2018-09-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Ja, ser bra ut.

Härligt! Viktade skiten på morningstar

Swedbank Robur Ny Teknik 15,0%
Avanza Global 15,0%
Länsförsäkringar Global Indexnära 15,0%
Avanza Zero 15,0%
AMF Räntefond Lång 20,0%
Spiltan Räntefond Sverige 20,0%

Enkel 40/60 jag hittade i strategi tråden.

Verkar jag ha koll ? :-)
Senast redigerad av OstoBaconkorv 2018-09-10 kl. 19:41.
Citera
2018-09-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinflashback6
Om jag tittar och jämför utvecklingen på en USA-indexfond (exempelvis Länsförsäkringar USA indexnära eller SPP Aktiefond USA) och jämför det 10-20 år tillbaka med en Global motsvarighet (vilket som vi vet består av 60-65% USA ändå) så slår alltid USA-indexet den Globala motsvarigheten varje gång och inte med små siffror heller.

Jag förstår att syftet är att diversifiera, köpa fler regioner osv och det man ”tror på i framtiden” osv men ärligt talat – hur stor är sannolikheten egentligen att USA inte kommer att vara marknadsledande under en väldigt lång framtid ändå, som den i princip alltid varit i modern tid?

Jag undrar bara om det är bortkastad diversifiering (många USA-bolag exporterar ju till andra länder med) att välja Global som presterar sämre än ”bara” USA när världsbörserna ändå närmast identiskt och kraftigt korrelaterar med USA-indexnära ändå, och att då välja Global indexnära drar bara ner ens avkastning men med närmast identisk kurva (fast några centimeter ned i %-skalan om ni förstår vad jag menar om man jämför bakåt.) Jag tänker att jag fortfarande kan köpa 10-20% Asien separat men jag ser inte varför jag ska köpa ”allt” som ändå historiskt (och sannolikt i framtiden) bara drar ner ens avkastning och det nästintill identiskt korrelerar med USA men med lägre siffror.

Sparmål är såklart långsiktigt.

Det där är bara tajming vilket du borde försöka inte hålla på med, på det sättet är en globalfond väldigt bra, sen har vi ju Asien och Sverige men ju mer man kan minimera riskerna för tajming desto bättre.

Finns ingen logik i att USA skulle gå bäst i framtiden pga att det gjort det senaste tiden, dessutom tror väldigt många Asien (Kina) kommer bli marknadsledande, vilket du verkar tro betyder att den börsen går upp mest, så är det inte.

Välj ren USA fond eller globalfond det spelar ingen roll eftersom du inte har en aning vilken av dom som kommer gå bäst i framtiden, finns VÄLDIGT många amerikaner som inte är lika entusiastiska till USA just nu som du är.

Jag skulle valt globalfond som bas eftersom det kommer få dig att hålla på och tajma regioner mindre, du måste fortfarande välja vilken vikt tillväxt och Sverige ska ha i portföljen det räcker.

Jag hade kört typ

50-60% global
20-25% tillväxt/Asien
20-25% Sverige
Citera
2018-09-10, 20:24
Medlem
Citat:
Om jag tittar och jämför utvecklingen på en USA-indexfond (exempelvis Länsförsäkringar USA indexnära eller SPP Aktiefond USA) och jämför det 10-20 år tillbaka med en Global motsvarighet (vilket som vi vet består av 60-65% USA ändå) så slår alltid USA-indexet den Globala motsvarigheten varje gång och inte med små siffror heller.

Jag förstår att syftet är att diversifiera, köpa fler regioner osv och det man ”tror på i framtiden” osv men ärligt talat – hur stor är sannolikheten egentligen att USA inte kommer att vara marknadsledande under en väldigt lång framtid ändå, som den i princip alltid varit i modern tid?

Jag undrar bara om det är bortkastad diversifiering (många USA-bolag exporterar ju till andra länder med) att välja Global som presterar sämre än ”bara” USA när världsbörserna ändå närmast identiskt och kraftigt korrelaterar med USA-indexnära ändå, och att då välja Global indexnära drar bara ner ens avkastning men med närmast identisk kurva (fast några centimeter ned i %-skalan om ni förstår vad jag menar om man jämför bakåt.) Jag tänker att jag fortfarande kan köpa 10-20% Asien separat men jag ser inte varför jag ska köpa ”allt” som ändå historiskt (och sannolikt i framtiden) bara drar ner ens avkastning och det nästintill identiskt korrelerar med USA men med lägre siffror.

"Svenska aktier har stadigt levererat högre avkastning varje årtionde sedan 1980, Stockholmsbörsen är vinnare bland världens börser de senaste 37 åren. De senaste fem åren har dock Sverigeindex utvecklats sämre än världsindex och istället har USA-index varit vinnare. Förra året var det första sedan 2009 som USA-index inte överträffat världsindex. Betyder det att hälften placerat i USA är en smart strategi framöver?

Nej, det tvivlar jag starkt på. Förklaringen till att börserna i New York varit vinnare de senaste åren är troligen till stor del att förväntningar om starkare ekonomisk utveckling gjort att dollarn stärkts kraftigt. Den perioden verkar förbi. I ett längre perspektiv tycker jag det verkar mer troligt att bra kvalitet på svenska företagsledare är en uthållig fördel som består."

Att leta bästa marknad och hoppa på den senast hetaste regionen är exakt samma som att tajma marknaden, vilket alltid leder till sämre resultat. Gör det så svårt som möjligt istället för dig och välj en globalfond iaf som bas ist för 1 USA, 1 Europa, 1 Sverige och 1 Asien.

Tycker själv att hälften i en globalfond och andra hälften typ lika delat på Sverige och Asien är en enkel fördelning som iaf förhindrar trading lite grann och förmodligen kommer gå bättre än 100% global.
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2018-09-10 kl. 20:33.
Citera
2018-09-10, 23:20
Medlem
trailblasers avatar
Lade nyss till Länsförsäkringar Fastighetsfond i min portfölj.
Citera
2018-09-10, 23:56
Medlem
Citat:

Du har en poäng och samma resonemang gjorde att jag för ett tag sedan gjorde mig av med globala indexfonder, eller jag har kvar Handelsbanken global småbolag, den vill jag ge en chans. Nu har jag istället europa, usa och tillväxt i varsin fond. På så vi kan jag återbalansera som jag vill och låta USA tuffa på. Det bör ge snarlik avkastning (om man tänker att exempelvis europa drar ner en global index där usa går kraftigt plus) men nu kan jag istället välja och låta dem gå separat om jag så önskar.
Citera
2018-09-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstoBaconkorv
Härligt! Viktade skiten på morningstar

Swedbank Robur Ny Teknik 15,0%
Avanza Global 15,0%
Länsförsäkringar Global Indexnära 15,0%
Avanza Zero 15,0%
AMF Räntefond Lång 20,0%
Spiltan Räntefond Sverige 20,0%

Enkel 40/60 jag hittade i strategi tråden.

Verkar jag ha koll ? :-)
Balanseringen av portföljen beror på hur länge du tänker spara. 60/40 är ganska defensivt.
Citera
2018-09-11, 12:04
Medlem
Tjenare, tänkte svänga av litegrann offtopic eftersom det här är den enda fondtråden som verkar hållas igång. Om jag väljer att sälja en pensionsfond, säg jag gör det på en kväll, säljs den direkt dagen efter då? eller kan det ta ett par dagar innan den säljs, tar ju ett par dagar å göra ett fondbyte. Tänkte om nån visste om den säljs sen står man utan fond helt till nästa köps eller om den säljs efter ett par dagar när det andra köpet är klart eller hur det nu är
Citera
2018-09-11, 18:06
Medlem
Citat:
Balanseringen av portföljen beror på hur länge du tänker spara. 60/40 är ganska defensivt.

Håller nog mig där ändå..vill vara på säkra sidan.

Kanske lägga till en tillväxtfond? Typ
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 5-10%?

Är jag dum som stoppar in 150 lök på ett bräde?
Senast redigerad av OstoBaconkorv 2018-09-11 kl. 18:18.
Citera
2018-09-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstoBaconkorv
Håller nog mig där ändå..vill vara på säkra sidan.

Kanske lägga till en tillväxtfond? Typ
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 5-10%?

Är jag dum som stoppar in 150 lök på ett bräde?
Ja, den är bra. Warren Buffet rekommenderar 90/10 för långsiktigt sparande.

EDIT: https://rikatillsammans.se/hellre-90-10-an-100-0/
Citera
2018-09-11, 21:16
Medlem
Citat:
Ja, den är bra. Warren Buffet rekommenderar 90/10 för långsiktigt sparande.

EDIT: https://rikatillsammans.se/hellre-90-10-an-100-0/

Fimpade lite av räntorna. Märkte att ett är lite korkat att binda pengar där med 1% avkastning / år.
Citera
2018-09-12, 21:20
Medlem
Hej

Min plan är att investera lite pengar varje månad i S&P 500, och då undrar jag, vad är skillnaden mellan dessa två?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/380858/vanguard-s-p-500-index-etf

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/299683/vanguard-s-p-500-etf

Ser att den första handlas i kanadensiska dollar, men utöver det har jag inte så bra koll.

Vilken är att föredra om jag ska månadsspara i ca 10+ år?
Citera
2018-09-12, 21:40
Medlem
Gruffalos avatar
"På grund av nya regelverk från EU är det från årsskiftet inte längre möjligt att köpa detta värdepapper, det går enbart att sälja. Det gäller alla amerikanska och kanadensiska ETF:er"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in