinerat och inte låter dina känslor ta över när börsen går upp eller ned snabbt. Försök inte tajma eller förutspå marknaden!

Vill du ägna dig åt direkthandel med aktier, måste du vara beredd på att det är en hobby som kräver mycket tid.
I så fall kan få några boktips om var du ska börja.

Sist, men inte minst, var skeptiskt till expertråd på Flashback.
Citat:
Keh?

Du får nog vara lite tydligare med varför det ena är bra om man har mycket pengar, och det andra om man har lite.

Oavsett hur mycket man har vill man ha stor avkastning. Men det anser inte du?

Blandar du ihop det hela med hur säker avkastning man vill ha?
Så måste det vara.

Visst, när beloppen blir stora blir det svårare att få lika hög avkastning som tidigare, helt enkelt eftersom utbudet blir mindre. Det blir svårare att handla small- och microcap.
Men då pratar vi antagligen om miljardbelopp på kapitalet innan det blir en faktor.
Citera
2018-09-15, 17:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Visst, när beloppen blir stora blir det svårare att få lika hög avkastning som tidigare, helt enkelt eftersom utbudet blir mindre. Det blir svårare att handla small- och microcap.
Men då pratar vi antagligen om miljardbelopp på kapitalet innan det blir en faktor.
Såklart, men antagligen inte aktuellt här.
Citera
2018-09-15, 18:15
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Absolut inte. Det var en reaktion på att du skrev att aktier inte går upp långsiktigt. Jag har svårt att hitta kurser tio år tillbaka, men i länken ser du OMX30 för fem år. Det är de mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen.

https://www.vafinans.se/index/omx/graf
De du tog upp är extremfall.
Jag själv hittade en raket i veckan på den amerikanska marknaden. Den heter Tillray, Tilray, Tiltray eller något liknande.

För mig är det enkelt.
Vill man tjäna snabba pengar så är det daytraiding som gäller medan långsiktighet är fonder.
Fonderna administreras av experter o då kan man själv välja risk.
Daytrading däremot är hög risk.
Det är daytraiding jag nu pluggar. Det jag märkt är att man har en arbetstid från kl 9.00-22.00.
Då får man analysera kurvor. Lära sig att se mönster. Stoppa förluster i tid.

Men att spara långsiktigt i rena aktier är inget jag kan tänka mig om man inte fegar o kör på "säkra" aktier. Men dessa ligger oftast på en stabil nivå.
Citera
2018-09-15, 18:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
De du tog upp är extremfall.
Visst, det var liksom grejen då ts sagt att det inte lönar sig med aktier.
Citera
2018-09-15, 18:38
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Visst, det var liksom grejen då ts sagt att det inte lönar sig med aktier.
Det beror på.
Det finns människor som lever på aktiehandel. Med ett bra kapital så räcker 1% i snitt per dag för att leva på.
Men det är inte alla som klarar att uppnå detta. Läste att 76% av icke professionella förlorar pengar på den sidan jag sitter på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in