2018-09-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
En misstänkts beteende under förhör är självklart något som diskuteras. Förstår inte varför du anser det vara anmärkningsvärt.

I amerikanska filmer sitter ju ett helt gäng bakom spegelglas och tolkar kroppsspråket . Kan ge bra information om vb talar sanning eller ej. Vet inte hur det görs i Sverige, kanske en film som analyseras av erfarna ”Rosamundor”.
Citera
2018-09-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
En undersköterska räknas väl inte som högutbildad..Hur är det med sjuksköterskor..räknas de som högutbildade?

Mellanlång, kräver inga toppbetyg. Tror även SD har ngn kortare ingenjörsutbildning, han är knappast civilingenjör. Någon som vet?
Citera
2018-09-14, 16:23
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Just så, ledsna, förbannade och frustrerade.
Inte många, faktiskt nästan ingen av de jag pratat med som tror han är helt oskyldig. Sedan är det en del som inte vet vad de ska tro, de är bara ledsna.

Förstår. Fy fasiken vad hemskt det måste kännas. Det är svårt att ta in men kontrasterna mellan en person som verkat så livsglad, stark och full av driv och att hon går bort på detta hemska sätt, måste verkligen skaka om hennes vänner och närmsta.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
HD har han uppenbart känt sig helt säker på och kanske låg inte heller det djupa passionen där. Den fanns uppenbarligen hos spännande LW. Hon var dessutom troligen eftertraktad av många andra. SD är nog en stor spänningssökare och en utpräglad tävlingsmänniska. LW var minst lika eftersökt som den mest åtråvärda FTF (i hans värld alltså). Fick inte han henne skulle ingen annan heller.
Gissar att han är en urusel förlorare också.

Min spekulation. En del män är ganska enkelt konstruerade. Duckar.

Jag är benägen att, allteftersom att det mesta här verkar peka på SD som GM, tro på dina tankegångar här. Både det du skriver här om varför han kanske fann det känsligare att LW gick vidare än HD och det du skrivit tidigare om att detta nog kan vara en klassisk historia om våld mot kvinnor.

Den klassiska historien om upptrappat våld mot en stark kvinna där övergreppen normaliseras kombinerat med att en tillsynes tävlingsmänniska som verkar levt på kickar dragits till en så färgstark och aktiv kvinna som LW.

Det är för j-ligt att hon skulle råka ut för detta troligtvis just för att hon var just så stark, aktiv och glad. Det är ifall man frågar kvinnojourerna ofta just den typen av kvinnor som svaga, gränslösa män lockas till. Och kvinnorna som är starka och ser sig själv som starka, tänker att de ska ge mannen nya chanser, de ska terapeuta honom ur det han gör galet och allt ska bli bra. Dessa starka kvinnor har empati för mer än sig själva och tror att denna empati, detta tålamod, detta hopp och denna kärlek till sin nästa ska räcka även för att leda mannen rätt, för att kunna sätta gränser som ska göra relationen konstruktiv. Men under tiden normaliseras verbalt och psykiskt våld och övergår till fysiskt våld och sedan är inte steget långt borta till våldsamheter som hotar kvinnans liv. Är det SD som är GM här och denna historia upprepats åter så... man blir så trött och uppgiven!
Citera
2018-09-14, 16:25
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja och i andra sammanhang kunde det klassas som team building
Jag är övertygad om att det var utanför arbetstid, annars hade tjänstefelet suttit som en smäck. Det är väl den lokala kårens ständige nemesis skyddsombudet som än en gång visade vad han (inte) gick för genom att sätta ett par av de mest rutinerade utredarna på bänken under utredningen av ett mord.

Vem ska skydda Örebropolisen mot övergrepp från ledningen? Borde vara skyddsombudet men han var aldrig bra på det. Heller.
En trebarnsmamma i Örebro har försvunnit mitt i natten inför sitt barns födelsedag. Polisen spelar poker. Ursäkta men jag kan inte låta bli att tänka på danske polisen Möller i Madsenfallet. Skulle han visa sådant dåligt omdöme? Never. Klasskillnad.
Citera
2018-09-14, 16:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
En trebarnsmamma i Örebro har försvunnit mitt i natten inför sitt barns födelsedag. Polisen spelar poker. Ursäkta men jag kan inte låta bli att tänka på danske polisen Möller i Madsenfallet. Skulle han visa sådant dåligt omdöme? Never. Klasskillnad.
Lediga poliser ja. Vad får lediga poliser göra och inte göra på sin fritid menar du?
Citera
2018-09-14, 16:31
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Mellanlång, kräver inga toppbetyg. Tror även SD har ngn kortare ingenjörsutbildning, han är knappast civilingenjör. Någon som vet?

Nej, exakt. Sjuksköterskeutbildningen är relativt kort på några få år. Sedan finns det förvisso möjligheter att hon över åren vidareutbildat sig men grundutbildningen till "vanlig" sjuksköterska är inte lång jämfört med många andra akademiska utbildningar. Skulle inte kalla en sjuksköterska för högutbildad, sedan kan hon ju vara mycket kompetent och klok, analytisk eller intelligent ändå givetvis.

Ser egentligen det som att längd på utbildningen inte alls är relevant för att bedöma HDs förmåga att hantera sin relation och bedöma SD. Det som händer med en människa som genomgår en längre akademisk utbildning är inte att den sociala kompetensen blir bättre (snarare åt andra hållet då akademin mer är en träning i vassa armbågar, bli hårdhudad och slå dövörat till samt skickligt lära sig undvika de värsta sociopatcheferna!) utan att man tränas i ett alltmer kritiskt förhållningssätt och därigenom vetenskaplighet. Ofta har denna analytiska förmåga ringa att göra med hur akademiker hanterar sina privata relationer... se bara på alla intriger och fulspel, otroheter och annat inom ledningarna vid lärosätena!

Summa summarum, jag personligen tror inte att vi kan dra några slutsatser av HDs utbildning kring huruvida hen borde ha insett otroheten eller moralen hos SD.
Citera
2018-09-14, 16:33
Medlem
Citat:
Det är inte officiellt så jag kan inte nämna några namn, för övrigt vet jag inte exakt vilka som är avförda eller varför, bara att det är några.
Ja.... det var så MV skrev. Och det är väl ett faktum som är ett axiom om något?!
Citera
2018-09-14, 16:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Lediga poliser ja. Vad får lediga poliser göra och inte göra på sin fritid menar du?
Jobbar man inte kval i detta prekära läge tills hon påträffas? Är jag alltför naiv? Poker kan man väl förresten spela hemma och inte i polishuset om det nu var på fritiden.
Citera
2018-09-14, 16:35
Medlem
Citat:
Jag ska dit... och jag kan garantera att jag inte kommer ha ett "undvikande beteende". Det tror jag inte heller många andra av LW´s vänner kommer att ha.
(Skrik inte hot nu, det har ni redan gjort)

Tror han är hal som en tvålkopp och SD kommer bestämt förhindra ev diskussion under tystnadsförbudshatten. Mitt råd är NEGLIGERA honom!!! För en uppmärksamhets- törstande typ är det vad som Smärtar Mest. Behandla honom som luft!

Ta en kvällspromenad i den kyliga novemberluften, djupandas och kika på den mest lysande Stjärna du kan se! Fokusera på hur den glittrar, tänk vackra tankar och skicka ut dom i Stjärnhimlen istället!

Behåll andningen och Tanken. Leta upp den trevligaste människan istället!
Citera
2018-09-14, 16:35
Medlem
Citat:
Mars
Runt tidpunkten då skilsmässopapprena skickades in gällande SD och HD med andra ord...
LW nämnde att hon träffade på ovänner på torget och SD klippte bort henne från bilden.
Känslan är inte att de var "on" just då. Kan det vara så att de efter detta event tog kontakt/strålade samman med varandra igen.. Därav att en ankommande skilsmässa blev aktuell mellan SD och HD då han lovat HD att hålla sig ifrån LW. SD känner sig dock nöjd då han tror sig ha LW på kroken igen men inser snart att LW inte är lika säker på sin sak då hon inlett någon med en annan man som hon även har en inplanerad Norgeresa tillsammans med. Denna resa skapar svartsjuka och gräl mellan dem då LW inte backar på sin sak att åka till Norge. . SD börjar vackla i sin tro på att det ska bli de två och börjar därför funders på om han inte gör bäst i att försöka fånga tillbaka HD och åka på den försoningsresa de har inbokad sedan tidigare. Samtidigt använder han det som ett hot och ultimatum mot LW för att få henne att backa från att resa till Norge. Grälen blir nu ännu hetare då LW blir arg och svartsjuk över SD:s ultimatum om att han tänker åka till USA med HD om hon åker till Norge. Hon står dock fast vid att resa och hotar samtidigt med att tala om för HD att han ännu en gång ljugit och varit otrogen mot henne. Kulmen på grälen nås på kvällen den 15 maj då han söker upp henne för att prata vidare om detta. Att komma iväg på resan med HD blir nu ännu viktigare för att kunna övertyga omgivningen om att han och HD skulle försonas och att han därmed inte hade något med LW och mordet att göra.

-Enligt MV: finns bevis på att diskussioner om Norgeresan förekommit dem emellan via chatt och sms och att de har träffats i smyg.
-Tidigare i tråden har det framkommit att HD:s papper för att komma in i USA fixades i sista minuten vilket kan tyda på att man i sista stund bestämde sig för att resan skulle bli av.
OBS!! Detta är bara en spekulation!!!!
Citera
2018-09-14, 16:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jobbar man inte kval i detta prekära läge tills hon påträffas? Är jag alltför naiv? Poker kan man väl förresten spela hemma och inte i polishuset om det nu var på fritiden.
Det var just att det var i polishuset åklagaren fann olämpligt.

Hur tror du t. ex. det går till på akuten? Tror du avgående skift stannar kvar när de blir avlösta? Skulle du finna det olämpligt om en del av dom hade nåt socialt samkväm efter ett pass med sedvanligt många otäcka trauman?

Jag tror folk som har den sortens yrken mycket snabbt lär sig att distansera sig, de kan inte ständigt vara fysiskt och mentalt närvarande för då skulle dom själva gå under.
Citera
2018-09-14, 16:42
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Runt tidpunkten då skilsmässopapprena skickades in gällande SD och HD med andra ord...
LW nämnde att hon träffade på ovänner på torget och SD klippte bort henne från bilden.
Känslan är inte att de var "on" just då. Kan det vara så att de efter detta event tog kontakt/strålade samman med varandra igen.. Därav att en ankommande skilsmässa blev aktuell mellan SD och HD då han lovat HD att hålla sig ifrån LW. SD känner sig dock nöjd då han tror sig ha LW på kroken igen men inser snart att LW inte är lika säker på sin sak då hon inlett någon med en annan man som hon även har en inplanerad Norgeresa tillsammans med. Denna resa skapar svartsjuka och gräl mellan dem då LW inte backar på sin sak att åka till Norge. . SD börjar vackla i sin tro på att det ska bli de två och börjar därför funders på om han inte gör bäst i att försöka fånga tillbaka HD och åka på den försoningsresa de har inbokad sedan tidigare. Samtidigt använder han det som ett hot och ultimatum mot LW för att få henne att backa från att resa till Norge. Grälen blir nu ännu hetare då LW blir arg och svartsjuk över SD:s ultimatum om att han tänker åka till USA med HD om hon åker till Norge. Hon står dock fast vid att resa och hotar samtidigt med att tala om för HD att han ännu en gång ljugit och varit otrogen mot henne. Kulmen på grälen nås på kvällen den 15 maj då han söker upp henne för att prata vidare om detta. Att komma iväg på resan med HD blir nu ännu viktigare för att kunna övertyga omgivningen om att han och HD skulle försonas och att han därmed inte hade något med LW och mordet att göra.

-Enligt MV: finns bevis på att diskussioner om Norgeresan förekommit dem emellan via chatt och sms och att de har träffats i smyg.
-Tidigare i tråden har det framkommit att HD:s papper för att komma in i USA fixades i sista minuten vilket kan tyda på att man i sista stund bestämde sig för att resan skulle bli av.
OBS!! Detta är bara en spekulation!!!!

Bra skrivet! Precis så här rörigt och invecklat kring bådas resor, SDs dubbelsatsningar på två kvinnor lite överlappat och hur han försökt hålla båda möjligheterna uppe tror jag att det kan ha gått till. Vi är många som i tråden som försökt föra fram spekulationer kring troliga scenarion men kanske har vår svaghet varit att vi varit för enkelinriktade i att tänka att det bara finns en resa som är upphovet till det som triggade mordet... vi har undrat valde SD HD eller LW? Vad betyder skilsmässan osv... I själva verket har SDs relationer med HD och LW varit komplicerade, växlat över tid och hela tiden handlat om att inte lägga alla ägg i samma korg utan att kunna behålla kontrollen över båda? Det har som i de flesta mänskliga relationer varit komplicerat då många människor varit inblandade. SD har hoppat från den ena foten till den andra därav alla olika signaler kring relationen med HD, visad svartsjuka då LW visat sig med manliga bekantskaper osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in