2018-09-12, 14:36
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är ju lite röriga uppgifter. Men enligt SVT, som verkar ha pratat med en polis, skall den eventuella tanten ha sett en person utanför 45-åringens (dvs. LW:s) bostad:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-mordet-pa-45-ariga-kvinnan-polisen-soker-personer

Det var ett par som hade träffat tanten på en marknad som lämnade uppgifter till polisen om vilka iakttagelser tanten hade gjort.

I närheten av fyndplatsen kan väl tolkas som att hon bodde granne med LW.
Ja det var ett par på en marknad. Som inte påstod sig ha sett en man utanför LW:s bostad, då hade det väl ändå varit rätt lätt att ringa in hur många/få fönster som det kan röra sig om?
Och det SVT skriver skiljer sig ju i den detaljen från polisens eget meddelande varför jag väljer att tro på den senare versionen.
Jag tror inte heller att en anonym, overifierad utsaga från en okänd person användes vid häktningsförhandlingen, låter orimligt i mina öron.
Senast redigerad av DreamTwister 2018-09-12 kl. 14:42.
Citera
2018-09-12, 14:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja det var ett par på en marknad. Som inte påstod sig ha sett en man utanför LW:s bostad, då hade det väl ändå varit rätt lätt att ringa in hur många/få fönster som det kan röra sig om?
Och det SVT skriver skiljer sig ju i den detaljen från polisens eget meddelande varför jag väljer att tro på den senare versionen.
Jag tror inte heller att en anonym, overifierad utsaga från en okänd person användes vid häktningsförhandlingen, låter orimligt i mina öron.
Jag tycker inte att det låter så orimligt ändå. Även en andrahandsuppgift kan väl uppfattas som trovärdig ibland, och nu gällde det ju trots allt bara en häktning. Annat om det är en dom.

Enligt rykten här i tråden skall ju SD ha sagt att man inte hade något på honom, men något måste man väl ändå ha haft.
Senast redigerad av Draifos 2018-09-12 kl. 15:02.
Citera
2018-09-12, 15:02
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag tycker inte att det låter så orimligt ändå. Även en andrahandsuppgift kan väl uppfattas som trovärdig ibland, och nu gällde det ju trots allt bara en häktning. Annat om det är en dom.
Du har din tro, jag har min. Vi vet att vittnet har sett en man, det bör inte räcka långt... om nu inte det par som talade med Tant Grå sa att hon också kände igen mannen. Men jag är nog född skeptisk...
Citera
2018-09-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
/../

Dock tycker jag att det är besynnerligt att polisen först nu efterlyser henne. Hur mycket ansträngning har de lagt ner på att försöka hitta henne, under de nästan 4 månader som gått sen mordet?

För mej känns det obegripligt att utredningen inte har koll på vem hon är!

Men det har väl inte framgått hur länge sedan det var som polisen fick in tanttipset?
Citera
2018-09-12, 15:59
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
SD hålls ju som skäligen misstänkt för mordet, och polisens teori om SD grundade sig vad jag kan förstå delvis på den här tantens iakttagelser. Då kan det ju vara bra att försöka få tag i henne för att höra vad hon har att berätta. Visar det sig t.ex. att det handlar om en tant som mest har sprungit runt och försökt göra sig märkvärdig så kanske det kan finnas goda skäl att avskriva misstankarna mot SD.

Tror du att SD blev häktad på uppgifter att det kan finnas en tant som sett en person utanför en bostad den aktuella tidpunkten?

Då har du dålig koll på vad som krävs för en häktning.
Citera
2018-09-12, 16:18
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men det har väl inte framgått hur länge sedan det var som polisen fick in tanttipset?

Det stämmer som du säger. Så här står det dock i denna artikel från theworldnews.net

”Framför allt tycker hon (Lisa Rehn, min kommentar) att den kvinna som ska vara i 60- och 70-årsåldern borde kunna hittas.

– Kvinnan ska ju bo i området. Vi förväntar oss att hon borde finnas där, någonstans, säger Lisa Rehn.

Kvinnan ska ha grått kortklippt hår och vara mellan 158-160 centimeter lång. På en trädgårdsdag i Karlslund den 20 maj ska hon ha börjat prata med ett par i samband med att hon letade efter en Peter, och berättat att hon vaknat vid midnatt, natten när Lena Wesström försvann, och att hon då ska ha sett en person som pratade utanför bostaden.

Några av de här vittnesuppgifterna har polisen haft en längre tid, men valt att gå ut med efterlysningen först nu.

Hade ni kunnat gå ut tidigare?

– Vi försöker uttömma andra vägar först, speciellt den här kvinnan har vi på olika sätt försökt hitta, säger Lisa Rehn.”

Det fetade: känns ju inte som om uppgiften om ”tanten” kom igår så att säga.
Citera
2018-09-12, 16:30
Medlem
Citat:

Enligt rykten här i tråden skall ju SD ha sagt att man inte hade något på honom, men något måste man väl ändå ha haft.
Teknisk bevisning enligt EGT som vidare hört det av en vän..som vidare antagligen hört det från SD (eller hans närmsta) eftersom de är så säkra på den saken..
Citera
2018-09-12, 16:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Från NA 7/9:

"Det här är vittnesuppgifter som har funnits med i polisutredningen en tid, och att man väljer att gå ut och efterlysa dem just nu handlar mer om tillfälligheter.

– Ja, vi kunde ha gått ut för en månad sedan, eller om två veckor. Men nu tyckte vi att det var läge att gå ut och söka de här personerna, säger Mikael Nyqvist som håller i polisutredningen på avdelningen för grova brott.
"

https://www.flashback.org/sp65181918

Så minst en månad har de haft uppgifterna. Man kan gissa på mer; de har säkert letat en tid själva innan dess...tänker jag.
Citera
2018-09-12, 16:54
Medlem
Citat:
Men om polisen redan då hade uppgiften om en man utanför LW:s bostad vet dom väl vem som lämnade den? Jag tror att Grå Tanten är fristående från det första vittnet.
Jag lämnade tråden ett par timmar, och kom tillbaka 4 sidor senare. Det är fantastiskt vad viskleken kan göra på så kort tid. Fortfarande är majoriteten av användare övertygade om att damen hört en röst utanför LW's bostad.
Det enda konkreta vittne jag vet är det som polisen efterlyste den här veckan.
De tidigare hör- och synvittnena kommer från EGT eller MV el dyl och har tumlats i tråden så dem lämnar jag därhän.
Eftersom polisen anger att de under en längre tid försökt nå denna dam, och nu går ut med signalement tillsammans med de graverande uppgifterna att hon har hört/sett en man och detta kan leda till en misstänkt GM. Återigen, detta vore livsfarligt om damen gick runt intet ont anande med en lika frigående MGM. Antingen har polisen letat så länge att de misstänker att hon är försvunnen. Eller så är MGM häktad. Personligen tror jag på båda dessa alternativ.
Citera
2018-09-12, 17:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Jag lämnade tråden ett par timmar, och kom tillbaka 4 sidor senare. Det är fantastiskt vad viskleken kan göra på så kort tid. Fortfarande är majoriteten av användare övertygade om att damen hört en röst utanför LW's bostad.
Det enda konkreta vittne jag vet är det som polisen efterlyste den här veckan.
De tidigare hör- och synvittnena kommer från EGT eller MV el dyl och har tumlats i tråden så dem lämnar jag därhän.
Eftersom polisen anger att de under en längre tid försökt nå denna dam, och nu går ut med signalement tillsammans med de graverande uppgifterna att hon har hört/sett en man och detta kan leda till en misstänkt GM. Återigen, detta vore livsfarligt om damen gick runt intet ont anande med en lika frigående MGM. Antingen har polisen letat så länge att de misstänker att hon är försvunnen. Eller så är MGM häktad. Personligen tror jag på båda dessa alternativ.
Jag har inte genomfört någon opinionsundersökning så jag antar att du hade nåt annat skäl att citera mig? Jag tror, tydligen på tvärsen med majoriteten, att det nu efterfrågade vittnet inte sett någon utanför LW. Vittnet må vara försvunnet men att någon skulle vara häktad tvivlar jag på; det skulle knappast gå att genomföra i medial tystnad. Vill jag tro.
Citera
2018-09-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nån kan väl slå i en trumma när paret sdhd exploderat eller återbördats till svensk mark. Eller fått oannonserat besök med bjudfika med servetter tryckta i mönster av svarsformulären från NFC. (De ska visst ha det som stående tilläggstjänst...)

Eller flyga över riket med banderollplan, med texten ”Kodnamn: Örnen har landat.”

(Sen kan jag inte låta bli att tycka att Fleudhestens nick kanske borde kunna ha en framtid med presstalesmannen hos Örebropolisen. Gå för det!)

Gumman kommer inte hittas. Inte den gumman i alla fall. Flickorna kanske, men troligen inte. Är mitt tips.

Polisens o herrens vägar är ibland outgrundliga. Det är inte ett förhållande som man alltid ska sträva efter att rätta till.
Det är mitt tips också.
Citera
2018-09-12, 17:01
Medlem
Citat:
Jag har inte genomfört någon opinionsundersökning så jag antar att du hade nåt annat skäl att citera mig? Jag tror, tydligen på tvärsen med majoriteten, att det nu efterfrågade vittnet inte sett någon utanför LW. Vittnet må vara försvunnet men att någon skulle vara häktad tvivlar jag på; det skulle knappast gå att genomföra i medial tystnad. Vill jag tro.
Jo, fast finessen är att personen är häktad för ett annat brott och det har stått i Media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in