2018-09-15, 01:37
Medlem
Känns inte jättebra att vi är så många centrar kort så att Sallinen inledningsvis får flytta in till mitten. Trodde verkligen vi skulle få in någon innan det drog igång men tydligen väntar man in spelare som inte kommer ta plats i NHL eller möjligtvis KHL.

Vår top6 imorgon kommer bestå av:
Weinstock - Wandell - Palushaj
Hedman - Sallinen - Harper

Ganska tunt men kan funka en kortare period.
Citera
2018-09-15, 02:07
Medlem
Soul Patrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Om du lär dig citera som folk så kanske man har en aning om vad du syftar på? Jag antar att det är säsongskorten du gör dig lustig över eftersom det är först i ordningen. FBK har ofta rätt bra publiksiffror trots sin vidriga hockey.

Vidriga hockey? Nu är jag FBK-supporter så jag kanske är färgad men jag tycker nog
att vi ofta var det mest sevärda laget förra säsongen. Och jag har på känn att det
kan bli ännu bättre denna.
Citera
2018-09-15, 09:05
Medlem
Nihennas avatar
Hur ser Frölundas trupp ut i år? I fjol säga den ju som riktigt bra, men det gick inte riktigt som man tänkt sig ändå.

Bättre? Sämre?
Citera
2018-09-15, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hur ser Frölundas trupp ut i år? I fjol säga den ju som riktigt bra, men det gick inte riktigt som man tänkt sig ändå.

Bättre? Sämre?

På pappret något sämre och på försäsong mot försäsong ä, sämre.

Men det sagt kan de få en flygande start med in vinst idag. Ser ut som tiden har kommit ikapp Joel och han sätter inte puckarna som en förstakedjespelare bör. Han tekar inte längre lika bra. Frölunda skulle behöva hitta en lekkamrat till lasch. Kan kan Rhett vara mannen där järnhand ansluter i oktober.

Lasch och framförallt Genoway har varit lysande på försäsongen! Även Friberg verkar mer skärpt och bättre tränad i år. Leder interna skytteligan.

Men överlag släpper de förenkla mål framför kassen och har legat under stort i ett antal matcher på försäsongen. Många verkar peka på lite brist i anfallet, profillös forwardssida osv men spontant skulle jag säga att försvaret saknar lite styrka framför Mattsson och det är första problemet som måste styras upp.

Vi får se. Men tippar på knapp djurgårdsvinst idag!
Senast redigerad av MitchRapp 2018-09-15 kl. 09:21.
Citera
2018-09-15, 12:26
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Bättre? Sämre?
Förra säsongen var ju målvaktssidan katastrof och man har samma sida målvakter i år. JG borde kunna kliva upp ett antal nivåer däremot. Utespelarmässigt var nog Frölunda näst bäst efter Växjö enligt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Tiltovic
Känns inte jättebra att vi är så många centrar kort så att Sallinen inledningsvis får flytta in till mitten. Trodde verkligen vi skulle få in någon innan det drog igång men tydligen väntar man in spelare som inte kommer ta plats i NHL eller möjligtvis KHL.

Vår top6 imorgon kommer bestå av:
Weinstock - Wandell - Palushaj
Hedman - Sallinen - Harper

Ganska tunt men kan funka en kortare period.
Vad förväntar ni er för produktion av Palushaj? Personligen skulle jag vara förvånad om han ens kommer nära det han levererade i Brynäs förra säsongen, särskilt med de där lekkamraterna. Känns som förväntningarna är alldeles för höga rent generellt sett.
Senast redigerad av Dirty. 2018-09-15 kl. 12:39.
Citera
2018-09-15, 12:40
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JT63
Tja, men dom ligger en bra bit efter Frölunda....

Kan ju bero på att dels har Frölunda en arena med högre kapacitet och Göteborg som stad har betydligt fler invånare..

Tittar vi på beläggningsgrad förra säsongen så hade Färjestad 85% medans Frölunda hade 80%. Dvs Färjestad hade procentuellt färre tomma stolar förra säsongen. Så att Färjestad skulle ligga "en bra bit efter Frölunda" är ju ren och skär bullshit.
Citera
2018-09-15, 12:55
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Kan ju bero på att dels har Frölunda en arena med högre kapacitet och Göteborg som stad har betydligt fler invånare..

Tittar vi på beläggningsgrad förra säsongen så hade Färjestad 85% medans Frölunda hade 80%. Dvs Färjestad hade procentuellt färre tomma stolar förra säsongen. Så att Färjestad skulle ligga "en bra bit efter Frölunda" är ju ren och skär bullshit.
Är inte till så mycket hjälp att ha en sån pass stor arena som Scandinavium däremot. Malmö som har en liknande arena hade ett publiksnitt på lite över hälften av vad arenan klarar förra säsongen, och då har nog Malmö t.om mer invånare inom en rimlig radie än Göteborg.

Arena storleken har ju egentligen noll betydelse om man aldrig har fullsatt, och de få gångerna det är 100% fullsatt spelar nog mindre roll på det totala pubilksnittet när de flesta lagens publiksnitt ligger över 1000 platser under arena kapaciteten.

Det är nog bara de klubbarna med riktigt små arenor som ens tänker en tanke på att bygga ut för högre kapacitet, men de klubbarna riskerar ju generellt sett att åka ut rentav varje säsong.
Senast redigerad av Dirty. 2018-09-15 kl. 13:06.
Citera
2018-09-15, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Jag tror öppna löner hade varit riktigt bra, jag ser helt ärligt inte vad som skulle kunna gå fel med det. Ser inte riktigt varför man skulle dra in lönetak när man ändå inte kan konkurrera med andra ligor. Åtminstone i dagsläget, om någon klubb blir uppköpt av en rik olje-shejk eller får otroligt mycket pengar av någon annan tvivelaktig källa så kanske man får införa det, men känns inte nödvändigt i dagsläget.

Känns upp till klubbarna att kunna bygga billigt ett antal säsonger i rad för att sedan gå all-in med sparade pengar t.ex om de så vill.

Hur menar du att öppna löner skulle hjälpa till och motverka högre löner?
Citera
2018-09-15, 14:15
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Hur menar du att öppna löner skulle hjälpa till och motverka högre löner?
Kanske inte nödvängtvis högre löner rent generellt sett, men tror lönesättningen skulle vara betydligt jämnare och mycket färre överbetalda/underbetalda spelare. Både spelarna och GM's skulle helt enkelt veta vad marknadsvärdet är, och med tanke på hur korta kontrakt vi har i SHL så ser jag inte några större problem som skulle kunna uppstå. Inte direkt som i NHL där många kritar på för typ 8 år för att sedan få ett oväntat genombrott efter en säsong in på kontraktet och blir "underbetald" de kommande 7.
Citera
2018-09-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Kanske inte nödvängtvis högre löner rent generellt sett, men tror lönesättningen skulle vara betydligt jämnare och mycket färre överbetalda/underbetalda spelare. Både spelarna och GM's skulle helt enkelt veta vad marknadsvärdet är, och med tanke på hur korta kontrakt vi har i SHL så ser jag inte några större problem som skulle kunna uppstå. Inte direkt som i NHL där många kritar på för typ 8 år för att sedan få ett oväntat genombrott efter en säsong in på kontraktet och blir "underbetald" de kommande 7.

OK. Så det skulle delvis kompensera för vissa GMs inkompetens.
Tror dockvtyvärr inte öppna löner ligger högt upp på SHLs lista över saker som bör införas.
Senast redigerad av MitchRapp 2018-09-15 kl. 14:21.
Citera
2018-09-15, 14:25
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
OK. Så det skulle kompensera för vissa GMs inkompetens.
Till viss del ja. Och även ta död på de här jävla lönediskussionerna. Känns nästan overkligt att Evertsson talade sanning om Växjös lönebudget på 42miljoner(?) förra säsongen om man kollade på laguppställningen. Ni hade ju typ 3 första kedjor av SHL standard, en av seriens bästa backuppsättningar och den mest meriterade och antagligen dyraste målvakten i SHL.

Antingen ljuger ju han eller så kritade en jävla massa spelare på långt under deras marknadsvärde är ju den enda slutsatsen man kan dra. Och inget av de alternativen är speciellt önskvärt enligt mig.

Lite önsketänkade är väl även att de skulle minska antalet importer från nordamerika som kommer till SHL och spelar en säsong relativt billigt (vilket verkar vara den allmänna uppfattningen) för att sedan dra till KHL efter de "marknadsfört" sig i SHL. Tror inte producerande nordamerikaner i AHL är speciellt sugna på att krita på billigare än svenska spelare med liknande meriter om de är medvetna om det.
Senast redigerad av Dirty. 2018-09-15 kl. 15:07.
Citera
2018-09-15, 14:28
Medlem
Djurgårdens backbesättning räcker inte till för att gå hela vägen. Hoppas det finns lite pengar över ifall Höga skulle välja att återvända som det kan värvas en klassback för senare i vinter(Höga eller någon annan). Forwardssidan är stabil men ingen superspets direkt medan centersidan ser löjligt bra ut. Återvänder Davidsson och AJF ser forwardssidan plötsligt mycket starkare ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in