2018-09-11, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Yougovs metod hade tydligen en parameter med "internetströmmar", den får man nog justera (om denna uppgift stämmer).
De kanske har viktat upp för facebooklikes? Tänkte fråga ricardo22 om det men han försvann spårlöst...

Det här var ju valet som skulle visa att gammelpartier, gammelmedia och gammel-OU är färdiga för ättestupan och att det är ny teknik, sociala medier, influencers, alternativmedia, uppstickarpartier och uppstickar-OI som gäller nu.

Facit: Alla uppstickarpartier floppade. Demoskop och Ipsos breakdansar på Yougovs grav. De osäkra väljarna övergav SD och vände hem till trygga S och M i elfte timmen. Dinosaurparet SvD och Sifo blev de som pumpade ut dagliga, välkalibrerade mätningar, vilket ingen såg komma. De uträknade gammelpartierna klarade spärren igen. Jan Björklund hade hippast kläder.
2018-09-11, 20:12
Medlem
En annan sak som inte gäller längre är att man förr hade ganska god pejling på SDs verkliga opinion genom att se vilka procentsiffror som Åkesson fick gällande stort förtroende.Nu är ju dessa mycket högre än röstetalet på partiet.
Detta beror ju delvis på att Åkesson har varit med under två mandatperioder och därmed "satt" sig i det allmänna medvetandet..men det beror nog också på att SD i politiken trots allt har normaliserats.

Förstår varken ursäkter eller egna klappar på huvudet i tråden.Allt är ju gissningar såtillvida man inte förhöll sig till historisk fakta.ATT de flesta OIs i föregående val fukkat upp...och det riktigt rejält..gällande att mäta SDs opinion är ju oomtvistat..även av OIs ifråga dessutom.

I detta valet handlade det snarast om om man trodde att de hade kunnat korrigera sig tillräckligt mycket för att åter kunna leverera trovärdiga siffror.Uppenbarligen har flera lyckats med det,men det kunde knappast ha förutsetts innan vi fick fakta Söndag kväll.
2018-09-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De kanske har viktat upp för facebooklikes? Tänkte fråga ricardo22 om det men han försvann spårlöst...

Det här var ju valet som skulle visa att gammelpartier, gammelmedia och gammel-OU är färdiga för ättestupan och att det är ny teknik, sociala medier, influencers, alternativmedia, uppstickarpartier och uppstickar-OI som gäller nu.

Facit: Alla uppstickarpartier floppade. Demoskop och Ipsos breakdansar på Yougovs grav. De osäkra väljarna övergav SD och vände hem till trygga S och M i elfte timmen. Dinosaurparet SvD och Sifo blev de som pumpade ut dagliga, välkalibrerade mätningar, vilket ingen såg komma. De uträknade gammelpartierna klarade spärren igen. Jan Björklund hade hippast kläder.
Så är det. Även om jag har andra teorier om Sifos träffsäkerhet. Trots detta regerar SD, ingen pratar om något annat. Och så lär det väl fortsätta, till dess att det börjar hända saker. Och det lär det väl rimligtvis göra snart.

Samma hybris som drabbade både SD (och en del av dess sympatisörer här) och våra tidigare favoritinstitut kan på samma sätt slå tillbaka på våra vedersakare och dess favoritinstitut nästa gång det är dags. Jag misstänker generellt att det kommer ta lång tid innan det blir något intresse för den här tråden igen, i ren besvikelse och självförbråelse. Nu kommer vi dessutom få lika initierade som politiskt korrekta analyser och facit av Power Girl och Greta. Vilket, förutom att läsandet kommer att minska till Gnistan-proportioner, också förmodligen för något gott med sig, från och med nu kommer fokus att handla om politik och hårt och smart arbete. Fokusen på OI-siffror har visat vara skadlig, och rent av kontraproduktiv. Hela SDs mjäkiga, energilösa och självgoda valkampanj är ett exempel på detta, den är direkt utformad utifrån skyhöga opinionssiffror, som dessutom antogs vara cementerade. SD ska slå från ett underläge för att lyckas. Det tar jag med mig.
2018-09-11, 20:31
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
En annan sak som inte gäller längre är att man förr hade ganska god pejling på SDs verkliga opinion genom att se vilka procentsiffror som Åkesson fick gällande stort förtroende.Nu är ju dessa mycket högre än röstetalet på partiet.
Detta beror ju delvis på att Åkesson har varit med under två mandatperioder och därmed "satt" sig i det allmänna medvetandet..men det beror nog också på att SD i politiken trots allt har normaliserats.

Förstår varken ursäkter eller egna klappar på huvudet i tråden.Allt är ju gissningar såtillvida man inte förhöll sig till historisk fakta.ATT de flesta OIs i föregående val fukkat upp...och det riktigt rejält..gällande att mäta SDs opinion är ju oomtvistat..även av OIs ifråga dessutom.

I detta valet handlade det snarast om om man trodde att de hade kunnat korrigera sig tillräckligt mycket för att åter kunna leverera trovärdiga siffror.Uppenbarligen har flera lyckats med det,men det kunde knappast ha förutsetts innan vi fick fakta Söndag kväll.

Fakta var och är att efter valet 2014 så ändrade många av opinonsinstituten sina mätmetoder och flera institut använde sig exempelvis av en webbpanel också av de som endast hade haft telefonintervjuer tidigare. Trots det så ökade skillnaden mellan YouGove/Sentio å ena sidan och övriga opinionsinstitut. Då började jag åtminstone ana ugglor i mossan vilket jag också skrivit ett antal gånger.. Att ha mest rätt på SD i två val tidigare betyder inte att man har rätt en tredje gången. Historien och statestik samt opinionsundersökningar är krångligare än så. Tycker visst att det tillhör god ton att erkänna att man har haft fel. Jag gjorde det femtioelva gånger men blev bara hånad och utskrattad för det vilket inte är speciellt kul. Tycker nog man kan ta varandra på "litet" större allvar även om man är politiska motståndare. Därför högaktar jag personer som kan erkänna att de haft fel. Lite ödmjukhet skadar inte utan tvärtom känns det bra. Pröva får du se.
2018-09-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Fakta var och är att efter valet 2014 så ändrade många av opinonsinstituten sina mätmetoder och flera institut använde sig exempelvis av en webbpanel också av de som endast hade haft telefonintervjuer tidigare. Trots det så ökade skillnaden mellan YouGove/Sentio å ena sidan och övriga opinionsinstitut. Då började jag åtminstone ana ugglor i mossan vilket jag också skrivit ett antal gånger.. Att ha mest rätt på SD i två val tidigare betyder inte att man har rätt en tredje gången. Historien och statestik samt opinionsundersökningar är krångligare än så. Tycker visst att det tillhör god ton att erkänna att man har haft fel. Jag gjorde det femtioelva gånger men blev bara hånad och utskrattad för det vilket inte är speciellt kul. Tycker nog man kan ta varandra på "litet" större allvar även om man är politiska motståndare. Därför högaktar jag personer som kan erkänna att de haft fel. Lite ödmjukhet skadar inte utan tvärtom känns det bra. Pröva får du se.

Vänder mig nog annorstädes än till dig om jag vill bilda mig en uppfattning om SDs verkliga opinion.
Jag anser att dina gissningar gällande detta alltid har varit,och framgent troligen kommer att vara politiskt färgade.
Du är härvidlag liknande en person som alltid spelar enkeltvåan i matchen Liverpool vs Burnley på stryktipset.En gång,eller två får du rätt men de andra åtta gångerna har du helfel.
Det är min ärliga uppfattning om dig i ett litet nötskal och eftersom en gång är ingen gång men två gånger är en gonggong så förbehåller jag mig rätten att hålla inne med vad jag tycker är oförtjänt beröm.Jag kommer ju ihåg hur totalt borta du tidigare varit i dina uppskattningar.
2018-09-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ack, dessa narrativ som trummas in och förblindar mer än upplyser.

2010 lyckades OI ganska bra, särskilt med tanke på att man hade att göra med ett nytt parti. Och då storleken bara låg i 5%-klassen där felmarginalen är stor i förhållande till partiet finns det inga vettiga lärdomar att ta med sig. Att det ens existerar ett narrativ där det påstås vara så sjuuuuuuukt och suspekt att inte kunna mäta med promilleprecision runt 5% är helknäppt. Det är liksom vardag för alla 5%-partier i alla val någonsin. Bara i år hade MP 3,6-6,3 och L hade 4,9-6,8.

2014 lyckades de däremot sämre. Det tog man till sig. ALLA som hade fel, åtgärdade det bevisligen. SCB, Sifo, Ipsos, VALU, Novus, Demoskop.

2018 testades metoduppdateringarna skarpt och det visade sig funka kanon, förutom viss överskattning hos VALU och Novus som helt enkelt korrigerat för hårt.

Det bör också sägas att även om spridningen var stor 2014 så var den långt ifrån unik i historien, spannet 8-12 har förekommit förr och är ingen massiv fuckup. Det är för att det handlade om SD som det blev så mycket drama kring en föga unik händelse.

Så vad återstår egentligen av narrativet om instituten som aaaaalltid alltid underskattade SD i val efter val efter val och aldrig rättade systemfelen? Typ detta:

”De mätte fel 2014, fixade felen och mätte rätt 2018. The end.”

Citat:
Ingen har påstått att man kunde ha förutsett det. Skiljelinjen går mellan dem som var mottagliga för fakta om att OI har uppdaterat sina metoder, och därför kanske mycket väl kunde ha rätt denna gång, och de som frenetiskt bekämpade allt som talade emot narrativet om de hjältemodiga sanningssägarna YG och Sentio i ett hav av lömska agendor och inkompetens. Lägg aldrig alla ägg i korgen ”historien upprepar sig”. Särskilt inte om man inte ens vet vad historien är.

För övrigt går det ett inslag om OU i Aktuellt på SVT2 alldeles strax.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-09-11 kl. 21:14.
2018-09-11, 21:16
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Vänder mig nog annorstädes än till dig om jag vill bilda mig en uppfattning om SDs verkliga opinion.
Jag anser att dina gissningar gällande detta alltid har varit,och framgent troligen kommer att vara politiskt färgade.
Du är härvidlag liknande en person som alltid spelar enkeltvåan i matchen Liverpool vs Burnley på stryktipset.En gång,eller två får du rätt men de andra åtta gångerna har du helfel.
Det är min ärliga uppfattning om dig i ett litet nötskal och eftersom en gång är ingen gång men två gånger är en gonggong så förbehåller jag mig rätten att hålla inne med vad jag tycker är oförtjänt beröm.Jag kommer ju ihåg hur totalt borta du tidigare varit i dina uppskattningar.

Hittade ett annat citat från dig från i våras:

"
Håller med.Når Kasselstrand igenom mediabruset så har partiet en valvinnare här.
Dessutom skönt att slippa alla sossar i SD.De tillhör de som gjorde massinvandringen möjlig.
Rätt ekonomisk profil på AfS..SD är alltför vänstervridna härvidlag.
Jag kommer att rösta på AfS vid riksdagsvalet 2018...och jag kommer inte direkt att vara ensam om detta.

Bye bye SD.Ni blev som dom andra.
"

Nej du blev inte ensam, men en klart större flop än SD. Du får väl samla några av de tusen som tillslut röstade på afs, analysera vad som gick snett och gråtrunka tillsammans så att ni kan gå vidare i livet.
Senast redigerad av greta75 2018-09-11 kl. 21:20.
2018-09-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag tror man kommer analysera filterbubblor mer. Det är tveklöst att det är en faktor i sammanhanget. Men hur man ska vikta det är ju en gåta. Hur mäter man förväntningar och hype?

/ Vettig Afs:are

Mycket berättigad fråga. Hype is real heter det ju men det stämde inte i SD's fall

Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag gissar att de får byta ut hela sin röstcommunity om de skall kunna fortsätta. Som jag tänkte redan för tre år sedan, då Sentio och Yougove hade SD på 28%, så är den ju helt uppenbart "infiltrerad".

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Problemet sitter nog inte i valet av inhämtningsmetod, eftersom även Inizio och deras föregångare United Minds använder/använde självrekryterade paneler och lyckades ge alla traditionella mätningar stryk. United Minds hade lägst snittfel per parti 2014, Inizio hade lägst snittfel 2018 (delad 1:a plats med Demoskop). Säga vad man vill om Aftonbladet, men de har verkligen valt rätt OI att jobba med.

UM och Inizio har bevisat att det går utmärkt att hålla städat från aktivister i panelerna trots självrekrytering. Yougov, som enligt uppgift nyligen bytte till en ny awesome metod, får nog gå tillbaka till ritbordet.

Svarar er båda:

Är inte bankid rätt väg att gå via dessa paneler? Det minskar ju i alla fall risken för trollkonton. Det var en tanke jag hade. Sen så klart vill alla kanske inte "visa vem man är" via bankid men å andra sidan kanske man kan få fram en mer akurat bedömning? Något måste göras, annars kommer vissa institut inte överleva länge.
2018-09-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag misstänker generellt att det kommer ta lång tid innan det blir något intresse för den här tråden igen, i ren besvikelse och självförbråelse.

Säg inte det. Nu är det regeringsförhandlingar utifrån existerande valresultat och då är ju knappast opinionsmätningar av intresse. Det troligaste är ju att den regering som kommer på plats inte direkt blir harmonisk

Blir det svårt att hitta en funktionsduglig regering och extra val hägrar så blir ju opinionsmätningar intressanta igen. Sedan blir det en storkoalition (S)+(MP)+(L)+(C) måste ju de känna att de får något ut av det. Blir ett parti svagare än de andra så lär ju det påverka förhandlingarna internt.

Det bästa vore väl dock om det nu visar sig att instituten lärt sig att mäta (SD) mer korrekt. Fortsätter det att vara 10 %-enheter skillnad mellan olika mätningar så kan det ju vara motiverat med en egen tråd där man diskuterar vem man skall tro på men visar det sig att instituten korrigerar igen nu efter valresultatet och skillnaderna försvinner då finns det ju inget särskilt att diskutera just för (SD) och tråden kan läggas ner? Det finns ju en annan tråd om opinionsmätningar...
2018-09-11, 21:43
Medlem
NorthernAngels avatar
Om de tär som Sentio säger att svängningen kom så sent att de inte fångade upp den med sin sista OU (Vilket i.o.f.s. verkar osannolikt) skall man kanske fundera på vilken typ av väljare dessa var. SDs väljare har varit mycket trogna enligt OU och de har inte låtit sig påverkas så mycket av MSM och andra partier. Men kanske en stor del av de som angav SD i somras är en ny typ av väljare, bl.a. kvinnor, som är rörligare, mer lättpåverkade och inte ännu SD-trogna? (Ja inte ens SD visade det sig) En grupp på ca 10 % som lät sig avskräckas av Swexit, aborter, dubbla medborgarskap etc. som MSM tagit upp? Och som låter sig lockas av S vallöften om extra semestervecka etc? Vilket den gamla typen SD väljare ignorerade 2014? Är dessa 16,7 % SD fick den tidigare typen av SD väljare som inte låter sig påverkas?
2018-09-11, 21:46
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Hatten av. För att du hängt kvar i tråden och gjort den vital trots all skit. För att du är saklig i det du skriver. För att du erkände att du hade fel 2014, kalibrerar om och fick rätt 2018. Powergirl, kanske valets enda riktiga vinnare 👍
2018-09-11, 21:48
Medlem
S.Kandals avatar
För första gången i svensk valhistoria övervakas valet av två observatörer från organisationen för samarbete och säkerhet i Europa, OSSE. Bland annat ska de se över att valhemligheten i lokalerna garanteras.
Om jag inte minns fel ska dessa komma med sin rapport inom 5-6 veckor. Efter denna då förmodade kölhalning lär det förhoppningsvis ske en förändring till nästa val.

Mitt absoluta drömscenario är att vi får ett nyval om 5-6 månader. Att alla valbåset då byts ut så att man i lugn och ro kan plocka sin valsedel i båset utan blickar från respektive, grannar och övriga.

Då mina vänner kommer vi att få ett resultat som ingen kan ifrågasätta. De vallokaler vi har idag är ett demokratiskt haveri.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in