2018-09-15, 10:58
Medlem
Tryckkokarens avatar
Skriv namnet på gubben så begär jag ut FUP.
Citera
2018-09-15, 11:26
Bannlyst
Håller med ovanstående här det är inte mycket värre än sådant beteende som RFSL och Pride-rörelsen konstant hyllar.

Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Fritt fram med adoptivbarn som har åldern inne och samtycker, anser jag, då ingen genetisk koppling finns.

Men det finns en annan koppling. En grooming-koppling.
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Enligt svensk rättspraxis är det alltid mannen som är skyldig och kvinnan är alltid ett offer.

Ironin haltar när det faktiskt stämmer i det här fallet. Lite svårt att se hur det skulle vara någon annans fel än förälderns (som i det här fallet är en man). Annars håller jag med.

Varför flyttade dottern hem? Är hon "trög" och utsparkad från ett boende? Blev det våldtäkt "från ingenstans" eller har han groomat henne under barndomen? Har det bara slagit slint i skallen på honom på äldre dagar (early onset alzheimer's)?
Citera
2018-09-15, 11:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Ironin haltar när det faktiskt stämmer i det här fallet. Lite svårt att se hur det skulle vara någon annans fel än förälderns (som i det här fallet är en man). Annars håller jag med.

Varför flyttade dottern hem? Är hon "trög" och utsparkad från ett boende? Blev det våldtäkt "från ingenstans" eller har han groomat henne under barndomen? Har det bara slagit slint i skallen på honom på äldre dagar (early onset alzheimer's)?

Det är förstås lite skillnad på om barnet fortfarande är barn eller inte, i det här fallet var det två vuxna individer. Man kan också göra tankeexperimentet och fundera på om det känns lika självklar om föräldern var en kvinna och "barnet" en vuxen man.
Citera
2018-09-15, 11:39
Bannlyst
Citat:
Det är förstås lite skillnad på om barnet fortfarande är barn eller inte, i det här fallet var det två vuxna individer.

Den ena var definitivt inte vuxen mentalt. Båda kanske inte var vuxna mentalt(?). Vet du vad grooming är? Om det hade rört sig om två efterblivna som ville avla fram ett riksdagsämne för 7K så vore det en annan sak. Det är lite som homosexualitet. Svårt när båda är med på det (mental åkomma då det inte är biologiskt önskvärt).

Citat:
Man kan också göra tankeexperimentet och fundera på om det känns lika självklar om föräldern var en kvinna och "barnet" en vuxen man.

Nej det är precis lika illa oavsett om det är en kvinnlig eller manlig groomare. Eller någon som utnyttjar beroendeställning (hon bodde i deras hus).
Citera
2018-09-15, 11:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Den ena var definitivt inte vuxen mentalt. Båda kanske inte var vuxna mentalt(?). Vet du vad grooming är? Om det hade rört sig om två efterblivna som ville avla ett riksdagsämne så vore det en annan sak. Det är lite som homosexualitet. Svårt när båda är med på det (mental åkomma då det inte är biologiskt önskvärt).

Nej det är precis lika illa oavsett om det är en kvinnlig eller manlig groomare. Eller någon som utnyttjar beroendeställning (hon bodde i deras hus).

Du verkar ha koll på deras mentala nivå, har du några källor på det eller gissar du bara och är nivån så låg att det påverkar det juridiska ansvaret, är någon omyndigförklarad?
Citera
2018-09-15, 11:42
Bannlyst
Citat:
Du verkar ha koll på deras mentala nivå, har du några källor på det eller gissar du bara och är nivån så låg att det påverkar det juridiska ansvaret, är någon omyndigförklarad?

Jag har ingen koll alls. Det är ren spekulation. Därför vill jag veta mer om fallet. Friska människor vill inte ha barn med sina barn.
Citera
2018-09-15, 11:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har ingen koll alls. Det är ren spekulation. Därför vill jag veta mer om fallet.

Okej då står vi där med två vuxna individer som båda är straffmyndiga och ingen idag har förmyndarskap över den andre.
Citera
2018-09-15, 11:47
Bannlyst
Citat:
Okej då står vi där med två vuxna individer som båda är straffmyndiga och ingen idag har förmyndarskap över den andre.

Fast då går man väl på dotterns linje? Hon kan dra ihop en historia om att han groomat henne hela livet (svårt att motbevisa. Ord mot ord) och sedan har man SMS från honom som skulle styrka den historien?

Det som står i brottsbalken verkar rimligt.
Citera
2018-09-15, 11:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast då går man väl på dotterns linje? Hon kan dra ihop en historia om att han groomat henne hela livet (svårt att motbevisa. Ord mot ord) och sedan har man SMS från honom som skulle styrka det?

Det här var så märkligt att det är svårt att veta var man ska börja. Ska han fällas för att hon kan "dra ihop en historia" som inte kan motbevisas? Seriöst?
Citera
2018-09-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Skriv namnet på gubben så begär jag ut FUP.

To””y Erik??on

Offret håller vi utanför
Citera
2018-09-15, 11:55
Bannlyst
Citat:
Det här var så märkligt att det är svårt att veta var man ska börja. Ska han fällas för att hon kan "dra ihop en historia" som inte kan motbevisas? Seriöst?

Nej inte seriöst.

Jag läser vad som står i brottsbalken som Vintergrisen citerar på första sidan. Det står väl bortom rimligt tvivel att de haft sex?

Jag frågar bara mig själv och dig hur han INTE skulle kunna bli dömd?
Citera
2018-09-15, 14:42
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneeSeglaren
To””y Erik??on

Offret håller vi utanför
FUP är begärd. Kommer upp tidigast måndag förmiddag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in