2018-09-10, 15:45
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Och jag som själv försökt undvika all val-hysteri

Men tillbaka till din fråga: i cachen som jag skrivit om idag är det till synes en remsa.

Vilken geoocache handlar det om?
Citera
2018-09-10, 15:50
Medlem
Rosamunds avatar
Känns det inte lite som att SD vill markera revir och göra andra män svartsjuka över att hans namn står med LW:s, alltså geocachar de ihop fortfarande.
Det har ju pratats om att kanske SD känt sig brädad av JH och/eller ML under våren.
Citera
2018-09-10, 15:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ponera att LW:s syfte snarare varit att ställa i SD i skum dager, när hon sedan lägger ut grejer på sociala medier som vederlägger att hon skulle ha varit på den andra platsen med SD. Eller att hon i efterskott föredragit exponeringen med de andra snarare än den med SD. Vilket kunde tvinga SD ut i skogen att redigera sina remsor. Och att redigera digitala loggar som antyder att LW varit med.

Var detta perioden då LW var skadad?

Jag söker något som kan ligga grund till käbbel snarare än bara ont blod eller svartsjuka.

Annars återstår väl bara att SD velat ”pinka in” LW genom att antyda att de stod varandra nära.

Men det blev ju då i stället ett skott i foten, som det gärna blir när man tror att den virtuella världen skulle ge ngn fribiljett till att vara på två platser samtidigt, elelr ha kakan och käka den.

Lite OT: För den som ställt sitt hopp till riksdagsvalet för möjligheten att på allvar rensa upp lite i geocacheträsket — förvisso vällovligt — så ser det väl ut som det blir till att bida sin tid i ytterligare fyra år. Jag hade iofs nästan sett fram emot en slutgiltig klassning av lämpliga fritidssysselsättningar för folk och fä, samt lite sammanstötningar mellan politiserade musikstilar i folkparker och på dansbanor. Skulle dansbandsfolket tåla censur av somliga av sina låtar? Skulle folkdansgillena ta till vapen eller uppträda med nationsgardesvakt? Skulle Melodifestivalen bilda en egen republik och inträda i EU under egen flagga? Och viktigast av allt, vad skulle hänt med Alfons på Skansen? Och musikradion... Nu får vi aldrig veta.

Jag väljer medvetet att inte svara på den frågan (av hänsyn till inblandade).

Och vad gäller resten av dina funderingar, så tror jag inte man kan dra några exakta slutsatser om orsakerna. Även jag har funderat i båda riktningarna.
Citera
2018-09-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Du ska nog inte räkna med att journalister använder våra trådar som källor. Däremot kan de få tips som de kan gräva vidare i och på så sätt få något bekräftat.
Det där stämmer när det gäller just grävande journalister. Tyvärr gäller det knappast kvälls- och gratistidningarna. Om man har följt tråden från början utan att skriva i den själv, så får man mycket tid till eftertanke. Eftersom de fakta som polis och åklagare har släppt är väldigt magra och fyller en liten notis, så betyder det att allt annat är spekulationer. Det mesta som skrevs i AB och xprsen kom från"källor på nätet" eller den andra kvällsdraken.
Det är ok om man förutsätter att läsarna inser att det de läser inte är mer journalistik än de får i Svensk Damtidning "hos frissan".
När det gäller ren notisrapportering från TT eller Polisens hemsida fungerar det ju dock snabbt och bra med Metro och AB.
Citera
2018-09-10, 16:03
Medlem
Citat:
Eftersom det inte finns något inlägg där det framgår att det var skrikvittnet som "såg två tjejer", så kan vi utgå ifrån att de eftersökta vittnena vid Apelvägen/Videvägen lika väl kan vara en del i utredningen där syftet är att kartlägga en eventuell flyktväg som GM tog efter mordet.
Det där har jag funderat en del på. Den här platsen där tjejerna sågs är ju ganska långt ifrån fyndplatsen. Hur och vem som har sett dem kan man spekulera om. Men det är en ganska strategisk plats de råkar ha stannat på om man funderar i dina banor.
Citera
2018-09-10, 16:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag väljer medvetet att inte svara på den frågan (av hänsyn till inblandade).

Och vad gäller resten av dina funderingar, så tror jag inte man kan dra några exakta slutsatser om orsakerna. Även jag har funderat i båda riktningarna.

Kan SD ha varit ute efter mordet och fyllt i på remsor för att antyda att de två umgicks oproblematiskt under en period? Jag antar att man inte spärrar tomma fält på geocaxheremsor....
Citera
2018-09-10, 16:22
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hur tror du att du kommer må om/när SD blir dömd?
Om du var förtvivlad när LW blev mördad, så är det nog inget mot vad du kommer känna då.
Jag har inte bett dig anklaga någon, men du försvarar SD med näbbar och klor. Nästan lika mycket som jag ogillar SD gillar du honom.
Hade ni något slags erotiskt förhållande utöver bara vänskap?

Kanske träffade jag rätt där, bisexuell kan förklara en del.
Då släpper jag en till liten bomb eftersom Lena förtjänar att rättvisa skipas och att hon säkert inte klandrar mig för att jag, i motsatts till andra "vänner" försöker få fast hennes mördare.

Såhär är det,
LW berättade att hon haft ett fantastiskt förhållande med en man, det började hur bra som helst och allt klaffade verkligen.
Efter ett tag började dock vissa saker verka underliga, som han inte ville prata om.
LW ställde på honom och krävde ett svar, och efter många försök kom så svaret fram : LW var inte ensam om att gilla män.
Förhållandet överlevde inte detta, men de fortsatte att vara vänner.

Det har jag misstänkt länge!

Vet du vem "vännen" var?
SD?
Citera
2018-09-10, 16:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Hm. Vad om LW bett SD åka runt och plocka cacher åt henne, vilket SD uppfattat som ett förtrolighetsbevis, medan LW snarast velat slippa honom och vara med andra? Eller han uppfattat det så i efterhand?

Är det för skruvat?
Om SD är narcissist som någon här i tråden har påstått och om LW var en bra människorkännare så låter det som ett utmärkt sätt hon har kommit på för att bli av med honom.

Det är mycket som är skruvat i det här fallet och jag tycker att din teori är inte mer skruvad än vissa andras
Citera
2018-09-10, 16:40
Medlem
Citat:
Eftersom det inte finns något inlägg där det framgår att det var skrikvittnet som "såg två tjejer", så kan vi utgå ifrån att de eftersökta vittnena vid Apelvägen/Videvägen lika väl kan vara en del i utredningen där syftet är att kartlägga en eventuell flyktväg som GM tog efter mordet.

Absolut. Det är också min tanke och tanten kan beskriva utseendet på dessa unga kvinnor.

Om man utgår från den tänkta flyktvägen med start vid gång- och cykelbrons fäste mellan G:a och Ny:a Hjärsta så sker stora delar via/nära upplyst gång- och cykelväg strax före/efter midnatt. Skulle den vara helt folktom vid den tiden?
Citera
2018-09-10, 16:42
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Kanske träffade jag rätt där, bisexuell kan förklara en del.
Då släpper jag en till liten bomb eftersom Lena förtjänar att rättvisa skipas och att hon säkert inte klandrar mig för att jag, i motsatts till andra "vänner" försöker få fast hennes mördare.

Såhär är det,
LW berättade att hon haft ett fantastiskt förhållande med en man, det började hur bra som helst och allt klaffade verkligen.
Efter ett tag började dock vissa saker verka underliga, som han inte ville prata om.
LW ställde på honom och krävde ett svar, och efter många försök kom så svaret fram : LW var inte ensam om att gilla män.
Förhållandet överlevde inte detta, men de fortsatte att vara vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det här var ju onekligen intressanta uppgifter utifall detta stämmer. Den mannen ska alltså även ha varit bisexuell/gay, kan ett motiv till mordet möjligen finnas här: en rädsla av att inte bli avslöjad

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det var min tanke och därför är det mycket viktigt att utredarna får kännedom om det. Skulle det inte
stämma så går hen inte till polisen.
(Du menade "en rädsla för att BLI avslöjad?")

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det har jag misstänkt länge!

Vet du vem "vännen" var?
SD?

Visst har det förekommit teorier om detta tidigare av olika postare i tråden? Alltså om att någon i umgängeskretsen varit homosexuell eller bisexuell? I flertalet kretsar betyder detta föga men utifrån mina fördomar så spekulerar jag att i vissa konservativa frikyrkliga sammanhang skulle detta kunna bli något som någon eller några varit måna om att hålla tyst om. Kanske inte så att det räcker som uppsåt till mord men det ger åtminstone ytterligare en aspekt i hur vi ska förstå de relationer och de eventuella hemligheter som omgav LW.

Någonstans i något socialt medie-sammanhang så tror jag mig ha läst att LW beskrev sig själv som liberalteologisk men inte liberal i sina privata värderingar i övrigt utan tvärtom konservativ. Jag kände inte LW men tänker mig in i hennes situation då. Hon var kanske kär i mannen men hade svårt att få ihop sin syn på kärlek och sexualitet med dennes läggning varpå förhållandet blev omöjligt. Men jag har samtidigt svårt att se att hon inte kunnat hålla tyst om detta ifall det var viktigt för mannen ifråga och att han då litat på hennes diskretion.

Så vad kan vara intressant av detta med koppling till fallet?

Jo, möjligen att det, jag spekulerar, kan finnas anhöriga kring LW som har hemligheter som gör att de inte vågar träda fram med annat som de vet om eftersom att de fruktar att GM ska avslöja dem och hota det liv de lever? Kan man tolka det så? Jag tror som sagt inte att SD var denne vän, inte heller att en sådan hemlighet kan leda till uppsåt att döda då vi ändå lever i ett rätt öppet tolerant samhälle där bisexualitet för de flesta är ok. Däremot tror jag att en nära vän kan ha vetat om saker men kan genom denna hemlighet kanske tveka innan hen går i klinch med en GM i samma bekantskapskrets och därigenom hotas att få sin egen hemlighet avslöjad. Kan någon haft en hållhake på en viktig person med vittnesmål?

Vet du Sh.Holmes om detta uppdagades av LW i år eller om det var känt av henne sedan längre tid? Var det många fler som visste? Jag blir nyfiken på om detta var en man i hennes kyrkliga kretsar eller hennes geocachingkretsar men förstår att detta kanske är irrelevant och för känsligt för att avslöja ifall du ens vet vem denne man är.
Citera
2018-09-10, 16:51
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
SD verkar ha loggat LW vid tillfällen då hon inte själv deltog, enligt skribenter i tråden. Jag har en fråga i all välmening som jag hoppas att ingen blir upprörd av. Går det att se/förstå om LW någon gång har loggat SD då han egentligen har pysslat med annat? De kanske hade den överenskommelsen att de ibland loggade åt varandra, funderar jag?

Jag tänker så för att jag tydligt minns den egna skolorienteringen och hur några av de skickligaste och raskaste inom denna idrottsutövning ibland ”hjälpte” andra att stämpla/stansa. (Själv gick jag alltid vilse redan efter första kontrollen och alldeles allena bland stock och sten fanns ingen mänsklig hjälp att få )
Citera
2018-09-10, 17:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Kan SD ha varit ute efter mordet och fyllt i på remsor för att antyda att de två umgicks oproblematiskt under en period? Jag antar att man inte spärrar tomma fält på geocaxheremsor....

Praxis är att man fyller på remsorna uppifrån och ner, i kronologisk ordning vartefter cachen hittas av respektive geocachare, inklusive datum. Remsorna tillåter generellt inte alltför mycket "luft" mellan raderna, så vanligtvis är namnen tätt skrivna. (När det är väldigt ont om plats kan en grupp burkletare tillfälligt anta ett team-namn, tex en sammanslagning av alla nickens initialer, men likväl skriver var och en sin egen digitala logg under sitt "vanliga" nick, där man talar om att man signerat remsan med ett samlings-nick).

Självklart finns det säkerligen undantag, samt att det kanske i slutet på remsans första-sida finns något tomt utrymme, men jag antar att det finns ett slags hederskodex bland seriösa geocachare att alltid fylla på med sitt namn sist på remsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in