För det första: Tack för dina ord i inlägget. De värmde. Men du ska veta att du hade all rätt att be mig fara och flyga åt helv... eller något ännu värre.
Som jag lovade kommer här en längre kommentar. I flera inlägg erkänner många att de var ute och cyklade när de gissade på 22, 23 eller 24%. Personligen var jag inte ute och cyklade. Jag körde hela jävla ekipaget rätt över stupet ner i den tvåhundra meter djupa ravinen. Mina ord var:
"SD kommer inte att få en enda tiondel under 25%, det blir närmare 30% än 25%, d v s minst 27,6%".
Jaha...??? Låter ju så där med facit i näven... Det är tio procentenheter fel bara där. 10 PE överskattning. Kan man ha mer fel när man gissar i ett riksdagsval? Japp, det kan man, för jag hade det! Det var redan en total jävla krasch när 27,6% blev 17,6%. Men som ni vet uppgav jag just 27,6% eftersom det var närmare 30%. I själva gissningstävlingen drog jag till med 28,2%... Hade man sagt 18,2%, hade man kunnat vara åtminstone hyfsat stolt.
Powergirl, du gissade strax under 20%. Om man deltar i sådana hårda och heta diskussioner som råder i bl a denna tråd (Flashback är inget ställe för de ömhudade), om man är självsäker, kaxig och segerviss och sedan kraschar då tycker åtminstone jag att man ska ha ryggrad nog att erkänna det och fullt ut gratulera sin "motståndare" till att ha lyckats långt bättre med sina prognoser. Kanske extra mycket när vederbörande har kritiserats, hånats, förlöjligats, nedvärderats, svurits åt och mycket mer. Så Powergirl, inte nog med att du prickade i stort sett rätt, du satte flera av oss andra på plats - och du gjorde det med en sjuhelvetes smäll, en slägga rakt i huvudet. Tycker samtliga som haft duster med dig i denna tråd och som gissade så fel borde ha ryggrad nog att erkänna det - även om det tar emot för dem.
Nu var det inte bara du utan även Greta75, med sina 19%, och RosaRosaRosaRosa som gissade 18% med flera andra som också förtjänar beröm. Ni lyckades bättre. Och det ska ni ha all cred för. Vi som gissade +25% får slicka våra sår och inse att det blivit totalt omkastade villkor hädanefter när det gäller hur man ska värdera opinionsinstituten. Yougov och Sentio är inte ens två i mängden längre, de var direkt usla i 2018-års svenska riksdagsval och behöver rannsaka sig mycket hårt framöver. Yougovs
kompletterande mätningar för att kompensera för "mörkertalet" genom att ta hänsyn till sökmönster på sökmotorer visade sig vara helt kasst i SD:s fall. Frågan är om det ens är värt att utveckla och jobba vidare med? Tror faktiskt att det är lika bra att slänga den delen på sophögen.
Mitt mantra om det gigantiska "mörkertalet" och att kvinnorna var hemligheten till att SD skulle gå bra stämde inte ett smack. Möjligen kommer detta med kvinnorna att stämma i framtida riksdagsval, vem vet?
Inför valen 2010 och 2014 var jag ännu inte aktiv i denna tråd, på den tiden var det andra som kom närmast i sina gissning av SD (när facit fanns vid valen). Och de förtjänar exakt lika mycket beröm som ni gör nu. När man såg de - i flera fall - ganska grova underskattningar som flera OI gjorde inför valen 2010 och 2014 var det lätt att bli förblindad och åtminstone misstänka att denna "trend" skulle hålla i sig även 2018. Men som vi vet blev det inte så. Institut som var bättre eller bäst 2010 och 2014 blev nu plötsligt de som missade SD med närmast astronomiska avstånd. Och de som missade SD med ända upp till 60% i valet 2014 tillhörde nu - 2018 - de bästa. Hela kartan ritades om. Mycket har vänts upp och ned.
Och nu kommer ännu ett erkännande till dig Powergirl, du sa för långt över ett år sedan, bara för att kartan visade rätt 2010 och 2014 behöver den inte stämma en tredje gång. Den kan mycket väl visa sig vara fel 2018. Vi var få som trodde på dig, vi var få som trodde instituten skulle bättra sig och vi var framförallt få som trodde att de skulle göra sin nya viktning så in i helvete bra, och vi var många som kallade dig än det ena än det andra... Men det är bara att erkänna, böja sitt huvud, och absolut inget att hymla om: Du själv Powergirl, Greta75 och en rad andra "på er sida staketet" hade långt mer rätt i valet 2018. Vi andra hade fel.
Frågan är bara hur man går vidare härifrån? Vad händer om det svänger så monumentalt igen, och de institut som nu mätt SD mest korrekt mäter helt åt skogen i nästa riksdagsval? Det kan bli en riktigt intressant utveckling detta. Personligen tror jag att de väldigt spretiga siffror vi sett inför detta valet - att instituten pendlat mellan 16% och 24%, och t o m ännu mer - är över. Vi kommer självfallet att se svängningar i mätningarna, men knappast några 8-10 PE, den tiden lär vara över. Det kommer att ske en utjämning nu, misstänker jag. Detta val var en ordentlig läxa för några institut och för flera av oss i denna tråden. Någon jag kommer att läsa extra noga i denna tråd hädanefter är Crispy - i synnerhet när han presenterar kalla fakta, siffror och statistik. Där är han fortfarande tyngst i tråden.
Powergirl, i Riksdagsvalet 2018 är du och alla som trodde under 20% segrarna

Vi som trodde på över 25% förlorarna

That's it! Grattis!
Kommer definitivt att följa tråden och skriva i den, men kanske inte riktigt lika frekvent; såvida det inte skulle bli ett extraval inom några månader, då öser vi på igen... SD 40%... hörde det från Sentio. Och Yougov bekräftar det...
Det finns naturligtvis flera faktorer som gjorde att SD "rasade" eller inte nådde högre än knappt 18%. Men jag tror att det finns ett väldigt speciellt ögonblick i hela valrörelsen där Jimmie Åkesson skrämde iväg flera hundratusen väljare tillbaka till Socialdemokraterna igen. Tror mig veta detta eftersom jag själv röstade på S i många, många val och vet vad som triggar och skrämmer en sosse mer än något annat. Återkommer till detta inom kort.