Citat:
Lars Jeppsson visste vem Christer Pettersson var. Vetenskapen om vittnesmål är entydig i hur viktig sådan kunskap är vid identifiering. Om ett vittne känner till en misstänkt ökar möjligheterna till en sanningsenlig identifikation markant , och likaså trovärdigheten i vittnesmålet.
När LJ förevisas en bild på den misstänkte CP säger han "Nej det där är ju CP".
En förbluffad förhörsledare frågar : "Känner du honom"
LJ svarar, "Ja , honom ser jag ofta i Sollentuna och hade det varit han tycker jag nog myntet borde trillat ner"
Total säkerhet i vittnesmål går aldrig att uppnå, däremot finns vetenskap om hur man kan bedöma tillförlitligheten. Att du inte förstår eller inte vill förstå detta visar ditt resonemang angående LJ som är ett trovärdigt vittne. Däremot väljer du att tro på Lisbeth Palmes vittnesmål i rätten trots att det motsäger vad hon uppgav på mordnatten och att hon fick direkt ledande uppgifter om CP från åklagaren Jörgen Almblad vilket hon själv refererar till konfrontationsförhöret "Det ser man ju vem som är alkoholist.
När LJ förevisas en bild på den misstänkte CP säger han "Nej det där är ju CP".
En förbluffad förhörsledare frågar : "Känner du honom"
LJ svarar, "Ja , honom ser jag ofta i Sollentuna och hade det varit han tycker jag nog myntet borde trillat ner"
Total säkerhet i vittnesmål går aldrig att uppnå, däremot finns vetenskap om hur man kan bedöma tillförlitligheten. Att du inte förstår eller inte vill förstå detta visar ditt resonemang angående LJ som är ett trovärdigt vittne. Däremot väljer du att tro på Lisbeth Palmes vittnesmål i rätten trots att det motsäger vad hon uppgav på mordnatten och att hon fick direkt ledande uppgifter om CP från åklagaren Jörgen Almblad vilket hon själv refererar till konfrontationsförhöret "Det ser man ju vem som är alkoholist.
Att identifiera en person man ser ansiktet på är en sak, att identifiera honom på hans rörelsemönster en helt annan. LJ har vid tillfället han ser GM ingen som helst anledning att jämföra denne med CP. När han långt senare får anledning att göra det är hans läge i princip detsamma som ett vittne som blir ombedd att göra en identifering långt efter ett brott då man hittat en misstänkt GM. Hans minnebilder har då bleknat.
Jeppsson är ett ärligt vittne, men i grunden oanvändbar för att dra säkra slutsatser, vare sig om CP, Skandiamannen eller en potentiell verklig GM.
. NF har trots allt uppgivit en plats där han träffat Palme på som Palme aldrig befann sig på. Visst kan vara ett missförstånd, men kan även vara nåt annat. Det finns inget annat vittne som direkt pekar på den personen. Är väl då Kerstin N som bara kan nämna en "mörkklädd person" som korsat vägen.