2018-09-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Ja, det har kommit fram sådana uppgifter och att dom haft kontakt i smyg.

Hittade nu detta inlägg från MV, frågan är när hen menar att deras kontakt i smyg skulle ha förelegat. Är det ngn annan än MGM (och hans vänner) som kan stödja detta?
Citera
2018-09-15, 11:59
Medlem
Lite fakta om sjuksköterskeutbildning i Sverige: högskoleutbildning sedan 1977, 3årig sedan 1993. Det är en yrkesexamen men numera är det ytterst få som inte skriver Cuppsats, dvs har en fil kand efter examen. Vidareutbildningar är på 1-2år med Duppsats.

Att jämföra med nuvarande statsminister som gått 1.5år på nån högskola utan att ta examen och inte heller gjort klart sin svetsarutbildning pga för hög frånvaro. 😀

Källor är förvisso wikipedia men jag tycker nog att en sjuksköterska kan anses högutbildad om man med det menar att man genomgått högre akademisk utbildning än Steffo L.
Citera
2018-09-15, 12:00
Medlem
Nån som vet vad SD har för utbildning?
Citera
2018-09-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Hittade nu detta inlägg från MV, frågan är när hen menar att deras kontakt i smyg skulle ha förelegat. Är det ngn annan än MGM (och hans vänner) som kan stödja detta?
Precis..det var detta inlägg jag refererade till..(utan att skriva ut källa)🙄
Citera
2018-09-15, 12:31
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Precis..det var detta inlägg jag refererade till..(utan att skriva ut källa)🙄

Om MV:s uppgifter stämmer (vilket jag tror) om att de haft en relation i smyg efter bilincidenten, då måste väl detta kommit till polisens kännedom genom förhör eller via digital kontakt som finns sparad.
MGM kanske har sagt i förhör att de smugit med sin relation.
Men att de aldrig träffades den här kvällen.
Citera
2018-09-15, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det har kommit fram sådana uppgifter och att dom haft kontakt i smyg.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower

Haha, letade efter just samma inlägg!

Moralensväktare svarade på Rosamunds inlägg:

"Har vänner och bekanta till LW delgett polisen information om att SD utsatt henne för hot, trakasserier och våld förut (mer än det som anmäldes)?"

Svaret:
"Ja, det har kommit fram sådana uppgifter och att dom haft kontakt i smyg."

Svårt att veta om den kontakt de har haft i smyg är på ömsesidig basis eller om den "styrts upp". I ett förhållande där ett starkt kontrollbehov styr relationen, blev ömsesidigheten inte längre så ömsesidig som den borde vara i en sund relation.

Bara en sådan sak som att en vuxen person som inte lever i en relation med någon annan, inte själv får bestämma om hon ska åka på en resa till Norge med vem hon vill, låter ju absurt.

Moralensväktare om varför han ville träffa henne denna kväll:

"Man har en teori om varför han skulle träffa henne och det har med en resa han inte var förtjust över och det har väl nämnts tidigare i tråden. Det har framgått i sms och chattar att han helst såg att hon inte reste."

Det är inte en relation som är ömsesidig.
Han "får" resa till USA. Hon "får inte" resa till Norge.
Tror inte heller på att de setts i smyg på "ömsesidig" basis...
Citera
2018-09-15, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Nån som vet vad SD har för utbildning?

Eftersom jag vet att mitt minne ibland "fyller ut" luckor med "minnen" så är jag väldigt försiktig med att kalla detta ett riktigt minne, men jag "har för" mig att det tidigare stod på SDs facebook att han har gått på Chalmers, KTH eller något motsvarande, ingenjörsexamen???

Eller så är det bara jag som fyllt ut mitt minne på detta sätt eftersom jag vet att Tyréns är ett välkänt konsultföretag.

På SDs kontaktuppgifter för medarbetare står:

"Kontrollansvarig PBL, kvalificerade projekt".

https://www.tyrens.se/sv/kontakt/

Men någon i tråden borde rimligen veta?
Citera
2018-09-15, 12:54
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, letade efter just samma inlägg!

Moralensväktare svarade på Rosamunds inlägg:

"Har vänner och bekanta till LW delgett polisen information om att SD utsatt henne för hot, trakasserier och våld förut (mer än det som anmäldes)?"

Svaret:
"Ja, det har kommit fram sådana uppgifter och att dom haft kontakt i smyg."

Svårt att veta om den kontakt de har haft i smyg är på ömsesidig basis eller om den "styrts upp". I ett förhållande där ett starkt kontrollbehov styr relationen, blev ömsesidigheten inte längre så ömsesidig som den borde vara i en sund relation.

Bara en sådan sak som att en vuxen person som inte lever i en relation med någon annan, inte själv får bestämma om hon ska åka på en resa till Norge med vem hon vill, låter ju absurt.

Moralensväktare om varför han ville träffa henne denna kväll:

"Man har en teori om varför han skulle träffa henne och det har med en resa han inte var förtjust över och det har väl nämnts tidigare i tråden. Det har framgått i sms och chattar att han helst såg att hon inte reste."

Det är inte en relation som är ömsesidig.
Han "får" resa till USA. Hon "får inte" resa till Norge.
Tror inte heller på att de setts i smyg på "ömsesidig" basis...

Reagerade också på det inlägget.
En resa som SD hade synpunkter på..
LW var singel, han är gift, ändå har han mage att ha åsikter om att hon skulle resa iväg..
Inte en sund relation enligt mig.
Också ett tecken på att han är svartsjuk och har ett kontrollbehov.
De som inte tror på bilincidenten kanske får anledning att krypa till korset..
Citera
2018-09-15, 13:01
Medlem
Snor-Johans avatar
2018-09-13, 20:47 =Moralensväktare|65258814]Man har en teori om varför han skulle träffa henne och det har med en resa han inte var förtjust över och det har väl nämnts tidigare i tråden. Det har framgått i sms och chattar att han helst såg att hon inte reste. Slut citat.

För lite har i mitt tycke fördjupats om det antagna motivet till mordet på LW

--Denna MVs uppgift att SD var upprörd av LWs Norgeresa ställer jag mig frågande till och utgår ifrån är MVs personliga uppfattning. Dvs att den av norgeresan utlösta svartsjukan var det utlösande motivet till mordet.
Eftersom SD och HD själva var på väg till USA så är det av den anledningen en utpräglad svartsjuka att förneka LW resan.

-- För att föregå händelserna så är det inte osannolikt att det förväntade målet blir ett indiciemål. .Då inställer sig frågan om det i rätten går att påvisa att SDs personlighet tidigare ägt egenskaper vilka haft utmärkande drag av svartsjuka. Ska det inför rätten viktiga motivet framstå som trovärdigt bör det vidimeras av mer historik än vad som hitills framkommit.

-- Vad gäller P7 (som även berördes av MV) så är det kutym vid ovanligt grova våldsbrott och behövs som grund för ev, kommande RPU och ev, vidare dom till RPV (rättspsykiatrisk vård)
Förfarandet är lite av slentrian eftersom den senare årens rättspraxis utvecklats till en synnerligen snävare bedömning i vad som i RPV ingår.
-- Kort beskrivet så bör gärningsman vid brottet bedömas lida av synnerligen allvarig psykisk störning för att numer dömas till RPV. Det har haft till följd att det i våra fängelser finns många svårhanterliga interner med diagnoser som för ett par årtionden sen skulle dömts till rättspsykiatrisk vård.

--För att återknyta till tråden så är en P7a på MGM med säkerhet inte av någon praktiskt betydelse om någon till övers trott det.

För nördigare intresserade:
https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/
Se om ändring i lagen (1991:1137) om rättspsykiatrisk
undersökning; utfärdad den 22 maj 2008. SFS 2008:320 // På regeringens vägnar
BEATRICE ASK
Citera
2018-09-15, 13:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Svarar till de som frågat ang mitt inlägg vad gäller MV.

Att det framkommit nya uppgifter från hens sida har jag sett...

Vad jag ifrågasatte/ifrågasätter är varför alla som ställt frågor till hen utgår från att det är sanningen... vad säger att det är så...?
Om man vill göra en bedömning av om MV:s (polisens?) teori låter rimlig eller inte så kanske man inte skall haka upp sig på och övertolka enskilda inlägg ett i taget. Jag tror att en mer framkomlig väg kan vara att lägga ihop MV:s "pusselbitar" och försöka få en helhetsbild.

Tycker ni som har hängt med i tråden att mitt försök igår att göra en sådan sammanfattning (se länk nedan) ger en korrekt beskrivning av den aktuella teorin?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-09-15 kl. 13:46.
Citera
2018-09-15, 13:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Man vet med 100% säkerhet att någon befann sig på framsidan av LW bostad och man jobbar för att binda en gärningsman till platsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
2018-09-13, 20:47 =Moralensväktare|65258814]Man har en teori om varför han skulle träffa henne och det har med en resa han inte var förtjust över och det har väl nämnts tidigare i tråden. Det har framgått i sms och chattar att han helst såg att hon inte reste. Slut citat.

För lite har i mitt tycke fördjupats om det antagna motivet till mordet på LW

--Denna MVs uppgift att SD var upprörd av LWs Norgeresa ställer jag mig frågande till och utgår ifrån är MVs personliga uppfattning. Dvs att den av norgeresan utlösta svartsjukan var det utlösande motivet till mordet.
Eftersom SD och HD själva var på väg till USA så är det av den anledningen en utpräglad svartsjuka att förneka LW resan.

-- För att föregå händelserna så är det inte osannolikt att det förväntade målet blir ett indiciemål. .Då inställer sig frågan om det i rätten går att påvisa att SDs personlighet tidigare ägt egenskaper vilka haft utmärkande drag av svartsjuka. Ska det inför rätten viktiga motivet framstå som trovärdigt bör det vidimeras av mer historik än vad som hitills framkommit.

-- Vad gäller P7 (som även berördes av MV) så är det kutym vid ovanligt grova våldsbrott och behövs som grund för ev, kommande RPU och ev, vidare dom till RPV (rättspsykiatrisk vård)
Förfarandet är lite av slentrian eftersom den senare årens rättspraxis utvecklats till en synnerligen snävare bedömning i vad som i RPV ingår.
-- Kort beskrivet så bör gärningsman vid brottet bedömas lida av synnerligen allvarig psykisk störning för att numer dömas till RPV. Det har haft till följd att det i våra fängelser finns många svårhanterliga interner med diagnoser som för ett par årtionden sen skulle dömts till rättspsykiatrisk vård.

--För att återknyta till tråden så är en P7a på MGM med säkerhet inte av någon praktiskt betydelse om någon till övers trott det.

För nördigare intresserade:
https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/
Se om ändring i lagen (1991:1137) om rättspsykiatrisk
undersökning; utfärdad den 22 maj 2008. SFS 2008:320 // På regeringens vägnar
BEATRICE ASK

Att du lägger in ett antagande att det är MVs egen uppfattning om motivet skulle vara Norgeresan är ju lite konstigt när hen uttryckligen skriver att "man har en teori" om varför han ville träffa henne och att det skulle ha med resan att göra.

Tyvärr får jag en stark känsla av att det viktigaste av allt i denna indiciekedja är detta att man behöver knyta en person till platsen.

Därför är det så viktigt att denna kvinna som har på trädgårdsmarknaden sagt till ett par att hon såg en person utanför sitt fönster väldigt viktig!

Utan att veta, bara gissa, tänker jag att mastuppkopplingarna för den misstänkta tiden för mordet kan på något så när visa en viss trolig plats för var mgm befunnit sig.

Har man riktigt stor "otur" har mgm haft något otrevligt i huvudet redan när han lämnade sitt hem och därmed lämnat sin mobil hemma.

Att MV säger att man vet säkert att någon befann sig utanför LWs hem måste ju ändå betyda att man har något som styrker detta.

Om det hade varit mastuppkopplingar som styrkt detta, då hade mgm varit identifierad. Kvar blir vittnesuppgifter. Och då tror jag inte att en andrahandsuppgift gäller!!

Tror alltså på flera vittnen i den här historien.

Kanske personen ropat att hon skulle ut, kanske någon sett att personen ryckt i dörren, bankat? Barnen???
Detta har väckt uppmärksamhet?

100% säkerhet att någon stod utanför hennes dörr, skriver MV.

Trots att det kanske finns flera vittnen som sett/hört något denna kväll, verkar det ändå som att man inte kunnat binda personen till platsen.

Det oroar mig.
Snälla tant!
Citera
2018-09-15, 14:47
Medlem
Honan6s avatar
Såg att en morgonpigg postare hade varit snabbt aktiv med inlägg i ett antal trådar för att sen gå in i denna för att ställa frågan om det inte diskuterades andra GM. Snacka om genomskinlig taktik.

Jo, listan på andra möjliga GM har varit på tapeten många gånger. Jag vet inte om morgonpostaren gjorde ett försök att påverka tråden till något annat håll i och med att hen skrev HD (med flit?) istället för SD och sen skyllde på att det var svårt att hålla reda på alla.

I mina tankar om mordet, så är HD misstänkt GM eller medhjälpare om hon inte har alibi. Kanske hon sprang ut och hjälpte till om hon fick se sin blivande exman på väg till LW?

JG hade jag med på medhjälparlistan, för att han ger intryck av att vara passionerat förtjust i SD.

HD:s föräldrar står med på medhjälparlistan. Klart de skyddar sin dotter och barnbarn. Av någon anledning stöttar de till synes även SD till hundra.
Han har nog inbillat alla runt sig att LW var besatt och inte lämnade honom ifred.
Därför finns ingen anledning att spela ledsna. Ett problem är ur världen, alla är nöjda och livet går vidare?

UW, mycket lite att finna om honom. Finns dock en hel del ofördelaktigt om honom, LW och barnen i den 2:a exfrun MH:s blogg. Det fick mig att starkt fundera på MH och var hon befann sig när LW mördades.

LW:s manliga geocachevänner och/eller älskare? Nej, jag kommer åter i tankarna till den som hon anmält för ofredande och knogknuggning. Av någon anledning tror jag de hade svårt att släppa varandra, hur mycket de än försökte gå vidare. Så, i mina teorier ligger SD/HD högst på möjliga GM.
Vem har hållhake på den andre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in