2018-09-09, 23:05
Medlem
http://www.friatider.se/valobservat-ren-aldrig-sett-ett-val-s-odemokratiskt-som-det-svenska

Citat:
Den danska politikern Michael Aastrup Jensen riktar hård kritik mot det svenska valsystemet. Han kommer ta upp frågan på nästa möte i Europarådet säger han.

– Under alla valobservationer jag har varit på har jag aldrig sett ett val så odemokratiskt som det svenska, säger han till TT.

Han konstaterar att Sverige befinner sig "långt från europeisk standard".

Aastrup Jensen ingår i Danmarks OSSE-delegation och är folketingsledamot för det liberala regeringspartiet Venstre. Det han framför allt anmärker på är att valsedlarna i Sverige ligger helt öppet i vallokalen, enligt TT.

Vi lever i en bananrepublik, gott folk
Citera
2018-09-09, 23:09
Medlem
Rufoss avatar
Det här borde ge riktigt bra effekt.

Ett så tungt uttalande från en valobservatör kommer ju knappast att ignoreras.
Citera
2018-09-09, 23:13
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Det här borde ge riktigt bra effekt.

Ett så tungt uttalande från en valobservatör kommer ju knappast att ignoreras.

Sådana uttalanden om Sveriges brist på rättvisa val har så vitt jag kunnat bedöma ignorerats tämligen aggressivt av svenskarna under alla tidigare år.
Citera
2018-09-09, 23:15
Medlem
Vad i helvete är hans konstruktiva kritik? På vilket sätt är det odemokratiskt?
Citera
2018-09-09, 23:19
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz

Skulle gissa på att det är odemokratiskt för om någon vill så kan de se vad du väljer för parti inne i vallokalen, vissa vallokaler har löst den biten genom att deras lokaler är tillräckligt stora för att ha dem en bit in lokalen men om utrymmet inte finns för det så har de fått göra så gott de kan.

Håller dock med dig om att det han framför inte är kritik utan mer gnäll då kritik bör/skall vara konstruktiv där man förklarar hur situationen kan förbättras
Citera
2018-09-09, 23:20
Medlem
Citat:

Ett väldigt märkligt uttalande då det tycks baseras helt på det faktum att folk kan se vilka valsedlar man tar, dvs att valhemligheten äventyras.

Visst kan jag hålla med om att det är ett problem men då det inte riktigt finns några faktiska konsekvenser (jfr exempelvis Chile) är problemet väldigt begränsat. Såvitt jag förstår kan man komma runt hela problematiken genom att sätta upp ett bås kring valsedlarna. Om detta är det värsta han sett kan han då inte ha sett mycket...
Citera
2018-09-09, 23:20
Avslutad
Citat:
läste du ens TS?!

Citat:
Det han framför allt anmärker på är att valsedlarna i Sverige ligger helt öppet i vallokalen, enligt TT.
Citera
2018-09-09, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ett väldigt märkligt uttalande då det tycks baseras helt på det faktum att folk kan se vilka valsedlar man tar, dvs att valhemligheten äventyras.

Visst kan jag hålla med om att det är ett problem men då det inte riktigt finns några faktiska konsekvenser (jfr exempelvis Chile) är problemet väldigt begränsat. Såvitt jag förstår kan man komma runt hela problematiken genom att sätta upp ett bås kring valsedlarna. Om detta är det värsta han sett kan han då inte ha sett mycket...
trams. 'social stigmatisering' kallas konsekvensen du söker.
Citera
2018-09-09, 23:23
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb

Den enkla lösningen till problemet är att ta från flera partiers valsedlar.
Citera
2018-09-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
trams. 'social stigmatisering' kallas konsekvensen du söker.

Folk tycker illa om en, absolut det kan vara ett problem. Men det är inte särskilt stort.
Jämför med valet i Venezuela där man var tvungen att registrera sig med sitt "matkort" för att få rösta och det förekom att de som röstade "fel" helt enkelt inte fick mat. Enorm skillnad.

Likväl är problemet med stigmatisering ganska lätt att komma runt om man faktiskt tycker det är ett problem, plocka alla partiers valsedlar eller skriv på en blank. Så jävla svårt är det inte att komma runt.
Citera
2018-09-09, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
http://www.friatider.se/valobservat-ren-aldrig-sett-ett-val-s-odemokratiskt-som-det-svenska

Vi lever i en bananrepublik, gott folk
Ja, men det enda exempel han ger är att valsedlarna ligger öppet. Krävs det inget mer för att "aldrig sett ett val så odemokratiskt som det svenska"?.

Det jag dock tycker är märkligt, är att sossarna som inte har varit i närheten av sådana siffror i opinionsmätningarna, tycks få runt 28%. Hur fan kan en statsminister som blir offentligt utbuad få 28%? Jävligt märkligt alltså. Svensken måste ju för fan hata sig själv in i förintelse om man inte fattar bättre än så.
Citera
2018-09-09, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Den enkla lösningen till problemet är att ta från flera partiers valsedlar.

Exakt. Knappast ett allvarligt problem.
Senast redigerad av Nulb 2018-09-09 kl. 23:27. Anledning: Flashback krashar konstant så blev lite dubbelpost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in