2018-09-12, 12:21
Medlem
Statistik leder oftast till livliga diskussioner bland geocachare. På ett geocachingevent i somras kom frågan upp om längsta FTF-svit bland Örebroarna. Vi var flera som "visste" att HTD (SD) hade en lång svit, men när vi kollade så hade han hamnat långt ner på listan. Sviten hade brutits i september 2016. En enkel myst att lösa sa nån, sagt och gjort. Det visade sig att det kom blott fem nya cacher i Örebro kommun just den månaden. "En ö i havet" verkar ha raderats av cachens ägaren Lag Amie och bröt sviten.

Länk: www.geocaching.com/geocache/GC6RC0P_en-o-i-havet
Citera
2018-09-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
Statistik leder oftast till livliga diskussioner bland geocachare. På ett geocachingevent i somras kom frågan upp om längsta FTF-svit bland Örebroarna. Vi var flera som "visste" att HTD (SD) hade en lång svit, men när vi kollade så hade han hamnat långt ner på listan. Sviten hade brutits i september 2016. En enkel myst att lösa sa nån, sagt och gjort. Det visade sig att det kom blott fem nya cacher i Örebro kommun just den månaden. "En ö i havet" verkar ha raderats av cachens ägaren Lag Amie och bröt sviten.

HTD:s logg är borta men inte YD:s

länk: https://coord.info/GLP5Q3NB
Citera
2018-09-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstår inte riktigt vad dina tankar om SD som gärningsman grundar sig på. Menar du alltså att SD och LW i så fall fortsatte att ha en destruktiv, problematisk och hemligstämplad relation även efter bilbråket 2017? Vet du om de brukade träffas överhuvudtaget efter den incidenten?
Jag vet lika lite om att de gjorde det som du vet att de inte gjorde det.. Min GISSNING är att de hade någon form av off/on relation och att de hade svårt att släppa varandra helt. Alternativt att någon av dem hade svårare än den andra att gå vidare. Tror dock inte att någon yppade eller visade det för omgivningen då de hade den historian som de hade med varandra..
Senast redigerad av Osamaj 2018-09-12 kl. 13:06.
Citera
2018-09-12, 12:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
För mig obegripligt att polisen inte kan finna den kvinna de söker. Hon säger sig ha hört någon prata utanför LW:s hus på natten så det borde varit någon som bor nära och så många gråhåriga små tanter i 65-års åldern i närheten av LW kan det väl inte finnas.
SD hålls ju som skäligen misstänkt för mordet, och polisens teori om SD grundade sig vad jag kan förstå delvis på den här tantens iakttagelser. Då kan det ju vara bra att försöka få tag i henne för att höra vad hon har att berätta. Visar det sig t.ex. att det handlar om en tant som mest har sprungit runt och försökt göra sig märkvärdig så kanske det kan finnas goda skäl att avskriva misstankarna mot SD.
Citera
2018-09-12, 12:31
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Såg det och det var också min bild av det hela. Ja, jag har varit ohjälpligt efter, sedan jag varit borta från tråden. Gjorde en felaktig koppling mellan de tre som efterlystes.

Skall avstå från kommentarer tills jag har återfått "greppet".

Tack!

Klart att du ska delta! Det var absolut inte otrevligt menat. Dina kommentarer är alltid annars ;-) genomtänkta och välformulerade. Läs ifatt och hoppa in i debatten igen!
Citera
2018-09-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Nej jag tror inte heller att det är MGM som hittat på detta. I så fall borde han ha ”anlitat” några att säga detta. Verkar långsökt.
Tycker dock hela efterlysningen verkar konstig och att man inte lyckats hitta denna gumma.
Kanske polisen tjänar på att göra en repris av denna dörrknackning nu när fler sett efterlysningen. Eller kan geocachare ge sig ut och leta efter gumman Gumman = en funnen burk.
Finner inte heller den teorin trolig, lite för krångligt. Funderat på om polisen inte redan kan ha träffat på denna lilla gumma, men att hon vägrar samarbeta, möjligtvis av rädsla. Bor hon i närheten så har hon ju fått besök av dörrknackarna, kanske då öppnat dörren och sagt att hon absolut inte vet eller har sett något. Vore nog en bra idé med nya dörrknackningsförsök
Citera
2018-09-12, 12:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Jag vet lika lite om att de gjorde det som du vet att de inte gjorde det.. Min GISSNING är att de hade någon form av off/on relation och att de hade svårt att släppa varandra helt. Alternativt att någon av dem hade svårare än den andra att gå vidare. Tror dock inte att någon yppade eller visade det för omgivningen då de hade den historian som de hade..
Jo visst, men jag menar vad grundar du den gissningen på?
Citera
2018-09-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jo , jag har noterat hens funderingar. Det här med tre efterlysningar 4 månader efter mordet
skaver lite onekligen.
Problemet med de här två nyreggade användarna är att jag ser ett mönster i deras sätt att skriva. Har sett det förut från användare som dyker upp med ett nyreggat konto, skriver några inlägg i samma stil för att sen bli helt tysta. Modus är hela tiden att ta bort fokus från den skäligen misstänkte mördaren. Det blir lite av en björntjänst för MGM.
Tjackaren belyste det här flera gånger.
Instämmer där. Nått..är det ett slanguttryck? Inte helt vanligt att skriva kanske.
Citera
2018-09-12, 12:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men hur skulle SD ens rent tekniskt kunna vara den som har hittat på den gråhåriga tanten för att på så sätt skapa ett falskt alibi åt sig själv?

Han var väl inte ens i Sverige den 20 maj, och kan ju på så sätt inte ens kunnat närvara på Trädgårdsdagen där tanten har påståtts prata om sina iakttagelser?

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nog kan gråhåriga kvinnan vara ett påhittat vittne av MGM. Polisen måste efterlysa henne för att kunna uppvisa sina sökningsinsatser i FUP:en. Vithåriga damen kan vara ett halmstrå som advokaten sen tar till som bevis i TR, men en dam som inte finns kan ju inte räknas som bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Ok,tack, det gör tyvärr hela teorin ännu mer förvirrande för mig. Önskar Sh Holmes eller Snor-Johan kunde förklara lite mer i detalj hur dom menar då den lilla gråa damen helt klart är viktig,
fiktiv eller verklig.( Det här skulle tjackarn gilla).

Ett vittne kan också vara ett utmärkt alibi.
Utredningen arbetar med att systemstiskt gå igenom dom uppgifter MGM lämnat.
Avsikten med efterlysningen på tanten kan då vara att slå hål på vilseledande uppgifter GM lämnat i förhör.
Vet ej om GM uppgivit vilken person han pratade med ca, 24:00 vilket den osynliga tanten avsågs bekräfta.

Samtalstrafiken är noga kartlagd den aktuella natten på samtliga mobiler som befann sig i området. En alldeles obekräftad spekulation är att det fabricerade tant-vittnet är på något sätt kopplat till samtalstrafiken. Vad jag förstått har inte framgått om det är ett mobilsamtal som avses i texten undertill?

Tyvärr i tidsnöd och därför inte tid att utveckla mitt resonemang och ber därför om ursäkt om jag lämnat många lösa trådar.

Från artikeln i NA:
En kvinna i 70-årsåldern, eller övre medelåldern. Kvinnan ska vara 158-160 centimeter lång och ha grått, kortklipp hår. Kvinnan pratade med två personer på trädgårdsdagen i Karlslund den 20 maj. Kvinnan sökte någon som heter Peter. Hon berättade samtidigt att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt, natten då Lena Wesström försvann, och hon ska då ha sett en person som pratade utanför bostaden.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-12 kl. 13:06.
Citera
2018-09-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Det finns uppgifter i en annan tråd om den person som sitter häktad för halshuggningen. Det påstås att han försökte mörda en man med en yxa några år tidigare. I tumultet fick han istället fick handen avhuggen med ett svärd av sitt uttänkta offer.
Mannen som svingade svärdet, som han säger i självförsvar fick 8 års fängelse för de avhuggna handen.
Den enhandade mannen har enligt uppgifter berättat för en person som han beundrade och såg upp till att det hade gått till så som svärdsmannen sagt, men att han var en sån mästare på att lura Aina så han slapp undan och den han hade tänkt mörda fick 8 år.
Det finns andra uppgifter som antyder att den enhandade hade kontakt med LW. Många händelser i anknytning till den här mannen finns nära korsningen Apelgatan.
Tja, ungefär så. Det finns många mer detaljer, men det blir OT i den här tråden.
Återigen undanber jag mig ilskna hökar, eftersom detta bara är spekulationer.

Tror du denna teori kan vara SD:s? Vem har spridit den från början?
Citera
2018-09-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Klart att du ska delta! Det var absolut inte otrevligt menat. Dina kommentarer är alltid annars ;-) genomtänkta och välformulerade. Läs ifatt och hoppa in i debatten igen!

Jag var bara tacksam . Jodå, jag kommer igen! Både löfte/hot
Citera
2018-09-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo

Och vad säger det er som förstår er på det här med geocaching? Många av oss i tråden fattar inte mer än att det handlar om att hitta gömda lådor utifrån gåtor och kordinat..☺
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in