Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Jag satt ju och hoppades på något liknande detta valet också, att SD skulle bli landets största parti och att AfS kom in i riksdagen - Då hade tårarna sprutat! Även glädjetårar!
Men jag blev fullkomligt ägd av det svenska folket.
Ja, så är det ju.
Det är ingen som lägger märke till att detta hänger ihop - 17% - totalt fiaskoval för SD, där vi alla hade hoppats på över 25%, och totalt fiaskoval för Afs, som inte kommer in i Riksdagen.
Jag tror det finns vissa gemensamma faktorer att båda partierna gjorde sämre val än vi hoppats på. Såklart väldigt annorlunda förutsättningar, Afs som nybildat parti har haft andra utmaningar än SD, som de inte lyckats hantera. Men jag tror att båda har misslyckats med att mota den bild både alliansen och S har gett om Sverige. Vanligt folk har köpt S bild av en 'åtstramad invandring' och de har också trott att M och KD är lite trovärdiga i att de kan hantera problemen med brottslighet och andra problem invandringen gett. Inte heller har den ekonomiska bilden av vad invandring kostar - 100-tals miljarder per år - lyckats förmedlas. Inte heller har sådana faktum som bl a Tino Sanandaji lyft fram - att invandrare inte bidrar till framtida pensioner och ekonomin i och med sin låga grad av genomsnittslöner varit någon stor debattfråga.
Här har nog SD misslyckats mest, för det är dem som har haft en plats i MSM och en plattform där de kan nå ut mest.