2018-09-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Industrikonjukturen är cyklisk så de fick problem efter en rad goda år. Volvo Cars är ett undantag då de genom nya ägare kunnat lyfta sitt modellprogram.
SAAB hade antagligen kunnat överleva om de fått en kinesisk/annan ägare tidigare istället för GM, jmf Opel I Tyskland som nu sluppit GM’s tvångströja.
Min poäng är att vi ofta tillskriver politiker och näringslivshöjdare kompetens där det lika ofta handlar om slump och tur.
Hade balterna handlat annorlunda så hade vi fått en betydligt djupare kris än vad vi fick då.
Vi kommer att få den inom några år istället.

Framförallt handlade det ju om att det var en global credit crunch, vilket gjorde att efterfrågan globalt störtdök, de regioner som är mest beroende av den globala marknaden fick också ta det största bettet av skitmackan, i Norrlands fall var det ju gruv och stålindustrin, tog också rätt lång tid innan det blev bättre på den marknaden. Sedan är såklart industrin cyklisk, men det var ju kris, även Volvo Cars varslade, 2008 var det ca 2800 varsel.

Saab fick ju ny ägare, men det är klart att hade GM sålt tidigare kanske läget varit annorlunda, staten torskade en del cash där, konkursen kom ju först senare under den nya ägaren, 2011.

Just i fallet med Baltländerna tycker jag nog att vår sittande regering skötte sig rätt ok, men det hade givetvis fått återverkningar om saker och ting utspelat sig på ett annat sätt.
2018-09-09, 10:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Framförallt handlade det ju om att det var en global credit crunch, vilket gjorde att efterfrågan globalt störtdök, de regioner som är mest beroende av den globala marknaden fick också ta det största bettet av skitmackan, i Norrlands fall var det ju gruv och stålindustrin, tog också rätt lång tid innan det blev bättre på den marknaden. Sedan är såklart industrin cyklisk, men det var ju kris, även Volvo Cars varslade, 2008 var det ca 2800 varsel.

Saab fick ju ny ägare, men det är klart att hade GM sålt tidigare kanske läget varit annorlunda, staten torskade en del cash där, konkursen kom ju först senare under den nya ägaren, 2011.

Just i fallet med Baltländerna tycker jag nog att vår sittande regering skötte sig rätt ok, men det hade givetvis fått återverkningar om saker och ting utspelat sig på ett annat sätt.
SAAB fick en ägare utan kapital, hade de fått en rik kines eller PSA så hade de kunnat överleva. Jmf Volvo, premiumbilar istället för hottade bilar i ekonomiklass.

Som sagt min poäng är att tur och slump hjälpte oss, problemet är att den kan lika gärna stjälpa oss nästa gång.
2018-09-09, 11:46
Medlem
Concent avnoterar sig från NGM och kursen kollapsade i fredags.

https://fastighetsnytt.se/2018/09/kurskollaps-for-concent-efter-ansokan-om-avnotering/
2018-09-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Concent avnoterar sig från NGM och kursen kollapsade i fredags.

https://fastighetsnytt.se/2018/09/kurskollaps-for-concent-efter-ansokan-om-avnotering/
Värdet i en bostadsutvecklare utan projekt är ju typ noll och en extremt riskfylld investering. Tänker mig att många utvecklare kommer kollapsa när de sista projekten ska avyttras och de inte har likviditet från framtida projekt.

Brf:erna som är sist ut deabbas nog hårt.
2018-09-09, 15:40
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanlejUbrick

Har en del vänner och arbetskamrater som letar lgh och för dom är nybygge helt uteslutet även de prissänkta, alla snackar om höga föreningslån och att man inte avsatt några pengar till renovering mm i budgeten. Så det är väldigt negativt prat om nybyggnation bland köpare idag, tror det ser nattsvart ut för allt nytt som byggs. Däremot så tror jag äldre välskötta föreningar kanske landar på dagens prisnivå.

Märker att dom som skall köpa idag kollar upp föreningen mer gällande bolån ekonomi, renoveringsplaner och om föreningen äger eller hyr marken vilket är bra.

Jag upplever också att det är fler som nu "tänker till" än tidigare. Det blir lätt så på en vikande marknad. Låt oss verkligen hoppas att pendeln är på väg tillbaka, att folk nu faktiskt försöker få en klar bild över vad de köper och inte bara köper "in blindo", vilket är lätt att göra med extrem konkurrens och i uppåtgående marknad . Att folk nu gör sin läxa kommer självklart att påverka priserna nedåt. Synd bara att det trollas med statistiken över prisnedgången vilket gör det svårt att skapa sig en verklig prisbild samt att RB inte kommer höja räntan på ett bra tag (jag har hela tiden hävdat att RB inte kommer att höja räntan i år och frågan är om det ens blir innan nästa sommar).

// CC
2018-09-09, 15:41
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Vänta bara när återvandringen är slutförd och asylstopp införs.

Tänk er 1 miljon invånare utvisas. Alla dessa hade bostad tidigare. Befolkningstillväxten stagnerar p.g.a. låg nativitet och i stort sett noll invandring.

Vi snackar om alla moders krasch

Finns inte en chans och det skriver jag innan valresultatet ens är klart. Även om SD får 25% kommer inte 1 miljon personer att återvända. Vi ska vara glada om nettot blir 100 000 (personer som lämnar minus anhöriginvandringen). Skulle vi få en halv miljon netto kan vi skatta oss extremt lyckliga men jag tror inte det. Jag tror således inte att utvandringen kommer att påverka bostadspriserna i form av minskad efterfrågan, nämnvärt.

// CC
2018-09-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Finns inte en chans och det skriver jag innan valresultatet ens är klart. Även om SD får 25% kommer inte 1 miljon personer att återvända. Vi ska vara glada om nettot blir 100 000 (personer som lämnar minus anhöriginvandringen). Skulle vi få en halv miljon netto kan vi skatta oss extremt lyckliga men jag tror inte det. Jag tror således inte att utvandringen kommer att påverka bostadspriserna i form av minskad efterfrågan, nämnvärt.
Exakt. Tanken att en miljon kommer att "utvisas" är bara febriga drömmar.

Däremot ser jag i min kristallkula att det blir mindre enkelt för nysvenska invånare att betala sina boenden framöver via bidrag. Många allmännyttor säljer av sina bestånd för att investera i nybyggen med högre hyresnivåer. Ett exempel är Heimstaden som har köpt många dylika gamla kommunala bostadsområden. De kommer att driva sina boenden med mindre av sociala hänsyn. Det gäller att kunna betala hyran (eller att få den garanterat betald av t ex soc) och att inte störa grannarna. Annars åker de ut.

Personligen tror jag att många kommer att flytta från Sverige, både svennar och blattar, och mycket bostadsyta kommer att frigöras för boende. När lågkonjunkturen kommer så blir det också mer av att tränga ihop sig och skala ner.

Jag skulle vilja gå så långt att säga att Sverige har ett överskott av bostäder av närmast episka mått.
2018-09-09, 18:50
Avstängd
Citat:

// CC

Sorry men vad babblar ni om? Alla som har fått uppehållstillstånd kommer inte att skickas tillbaka. Det kommer ALDRIG att hända för det öppnar upp till att invandrare som varit här i 30-40 år kan skickas tillbaka och det klimatet kommer inte övriga politiker att tillåta.

Sedan skriver ni "1 miljon"..? Va? Det har inte kommit 1 miljon flyktingar hit de senaste åren..

25% är senaste jag kollade inte en majoritet. Det är 51% ni tänker på..
2018-09-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Sorry men vad babblar ni om? Alla som har fått uppehållstillstånd kommer inte att skickas tillbaka. Det kommer ALDRIG att hända för det öppnar upp till att invandrare som varit här i 30-40 år kan skickas tillbaka och det klimatet kommer inte övriga politiker att tillåta.

Sedan skriver ni "1 miljon"..? Va? Det har inte kommit 1 miljon flyktingar hit de senaste åren..

Tänk om man hade åkt tidsmaskin tillbaka till början av 90talet och desperat sprungit runt och varnat folk för att om 20 år kommer kapade fittor, privatisering av telefonin, gängväldtäkter, islamister, kliniska könsbyten och 13 årslöner för en tvåa på Södermalm bli vardagsmat. Man ska vara försiktig i att spå framtiden, särskilt i tider av stora samhällsomvälvningar.

White flight är förmodligen en av de drivande krafterna bakom bostadsbubblan i Stockholm. Priset för skolgång och gatutrygghet är inbakat i priset. Det ger en volatilitet i priserna eftersom vad som är ett "bra" område snabbt kan ändras.

Jag tänker mig att konceptet bostadsrättsförening kan bli en spännande upplevelse när andelen konformistiska svenskar i den minskar under någon slags brytpunkt och klanmänniskor tar plats.
2018-09-09, 19:51
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

1 miljon var Centauri som skrev. Jag bara kommenterade att jag tror inte att 1 miljon kommer att lämna Sverige så ditt "ni" är lite missvisande. Skulle inte tro att det är många i denna tråd som ställer sig bakom den siffran.

// CC
2018-09-09, 20:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Tänk om man hade åkt tidsmaskin tillbaka till början av 90talet och desperat sprungit runt och varnat folk för att om 20 år kommer kapade fittor, privatisering av telefonin, gängväldtäkter, islamister, kliniska könsbyten och 13 årslöner för en tvåa på Södermalm bli vardagsmat. Man ska vara försiktig i att spå framtiden, särskilt i tider av stora samhällsomvälvningar.

White flight är förmodligen en av de drivande krafterna bakom bostadsbubblan i Stockholm. Priset för skolgång och gatutrygghet är inbakat i priset. Det ger en volatilitet i priserna eftersom vad som är ett "bra" område snabbt kan ändras.

Jag tänker mig att konceptet bostadsrättsförening kan bli en spännande upplevelse när andelen konformistiska svenskar i den minskar under någon slags brytpunkt och klanmänniskor tar plats.

Fast då borde per automatik mindre bra områden gått ner eller inte gått upp lika mycket, vilket de inte gjorde.
Sen har självklart de som haft råd belånat sig det där lilla extra på grund av white flight. Men jag tror inte att de är många i antal, återigen, bankerna bestämmer. De rika har alltid varit rika och bott i rika områden.

Vi står inför en spännande tid de närmsta åren. Allt pekar dock neråt.
2018-09-09, 20:24
Avstängd
Citat:
1 miljon var Centauri som skrev. Jag bara kommenterade att jag tror inte att 1 miljon kommer att lämna Sverige så ditt "ni" är lite missvisande. Skulle inte tro att det är många i denna tråd som ställer sig bakom den siffran.

// CC

Okej.

Ja, det var lite missvisande, möjligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in