2018-09-09, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Folk tycker illa om en, absolut det kan vara ett problem. Men det är inte särskilt stort.
Jämför med valet i Venezuela där man var tvungen att registrera sig med sitt "matkort" för att få rösta och det förekom att de som röstade "fel" helt enkelt inte fick mat. Enorm skillnad.

Likväl är problemet med stigmatisering ganska lätt att komma runt om man faktiskt tycker det är ett problem, plocka alla partiers valsedlar eller skriv på en blank. Så jävla svårt är det inte att komma runt.
varför accepterar du inte en professionell valobservatörs observation?
han är expert och detta har han att säga till om.

så jävla uppblåst att tro Sverige är något slags föregångsland när det kommer till demokrati.
Citera
2018-09-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
varför accepterar du inte en professionell valobservatörs observation?
han är expert och detta har han att säga till om.

så jävla uppblåst att tro Sverige är något slags föregångsland när det kommer till demokrati.

Jag accepterar hans observation men jag delar inte hans slutsats. Av den enkla anledningen att om detta är det "värsta han sett" eller liknande så har han helt enkelt inte sett mycket.

Sverige är absolut ett föregångsland när det kommer till demokrati, det går inte ens att diskutera.
Citera
2018-09-09, 23:32
Avslutad
Citat:
Jag accepterar hans observation men jag delar inte hans slutsats. Av den enkla anledningen att om detta är det "värsta han sett" eller liknande så har han helt enkelt inte sett mycket.

Sverige är absolut ett föregångsland när det kommer till demokrati, det går inte ens att diskutera.
Du accepterar inte att det är problematiskt att valsedlarna ligger öppet?

Det är en öppen fråga.
Citera
2018-09-09, 23:36
Medlem
Citat:
Du accepterar inte att det är problematiskt att valsedlarna ligger öppet?

Det är en öppen fråga.

Läser du mitt första svar så ser du att jag anser det problematiskt, men anser inte att det är en allvarlig problematik då den är så oerhört lätt att komma från. Upplever man att det är ett problem så tar man antingen flera valsedlar, en blank eller har med sig egna valsedlar (samtliga partier delar ut valsedlar i sina valstugor etc). Håller väl med om att det skulle vara fint med en skärm så folk inte såg vad man tog men på allvar, så jävla stort problem är det faktiskt inte.

Om detta är det värsta han sett så ifrågasätter jag starkt vad han sett tidigare.
Citera
2018-09-09, 23:40
Avslutad
Citat:
Läser du mitt första svar så ser du att jag anser det problematiskt, men anser inte att det är en allvarlig problematik då den är så oerhört lätt att komma från. Upplever man att det är ett problem så tar man antingen flera valsedlar, en blank eller har med sig egna valsedlar (samtliga partier delar ut valsedlar i sina valstugor etc). Håller väl med om att det skulle vara fint med en skärm så folk inte såg vad man tog men på allvar, så jävla stort problem är det faktiskt inte.

Om detta är det värsta han sett så ifrågasätter jag starkt vad han sett tidigare.
en lösning på problemet vore på sin plats. Det fetade exempelvis.

han har varit i östeuropa och ryssland enligt artikeln i TS.
Citera
2018-09-09, 23:43
Medlem
Citat:
en lösning på problemet vore på sin plats. Det fetade exempelvis.

han har varit i östeuropa och ryssland enligt artikeln i TS.

Med tanke på hur övriga valobservatörer beskrivit rörande exempelvis Ryssland så verkar det som att han antingen inte vart där eller var han där så hade han ögonbindel på sig. Att ens jämföra avsaknaden av skärmar när man plockar valsedlar med angreppen på demokratin i Ryssland visar på en djup okunskap från hans sida. Oerhört märkligt uttalande från hans sida och jag gissar att han kommer ta tillbaka det inom en snar framtid när folk ställer konkreta frågor hur han menar.

Om vårt största problem med valet är att man eventuellt måste plocka några extra valsedlar så känns det som vårt valsystem fungerar väldigt bra.
Citera
2018-09-09, 23:44
Avslutad
Citat:
Med tanke på hur övriga valobservatörer beskrivit rörande exempelvis Ryssland så verkar det som att han antingen inte vart där eller var han där så hade han ögonbindel på sig. Att ens jämföra avsaknaden av skärmar när man plockar valsedlar med angreppen på demokratin i Ryssland visar på en djup okunskap från hans sida. Oerhört märkligt uttalande från hans sida och jag gissar att han kommer ta tillbaka det inom en snar framtid när folk ställer konkreta frågor hur han menar.

Om vårt största problem med valet är att man eventuellt måste plocka några extra valsedlar så känns det som vårt valsystem fungerar väldigt bra.
betyder ju inte att det inte kan fungera bättre. eller hur.
Citera
2018-09-09, 23:47
Medlem
Citat:

Att någonting fungerar bra är sällan en indikation på att det inte kan förbättras. Allt kan alltid förbättras.

Men som sagt, om det största problemet med det svenska valet är att man måste bära 20 valsedlar till båset istället för 3 så känns det som om den svenska demokratin fungerar väldigt bra. Visst den kan förbättras men det här är knappast något att uppröras över.
Citera
2018-09-09, 23:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Fast det är en enorm skillnad mellan att ryska val kanske funkar bättre i vissa instanser och att Sverige skulle vara det absolut värsta som denne har sett (vilket betyder att Sverige bör ses som ett skräckexempel)
Citera
2018-09-09, 23:57
Medlem
Citat:

Kallar du DÖ för demokrati, att en minoritet styr över en majoritet? Folket hade valt, men deras val respekterades inte. Vad händer denna gång, DÖ.2?

Sen är det märkligt att S fått så pass många röster och SD alldeles på tok för lite!
Senast redigerad av KamratBlue 2018-09-10 kl. 00:01.
Citera
2018-09-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kallar du DÖ för demokrati. Att en minoritet styr över en majoritet. Folket hade valt, men deras val respekterades inte. Vad händer denna gång, DÖ.2?

Sen är det märkligt att S fått så pass många röster och SD alldeles på tok för lite!

Tänker inte ge mig in i en debatt rörande DÖ, allt kring den frågan är sagt tusen gånger om och jag ser ingen poäng i att dra igång det en gång till för varv 1001.

Att Sverige däremot är ett föregångsland demokratiskt om man ser globalt är en självklarhet, även om man ser regionalt inom EU.
Citera
2018-09-10, 00:16
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Den enkla lösningen till problemet är att ta från flera partiers valsedlar.

Riktigt enkel lösning är det inte, speciellt inte när vissa partiers valsedlar ofta saknas.

Den kritik som under årens lopp har funnits mot att Sverige inte har rättvisa val har dock omfattat avsevärt mer, som orättvisa när det gäller möjligheten att bedriva valkampanj, att myndigheter, statliga propagandakanaler m.fl. bedriver omfattande politisk propaganda, demoniserar oppositionella m.m. så att även hela samhälls- och valdebatten är skev, där man inte har släppt fram annat än de styrandes problemformuleringar och verklighetsbeskrivningar i stora delar av offentligheten, och många andra punkter som omöjliggör rättvisa val, även om de är fria.
Senast redigerad av Europe 2018-09-10 kl. 00:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in