2018-09-11, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Slutlig rösträkning hos länsstyrelsen pågår. 210 av 6325 valdistrikt räknade.
https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rike/index.html

Kan skillnaden mellan redovisade 6004 och det faktiska antalet 6325 ändra något.
Tänker på MP som ligger lite pyrt till och vilka kan det vara som inte redovisats ännu?
Det är utlandsrösterna och sena förtidsröster som ingår där va?
2018-09-11, 14:33
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Varför är SD så stora i just Skåne? Dom har väl inte drabbats av massinvandringen mer än andra delar av landet om man inte räknar med Malmö förstås.
Filip och Fredrik däremot vill gräva bort Skåne. Men vi kan ju åtminstone börja med Stockholm. https://www.expressen.se/noje/filip-och-fredrik-det-ar-nog-grav-bort-skane/

Finns två anledningar:
1. Politisk tradition alltså att SD har konsoliderat med de många missnöjespartier som finns det och att det finns en lång tradition av reaktionära krafter på landsbygden.
2. Klass. Skåne har en lång tradition av sådan klassamansättning att högerpartier får starkt fäste. Jmf med t.ex Norrland.
2018-09-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
"Slutlig rösträkning hos länsstyrelsen pågår. 210 av 6325 valdistrikt räknade.
https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rike/index.html

Kan skillnaden mellan redovisade 6004 och det faktiska antalet 6325 ändra något.
Tänker på MP som ligger lite pyrt till och vilka kan det vara som inte redovisats ännu?
Tyvärr, det handlar max om 200.000 röster och det räcker inte på långa vägar. Även om inte en enda röst av ytterligare 200K skulle tillfalla MP, blir enda skillnaden att de minskar till 4,2.
2018-09-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tyvärr, det handlar max om 200.000 röster och det räcker inte på långa vägar. Även om inte en enda röst av ytterligare 200K skulle tillfalla MP, blir enda skillnaden att de minskar till 4,2.
Vad tror du om möjligheten för C att hamna under 8,5%, och för den delen SD ovanför 18%, i slutändan (på fredag)? Varje tiondelsprocent handlar om ca 7000-8000 röster.
2018-09-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Har snarlik anekdot om kvinnlig bekant, fast hon skulle ha förmått sig om det funnits röstsedlar. Hon tog M för att SD inte fanns och hon ville inte fråga. Jag använder regelmässigt medhavda sedlar jag fått i brevlådan, så jag ska inte klandra, men jag känner mig rätt säker på att systemet med röstsedlarnas placering aldrig kommer att ändras så länge SD finns...
Jo det är redan bestämt, till nästa val.
2018-09-11, 17:24
Medlem
Tror inte för ett ögonblick på att personer som ändrat sig praktiskt taget i vallokalen eller inte vågat sträcka sig efter en SD valsedel haft någon som helst signifikant inverkan på partiets valresultat.
Det faller på egna orimlighet.
Först bör man nog se det från rätt perspektiv.SD var aldrig så stora som många trodde,så vi snackar inte om ett fall på sju-åtta procent här.
Dock så uppvisade partiet en nedåtgående trend i valspurten,så att partiet förlorar en del röster här är helt klart..men det torde snarast handla om tre-fyra procent,inte mer än det.

Det finns en del naturliga förklaringar till detta.Jimmie Åkesson gjorde en del dåliga debatter i valspurten och sådant kostar alltid röster.Framförallt partiledarutfrågningen av Åkesson var inte bra för partiet.Åkesson svettades och fumlade med orden när det gällde besparingen om fem Miljarder i budgeten.Programmet var dessutom det mest sedda av alla utfrågningar med över miljonen tittare om jag minns rätt.Detta kostade x antal röster.
EBT gjorde det hon blev vald till partiledare för.Hon genomförde en bra valrörelse och har lyckats ta en del röster som annars gått till främst Moderaterna,men även SD.
Sossarnas valfläsk med extra semestervecka till föräldrar med barn under 18 år hade bevisligen effekt hos en annan väljarkader där SD hämtar relativt mycket näring..LO kollektivet.
Dessutom fick Löfven och Kristersson det exklusiva privilegiet i valspurten att genomföra två extra debatter.Detta innebar extra röster till de båda största partierna,och det enskilda parti som förlorade mest i detta sammanhang var troligen SD.
Det är min personliga uppfattning,men det faktum att SD lät invadringsfrågan försvinna i mängden i valspurten har säkerligen också kostat röster.SD vinner röster när man debatterar invandring,partiet vinnner inga röster när det snackas sjukvård eller klimat.

Det finns naturliga skäl till att SD inte uppnår ett optimalt valresultat denna gång...men att de fåtal personer som inte vågar rösta på SD skall vara ett av dem tror jag inte på.
2018-09-11, 17:46
Medlem
Vad fan sysslade Sentio med egentligen? Att göra sin slutmätning 2 veckor innan valet är ju höjden av amatörmässigt.

SD's prio nr1 innan eu-valet är att driva frågan om det odemokratiska valsystemet. Det minsta man kan begära är att lapparna i alla fall finns tillsammans med kuverten bakom skynke där 1 åt gången går. Men så jävla fittig som svensken är så räcker det väl inte. "Det kan ju komma någon ändå"...
2018-09-11, 17:49
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Visst kan en del beskrivas som tur att man har rätt när man tror eller misstror en företeelse. Det allvarligaste misstaget många gjorde här förutom att blint tro på Sentio/YouGove var att bekräfta sin egen lilla bild av den bubbla man lever i med diverse anekdoter. Anekdoter kan vara bra i en diskussion för att måla upp en bild av ett problem som man vill lösa men att använda dem till varandra när man ser likadant på tingens ordning gör bara att man förstärker sin egna lilla bubbla och till sist är det den enda sanningen som finns. Var inte mening som någon hjälp i fortsättningen.

För det första: Tack för dina ord i inlägget. De värmde. Men du ska veta att du hade all rätt att be mig fara och flyga åt helv... eller något ännu värre.

Som jag lovade kommer här en längre kommentar. I flera inlägg erkänner många att de var ute och cyklade när de gissade på 22, 23 eller 24%. Personligen var jag inte ute och cyklade. Jag körde hela jävla ekipaget rätt över stupet ner i den tvåhundra meter djupa ravinen. Mina ord var: "SD kommer inte att få en enda tiondel under 25%, det blir närmare 30% än 25%, d v s minst 27,6%".

Jaha...??? Låter ju så där med facit i näven... Det är tio procentenheter fel bara där. 10 PE överskattning. Kan man ha mer fel när man gissar i ett riksdagsval? Japp, det kan man, för jag hade det! Det var redan en total jävla krasch när 27,6% blev 17,6%. Men som ni vet uppgav jag just 27,6% eftersom det var närmare 30%. I själva gissningstävlingen drog jag till med 28,2%... Hade man sagt 18,2%, hade man kunnat vara åtminstone hyfsat stolt.

Powergirl, du gissade strax under 20%. Om man deltar i sådana hårda och heta diskussioner som råder i bl a denna tråd (Flashback är inget ställe för de ömhudade), om man är självsäker, kaxig och segerviss och sedan kraschar då tycker åtminstone jag att man ska ha ryggrad nog att erkänna det och fullt ut gratulera sin "motståndare" till att ha lyckats långt bättre med sina prognoser. Kanske extra mycket när vederbörande har kritiserats, hånats, förlöjligats, nedvärderats, svurits åt och mycket mer. Så Powergirl, inte nog med att du prickade i stort sett rätt, du satte flera av oss andra på plats - och du gjorde det med en sjuhelvetes smäll, en slägga rakt i huvudet. Tycker samtliga som haft duster med dig i denna tråd och som gissade så fel borde ha ryggrad nog att erkänna det - även om det tar emot för dem.

Nu var det inte bara du utan även Greta75, med sina 19%, och RosaRosaRosaRosa som gissade 18% med flera andra som också förtjänar beröm. Ni lyckades bättre. Och det ska ni ha all cred för. Vi som gissade +25% får slicka våra sår och inse att det blivit totalt omkastade villkor hädanefter när det gäller hur man ska värdera opinionsinstituten. Yougov och Sentio är inte ens två i mängden längre, de var direkt usla i 2018-års svenska riksdagsval och behöver rannsaka sig mycket hårt framöver. Yougovs kompletterande mätningar för att kompensera för "mörkertalet" genom att ta hänsyn till sökmönster på sökmotorer visade sig vara helt kasst i SD:s fall. Frågan är om det ens är värt att utveckla och jobba vidare med? Tror faktiskt att det är lika bra att slänga den delen på sophögen.

Mitt mantra om det gigantiska "mörkertalet" och att kvinnorna var hemligheten till att SD skulle gå bra stämde inte ett smack. Möjligen kommer detta med kvinnorna att stämma i framtida riksdagsval, vem vet?

Inför valen 2010 och 2014 var jag ännu inte aktiv i denna tråd, på den tiden var det andra som kom närmast i sina gissning av SD (när facit fanns vid valen). Och de förtjänar exakt lika mycket beröm som ni gör nu. När man såg de - i flera fall - ganska grova underskattningar som flera OI gjorde inför valen 2010 och 2014 var det lätt att bli förblindad och åtminstone misstänka att denna "trend" skulle hålla i sig även 2018. Men som vi vet blev det inte så. Institut som var bättre eller bäst 2010 och 2014 blev nu plötsligt de som missade SD med närmast astronomiska avstånd. Och de som missade SD med ända upp till 60% i valet 2014 tillhörde nu - 2018 - de bästa. Hela kartan ritades om. Mycket har vänts upp och ned.

Och nu kommer ännu ett erkännande till dig Powergirl, du sa för långt över ett år sedan, bara för att kartan visade rätt 2010 och 2014 behöver den inte stämma en tredje gång. Den kan mycket väl visa sig vara fel 2018. Vi var få som trodde på dig, vi var få som trodde instituten skulle bättra sig och vi var framförallt få som trodde att de skulle göra sin nya viktning så in i helvete bra, och vi var många som kallade dig än det ena än det andra... Men det är bara att erkänna, böja sitt huvud, och absolut inget att hymla om: Du själv Powergirl, Greta75 och en rad andra "på er sida staketet" hade långt mer rätt i valet 2018. Vi andra hade fel.

Frågan är bara hur man går vidare härifrån? Vad händer om det svänger så monumentalt igen, och de institut som nu mätt SD mest korrekt mäter helt åt skogen i nästa riksdagsval? Det kan bli en riktigt intressant utveckling detta. Personligen tror jag att de väldigt spretiga siffror vi sett inför detta valet - att instituten pendlat mellan 16% och 24%, och t o m ännu mer - är över. Vi kommer självfallet att se svängningar i mätningarna, men knappast några 8-10 PE, den tiden lär vara över. Det kommer att ske en utjämning nu, misstänker jag. Detta val var en ordentlig läxa för några institut och för flera av oss i denna tråden. Någon jag kommer att läsa extra noga i denna tråd hädanefter är Crispy - i synnerhet när han presenterar kalla fakta, siffror och statistik. Där är han fortfarande tyngst i tråden.

Powergirl, i Riksdagsvalet 2018 är du och alla som trodde under 20% segrarna Vi som trodde på över 25% förlorarna That's it! Grattis!

Kommer definitivt att följa tråden och skriva i den, men kanske inte riktigt lika frekvent; såvida det inte skulle bli ett extraval inom några månader, då öser vi på igen... SD 40%... hörde det från Sentio. Och Yougov bekräftar det...

Det finns naturligtvis flera faktorer som gjorde att SD "rasade" eller inte nådde högre än knappt 18%. Men jag tror att det finns ett väldigt speciellt ögonblick i hela valrörelsen där Jimmie Åkesson skrämde iväg flera hundratusen väljare tillbaka till Socialdemokraterna igen. Tror mig veta detta eftersom jag själv röstade på S i många, många val och vet vad som triggar och skrämmer en sosse mer än något annat. Återkommer till detta inom kort.

Till samtliga i denna tråden: Passa på att njuta av livet mitt i allt detta politiska kaos, opinionssiffror, regeringsbildning och annat. Livet kan vara så skört - och alltför kort.
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-11 kl. 18:43. Anledning: Rättelse av ord
2018-09-11, 17:56
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Vad fan sysslade Sentio med egentligen? Att göra sin slutmätning 2 veckor innan valet är ju höjden av amatörmässigt.
Om du eller någon annan tjomme, exempelvis han på Nyheter Idag, hade beställt en mätning till valspurten så hade ni fått en. Nu fanns det ingen beställare och man gör ju inte mätningar gratis eller för skoj skull.
2018-09-11, 18:08
Medlem
greta75s avatar
Allvarligt, kan ni inte köra upp era anekdoter på samma mörka ställe där vi placerat sentio och yougove?
2018-09-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Om du eller någon annan tjomme, exempelvis han på Nyheter Idag, hade beställt en mätning till valspurten så hade ni fått en. Nu fanns det ingen beställare och man gör ju inte mätningar gratis eller för skoj skull.

Nja. Detta är så viktigt för varumärket att man borde göra en mätning även om ingen är villig att betala för den.
2018-09-11, 18:27
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Allvarligt, kan ni inte köra upp era anekdoter på samma mörka ställe där vi placerat sentio och yougove?

Det där håller jag inte med om. Att berätta om sina erfarenheter och ta del av andras kan vara mycket värdefullt. Till slut ser man ett värdefullt mönster. Detta är även viktigt för alla eftervalsanalyser som kommer ske och sker nu i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in