2018-09-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Hej

Min plan är att investera lite pengar varje månad i S&P 500, och då undrar jag, vad är skillnaden mellan dessa två?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/380858/vanguard-s-p-500-index-etf

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/299683/vanguard-s-p-500-etf

Ser att den första handlas i kanadensiska dollar, men utöver det har jag inte så bra koll.

Vilken är att föredra om jag ska månadsspara i ca 10+ år?

Hade kört tex Spp USA ist
Citera
2018-09-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruffalo
"På grund av nya regelverk från EU är det från årsskiftet inte längre möjligt att köpa detta värdepapper, det går enbart att sälja. Det gäller alla amerikanska och kanadensiska ETF:er"

Ahhh vad tråkigt.. det gäller alltså båda länkarna?
Senast redigerad av sofiaxx 2018-09-12 kl. 22:46.
Citera
2018-09-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Hade kört tex Spp USA ist
Jag kikade på den och Länsförsäkringar Usa Index, har dock inte kollat upp skillnaderna
Senast redigerad av sofiaxx 2018-09-12 kl. 22:28.
Citera
2018-09-12, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Jag kikade på den och Länsförsäkringar Usa Index, har dock inte kollat upp skillnaderna
Följer olika index. SPP MSCI USA medan LF S&P 500. I praktiken ingen skillnad.
Citera
2018-09-15, 23:07
Medlem
Prefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstoBaconkorv
Fimpade lite av räntorna. Märkte att ett är lite korkat att binda pengar där med 1% avkastning / år.
Hur fördelade du det tillslut om man får fråga? Tänkte nämligen börja spara och en fördelning liknande din är nog rimlig för min position.
Citera
2018-09-16, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prefon
Hur fördelade du det tillslut om man får fråga? Tänkte nämligen börja spara och en fördelning liknande din är nog rimlig för min position.

Är du nybörjare och inte upplevt din första börskrasch än skulle jag Max ha 60/40 aktier/räntor, men inte mindre än 50/50. Sen när du varit med om allt det där så utvärderar du hur allt gick och gör ändringar efter det.
Citera
2018-09-16, 11:12
Medlem
Freebops avatar
Ser över mitt sparande och har idag följande hos avanza:

500kr avanza auto

1000kr fördelat på följande fonder

Avanza zero
Danske invest global index
Lf Europa
LF global
Spiltan aktiefond
Swedbank robur Asien

Hade först och främst tänkt öka mitt månadssparande till 4000kr. Det jag undrar över är om det är onödigt att ha avanza auto om jag redan har ovanstående fonder? Om det blir kaka på kaka s.a.s. Vad tycker ni förövrigt om de valda fonderna?

Avanza global såg väldigt intressant ut, hade tänkt lägga lite där också. Förövrigt har mitt sparande gått väldigt bra, ökat med 16% sedan köp men sen får man ta i beaktande att det är högkonjunktur. Sparar ingenting i aktier då jag har noll koll på det
Senast redigerad av Freebop 2018-09-16 kl. 11:17.
Citera
2018-09-16, 11:16
Medlem
Prefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Är du nybörjare och inte upplevt din första börskrasch än skulle jag Max ha 60/40 aktier/räntor, men inte mindre än 50/50. Sen när du varit med om allt det där så utvärderar du hur allt gick och gör ändringar efter det.
Ok, jag är nämligen total nybörjare. Skulle ett enkelt alternativ då kunna vara tex:
Avanza Zero 20%
Avanza Global 20%
Länsförsäkringar Global Indexnära 20%
AMF Räntefond Lång 20%
Spiltan Räntefond Sverige 20%
Citera
2018-09-16, 12:52
Medlem
Hej,

Rookie vad det gäller aktier/fonder. Undrar hur/varför det kan skilja så mycket mellan en fonds avgift beroende på vilken mäklare man använder?

Exempel 1:

Fond: Pictet-Water R EUR

Avanza: 2,78 % (varav fast förvaltningsavgift 2,30%)
Swedbank: 1,60%

Exempel 2:

Fond: CB Save Earth Fund RC EUR

Avanza: 1,77 % (varav fast förvaltningsavgift)
Swedbank: 1,0 %

Skiljer det sig verkligen så mycket som dessa siffror anger? Eller har Avanza räknat med en större "totalkostnad" för fonden med skatt på ISK osv som inte Swedbank har?

Tacksam för svar!
Citera
2018-09-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ok, jag är nämligen total nybörjare. Skulle ett enkelt alternativ då kunna vara tex:
Avanza Zero 20%
Avanza Global 20%
AMF Räntefond Lång 20%

Ja jättebra, sen efter nästa börskrasch så ökar du aktiedelen ifall du klarade av 60/40 utan problem. Var det nervöst osv kanske du ska fortsätta hålla 60/40 men det får du se då, det jag nu hade fokuserat på som nybörjare är att läsa om börspsykologi, tillgångsallokering etc.

Sen beror det väldigt mkt på om du har mkt pengar investerat eller inte, dina känslor blir ju helt annorlunda i nästa börskrasch om du bara har 1k investerat eller 1 miljon
Citera
2018-09-16, 13:08
Medlem
Citat:
Avanza Zero 20%
Avanza Global 20%
AMF Räntefond Lång 20%

Skit i LF Global Indexnära. Den är helt poänglös när du har Avanza Global. Samma index, innehaven så pass lika att du inte märker någon skillnad. Man blir inte mer diversifierad av att ha flera fonder som täcker samma index. Enda anledningen att ha LF Global Indexnära på Avanza är för att man gillar att betala förvaltningsavgift.

Personligen hade jag struntat i Avanza Zero också, den investerar endast i 30 företag (dåligt diversifierad) i ett litet land med omkring 1% av världsmarknaden (extremt dåligt diversifierad).

60% Avanza Global är i min mening en bättre aktiedel än i ditt förslag.
Citera
2018-09-16, 13:27
Medlem
Freebops avatar
Ge mig tips på hur jag ska månadsspara 4000kr. Jag har för närvarande följande upplägg på 1500kr

500kr avanza auto 5

1000kr fördelat på följande:

Avanza zero
LF global
LF Europa
Spiltan aktiefond
Swedbank robur Asien

Tänkte byte ut Lf global mot avanza global och eventuellt ta bort avanza zero. Jag tänkte även lägga till räntefonder, är AMF räntefond lång och splitan räntefond något att rekommendera? Ska jag ha kvar avanza auto?

Tacksam för tips

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in