2018-09-09, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nu utgår du från underskattning.
Jag utgår inte från det.

Jag utgår från vad jag ser och hör här i Sthlm.
Jag tror många här inne blir besvikna ikväll.
Tyvärr.
Jag bor i Stockholm, och det större antal jag känner till som ska rösta SD kan inte jämföras med förra valet. Om det ger utslag i slutändan, eller om jag har apart bekantskapskrets, återstår att se. Dock är inte penetransen i Stockholm generellt inte vad jag skulle önska - men vi får se.
2018-09-09, 17:42
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Varför pratar de om rekord i förtidsröstning i valet 2018 på SVT och i SR?

https://www.dn.se/nyheter/politik/valresultat-2018-folj-valet-och-resultatet-i-var-liverapportering/
Citat:
Antalet räknade förtidsröster fram till och med 8/9 är drygt 2 648 000.
I valet 2014 var det drygt 2 670 000 som förtidsröstade.
Enligt valmyndigheten brukar det ta ett tag innan alla är räknade, så det går inte ännu att veta vad det kommer att landa på i årets val.
Statsvetaren Richard Öhrvall som har studerat förtidsröstningen under valet 2014 tror dock på rekord i år.
– Ja, allting tyder på att vi får en större andel förtidsröster i år än under 2014 och allt tyder också på att det blir ett högt valdeltagande i år, säger han till Sveriges Radio.
De tror alltså att det blir fler som förtidsröstat.
2018-09-09, 17:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det allra senaste från Powergirl var att SD inte skulle komma över 20%. "Mindre än en procents chans att de hamnar över 20%", var hans ord härom veckan.

Är det inte ganska märkligt ändå att dessa inte längre vågar vara med i gissningstävlingar i tråden, men sedan - när vi andra gjort bort oss mer eller mindre - DÅ passar det att komma tillbaka in i tråden och förlöjliga, skymfa, håna och vara tyken och uppkäftig. Så oerhört fegt, visar bara vilka syltryggar de är. Nibiru2011 ska åtminstone ha en eloge för att sagt att SD får 15%. Men var är RosaRosa, Powergirl och de andra nu?
Rosa har sagt "max 18 procent".

Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag spår att Sd får max 18 procent och efter valet fortsätter kräftgången. Populister och haters i förening brukar inte kunna samarbeta. Sd kommer att få rekordmånga tomma stolar och i brist på kandidater plockar de in personer med bakgrund som gör att de snart får gå.
2018-09-09, 17:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Jag fick också mailet om undersökningen. Det kom innan jag varit och röstat. Kryssade i "har inte röstat än men ska göra det", då dök det upp en text om att de bad att få återkomma och ställa frågorna ikväll efter att vallokalerna stängt. Tror alltså att det dröjer innan vi får se resultatet.
Det är nog frågor som är avsedda för en slags "haverikommission".
2018-09-09, 17:48
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rosa har sagt "max 18 procent".

Då ber jag om ursäkt. Missade det. Hatten av för henne också.
2018-09-09, 17:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Kommer inte påverka någonting, kanske någon promille hit och dit, inte mer.
Så du begriper inte att VALU är baserat på att stå utanför vallokalerna & fråga?
2018-09-09, 17:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Verkar fuskas så inihelvete i vallokalerna nu.
Saknas sedlar i norrbotten i stort sett överrallt enligt rapporter på twitter. SD och AFS står på SKILDA bord på många ställen för att ingen skall våga gå dit. Valarbetarna uppmanar att man skall skriva SD på en tom lapp (då gills de ej, man måste skriva hela partinamnet)
Postnord har slarvat bort en jävla massa röster från skåne....osv osv. Blir lite nervös faktiskt.

Jag hoppas folk fotar och filmar detta och anmäler.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hålltider SVT valvaka 2014
(Mycket blir nog snarlikt i år, förutom siffrorna)

20:00 VALU presenterades (SD 10,5)
20:55 Gick över från VALU till att visa räknade röster (SD låg initialt på 16,6)
21:00 Började visa 30 min nedräkning till första prognosen baserad på faktiska röster
21:30 Elfsberg meddelade att prognosen var något försenad. SD hade nu sjunkit till 14,1
21:50 Ännu ingen prognos, man meddelar bara att över 50% nu är räknade. SD nere på 13,4
21:55 Prognosen klar, 25 minuter försenad. SD tros få 13,0 blankt.
22:25 Efter att ha legat stilla på 13,0 i en halvtimme tickar SD slutligen ner till 12,9. Klart.
Även om det är OT.
Har du motsvarande siffror för Mp?
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
https://www.dn.se/nyheter/politik/valresultat-2018-folj-valet-och-resultatet-i-var-liverapportering/

De tror alltså att det blir fler som förtidsröstat.

I mitt valområde så gick det att förtidsrösta ända fram till 17:00 på valdagen. Jag kommer precis från vallokalen och av vad jag såg på monitorn i vallokalen så stämde detta. det var fullt med folk som förtidsröstade, så det lär dyka upp massvis med förtidsröster från i dag.
2018-09-09, 17:50
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Jag har gjort en sammanställning av Demoskop, Novus, Ipsos, Yougov, Sifo, och Skop för samtliga partier nu. (Saknar data för AfS)

Felmarginal(snitt) 2014, mot medelsnittet av alla mätningar innan 2018(senaste):
SD: 25.7%
S: 24.8%
M: 18.51%
V: 8.3%
C: 8%
L: 5.1%
KD: 5%
MP: 4%
FI: 0.9%

Källor:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2014
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2018

Bra jobbat!

Jag tror detta kan vara rätt nära resultatet.

Jag är helt stissig! Tänk att det är valdag här och nu. Hur många dagar har man inte varit inne och tragglat i denna tråd de senaste fyra åren? Nu händer det, det är julafton för oss opinions-bums. Opinionen är bättre än opium.

🇸🇪 Sverigefesten! 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2018-09-09 kl. 17:54.
2018-09-09, 17:51
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bixles
Antidemokraterna skjuter sig bara i foten, sånt här kommer alltid tillbaka på kräken
Hur ska man kunna förhindra det?
2018-09-09, 17:52
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Bra jobbat!

Jag tror detta kan vara rätt nära resultatet.

🇸🇪 Sverigefesten! 🇸🇪
Jah tror centern kommer få mer helt ärligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in