Citat:
Ursprungligen postat av
Martinflashback6
Om jag tittar och jämför utvecklingen på en USA-indexfond (exempelvis Länsförsäkringar USA indexnära eller SPP Aktiefond USA) och jämför det 10-20 år tillbaka med en Global motsvarighet (vilket som vi vet består av 60-65% USA ändå) så slår alltid USA-indexet den Globala motsvarigheten varje gång och inte med små siffror heller.
Jag förstår att syftet är att diversifiera, köpa fler regioner osv och det man ”tror på i framtiden” osv men ärligt talat – hur stor är sannolikheten egentligen att USA inte kommer att vara marknadsledande under en väldigt lång framtid ändå, som den i princip alltid varit i modern tid?
Jag undrar bara om det är bortkastad diversifiering (många USA-bolag exporterar ju till andra länder med) att välja Global som presterar sämre än ”bara” USA när världsbörserna ändå närmast identiskt och kraftigt korrelaterar med USA-indexnära ändå, och att då välja Global indexnära drar bara ner ens avkastning men med närmast identisk kurva (fast några centimeter ned i %-skalan om ni förstår vad jag menar om man jämför bakåt.) Jag tänker att jag fortfarande kan köpa 10-20% Asien separat men jag ser inte varför jag ska köpa ”allt” som ändå historiskt (och sannolikt i framtiden) bara drar ner ens avkastning och det nästintill identiskt korrelerar med USA men med lägre siffror.
Sparmål är såklart långsiktigt.
"Svenska aktier har stadigt levererat högre avkastning varje årtionde sedan 1980, Stockholmsbörsen är vinnare bland världens börser de senaste 37 åren. De senaste fem åren har dock Sverigeindex utvecklats sämre än världsindex och istället har USA-index varit vinnare. Förra året var det första sedan 2009 som USA-index inte överträffat världsindex. Betyder det att hälften placerat i USA är en smart strategi framöver?
Nej, det tvivlar jag starkt på. Förklaringen till att börserna i New York varit vinnare de senaste åren är troligen till stor del att förväntningar om starkare ekonomisk utveckling gjort att dollarn stärkts kraftigt. Den perioden verkar förbi. I ett längre perspektiv tycker jag det verkar mer troligt att bra kvalitet på svenska företagsledare är en uthållig fördel som består."
Att leta bästa marknad och hoppa på den senast hetaste regionen är exakt samma som att tajma marknaden, vilket alltid leder till sämre resultat. Gör det så svårt som möjligt istället för dig och välj en globalfond iaf som bas ist för 1 USA, 1 Europa, 1 Sverige och 1 Asien.
Tycker själv att hälften i en globalfond och andra hälften typ lika delat på Sverige och Asien är en enkel fördelning som iaf förhindrar trading lite grann och förmodligen kommer gå bättre än 100% global.