2018-09-12, 17:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du har din tro, jag har min. Vi vet att vittnet har sett en man, det bör inte räcka långt... om nu inte det par som talade med Tant Grå sa att hon också kände igen mannen. Men jag är nog född skeptisk...

Precis. En andrahandsuppgift från ett vittne som ej har kunnat bekräftas ens existerar, har ingen bäring vid en häktningsförhandling.
Citera
2018-09-12, 17:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Jag lämnade tråden ett par timmar, och kom tillbaka 4 sidor senare. Det är fantastiskt vad viskleken kan göra på så kort tid. Fortfarande är majoriteten av användare övertygade om att damen hört en röst utanför LW's bostad.
Det enda konkreta vittne jag vet är det som polisen efterlyste den här veckan.
De tidigare hör- och synvittnena kommer från EGT eller MV el dyl och har tumlats i tråden så dem lämnar jag därhän.
Eftersom polisen anger att de under en längre tid försökt nå denna dam, och nu går ut med signalement tillsammans med de graverande uppgifterna att hon har hört/sett en man och detta kan leda till en misstänkt GM. Återigen, detta vore livsfarligt om damen gick runt intet ont anande med en lika frigående MGM. Antingen har polisen letat så länge att de misstänker att hon är försvunnen. Eller så är MGM häktad. Personligen tror jag på båda dessa alternativ.

Jag (och jag är inte ensam) har vid minst fyra tillfällen framlagt detta.

•tanten såg ”en person”
•som ”talade”
•”utanför bostaden”

Sen kan man tolka det som att en manlig GM pratade i telefon med BO utanför hennes (LW:s) bostad

Etc...

Men det gör inte jag.
Citera
2018-09-12, 17:08
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jo, fast finessen är att personen är häktad för ett annat brott och det har stått i Media.
Den finessen låter som något vår semestrande tjackare skulle kommit upp med... oh, wait
Ja den som lever får se, själv tvivlar jag som så ofta förr... och tror än så länge på något mer på en normal förklaring av intrigen.

Fast av processekonomiska skäl vore det kanske en önskvärd lösning.
Citera
2018-09-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Nu satte du igång maskineriet i hjärmkontoret på mig.. Får inte upp någon ahaide' om vem du kan mena... 😑
Nja. Det här bränns lite. Man måste ibland läsa andra trådar, och googla i timmar, kolla Lexbase, kolla upp gamla facebooksidor och traggla igenom vänlistor. Sådant är omöjligt att förklara för de flesta som hoppar in en stund här och vill få allt serverat. (menar inte dig, samt en handfull andra)
Om man säger så här. Det har varit svårt att finna husrum till nyankomna. Det behövs också tolkar. Det finns personer som erbjuder husrum i sina hem. En del har också egna firmor med tolkservice.
Namnet är egalt.
Citera
2018-09-12, 17:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag lämnade tråden ett par timmar, och kom tillbaka 4 sidor senare. Det är fantastiskt vad viskleken kan göra på så kort tid. Fortfarande är majoriteten av användare övertygade om att damen hört en röst utanför LW's bostad.
Det enda konkreta vittne jag vet är det som polisen efterlyste den här veckan.
De tidigare hör- och synvittnena kommer från EGT eller MV el dyl och har tumlats i tråden så dem lämnar jag därhän.
Eftersom polisen anger att de under en längre tid försökt nå denna dam, och nu går ut med signalement tillsammans med de graverande uppgifterna att hon har hört/sett en man och detta kan leda till en misstänkt GM. Återigen, detta vore livsfarligt om damen gick runt intet ont anande med en lika frigående MGM. Antingen har polisen letat så länge att de misstänker att hon är försvunnen. Eller så är MGM häktad. Personligen tror jag på båda dessa alternativ.

Ja, det är så här det går till.
EN PERSON ska det vara.
Även om vi i våra hjärnor omvandlar det till man.

Från Örebripolisens facebooksida:
"[...] och iakttog då en person som pratade utanför bostaden.[...] "

Polisen i Örebro län
Citera
2018-09-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag (och jag är inte ensam) har vid minst fyra tillfällen framlagt detta.

•tanten såg ”en person”
•som ”talade”
•”utanför bostaden”

Sen kan man tolka det som att en manlig GM pratade i telefon med BO utanför hennes (LW:s) bostad

Etc...

Men det gör inte jag.
Jag tolkar det som att kvinnan bor i ett hus/radhus intill FP.. Hon vaknar och ser en person stå utanför sin bostad och prata. (Pratar tolkar jag som att personen gör i mobilen eller med någon som tant Grå inte ser). Hade hon bott flera gator bort från FP hade hon väl antagligen inte kopplat en person hon ser på gatan till brottet. Området (Nya Hjärsta) är stort så det måste, som alla andra kvällar, ha stått och gått en hel del människor utanför andras fönster även just denna sena kväll..
Senast redigerad av Osamaj 2018-09-12 kl. 17:27.
Citera
2018-09-12, 17:35
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att kvinnan bor i ett hus/radhus intill FP.. Hon vaknar och ser en person stå utanför sin bostad. Hade hon bott flera gator bort från FP hade hon väl antagligen inte kopplat en person hon ser på gatan till brottet. Området (Nya Hjärsta) är stort så det måste, som alla andra kvällar, ha stått och gått en hel del människor utanför andras fönster även just denna sena kväll..
Om man släpper det man själv vet nu i efterhand och istället sätter sig in i hur det var då. Damen vaknar mitt i natten av en röst utanför. Det hör inte till vanligheterna eftersom hon går upp och kikar genom fönstret, samt kommer ihåg det efteråt. Det tyder på att rösten var högljudd och höll på ett tag.
När man går ut med LW's försvinnande är det inte underligt att damen samman kopplar detta med rösten utanför sitt hem eftersom den väckte henne och oroade henne.
Fyra dagar senare finner man en kropp på motorvägssidan av bullerplanket, vilket är ännu närmare damens bostad än LW's hem. Hon nämner ju att hon bor nära fyndplatsen.
Det finns ingenting som tyder på att de var grannar.
Citera
2018-09-12, 17:40
Medlem
Citat:
Om man släpper det man själv vet nu i efterhand och istället sätter sig in i hur det var då. Damen vaknar mitt i natten av en röst utanför. Det hör inte till vanligheterna eftersom hon går upp och kikar genom fönstret, samt kommer ihåg det efteråt. Det tyder på att rösten var högljudd och höll på ett tag.
När man går ut med LW's försvinnande är det inte underligt att damen samman kopplar detta med rösten utanför sitt hem eftersom den väckte henne och oroade henne.
Fyra dagar senare finner man en kropp på motorvägssidan av bullerplanket, vilket är ännu närmare damens bostad än LW's hem. Hon nämner ju att hon bor nära fyndplatsen.
Det finns ingenting som tyder på att de var grannar.
Precis det jag menar..
Citera
2018-09-12, 17:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag har inte studerat SD´s händer så jag kan inte svara på den frågan

Du kanske kan kolla upp det i Sundsvall

Och passa gärna på att kolla på andras händer också
bland LWs bekanta.
Citera
2018-09-12, 17:43
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag har inte läst de inläggen så noga. Det var så svårt att hitta de vettiga inläggen ändå i all smörja.
Användarnamnen säger ofta mer än man tror. Bärets namn är väldigt svenskt. Detta bär har dessutom på ett snillrikt sätt bytt två bokstäver och kan därmed smyga sig in då det redan finns ett liknande bär.
De här personerna klarar nog inte det. Däremot finns en person som har dokumenterad kontakt med LW, som är tänkbar speciellt med tanke på språket. Hmm... ska kolla inlägg med tidsaxel idag märker jag.

Bäret kunde skriva helt normal svenska
i en annan tråd.
Citera
2018-09-12, 17:46
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag har redogjort för mina tankar om SD som gärningsman flera ggr men jag kan dra dem en gång till. De grundar sig på LW:s och SD:s något destruktiva, problematiska och hemligstämplade relation till varandra. Om inte ens hans närmasta kompis visste om deras relation så framställer ni "hangaround kompisar" er själva som ganska naiva när ni tror er känna honom som person så väl att ni går i taket när det framkommer eller diskuteras något som inte faller honom till fördel.
Du suger som en svamp i dig sånt som pekar ifrån honom och väljer att i större drag att gallra och gå i försvar mot sånt som skulle kunna peka mot honom. I ärlighetens namn skiter jag fullständigt i SD som person och huruvida det är han eller någon annan som bragt LW om livet. Jag har även en tanke om att det kan vara någon som ligger helt utanför kretsen av de som analyserats i tråden då det tidigt framkom att LW, av olika anledningar, inte var helt ärlig och öppen med sina relationer till de män hon hade någon form av relation till.
Det kan även vara en randomperson..någon med koppling till hennes jobb eller helt enkelt någon hon råkade komma i vägen för denna kväll i maj.
Men hur ska vi kunna diskutera dessa teorier mer analyserat när det inte finns något underlag att utgå ifrån. Vi kan ju bara konstatera att det kan vara så..
Hur som ... Vare sig SD är mördaren eller inte tror jag att många efter detta har fått omvärdera hans person mot den de trodde han var innan. Allt är ju inte guld som glimmar..

Exakt.
Och därför blir deras försvar av SD inte trovärdigt.
De har uppenbarligen ingen aning om vad han har sysslat med.
Och han har lyckats manipulera dem tidigare till att ta hans parti.
Citera
2018-09-12, 17:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det står inte ens att det rör sig om en man, utan en person som pratade utanför bostaden.

Tack! Bra observerat!

Då KAN det ha varit HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in