2018-09-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
Statistik leder oftast till livliga diskussioner bland geocachare. På ett geocachingevent i somras kom frågan upp om längsta FTF-svit bland Örebroarna. Vi var flera som "visste" att HTD (SD) hade en lång svit, men när vi kollade så hade han hamnat långt ner på listan. Sviten hade brutits i september 2016. En enkel myst att lösa sa nån, sagt och gjort. Det visade sig att det kom blott fem nya cacher i Örebro kommun just den månaden. "En ö i havet" verkar ha raderats av cachens ägaren Lag Amie och bröt sviten.

Länk: www.geocaching.com/geocache/GC6RC0P_en-o-i-havet

Ännu en intressant loggning, kan dock inte se att denna diskuterats tidigare i tråden även om jag tycker mig komma ihåg texten.

På den första bilden av loggremsan (2017-05-18) finns både YD, HTD och LW som FTF:are.
På den andra bilden av loggremsan (2018-07-31) är HDT överstruken, men YD och LW är fortfarande kvar på loggremsan.
Citera
2018-09-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Exakt.
Och därför blir deras försvar av SD inte trovärdigt.
De har uppenbarligen ingen aning om vad han har sysslat med.
Och han har lyckats manipulera dem tidigare till att ta hans parti.
En egoistisk tönt..
Citera
2018-09-12, 18:14
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Om man släpper det man själv vet nu i efterhand och istället sätter sig in i hur det var då. Damen vaknar mitt i natten av en röst utanför. Det hör inte till vanligheterna eftersom hon går upp och kikar genom fönstret, samt kommer ihåg det efteråt. Det tyder på att rösten var högljudd och höll på ett tag.
När man går ut med LW's försvinnande är det inte underligt att damen samman kopplar detta med rösten utanför sitt hem eftersom den väckte henne och oroade henne.
Fyra dagar senare finner man en kropp på motorvägssidan av bullerplanket, vilket är ännu närmare damens bostad än LW's hem. Hon nämner ju att hon bor nära fyndplatsen.
Det finns ingenting som tyder på att de var grannar.

Om jag tänker att damen existerar och att hon hört/sett någon tala utanför bostaden den olycksaliga natten bör hon väl rimligtvis inte ha missat dödsvrålen? Märkligt om dessa gick henne obemärkt förbi, känner jag. Om hon ändå har sovit sig igenom skrikintervallen bor hon gissningsvis någonstans dit skriken inte flög efter att ha studsat mot bullerplanket, tänker jag. Jag kan ha missuppfattat något förstås.
Citera
2018-09-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Bäret kunde skriva helt normal svenska
i en annan tråd.
Jo jag vet. Det är därför denna tolkperson är intressant.
Citera
2018-09-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Om jag tänker att damen existerar och att hon hört/sett någon tala utanför bostaden den olycksaliga natten bör hon väl rimligtvis inte ha missat dödsvrålen? Märkligt om dessa gick henne obemärkt förbi, känner jag. Om hon ändå har sovit sig igenom skrikintervallen bor hon gissningsvis någonstans dit skriken inte flög efter att ha studsat mot bullerplanket, tänker jag. Jag kan ha missuppfattat något förstås.
Mmm... Endast två människor har hört de utdragna blodisande skriken. Ändå är det så tättbebyggt att polisen inte kan hitta denna dam bland alla hus. Tja, inte vet jag. Eftersom vi inte vet var Skrikvittnet bor och inte heller var damen bor så är det svårt att döma. Om det hade varit ett enda dödsskri som Tova-fallet, kan man ofta väva in det i en dröm. Men enligt Daalan höll det på i flera minuter. Bullerplanken är konstruerade för att blockera lågfrekvent buller. Kvinnoskrik är bland det mest högfrekventa vi kan uppfatta, dessutom har just kvinnoskrik en särskild evolutionär förtur till medvetandet.
Något verkar skumt.
Senast redigerad av neverhorse 2018-09-12 kl. 18:25. Anledning: fattas ord
Citera
2018-09-12, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Som jag minns det har du EGT svarat att du inte har lust/känner dej bekväm med/finner anledning (nåt av detta ungefär) att kolla in SD:s eventuella gamla handskador. Det är förstås en replik, men inte ett svar på frågan.

Därför ställdes nu frågan till Sh.Holmes

Vid det här laget kanske du fått klarhet i varför frågan ställs?
Nä, jag har ingen förståelse för varför frågan om handskada ställs. Är nog för dum. Utveckla gärna.
Citera
2018-09-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är så här det går till.
EN PERSON ska det vara.
Även om vi i våra hjärnor omvandlar det till man.

Från Örebripolisens facebooksida:
"[...] och iakttog då en person som pratade utanför bostaden.[...] "

Polisen i Örebro län
Ja du ser så lätt det går. I de lugnaste vatten...
Citera
2018-09-12, 18:38
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Mmm... Endast två människor har hört de utdragna blodisande skriken. Ändå är det så tättbebyggt att polisen inte kan hitta denna dam bland alla hus. Tja, inte vet jag. Eftersom vi inte vet var Skrikvittnet bor och inte heller var damen bor så är det svårt att döma. Om det hade varit ett enda dödsskri som Tova-fallet, kan man ofta väva in det i en dröm. Men enligt Daalan höll det på i flera minuter. Bullerplanken är konstruerade för att blockera lågfrekvent buller. Kvinnoskrik är bland det mest högfrekventa vi kan uppfatta, dessutom har just kvinnoskrik en särskild evolutionär förtur till medvetandet.
Något verkar skumt.

Ja, jag får inte riktigt ihop detta. Jag tänker nu skriva kvällens förmodade mest pessimistiska inlägg:

Jag tror inte att varken marknadsdamen eller de cykelutrustade kvinnorna någonsin kommer att hittas
Citera
2018-09-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det stämmer som du säger. Så här står det dock i denna artikel från theworldnews.net

”Framför allt tycker hon (Lisa Rehn, min kommentar) att den kvinna som ska vara i 60- och 70-årsåldern borde kunna hittas.

– Kvinnan ska ju bo i området. Vi förväntar oss att hon borde finnas där, någonstans, säger Lisa Rehn.

Kvinnan ska ha grått kortklippt hår och vara mellan 158-160 centimeter lång. På en trädgårdsdag i Karlslund den 20 maj ska hon ha börjat prata med ett par i samband med att hon letade efter en Peter, och berättat att hon vaknat vid midnatt, natten när Lena Wesström försvann, och att hon då ska ha sett en person som pratade utanför bostaden.

Några av de här vittnesuppgifterna har polisen haft en längre tid, men valt att gå ut med efterlysningen först nu.

Hade ni kunnat gå ut tidigare?

– Vi försöker uttömma andra vägar först, speciellt den här kvinnan har vi på olika sätt försökt hitta, säger Lisa Rehn.”

Det fetade: känns ju inte som om uppgiften om ”tanten” kom igår så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från NA 7/9:

"Det här är vittnesuppgifter som har funnits med i polisutredningen en tid, och att man väljer att gå ut och efterlysa dem just nu handlar mer om tillfälligheter.

– Ja, vi kunde ha gått ut för en månad sedan, eller om två veckor. Men nu tyckte vi att det var läge att gå ut och söka de här personerna, säger Mikael Nyqvist som håller i polisutredningen på avdelningen för grova brott.
"

https://www.flashback.org/sp65181918

Så minst en månad har de haft uppgifterna. Man kan gissa på mer; de har säkert letat en tid själva innan dess...tänker jag.

Ok, kan erkänna att jag missat uppgiften om att de haft denna info minst en månad. Tack f klargörande.

Men ville mest påtala att det inte är säkert att de fått in tipsen redan dag ett.

Är fö, som flera andra, skeptisk till att tanten kommer att kunna identifieras av polisen; kanske hon följt tråden och fått viss inspiration härifrån?
Citera
2018-09-12, 18:46
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jo att SD setts i området vid tidpunkten. Han kan ha sagt att en gråhårig dam såg att han pratade med LW och sedan gå hemåt. Ett försök att skaffa sig alibi. Fast den damen är ju bara påhittad så något verkligt alibi blir det inte.

Skojigt av SD att hitta på ett vittne. Svårt att hitta det vittnet 😂
Han lyckades kanske inte med att på Erika de vittnen han försökt övertyga om ”sin version”
Citera
2018-09-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja, jag får inte riktigt ihop detta. Jag tänker nu skriva kvällens förmodade mest pessimistiska inlägg:

Jag tror inte att varken marknadsdamen eller de cykelutrustade kvinnorna någonsin kommer att hittas
Tror tyvärr att du har rätt.
Citera
2018-09-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Han lyckades kanske inte med att på Erika de vittnen han försökt övertyga om ”sin version”

?
Vad menas, vem är Erika?🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in