2018-09-15, 16:23
Medlem
kakelpannas avatar
Jag tittar lite på olika aktier och det finns till skillnad från många fonder ingen uppåtgående långsiktig trend. På sikt går de snarare upp och ner men växer inte långsiktigt.

Aktier verkar inte vara någonting man generellt kan köpa idag och vänta 10 år och sälja för det flerdubbla.

Så hur "tjänar" man pengar på aktier egentligen?
Gäller det att månadsspara och sedan sälja när man är över medelvärdet?
Citera
2018-09-15, 16:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Aktier verkar inte vara någonting man generellt kan köpa idag och vänta 10 år och sälja för det flerdubbla.
Hur vet du det? Kan du se in i framtiden?
Citera
2018-09-15, 16:44
Medlem
Conams avatar
Citat:
Jag tittar lite på olika aktier och det finns till skillnad från många fonder ingen uppåtgående långsiktig trend. På sikt går de snarare upp och ner men växer inte långsiktigt.

Som amatör kan jag säga att börja försiktigt med små poster, sen när du vet hur du ska göra så kör du på! Finns ju varianter som ger avkastning trots ras och personligen avvaktar jag nu på eventuell nedgång, men det är jag det! Personligen tycker jag det är roligare att köpa när de inte är så jättedyra. Pröva på och se var det hamnar
Citera
2018-09-15, 16:44
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur vet du det? Kan du se in i framtiden?

Jag kollar på hur det brukar vara med aktier. Tydlig trend.
Citera
2018-09-15, 16:47
Medlem
John-Pauls avatar
Ja det går att månadsspar i aktier om du vill det.
Citera
2018-09-15, 16:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag kollar på hur det brukar vara med aktier. Tydlig trend.
I så fall tittar du på fel aktier.

Hansa Medical +6182%
Hexatronic Group +4773%
Net Gaming Europe +2420%
Starbreeze +2144%
Invisio Communications +1680%
Vitrolife +1288%

Tillväxt på fem år: https://www.va.se/nyheter/2018/02/15/6-aktier-som-gett-mer-an-10-ganger-pengarna-pa-5-ar/
Citera
2018-09-15, 16:53
Bannlyst
Citat:

Har du mycket pengar så kan du satsa på långsiktigt, annars så gäller det korthandel med 5-8% avkastning per affär, i vissa fall 12-30% och kanske mer. Beror på hur skicklig du är.
Citera
2018-09-15, 16:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryForeigner
Har du mycket pengar så kan du satsa på långsiktigt, annars så gäller det korthandel med 5-8% avkastning per affär, i vissa fall 12-30% och kanske mer. Beror på hur skicklig du är.
Vilken taktik ger mest avkastning, och varför skulle man inte kunna använda den oavsett hur mycket pengar man har?
Citera
2018-09-15, 16:55
Medlem
Conams avatar
Citat:
I så fall tittar du på fel aktier.

Hansa Medical +6182%
Hexatronic Group +4773%
Net Gaming Europe +2420%
Starbreeze +2144%
Invisio Communications +1680%
Vitrolife +1288%

Tillväxt på fem år: https://www.va.se/nyheter/2018/02/15/6-aktier-som-gett-mer-an-10-ganger-pengarna-pa-5-ar/
De översta steg ju på rätt bra, men hur påverkar det att ingen har nån utdelning?
Citera
2018-09-15, 16:58
Bannlyst
Citat:
Vilken taktik ger mest avkastning, och varför skulle man inte kunna använda den oavsett hur mycket pengar man har?

Det finns ingen taktik, utan du ska känna igen konsekvenserna av olika affärer, på det sättet får du en edge och kan förutse saker, sen finns det andra saker och ting som hjälper dig på vägen tex marknads data och köpare/säljare som kan indikera var aktiepriset är på väg!

Finns alltid risk, men du kan minimera det med stop loss och övervakning av aktiepriset.
Tex risk 2-3 % men vinst blir 8-12% ibland även upp till 30%, som sagt beror på vilka aktier och vilken marknad.

Börja inte handla med aktier, om du inte har kunskap inom det, annars så är risken att du förlorar alla dina pengar inom några månader.
Senast redigerad av AngryForeigner 2018-09-15 kl. 17:00.
Citera
2018-09-15, 16:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
De översta steg ju på rätt bra, men hur påverkar det att ingen har nån utdelning?
Hur menar du?

Om en aktie har utdelning eller inte påverkar självklart kursen.

Jag förstår inte vad du menar.
Citera
2018-09-15, 17:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Det finns ingen taktik...
Varför skriver du då:
Citat:
Varför ska man göra det ena med mycket pengar och det andra med lite?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in