2018-09-10, 17:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
SD verkar ha loggat LW vid tillfällen då hon inte själv deltog, enligt skribenter i tråden. Jag har en fråga i all välmening som jag hoppas att ingen blir upprörd av. Går det att se/förstå om LW någon gång har loggat SD då han egentligen har pysslat med annat? De kanske hade den överenskommelsen att de ibland loggade åt varandra, funderar jag?

Jag tänker så för att jag tydligt minns den egna skolorienteringen och hur några av de skickligaste och raskaste inom denna idrottsutövning ibland ”hjälpte” andra att stämpla/stansa. (Själv gick jag alltid vilse redan efter första kontrollen och alldeles allena bland stock och sten fanns ingen mänsklig hjälp att få )

Jag har faktiskt tittat efter just detta i LW's loggar och foton, men har inte hittat någonting som tyder på det.

Om någon annan i tråden känner till att något sådant har förekommit, vore det självklart värdefullt att ta del av.

(P.S. Tur att du verkar ha hittat hem till slut efter orienteringspassen)
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-09-10 kl. 17:17.
Citera
2018-09-10, 17:18
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Kanske är det ytterligare ngr vänner till SD som säger sig fått uppgifter från Peter Tanten.

Jadå. Allt är lika omöjligt möjligt samt om möjligt omöjligt när vi spekulerar här i tråden. Gott så tycker jag Skulle marknadsgumman då antingen intyga att hon sett SD eller att hon iakttagit någon annan tror du?
Citera
2018-09-10, 17:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon kanske är en del av SDs uttänkta försvar? Finns det en gråhårig granntant så måste hon ju gå att hitta...

Jag håller med dig. Det är konstigt att man inte kan finna henne.

En anledning skulle ju kunna vara att hon vid dörrknackning förnekar allt, kanske i rädsla. Säger att hon inte har sett eller hört något denna kväll. Vem vet, kanske "någon" såg henne titta ut och denne "någon" har redan prata med henne?

Eller att hon helt enkelt inte talade sanning, hittade på? Kanske lite lätt senil/glömsk är ju inte heller helt otroligt.

Eller så har paret missförstått något? Men det borde man nog ha upptäckt.

Och visst, SD kan ju ha hittat på något för att fixa ett alibi.

Vi får väl hoppas att vi får klarhet någon gång! I en FUP helst!
Citera
2018-09-10, 17:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Praxis är att man fyller på remsorna uppifrån och ner, i kronologisk ordning vartefter cachen hittas av respektive geocachare, inklusive datum. Remsorna tillåter generellt inte alltför mycket "luft" mellan raderna, så vanligtvis är namnen tätt skrivna. (När det är väldigt ont om plats kan en grupp burkletare tillfälligt anta ett team-namn, tex en sammanslagning av alla nickens initialer, men likväl skriver var och en sin egen digitala logg under sitt "vanliga" nick, där man talar om att man signerat remsan med ett samlings-nick).

Självklart finns det säkerligen undantag, samt att det kanske i slutet på remsans första-sida finns något tomt utrymme, men jag antar att det finns ett slags hederskodex bland seriösa geocachare att alltid fylla på med sitt namn sist på remsan.

Okej. Hela saken med G-C (fysisk närvaro vanligen i klump, remsans inskription, digital logg i cyberrymden, bilder på sociala medier) tycks ju antyda att det är både dumt och olämpligt att bryta kodexen, då det blir svårt att kontrollera konsekvenserna.

Det är lite Agatha Christie-varning här också: det som togs för givet pga en inskription (på papper, i minnet, på ljudband etc) visar sig vara felaktigt då verkligheten manipulerats av förövaren. Men en verklighet i tre-fyra-fem dimensioner är svårare och riskfylldare att manipulera. (Somliga typer av GM lär dock överskatta sin förmåga att kontrollera detta spel, då deras försök att sopa igen spåren gärna dikteras av successiv och begränsad insikt och stress snarare än komplett genomlysning och reflektion i lugn och ro...)

Det är när allt komemr omkring kanske troligare att SD skämdes för att han var i bushen och löste cachar mol allena. Dessutom är ju inskriptionen av detta ”evig” på remsan. ”Har karln inget bättre för sig?”, typ. Det kan ju hypotetiskt ha vart ett sent återbud från LW, när SD redan svidat om i funktionsmaterial och Gore-tex(R) och cykelhjälm. Svåra beslut att ta...

Det måste väl till ngn mer substans kring ett motiv för att det ska löna sig att klättra upp i det trädet... Det förefaller ju orelaterat till mordet som sådant, om än kanske åskådligt angående nojorna hos en möglig GM. Förlåt möjlig.
Citera
2018-09-10, 17:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Sorry för sent svar, börjat checka ut lite mer från tråden.

Vet inte vilken typ av tester NFC fortfarande analyserar, eller vad man nyligen har skickat in för vidare granskning. Men eftersom man varken har kunnat avskriva eller häkta MGM med de svar som hittills har kommit, tror jag att mycket ännu är öppet. Och att utredningen kan svänga tills dess att alla provsvar är klara.

Tror inte att det dröjer endast pga överbelastning, utan lutar mot att testerna även är komplicerade, eller svåra att tyda. Tex kontakt-DNA som jag varit inne på tidigare, el dylika spår som kräver mer avancerad teknik.

Då SD fortfarande hålls som misstänkt gissar jag att det finns spår av honom på kroppen och/eller platsen. Men att det i sig inte bevisar mord. Spåren kan tex vara en blandning av flera personers DNA, som är olika starka, har tillkommit på olika sätt och vid olika tider. Kan vara kontakt-DNA som "landat" genom sekundär överföring, via objekt eller tredje person. Saker som gör det hela mer... kruxigt. Och som i sin tur försvåras av att kroppen låg utomhus så länge. 😞

Tack för svar.
En viss oro kan man känna för att man inte lyckats få någon solklar träff och att kroppen legat ute så länge i värmen, men samtidigt känner jag ett stort hopp till att man läser det hela med annan bevisning.

LW har också haft ett stort kontaktnät och försvunnit i ett tättbebyggt område. Många svar kan nog hittas där...Tror inte på planerat mord, vilket också ofta lämnar spår.
Citera
2018-09-10, 17:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller med dig. Det är konstigt att man inte kan finna henne.

En anledning skulle ju kunna vara att hon vid dörrknackning förnekar allt, kanske i rädsla. Säger att hon inte har sett eller hört något denna kväll. Vem vet, kanske "någon" såg henne titta ut och denne "någon" har redan prata med henne?

Eller att hon helt enkelt inte talade sanning, hittade på? Kanske lite lätt senil/glömsk är ju inte heller helt otroligt.

Eller så har paret missförstått något? Men det borde man nog ha upptäckt.

Och visst, SD kan ju ha hittat på något för att fixa ett alibi.

Vi får väl hoppas att vi får klarhet någon gång! I en FUP helst!

Jag blev för några veckor sedan approcherad av en dam i obestämd medelålder när jag stod vid en kiosk på trottoaren nära stationen i en större svensk stad. Damen undrade om riktningen till en av stadens större gallerior, som jag efter lite eftertanke förklarade vägen till. Damen tackade och ursäktade sig och satte iväg — in på ett närbeläget konditori. Varpå mannen i kiosken berättade att hon kommer förbi varje dag och frågar exakt samma sak.

Alla har inte riktigt alla hästar hemma.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-10 kl. 17:59.
Citera
2018-09-10, 17:57
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag har faktiskt tittat efter just detta i LW's loggar och foton, men har inte hittat någonting som tyder på det.

Om någon annan i tråden känner till att något sådant har förekommit, vore det självklart värdefullt att ta del av.

(P.S. Tur att du verkar ha hittat hem till slut efter orienteringspassen)

Tack för svar! Då har nog inte LW loggat SD när han inte själv var med. Du har, vad jag förstår, öga och sinne för att upptäcka även den minsta detalj vad gäller eventuella avvikelser och tendenser!

(Jajamän, t.o.m innan mobiltelefonernas intågande lyckades jag alltid ta mig hem strax före mörkrets inbrott)
Citera
2018-09-10, 17:58
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Om tantvittnet sett någon stå och prata utanför LWs bostad vid midnatt, vem pratade han med då?
Om det var LW så kan ju det skrikvittnet hört ca 23.30 inte varit mordet på henne. Och var det inte det så spricker nog mer än ett alibi. FP behöver heller inte alls lika säkert vara MP..
Och var det någon annan än LW han pratade med, vem var det då?

HD?
Citera
2018-09-10, 18:08
Medlem
Citat:
Om tantvittnet sett någon stå och prata utanför LWs bostad vid midnatt, vem pratade han med då?
Om det var LW så kan ju det skrikvittnet hört ca 23.30 inte varit mordet på henne. Och var det inte det så spricker nog mer än ett alibi. FP behöver heller inte alls lika säkert vara MP..

LW lämnade bostaden ca 23.05-10. FP ligger ca 150 meter bort.
Citera
2018-09-10, 18:15
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
LW lämnade bostaden ca 23.05-10. FP ligger ca 150 meter bort.
VET du det eller antar du det?
Citera
2018-09-10, 18:21
Medlem
Citat:
Sh. Holmes har angivit att han varit på förhör, LW har inte för honom nämnt relationen med SD men tydligen haft ett ex som varit bisexuell. Det avslutande om att de forsatte att vara vänner gör att jag dock inte tror det var SD. De var ju inte alls vänner, vägrade åka i samma bil osv.

Då kan man ju undra över varför uppgiften skulle vara en "bomb" i det här sammanhanget?
Citera
2018-09-10, 18:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

"Vid midnatt" är ett inte så precist uttryck. Det är väl inte så långsökt uttrycket i detta fall avser tiden runt mordet och inte efter. Eftersom det i efterlysningen näms så har väl inte (eller vill inte ) polisen ge precisare upgifter än så. Midnatt i mitt
oinsatta sinne är 23:30 -00:30 om inte t.o.m ännu vidare tid kring detta klockslag.

Med midnatt avses i dagligt tal klockslaget 00:00 eller 24:00, då ett dygn övergår till nästföljande dygn, eller tiden kring detta klockslag.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Midnatt
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-10 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in