2018-09-11, 23:04
Medlem
Det har förekommit att vänsteraktivister kommit åt och slängt SD-valsedlar men det är valmyndighetens ansvar att fylla på med valsedlar från förrådet.

Frågan är bara i vilken stor utsträckning? Troligen har det inte betytt mer än någon 0,2% ungefär som AfS röster sålunda.

Jag tycket det råder för stor pessimism här nu. Det har rapporterats i Nyheterna att forskare funnit att SD-röstare, den hårdaste kärnan, inte kommer att rösta på andra partier i framtiden. 7-klövern och främst Sossarna kunde bara omvända de osäkra.

Sämre tider kommer att märkas inom 2 år eller senast år 2021 och då blir det lättare för SD. Det blir inte längre så lätt för Sossarna att vinna folket i utanförskapsområdena eftersom den sämre ekonomin i samhället och det allmänna förfallet till slut vänds mot Sossarna som lovat dessa "utlänningar" ett bra liv. Många kommer inte att få råd att ha bil, A-kassa och bidrag blir sämre, jobben minskar, och av vilken anledning skulle då dessa människor även 2022 lockas av Sossarnas fagra löften??

Det finns ingen anledning att vara pessimistisk över SD:s framtid, var istället pessimistisk över Sveriges framtid.
2018-09-11, 23:29
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det har förekommit att vänsteraktivister kommit åt och slängt SD-valsedlar men det är valmyndighetens ansvar att fylla på med valsedlar från förrådet.

Frågan är bara i vilken stor utsträckning? Troligen har det inte betytt mer än någon 0,2% ungefär som AfS röster sålunda.

Jag tycket det råder för stor pessimism här nu. Det har rapporterats i Nyheterna att forskare funnit att SD-röstare, den hårdaste kärnan, inte kommer att rösta på andra partier i framtiden. 7-klövern och främst Sossarna kunde bara omvända de osäkra.

Sämre tider kommer att märkas inom 2 år eller senast år 2021 och då blir det lättare för SD. Det blir inte längre så lätt för Sossarna att vinna folket i utanförskapsområdena eftersom den sämre ekonomin i samhället och det allmänna förfallet till slut vänds mot Sossarna som lovat dessa "utlänningar" ett bra liv. Många kommer inte att få råd att ha bil, A-kassa och bidrag blir sämre, jobben minskar, och av vilken anledning skulle då dessa människor även 2022 lockas av Sossarnas fagra löften??

Det finns ingen anledning att vara pessimistisk över SD:s framtid, var istället pessimistisk över Sveriges framtid.
Helt rätt, SD behöver vi inte oroa oss över det är ett självspelande piano och det är verkligheten och etablissemanget som även fortsättningsvis kommer göra så att SD ökar.
Ser redan fram mot ou's där vi kan se hur dessa veckor av lek i sandlådan kommer tas emot av väljarna.
2018-09-12, 01:40
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Powergirl, i Riksdagsvalet 2018 är du och alla som trodde under 20% är segrarna.
Vi som trodde på över 25% är förlorarna. That's it! Grattis!
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Fakta är att efter valet 2014 så ändrade många av opinonsinstituten sina mätmetoder. Trots det så ökade skillnaden mellan YouGove/Sentio å ena sidan och övriga opinionsinstitut. Då började jag åtminstone ana ugglor i mossan vilket jag också skrivit ett antal gånger. Att ha mest rätt på SD i två val tidigare betyder inte att man har rätt en tredje gången. Jag gjorde det femtioelva gånger men blev bara hånad och utskrattad för det vilket inte är kul.
Ja, flera av de andra ändrade sina metoder. Men Yougov och Sentio ändrade väl inte? Med tanke på att deras metoder har varit klockrena för att mäta (SD) tidigare så kan man tycka att de borde ha mätt rätt igen. Men det gjorde de inte.

Powergirl, som sa under 20%, inte illa. Ni andra som var ännu mer spot on med 16, 17 eller 18, ännu bättre. Själv gissade jag 22.5. Men ni satte väl flera gånger tak på (SD) på 7%? 10? Nåväl, oavsett diggar jag dig starkt, Powergirl. Du är saklig, står på dig och är hedersam.

Vi kan konstatera två saker:
(1) Politik är oförutsägbart. De allra flera av oss har rätt ibland och helt fel ibland.

(2) Opinionsmätningar går inte att lita på. Man kan skåda mycket grova mönster, som att (SD) kommer att öka sedan förra valet, och att (S), (M) och (MP) kommer att minska, men föga mer än så.
2018-09-12, 04:00
Medlem
freshboys avatar
Det jag tror gör många sorgsna kring SD:s valresultat, förutom att man p.g.a. vissa opinionsundersökningar hade hoppats på mer, är att det detta valet fanns så mycket mellan 2014 och 2018 som påtagligt och otvetydigt visade på det mångkulturella samhällets baksidor. Flyktingkrisen, tiggarna, Drottninggatan, invandrares våldtäkter "avslöjade" i SVT UG, etc.

Tidigare val har ju problemen med mångkulturen fortfarande funnits, men de har varit mer subtila, och lättare att förneka för stora delar av befolkningen.

För mig är det nog där stora delar av besvikelsen ligger. Inte större SD ökning, trots allt det? Får vi inte lika spektakulära händelser, händelser som är omöjliga att ignorera, mellan 2018 och 2022, då är jag rädd att 7-klövern och media kan fortsätta att koka grodan, och vi kan riskera en minskad SD-andel valet 2022, när väljarna glömmer den gångna mandatperiodens så påtagliga detaljer.

Man skall inte glömma att även om SD fick cirka 300 000 röster mer 2018 än 2014, så kommer Sverige valet 2022 ha kanske 500 000 nya potentiella "förstagångsväljare" födda i utlandet. Detta är ett race, där enbart låg verkningsgrad i ABF-"röstskolorna", kan hindra SD från att förlora inflytande.

Jag vill också utveckla det jag skrev nedan. Vi behöver inte bara äkta valhemlighet i Sverige, vi behöver äkta tvingande valhemlighet. Vi behöver alltså insynsskyddade valbås med valsedlar (eller valsedelsprinter) där alla enligt lag måste ensamma dolt lägga i sina valsedlar i kuvert.

Problemet med fysiska färdiga valsedlar är ju att odemokratiska personer kan rensa bort partier de inte gillar, och då blir det tomt till nästa person, som då måste be om en viss valsedel. Samtidigt har vi problemet med att om en viss valsedel har tagit slut, ja då vet man vad personen innan tog.

Jag tror det är dags att vi får offra systemet med namn och kryssningar av kandidater. 99% av väljarna bryr sig inte om detta och det är oftast meningslöst ändå. Personvalen hindrar samtidigt att vi går mot en stor enkel allmän valblankett där man kryssar för sitt parti. Personvalen och allt krångel de innebär tillför mindre demokrati än vad de stjäl, genom alla problem vi har nu med valsedlar.

Slutligen vill jag med bestämdhet hävda att det resultat SD fick på valdagen på runt 18% är den "officiella" icke-valhemlighets-val-storleken på SD. Det är därför helt självklart att den så bra matchar telefoninstitutens mätningar, nu när SD äter sig in djupt hos den högbelånade rädda medelklassen. Korrekt storlek på SD med äkta tvingande valhemlighet är minst 22-25%; det kommer jag inte att vika mig kring.

Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Kan man jämföra att svara på en telefonundersökning med att offentligt behöva plocka sina valsedlar?

Träffade de traditionella undersökningarna så rätt för att de mäter den "officiella" åsikten i båda fall?

Skulle ett val med äkta valhemlighet ge yougovs röstfördelning?

Vad är egentligen rätt valresultat?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/yougovs-teori-d%C3%A4rf%C3%B6r-%C3%B6verskattade-vi-sd-i-v%C3%A5ra-m%C3%A4tningar/ar-BBN8uKZ?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp
2018-09-12, 04:00
Medlem
HectorDaiquiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Om de tär som Sentio säger att svängningen kom så sent att de inte fångade upp den med sin sista OU (Vilket i.o.f.s. verkar osannolikt) skall man kanske fundera på vilken typ av väljare dessa var. SDs väljare har varit mycket trogna enligt OU och de har inte låtit sig påverkas så mycket av MSM och andra partier. Men kanske en stor del av de som angav SD i somras är en ny typ av väljare, bl.a. kvinnor, som är rörligare, mer lättpåverkade och inte ännu SD-trogna? (Ja inte ens SD visade det sig) En grupp på ca 10 % som lät sig avskräckas av Swexit, aborter, dubbla medborgarskap etc. som MSM tagit upp? Och som låter sig lockas av S vallöften om extra semestervecka etc? Vilket den gamla typen SD väljare ignorerade 2014? Är dessa 16,7 % SD fick den tidigare typen av SD väljare som inte låter sig påverkas?

Att Sentio drar denna ursäkt är ju så otroligt patetiskt. Läste också Chang Frick på Nyheter Idag som förmedlade samma teori. "Vi hade rätt, typ, men många ändrade sig sista veckan.! Ja, gud vad troligt hörredu. Kanske lite troligare att alla de traditionella OI som låg väldigt nära 17% på SD i månader, för att inte säga hela mandatperioden hade rätt alla månader och veckor än att Sentio hade fel en vecka och rätt i fyra år? En obegriplig logik som alla fattar att den inte stämmer.

För mig är det helt klart så att SD haft runt 17% hela tiden egentligen. Kanske bombade de valet lite och kunde fått 19%, det är möjligt. Men kollar man runt på Valmyndigheten och hur valresultaten gått ser det väldigt normalt ut. De har växt över hela banan, i orter de hade 17-20 förut har de nu 25-30. I storstadsregionerna där de hade 5-8 har de nu 8-12 typ, så ser det ut ungefär.

Vad SD framförallt misslyckats med är att få väljare i storstäderna. Tror de har påverkats att inte rösta SD under lång tid. Det är mycket stigma kring SD som bara blir värre. SD har inte heller lyckats få dessa väljare att fördjupa sig i problemen. Tror inte det räcker med luddiga förklaringar som "den ökade otryggheten i samhället". Man måste få ut mer hårda fakta om ekonomi, brottslighet och nivåer på kommande flyktingar. Beror nog också på vilka företrädare SD har i storstäder. Eller så går det bara trögare att få väljare i storstäder av någon annan anledning. SD går trots allt framåt överallt.
2018-09-12, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Om SD sjönk i sista stund så hade ju vissa institut bara flax att de kom nära eftersom de legat lågt i 4 år. Om SD inte sjönk sista dagarna/veckan så var dessa institut bättre. Det kommer vi aldrig veta; facit var valdagen vad som hände en vecka innan kan vi inte veta. Kan man kalibrera mätmetoder på ett antagande om hur det var innan referensen

Om media lyckades sänka SD sista tiden med allt tjat om väder, abort och EU (Någon journalist som någonsin ifrågasatt MPs miljöpolitik att elcyklar som tillverkas med kolel i Kina förbättrar klimatet?) så är det ändå ett långsiktigt styrkebesked från SD. De får detta valresultat trots att tydligen inga svenskar håller med dem i dessa frågor (Enligt media).

En annan fråga om andra partiers väljare vill att deras parti skall samarbeta med SD. Om 5 % sossar, 20 % av deras välja hade tänkt rösta SD men ändrade sig sista dagarna så måste ju de vilja att S samarbetar med SD i alla fall? Och minst lika många till.

KDs relativt sena uppgång från c.a. 3,5 till omkring 6,5 procent kan lätt ses i alla OU. Ingen OI missade den. Däremot vet vi inte varifrån dessa väljare hämtades.

Alla missade den väldigt sena uppgången för S och i viss mån M.

Vi får hoppas att något/några institut gör en eftervalsundersökning om väljarströmmarna de sista dagarna. De dagar som ingen OU täckte.
Senast redigerad av Mentapesola 2018-09-12 kl. 04:49.
2018-09-12, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
KDs relativt sena uppgång från c.a. 3,5 till omkring 6,5 procent kan lätt ses i alla OU. Ingen OI missade den. Däremot vet vi inte varifrån dessa väljare hämtades.

Alla missade den väldigt sena uppgången för S och i viss mån M.

Vi får hoppas att något/några institut gör en eftervalsundersökning om väljarströmmarna de sista dagarna. De dagar som ingen OU täckte.
Alla OI kommer att göra eftervalsanalyser i vanlig ordning. Flera här i tråden fick en enkätfråga från Inizio på valdagen, och det visade sig sen i podcasten från Kvartal att Inizio gick ut med denna till 60.000 pers (deras normala är typ 2.000). De ställde mängder av frågor utöver vad man röstat på. Så räkna med att Aftonbladet/Inizio kommer att komma med väldiga volymer data om väljarflöden på valdagen och så vidare. Tydligen väldigt detaljerat, men att gå igenom 60.000 öppna svar lär ju ta ett tag.

Det framkom även att Inizio visste att SD:s siffror periodvis varit uppblåsta av tomma hot om att rösta på SD, i syfte att skrämma sina favoritpartier inom 7K att tänka om. I samband med DÖ och flyktingkrisen var det visst mycket sånt. Alltså typ att S- eller M-väljare valde att de skulle rösta på SD men sen i fria textfältet efteråt skrev nåt som avslöjade att de vill påverka snarare än att de faktiskt har bytt parti.

Jag räknar kallt med att samma medel kommer att tillgripas redan i nästa runda av OU, dvs att väljarna (främst moderater som vill ha SD-samarbete) hotar med SD i syfte att stressa fram en förändring i önskad riktning.
2018-09-12, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Helt rätt, SD behöver vi inte oroa oss över det är ett självspelande piano och det är verkligheten och etablissemanget som även fortsättningsvis kommer göra så att SD ökar.
Ser redan fram mot ou's där vi kan se hur dessa veckor av lek i sandlådan kommer tas emot av väljarna.

Nej, (SD) klarar sig. Det stora problemet är borgerligheten. Den håller på att göra sig irrelevant på Riksplanet. Som det är nu finns det omkring 60% i riksdagen som är för lägre skatter på högre inkomster, en sundare företagarpolitik och högre krav för att få bidrag. Trots det så lyckas ingen göra politiken till verklighet. Det är ett massivt underbetyg. Främst till mitten partierna som snart måste välja sida.

Det positiva med en (S)+(C)+(L)+(MP) regering är att det skulle återställa blockpolitiken tror jag. Då blir det åter två alternativ: De konservativa mot den vänster-liberala-smörjan.

Blir det en mandat period till med (S) regering som bedriver en skattepolitik som saknar stöd hos folket enbart eftersom högerblocket vägrar räkna in (SD) i underlaget så lär minst ett parti implodera.
2018-09-12, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Alla OI kommer att göra eftervalsanalyser i vanlig ordning. Flera här i tråden fick en enkätfråga från Inizio på valdagen, och det visade sig sen i podcasten från Kvartal att Inizio gick ut med denna till 60.000 pers (deras normala är typ 2.000). De ställde mängder av frågor utöver vad man röstat på. Så räkna med att Aftonbladet/Inizio kommer att komma med väldiga volymer data om väljarflöden på valdagen och så vidare. Tydligen väldigt detaljerat, men att gå igenom 60.000 öppna svar lär ju ta ett tag.

Det framkom även att Inizio visste att SD:s siffror periodvis varit uppblåsta av tomma hot om att rösta på SD, i syfte att skrämma sina favoritpartier inom 7K att tänka om. I samband med DÖ och flyktingkrisen var det visst mycket sånt. Alltså typ att S- eller M-väljare valde att de skulle rösta på SD men sen i fria textfältet efteråt skrev nåt som avslöjade att de vill påverka snarare än att de faktiskt har bytt parti.

Jag räknar kallt med att samma medel kommer att tillgripas redan i nästa runda av OU, dvs att väljarna (främst moderater som vill ha SD-samarbete) hotar med SD i syfte att stressa fram en förändring i önskad riktning.

Det borde inte vara någon skillnad på 60,000 svar och 2,000 egentligen då man låter datorn sammanställa. Dock så fick man ge fritextsvar på ett par frågor och dessa måste väl läsas manuellt.

Jag svarade också på enkäten och var fullständigt ärlig.

Att uppge (SD) i en opinionsmätning för att sätta press på (M)-partiledningen är ju inte fel nögvändigtvis men den effekten bör ju bli likartad i samtliga mätningar isåfall?

När det gäller folk som eventuellt uppgett (SD) i opinionsmätningar men ändå bytt tillbaka till (S) eller (M) i valet så är det ju så att bägge partierna bytt retorik till att ta (SD):s verklighetsbeskrivning på allvar. Väljarna kan nog ha antagit att taktiken fungerat. Levererar partierna inte reformer efter valet så kan det ändras till nästa gång...
2018-09-12, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freshboy
Det jag tror gör många sorgsna kring SD:s valresultat, förutom att man p.g.a. vissa opinionsundersökningar hade hoppats på mer, är att det detta valet fanns så mycket mellan 2014 och 2018 som påtagligt och otvetydigt visade på det mångkulturella samhällets baksidor. Flyktingkrisen, tiggarna, Drottninggatan, invandrares våldtäkter "avslöjade" i SVT UG, etc.
Jo, men det du underskattar är hur små bubblor folk lever i och hur egocentriskt de agerar politiskt. Du kan gå till vilken kommun som helst och se enorma skillnader mellan olika valdistrikt som det bara är kilometer mellan. De som drabbas direkt av mångkulturen pga närhet till nåt getto har SD-siffror uppe i taket, sen kan man gå till ett villaområde 2-3 km därifrån och plötsligt har intresset för SD sjunkit markant. Då säger det sig självt att folk i Umeå inte slår på TV:n och ba ”åh nej, skåningar som bor 1200 km härifrån verkar ha det jobbigt med invandrargäng så nu måste vi stötta dem och rösta SD”. Umeå-Malmö är längre avstånd än Berlin-Paris, liksom.

Dådet på Drottninggatan gav inte minsta blipp i SD-kurvan hos OI. Glidande medelvärdet i maj 2017 var t o m något lägre än i april när det hände.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-09-12 kl. 08:30.
2018-09-12, 08:30
Medlem
svenabs avatar
Valresultatet gjorde mig deprimerad och tanken på fyra år till med en lika enfaldig regering gör mig djupt förtvivlad. SD landade 6 pe under mina lägsta förväntningar och nästan 10 pe under mina förhoppningar.
Jag känner mig fortfarande helt apatisk.

Varför finns det ens ett parti som kämpar för en nation som har så korkade medborgare. Sverige förtjänar inte att räddas.
Att till och med VALU på valkvällen överskattade SD är ett mysterium för mig. Hur var detta möjligt?

Lika sorgligt, är att S gick så pass bra. Det beror nog på dessa "valambassadörer" som taktiskt gick in för att öka valdeltagandet i utanförskapsområden.

Jag känner mig fullständigt tom på förhoppningar just nu.
2018-09-12, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Att till och med VALU på valkvällen överskattade SD är ett mysterium för mig. Hur var detta möjligt?

De gjorde, precis som många i tråden, ingen seriös analys utan antog bara att det skulle vara många (SD) väljare som inte svarade på frågorna denna gången heller. Eftersom det inte går att ta hand om den typen av osäkerhet med viktning efter objektivt observerbara variabler (som ålder, stad-landsbygd, inkomst, kön, etc) så gissar jag att de bara lade på en extra faktor som inte hade annan saklig grund än möjligtvis över/underskattning i tidigare VALU.

Den metoden är ju det som i tråden brukar kallas Inkompetensfaktorn. Alltså ungefär som jag själv gjorde när jag utgick från YoUGov 24.5% och gissade på ett slutresultat på 27.6% .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in