2018-09-11, 09:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Trådens FBI-agent/Lärare/Psykolog med nick Rosamund menar att det är allmänt känt att SD tar nattliga turer och det ska förklara om han blivit sedd och hörd runt LW:s trakter?

Ok, det gör honom inte automatiskt till Skäligen misstänkt. Det finns mer...

Jag har hela tiden försökt se brett och alternativa GM, men hamnar alltid åter vid SD och kanske medhjälparna HD/JG. Anledningen? Det finns mer...

Tack för att Sh.Holmes finns i tråden och visar känslor för LW och agg mot SD. Det gör detta mysterium verkligare. Inte ens en (självutnämnd?) psykolog kan hålla huvudet kallt i tråden när hen gör sina inlägg. Det kan vi konstatera av kontringar med hot om polisanmälan.

Jag anar "Det finns mer" att säga från Sh.Holmes och tydligt är att det ogillas av SD-anhängarna.

Det enfaldiga "det finns mer" kortet dras barnsligt upp varenda gång argumenten tryter med efterföljande fläskiga hurrarop. Kommer osökt tänka på Trump som med crooked- Hillary-kortet varje gång skämmer ut sig emedan hans intellekt blottat sig inte riktigt förmå uttrycka sig mindre primitivt.

Ber dig Honan6 och dom som med dig på för få fakta dömande anhang som dras till trådar som denna ändå försöka sätta ord på vad "det finns mer" kan innehålla istället för att fortsatt så splitt med tjata om det. Det förstör och polariserar tråden att ideligen retas med insinuationer. Basta!

Därför är du mer saken mer sann om du istället benämner dom flesta av oss till Fakta-anhängare.
Förleds inte begå misstaget förväxla mitt uthålliga försvar av fakta med försvar av GM

Uppdaterar åter med att göra fullständigt klart att jag INTE avfört SD som GM eftersom dömande klientelet tycks lida av ett endast några få sidor bort tillräckligt långt minne.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-11 kl. 10:03.
Citera
2018-09-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
GM kanske ringde BO för att stämma träff. Då borde det iofs vara vid 23-tiden. Uppenbarligen såg hon en person endast. Om det ens har med mordet att göra.

Om vi antar att MV har rätt när hen meddelar oss att MGM var sista digital kontakt med BO så bör det ha varit efter 23.09 och skulle kunna stämma med samtal om träff. Norgesamtalet bröts 23.09 men hindrar det att MGM ändå kunde meddela sig med BO därefter? BO kan ha sett honom men han kan också ha hunnit kontakta henne.
Citera
2018-09-11, 09:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, inte osannolikt att mordet utlösts i panik av skrik. Vad jag har förstått är det inte ovanligt att vissa mord sker för att gm vill tysta sitt offer.

Och eftersom jag ännu tänker att mordet inte var planerat (inte lång tid iaf) så blir detta en panikartade situation för gm som du säger.

Men nu tänker jag att trots att vi alla är olika, så kan det finns mer troliga scenarior hur människor reagerar. Men inget är uteslutet, nästan inget.

T ex tänker jag att många människor när man har gjort något liknade försöker att dölja det genast.

En del försöker dölja sitt offer med grenar, löv eller dra undan sitt offer så det inte ska synas så lätt. Många flyr snabbt från platsen, kanske springer. Jag tror nästan det är någon slags instinkt som tar över. Ett primitivt beteende att skydda sig själv, gömma sig så fort som möjligt. Bort.

Står man i buskarna redan, varför lämna det skyddet och springa ut mitt i motorvägen när man redan har ett bra skydd?

Men visst kan en gm säkert göra konstiga saker i panik, som t ex springa över en motorväg...

Att tysta LWs vid varje slag allt högre skrik är min fasta övertygelse orsaken till det oplanerade mordet. En kamp mellan 2 stridbara viljor utbröt med allt hårdare slag versus allt högre skrik ända till kampen vanns av att LW tystnade.

Att uppleva sig ha ett bra skydd i buskaget efter nattliga gallskrik intill bostäderna tror jag inte på. Alla har vi väl haft svårt förstå att inga fler hört dom upprepat mycket höga skriken så varför skulle inte en panikslagen mördare på plats gjort det?

För att svara på din fråga om buskaget? För att snabbast möjligt lägga så stort avstånd som möjligt mellan sig och BO eftersom hen med rätta varit övertygad att någon måste hört dom hemska skriken vilka underligt nog endast gjordes av daalan. I buskarna med offret blir därmed det avgjort sämsta stället att befinna sig på för GM.

Likaså utgår jag från att GM åtminstone i senare skede för att vägra inse det förfärliga som hänt i utsiktslös förhoppning försökt övertyga sig själv att LW kanske, kanske ändå klarat sig vid liv för att efter hand insett det oerhört smärtsamma att så inte var fallet .
Snabbast möjliga väg att avlägsna sig snabbt från BP vågar jag påstå är synonym med flyktvägen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-11 kl. 10:02.
Citera
2018-09-11, 09:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Gör inte bort dig på jobbet. Dina inlägg i den här tråden är ibland så konstiga så att jag tror att det kan påverka dig negativt om dina kollegor ser den brist på kompetens du visar i det yrke du påstår att du har.

Bara för att de ser konstiga ut för lekmän innebär inte att de är det
Citera
2018-09-11, 09:38
Medlem
Jag skrev det direkt när polisens efterlysning kom men ska utveckla min teori.
Damen, hon pratade med paret dagen efter Lena hittats och det står i tidningarna att det är Peter Springare som är utredningsledare. Mitt intryck när jag läser detta är att det är en lite förvirrade dam som är översocial. Den Peter hon söker är just Peter Springare. Hon bor säkert i Örebro, men inte i närheten. Hon hade kunnat kliva ut närsomhelst och prata med poliserna på gatan om hon bodde där.

Uppgiften kom till polisen ganska snabbt, troligen före 2018-07-12, det var då MV släppte att ett hörvittne finns. Känslan blir då att paret tror att kvinnan hört av sig till polisen, men efter ett tag blir mer tveksamma själva, så dom går till polisen och lämnar sitt vittnesmål om kvinnan.
Beskrivningen som polisen går ut med stämmer i så pass stora drag att det är troligen samma "vittne". Att MV refererar till förhör är nog parets förhör och dom detaljer som dom återberättar. Detta släpper inte polisen givetvis inte i sin efterlysning.

När man tittar på MV:s inlägg så är det blodspår och UW:s vittnesmål och digitala spår som gör att man inleder snabbt ett ärende att hon inte försvunnit frivilligt.
Dessa blodspår ändras sedan till att utökningen av avspärrningen gjordes för att man tror sig veta att GM stod utanför LW.
Denna uppgift kom så pass lång tid efter (2018-08-11) utökningen av avspärrningen, så jag tror faktiskt inte på det. Utökningen har med blodspåren att göra, som jag tror att dom faktiskt fann på plats.
Så sent som 2018-07-27 så skriver MV att det finns blod.

2018-05-20, 00:31
Anledning till att man misstänker att hon blivit utsatt för människorov från början var blodspår i och utanför bostaden….

2018-05-20, 06:12
Det är säkra källor som bekräftar att man funnit blod i hennes lägenhet och även utanför därav man utöka avspärrningen.

2018-07-10, 16:33
Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen. Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.

2018-07-12, 01:39
Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman.

2018-07-12, 04:47
Före och vill betona att vittnet inte pekade ut SD som den manliga rösten.
Utan hörde rösterna från sitt öppna sovrumsfönster

2018-07-27, 01:06
Jag har försökt att bringa klarhet i blodspåren men får inget besked om det var LW blod man fann ej heller om det var färskt eller gammalt.

2018-07-29, 02:56
Det kan vara verifierat att det var någon av SD eller LW röster som hördes av vittnet.
Då jag bara återger vad som kom fram i första förhöret av kvinnan. Då flera kompletterande förhör hålls och kommer att höras så kommer mera detaljer fram. Det är så man jobbar sakta men säkert framåt.

2018-08-11, 09:21
Ska revidera mitt inlägg tidigt i utredningen om att man ökade ut avspärrningen utanför LW bostad och anledningen skulle vara att man hittat blod.
Man vet idag att mördaren befann sig utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Avspärrningen gjordes för att leta efter spår som fimpar, snus spott eller liknande spår. Vet inte vad den undersökningen fått fram för spår om det överhuvudtaget fanns några spår som kan leda till en gärningsman
Citera
2018-09-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Om vi antar att MV har rätt när hen meddelar oss att MGM var sista digital kontakt med BO så bör det ha varit efter 23.09 och skulle kunna stämma med samtal om träff. Norgesamtalet bröts 23.09 men hindrar det att MGM ändå kunde meddela sig med BO därefter? BO kan ha sett honom men han kan också ha hunnit kontakta henne.
Det var inte ett samtal med Norgegruppen, det var en chatt.
Skulle det finnas samtal skulle en GM sitta på sannolika skäl nu.
Citera
2018-09-11, 09:42
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man utgår från NA:s artikeloch polisens efterlysning av vittnen, så kommer tjejerna gåendes på Apelvägen, för att ta in på Videvägen.

Så jag uppfattar det som att de kommer från andra hållet.

"Polisen söker efter två kvinnor i 18-årsåldern som natten mellan den 14-15 maj 2018 kom gående på Apelvägen i Örebro, någon gång runt 23:45 – 00:15. De ledde varsin cykel och gick in på Videvägen. "

https://www.flashback.org/p65180848#p65180848
Polisen i Örebro län

Frågan är om man tror att tjejerna ska ha gått åt Nya Hjärsta hållet?
För SÅ nära bostaden (haha vems bostad? Skojar bara) är det ju inte som de observerades. Eller?

Suck.

Jag tolkar tvärtom. För om tjejerna kom gående på Apelvägen, och gick in på Videvägen, så bör de ha kommit ifrån NyaHjärsta-hållet.

Eftersom Apelvägen är den första vägen de når om de har tagit gångbron över motorvägen.(Alternativt att de pga. lugn trafik genar över motorvägen så att de kommer upp på Dammvägen, följer den åt höger tills den övergår i Apelvägen). Därefter tar de in på Videvägen.

Dvs. deras gångriktning skulle i så fall kunna stämma med att de kan ha befunnit sig i närheten av LW's bostad runt 23:30-tiden (vid försvinnandet), lämnat LW's sida av Nya Hjärsta via vägbron, gått en bit på Apelvägen för att sedan svänga in på Videvägen ca 23:45-00:15.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-09-11 kl. 09:55.
Citera
2018-09-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bara för att de ser konstiga ut för lekmän innebär inte att de är det
Förstår inte varför Du överhuvudtaget skriver här eftersom de flesta är lekmän... är inte Din tanke att vi ska förstå Dig... vilka skriver Du för?
Citera
2018-09-11, 10:01
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
[/b]
Tack för dina sköna små anekdoter mitt i trådens all tragik. 😊

Så glad jag blev när jag läste detta inlägg tidigare i morse när första kaffemuggen sveptes, tack När jag ska försöka förstå geocaching har jag bara mina egna bristfälliga erfarenheter kring skolorientering att jämföra med. Det finns dock en hel del geocachekunniga i tråden som tålmodigt förklarar hur burkletarsporten fungerar, som tur är!
Citera
2018-09-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
ALLA här inne har nog samma agenda och vill ha tag på RÄTT GM
just nu är SD skäligen misstänkt, gör det honom automatiskt till mördare då? (mer än i dina ögon)

sen KAN det vara så att det är SD som är GM, det får tiden utvisa och fallet är utrett
tills dess så anklagar jag ingen som fortfarande kan visa sig vara oskyldig

Nej att SD är skäligen misstänkt gör honom inte automatiskt till mördare, men just nu är han den enda som är misstänkt. Med det följer vissa saker att förhålla sig till, dvs

1. Han kan vara en mördare och då lever alla i hans närhet och ev vittnen i risk.
2. Han bör för sin egen och andras skull ligga mycket lågt tills dess att han är avförd från utredningen.
3. Han kan vara oskyldig till mord, men det är fritt att tycka att han är ett kräk på det sätt han betett sig mot LW, HD, sin familj och sin kompis JG som han också gått bakom ryggen på.

EGT mfl har tjatat om indicier om andra tänkbara GM men då man frågar om vilka indicier får man inget svar.
Bra om vi kan enas om att hjälpas åt att finna denna GM som fortfarande går lös, så bidra istället för att motarbeta.
Citera
Medlem
Cykeltjejerna:
Hur kommer det sig att polisen ens vet om dessa?
Det är troligen inte dalaan. Massa inlägg där dom beskriver sin åktur och att dom inte ser nått, o.s.v.

Ett vittne på i detta område som ser tjejerna gå med sina cyklar och hör av sig till polisen? Ja, det är tänkbart. Jag lutar åt att det är polisen som knackar dörr och någon säger att hen sett dessa tjejer. Den grova tidpunkten lutar ju åt ett vittne som försöker minnas en dag långt tidigare.

Varför knackar polisen alls dörr i det området?
Om vi leker med SD som GM, vad gör han åt det hållet. Hur kommer sedan hennes mobil bakom hans hus? Den var ju pejlingsbar fam till skogen, så ett grovt rörelsemönster borde finnas då.
Om det inte är SD, varför ned i det området och sedan vända tillbaka med hennes mobil?

Jag får inte ihop om tjejerna skulle mot Vivalla hållet, då viker man inte av där.
Däremot så kan dom kommit FRÅN Vivalla området, gått längs Apelvägen och vikt in på Videvägen. Men då ska dom till en fastighet i direkt anslutning i korsningen, om rörelsemönstret skulle vara naturligt, och vara identifierade av polisen direkt (tycker man).
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Finns det information på hur MV visste att GM stod på Lenas bostads framsida och väntade?
Det borde komma från den 70-åriga damens iakttagelser men det stämmer illa med att de ännu inte kunnat lokalisera henne.

Kan det då vara så att polisen hittills baserat hypotesen på andrahandsuppgifter från paret på marknaden? Men nu måste de få fram originalvittnet eftersom andrahandsuppgifter räknas som hörsägen vid en ev rättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in