2018-09-10, 00:19
Avstängd
Ja jävlar, nu när SD fick 17,6% kommer 1 miljon invandrare att försvinna och vi kommer att få 800.000 hyresrätter och 200.000 bostadsrätter till vårt förfogande. Alla i Stockholms innerstad. Marknaden är räddad!!!
2018-09-10, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Fast då borde per automatik mindre bra områden gått ner eller inte gått upp lika mycket, vilket de inte gjorde.
Sen har självklart de som haft råd belånat sig det där lilla extra på grund av white flight. Men jag tror inte att de är många i antal, återigen, bankerna bestämmer. De rika har alltid varit rika och bott i rika områden.

Vi står inför en spännande tid de närmsta åren. Allt pekar dock neråt.

White flight har väl mest varit från särskilda hyresområden? Och vad det gäller brf-marknaden är det typ banken som satt priset inte köparna eller säljarna som du skriver.

Tänker mig att "dåliga" objekt kommer få sitt rätta värde när köparna kan välja bland utbudet mer, snarare än att banken bestämmer var de kan köpa.
2018-09-10, 11:01
Medlem
Det ljusnar. Men inte för nybyggen.

SEB:s Boprisindikator fortsätter att stiga i september. Uppgången är 7 enheter jämfört med föregående månad och indikatorn är nu 33. Tron på stigande priser har återvänt även till Stockholm, som nu ligger på 22. Övriga regioner ligger i ett spann mellan 24 och 38. Hushållens förväntningar på reporäntans nivå om ett år ligger på 0,21 procent vilket är högre än förra månaden. Även andelen som planerar att binda sina rörliga lån har stigit från förra månaden och ligger nu på 7 procent.

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/20182/seb-forvantningarna-pa-bostadspriserna-fortsatter-stiga
2018-09-10, 12:09
Medlem
Mycket intressant intervju med Amastens VD Jan-Erik Höjvall.

De ska ta hit en amerikansk studentbostadskoncept. Undrar om vi inte snart har bubbla där. Men då kan man ju alltid hyra ut till andra.

- Skillnaden med Sverige kontra utomlands är att man har studentbolag i Europa och framförallt i USA där investorer vill satsa på dessa delar. Det har inte funnits tidigare i Sverige. Studenter kräver en annan typ av förvaltning. Det tacksamma med studenter är att de är mer digitala än vad gemene man är. Men det är kortare hyrningar och man bor inte så länge så man måste vara mer flexibel på den kanten. När jag jobbade på Rikshem så ägde vi studentbostäder i Uppsala som vi utvecklade och sedan sålde. Där ser vi också att vi skulle kunna utveckla detta på samma sätt.

VDn säger också att de ny ökat antalet anställda och skippar konsulter. Med tanke på vad han sa om de digitaliserade studenterna och studentbostäderna undrar jag om man kan skönja en förändrad produktionssätt här. Så länge man kör i gamla branschhjulspår så är det billigare att hyra in folk vid behov men börjar man utveckla verksamheten måste man börja värna om kompetensen inhouse och då är det bättre med egna anställda som man kan utbilda.

Vi har minskat ned konsultanvändningen väldigt mycket. Jag tror att det är viktigt att ha egen personal i förvaltningen. Då har man större incitament att jobba om man har större ansvar. Det är naturligt om man är anställd istället för att vara konsult. Man jobbar också på ett lite mer annorlunda sätt om man är anställd. Då får alla samma synsätt på arbetet.

https://www.realtid.se/vi-har-minskat-ned-konsultanvandningen-valdigt-mycket
2018-09-10, 12:32
Medlem
Kan det här vara en skakning på nedre däck?

Debt Collector Sees Signs Swedes Starting to Struggle With Loans

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-09/sweden-election-too-close-to-call-as-exit-polls-show-dead-heat
2018-09-10, 12:57
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
När var ATH?

Någonstans i maj vill jag minnas. Kollade igenom mina gamla inlägg men hittade inte annat än ett inlägg typ ”det kommer bli rekord i helgen för vi har just nu 1131+”, men sen hittade jag inte att jag faktiskt postade noteringen den lördagen (då det typ alltid är mest objekt ute). Hade nog väntat mig att rekord efter rekord skulle slås då varje helg, men så blev det inte.

Säg iaf att det var 1200+ någon gång i maj, att jämföra med 1116 just nu. Borde bli nytt ath i helgen imo.
2018-09-10, 13:04
Medlem
En dansk miljardär planerar att bygga en egen stad. När ska HM-persson göra detsamma? Fast han äger ju en by i UK.

Anders Holch Povlsen er én af landets rigeste og kan snart være indehaver af sin egen by.
Hans store modekoncern, Bestseller, vil fra 2019 opføre Bestseller Village & Tower i midtjyske Brande, hvor koncernen har hovedkvarter.

Byen skal stå klar i 2023 og er planlagt til at blive 645.000 kvadratmeter.

https://finans.dk/erhverv/ECE10854723/dansk-milliardaer-vil-bygge-sin-egen-by/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter&ctxref=ext
2018-09-10, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det ljusnar. Men inte för nybyggen.

SEB:s Boprisindikator fortsätter att stiga i september. Uppgången är 7 enheter jämfört med föregående månad och indikatorn är nu 33. Tron på stigande priser har återvänt även till Stockholm, som nu ligger på 22. Övriga regioner ligger i ett spann mellan 24 och 38. Hushållens förväntningar på reporäntans nivå om ett år ligger på 0,21 procent vilket är högre än förra månaden. Även andelen som planerar att binda sina rörliga lån har stigit från förra månaden och ligger nu på 7 procent.

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/20182/seb-forvantningarna-pa-bostadspriserna-fortsatter-stiga

Det verkar finnas ett golv för priset. Varje gång priserna faller för lågt så slutar säljarna helt enkelt att sälja. Den den senaste veckan har det sålts 1114 lägenheter medan de sålts 1693 lägenheter samma vecka förra året. Omsättningen har alltså minskat med över 34%.

Det såldes1508 lägenheter förra veckan som slutade den 3 september. Samma vecka flera året såldes det 1832.

På bara två veckor är det 903 färre sålda lägenheter. Samtidigt byggs rekordmycket.
2018-09-10, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Det verkar finnas ett golv för priset. Varje gång priserna faller för lågt så slutar säljarna helt enkelt att sälja. Den den senaste veckan har det sålts 1114 lägenheter medan de sålts 1693 lägenheter samma vecka förra året. Omsättningen har alltså minskat med över 34%.

Det såldes1508 lägenheter förra veckan som slutade den 3 september. Samma vecka flera året såldes det 1832.

På bara två veckor är det 903 färre sålda lägenheter. Samtidigt byggs rekordmycket.

Det du beskriver är helt enkelt hur en spekulationsbubbla spricker. Kraftigt sjunkande priser och kraftigt minskat utbud och omsättning. Till slut kan marknaden stå helt stilla en lång period. Cornucopia-bloggen tog upp ett exempel på en central mycket fin bostadsrätt i Göteborg (som nu betingar mångmiljonbelopp) som inte gick att sälja vid förra krisen. Tre personer tittade på den under ett halvår. En la ett rejält skambud. Det var total stiltje. Ändå var det bostadsbrist...
2018-09-10, 18:34
Medlem
Nu säljer Veidekke 56 byggrätter i Täby.

https://www.fastighetssverige.se/artikel/veidekke-saljer-56-byggratter-i-taby-29353
2018-09-10, 21:34
Medlem
Oscar Properties verkar inte bara vara en usel byggare utan verkar även ha ett hål på 114 miljoner i årsredovisningen.

http://www.e55.se/artiklar/har-ar-kraven-och-tvisterna-i-oscar-properties-fotspar/

http://www.e55.se/artiklar/axxonens-konkursforvaltare-lagger-inte-ned-tid-pa-luft/
2018-09-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det du beskriver är helt enkelt hur en spekulationsbubbla spricker. Kraftigt sjunkande priser och kraftigt minskat utbud och omsättning. Till slut kan marknaden stå helt stilla en lång period. Cornucopia-bloggen tog upp ett exempel på en central mycket fin bostadsrätt i Göteborg (som nu betingar mångmiljonbelopp) som inte gick att sälja vid förra krisen. Tre personer tittade på den under ett halvår. En la ett rejält skambud. Det var total stiltje. Ändå var det bostadsbrist...

Ett ännu bättre exempel var JJs kommentar på det inlägget.

Citat:
Jag minns bubblan som LW skriver om. Jag var en av dom som hade turen att snubbla in på marknaden då och blev fascinerad av varför det var så BILLIGT med bostadsrätter. Jag köpte t ex 140 kvadrat i centrala Göteborg (sekelskift, balkong, fjärde våningen) för 250 kkr. Det var inte klokt - för den som bor där idag är den kvarten värd minst 8 miljoner.

I vilket fall glömmer jag aldrig den första föreningsstämman jag var på det året, 1994. Hela rummet var fullt av folk som hade fått reda på vad jag betalade och dom grälade som fan om varför dom hade köpt loss kåken 1987: "Det skulle ju bli en så jävla bra affär. Och nu sitter vi här. Fan också..."

Men satt kvar gjorde dom och vi i föreningen lät dom hyra ut i andra hand. Och när dom sedan sålde från och med 1997 hade allihop "tjänat" miljoner.

[...]

Det jhag försöker säga är att om det kommer en nedgång behöver man ta det lugnt och analysera det som hänt. Det vi hade i början av 1990-talet var massivt: först hade kapitalmarknaden avreglerats 1985 med bibehållna byggsubventioner (snacka om att hälla fotogen på ett en brasa) och sedan hade skatteavdragen begränsats, varefter räntesubventionerna försvann, samtidigt som vi nästan över en natt gick över till en kontraktiv ekonomisk politik med låg inflation, fortfarande höga räntor och hög arbetslöshet. Vi snackar om ett tillstånd in extremis. Något liknande kan jag inte se inom något som liknar en överskådlig framtid.

Mina föräldrar köpte sin kåk i samma veva(och pappa gjorde några fastighetsförvärv), då familjen växte.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-10 kl. 23:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in