Det jag tror gör många sorgsna kring SD:s valresultat, förutom att man p.g.a. vissa opinionsundersökningar hade hoppats på mer, är att det detta valet fanns så mycket mellan 2014 och 2018 som
påtagligt och otvetydigt visade på det mångkulturella samhällets baksidor. Flyktingkrisen, tiggarna, Drottninggatan, invandrares våldtäkter "avslöjade" i SVT UG, etc.
Tidigare val har ju problemen med mångkulturen fortfarande funnits, men de har varit mer subtila, och lättare att förneka för stora delar av befolkningen.
För mig är det nog där stora delar av besvikelsen ligger. Inte större SD ökning, trots allt det? Får vi inte lika spektakulära händelser, händelser som är omöjliga att ignorera, mellan 2018 och 2022, då är jag rädd att 7-klövern och media kan fortsätta att koka grodan, och vi kan riskera en minskad SD-andel valet 2022, när väljarna glömmer den gångna mandatperiodens så påtagliga detaljer.
Man skall inte glömma att även om SD fick cirka 300 000 röster mer 2018 än 2014, så kommer Sverige valet 2022 ha kanske 500 000 nya potentiella "förstagångsväljare" födda i utlandet. Detta är ett race, där enbart låg verkningsgrad i ABF-"röstskolorna", kan hindra SD från att förlora inflytande.
Jag vill också utveckla det jag skrev nedan. Vi behöver inte bara
äkta valhemlighet i Sverige, vi behöver
äkta tvingande valhemlighet. Vi behöver alltså insynsskyddade valbås med valsedlar (eller valsedelsprinter) där alla enligt lag måste ensamma dolt lägga i sina valsedlar i kuvert.
Problemet med fysiska färdiga valsedlar är ju att odemokratiska personer kan rensa bort partier de inte gillar, och då blir det tomt till nästa person, som då måste be om en viss valsedel. Samtidigt har vi problemet med att om en viss valsedel har tagit slut, ja då vet man vad personen innan tog.
Jag tror det är dags att vi får offra systemet med namn och kryssningar av kandidater. 99% av väljarna bryr sig inte om detta och det är oftast meningslöst ändå. Personvalen hindrar samtidigt att vi går mot en stor enkel allmän valblankett där man kryssar för sitt parti. Personvalen och allt krångel de innebär tillför mindre demokrati än vad de stjäl, genom alla problem vi har nu med valsedlar.
Slutligen vill jag med bestämdhet hävda att det resultat SD fick på valdagen på runt 18% är den "officiella" icke-valhemlighets-val-storleken på SD. Det är därför helt självklart att den så bra matchar telefoninstitutens mätningar, nu när SD äter sig in djupt hos den högbelånade rädda medelklassen. Korrekt storlek på SD med äkta tvingande valhemlighet är minst 22-25%; det kommer jag inte att vika mig kring.
Citat:
Ursprungligen postat av
freshboy
Kan man jämföra att svara på en telefonundersökning med att offentligt behöva plocka sina valsedlar?
Träffade de traditionella undersökningarna så rätt för att de mäter den "officiella" åsikten i båda fall?
Skulle ett val med äkta valhemlighet ge yougovs röstfördelning?
Vad är egentligen rätt valresultat?
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/yougovs-teori-d%C3%A4rf%C3%B6r-%C3%B6verskattade-vi-sd-i-v%C3%A5ra-m%C3%A4tningar/ar-BBN8uKZ?li=AAb2bl2&ocid=spartanntp