2018-09-09, 15:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra frågor det kan man verkligen undra. Måhända kan vi i nedan knapphändiga men dock färska rader läsa ut något om ev, nya inskickade (främmande dna?) prover.

NA 2018-09-07 (del av artikeln med efterlysning av 3 kvinnor)

Vad händer annars i utredningen?
– "Det görs mycket analyser och vi har diskussioner med både Nationellt forensiskt centrum, NFC, och Rättsmedicinalverket, men framförallt hålls det många förhör."

Meningen går väl läsas som att vid uteblivna svar överförs numer förhoppningarna I stället till förhören☆

När journalisten återför frågan till dom ofördelaktiga provsvaren.☆
Väntar ni fortfarande på provsvar från NFC?

Svaras nedtonande ☆

– Ja, det finns saker som vi fortfarande "inte fått svar på och en del som vi fått svar på. Sen måste man gå vidare med vissa saker och skicka in nya prover, så håller det på hela tiden", säger Mikael Nyqvist.

Notera nya och inte kompletternade prover ☆

Är mannen som suttit häktad fortfarande misstänkt?
– Ja, han är fortfarande skäligen misstänkt.

Vad känner du kring utredningen?

– Det vill jag inte uttala mig om, men jag kan säga att vi har ett bra tryck i utredningen och vi är ett tiotal poliser som jobbar heltid med det här, säger Mikael Nyqvist.

"Inte uttala mig om"samt "bra tryck i utredningen" uttrycker väl knappast en postiv syn på utredningsläget.☆
Artikel för inloggning:
https://www.na.se/logga-in/spaningsledaren-om-efterlysningarna-i-hjarstamordet-losa-tradar-vi-vill-ha-tag-i

Det är sannolikt så att ovanstående rader är en omskrivning av att proverna från NFC inte gett någonting alls av värde att binda tänkt GM till mordet på Wesström.

"Inte fått svar på" går att tyda antingen att svaren inte är klara vilket jag inte tror utan att proverna inte fallit ut till belåtenhet vilket också "gå vidare med vissa saker och skicka in nya prover indikerar. Noteras kan att det inte sägs vara "kompletterande" prover utan "nya" prover.

Att efter nämnt om diskussioner med NFC och Rättsmedicinalverket lägga till "framförallt håller vi på med många förhör" är ytterligare en indikation att energin numer läggs på förhören emedan förhoppningar om positiva svar frpn NFC uteblivit. De 10 st heltidsanställda håller följaktligen i huvudsak förhör.
☆:Egna tillägg.

Bra analys av den senaste information vi har.
Det ska bli spännande att läsa alla dessa förhör i FUP.
Citera
2018-09-09, 16:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nu känns det som att man börjat kika på dessa spår som leder i annan riktning när man har 10 heltidsarbetande poliser och vädjar allmänheten om hjälp också dessutom.

Det är ingenting man gör när man är på rätt spår och håller på att knyta ihop säcken. Den som hävdar det får gärna visa exempel på äldre mordfall där polisen gjort så.

Du kan hitta många fupar att läsa om du vill ha lite mer insyn i hur en utredning bedrivs. I detta fallet knyter de förmodligen just nu ihop säcken när det rör förhörsarbetet, men knappast för hela fallet då de inte kan det. De behöver få alla svar från NFC och efter det kommer de säkert att behöva komplettera med mer sådant att skicka till NFC. Jag tror knappast de kan hinna bli färdiga för att kunna väcka åtal innan jul faktiskt.

Här har du en flashback-länk till fup-tråd:

(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
Citera
2018-09-09, 16:29
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra frågor det kan man verkligen undra. Måhända kan vi i nedan knapphändiga men dock färska rader läsa ut något om ev, nya inskickade (främmande dna?) prover.

NA 2018-09-07 (del av artikeln med efterlysning av 3 kvinnor)

Vad händer annars i utredningen?
– "Det görs mycket analyser och vi har diskussioner med både Nationellt forensiskt centrum, NFC, och Rättsmedicinalverket, men framförallt hålls det många förhör."

Meningen går väl läsas som att vid uteblivna svar överförs numer förhoppningarna I stället till förhören☆

När journalisten återför frågan till dom ofördelaktiga provsvaren.☆
Väntar ni fortfarande på provsvar från NFC?

Svaras nedtonande ☆

– Ja, det finns saker som vi fortfarande "inte fått svar på och en del som vi fått svar på. Sen måste man gå vidare med vissa saker och skicka in nya prover, så håller det på hela tiden", säger Mikael Nyqvist.

Notera nya och inte kompletternade prover ☆

Är mannen som suttit häktad fortfarande misstänkt?
– Ja, han är fortfarande skäligen misstänkt.

Vad känner du kring utredningen?

– Det vill jag inte uttala mig om, men jag kan säga att vi har ett bra tryck i utredningen och vi är ett tiotal poliser som jobbar heltid med det här, säger Mikael Nyqvist.

"Inte uttala mig om"samt "bra tryck i utredningen" uttrycker väl knappast en postiv syn på utredningsläget.☆
Artikel för inloggning:
https://www.na.se/logga-in/spaningsledaren-om-efterlysningarna-i-hjarstamordet-losa-tradar-vi-vill-ha-tag-i

Det är sannolikt så att ovanstående rader är en omskrivning av att proverna från NFC inte gett någonting alls av värde att binda tänkt GM till mordet på Wesström och att man därför fått bredda utredningen och nya prover tas med med focus på alternativ GM.

"Inte fått svar på" går att tyda antingen att svaren inte är klara vilket jag inte tror utan att proverna inte fallit ut till belåtenhet vilket också "gå vidare med vissa saker och skicka in nya prover indikerar. igen bör noteras att det inte sägs vara "kompletterande" prover utan "nya" prover.

Att efter nämnt om diskussioner med NFC och Rättsmedicinalverket lägga till "framförallt håller vi på med många förhör" är ytterligare en indikation att energin numer läggs på förhören emedan förhoppningar om positiva svar frpn NFC uteblivit. De 10 st heltidsanställda håller följaktligen i huvudsak förhör..

☆:Egna tillägg.

Det fetade: ett ej belåtet resultatsvar är också ett svar. När det gäller nya prover, så kan det handla om både det ena och det andra. Exempelvis kan it-forensiskt material ge svar som kräver nya analyser på mobil- och datatrafik. Det kan också behövas nya biologiska analyser kopplat till vissa enheter, eller till tidigare gjorda dokumentanalyser. Dessutom så görs till en början preliminära obduktionsundersökningar. Det kan vara så att de än ej kunnat göra en slutgiltig sådan.
Citera
2018-09-09, 17:06
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kanske snarare så att skrikvittnet såg dessa unga och polisen vill höra om de också har hört skrik?

Det tror jag också. Skrev inte skrikvittnet att de enda de såg ute var några unga tjejer?
Citera
2018-09-09, 17:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Jag tycker att SDsekten borde ägna sig åt DFT.

Vet ni någon i LWs umgängeskrets som har en
gammal skada med ärrbildning på någon hand?
Citera
2018-09-09, 17:27
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det tror jag också. Skrev inte skrikvittnet att de enda de såg ute var några unga tjejer?

Jag hittar ingenting om det i sökfunktionen. Någon annan kanske lyckas bättre?

För egen del har jag inget minne av att skrikvittnet har påstått det.
Citera
2018-09-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Nej, inte jag heller. Förmodligen har någon/några vittnat om skrik eller annat i området och samtidigt sett de 2 yngre damerna ”leandes” var sin velociped. Känslan av att fallet snart är löst, stärks i mitt arma huvv’e.😏
Senast redigerad av brus-nilsson 2018-09-09 kl. 17:51.
Citera
2018-09-09, 17:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Jag har ett svagt minne av det.

Typ någonting om att "vi såg ingenting förutom
...".

Efter att skrikvittnet varit his polisen
så raderades några av hens inlägg.
Citera
2018-09-09, 17:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Dalaan raderade några inlägg efter att någon ifrågasatte varför han berättar så mycket här eftersom det eventuellt kan förstöra utredningen, minns jag.
Kan det ha stått om cykeltjejerna i dessa inlägg?
Citera
2018-09-09, 17:54
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bra analys av den senaste information vi har.
Det ska bli spännande att läsa alla dessa förhör i FUP.

Hur någon kan förledas tro att ur detta senaste publicerade finns något som helst knyta-ihop-säcken-substans är nog inte bara för mig en outgrundlig gåta.

Behovet att efterlysa dom 3 halmstrå-kvinnorna är dessutom anledningen att Mikael Nyqvist symbiotiskt bjöd media (NAs) på några få krystade svar.

Tidigare intervju med Mikael Nyqvist publicerad i NA i Juni 2018-06-26 (notera datumet)
Enligt uppgifter till NA ska det ha hållits över 400 förhör? Stämmer det?

– Det kan nog vara riktigt, säger Mikael Nyqvist. Det har varit en ganska omfattande dörrknackning och bara där har vi flera hundra förhör.

Är det här ovanligt mycket?

– Det är ganska normalt, när det gäller sådana här ärenden blir det omfattande.

"Tidigare arbetade runt 20 poliser med utredningen", är styrkan fortfarande lika stor?

– Nej, "eftersom semestern har börjat är vi nu ett dussintal." Slut citat.

Emedan samma Mikael Nyqvist i NA nu i augusti 2018-09-07 (notera datumet) trots den uppenbara bantningen av personalen påstår 2,5 månader senare att citat "vi har ett bra tryck i utredningen och vi är ett tiotal poliser som jobbar heltid med det här. Slut citat.

1. Till utredningen avsattes inledningsvis , 20 st utredande poliser.
2. Under semestern bantades styrkan till 12 utredare.
3. Efter semestern så återstår halva styrkan dvs, 10 utredare.
4. I november?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-09 kl. 17:58.
Citera
2018-09-09, 17:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Eftersom det inte finns något inlägg där det framgår att det var skrikvittnet som "såg två tjejer", så kan vi utgå ifrån att de eftersökta vittnena vid Apelvägen/Videvägen lika väl kan vara en del i utredningen där syftet är att kartlägga en eventuell flyktväg som GM tog efter mordet.
Citera
2018-09-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Om någon mer topsats, så har det hittills inte kommit fram i tråden och vem vill gå ut och berätta en sån sak?

Skulle det vara så att polisen har kört fast, så kanske det blir masstopsning som i Ulricehamn-fallet där GM tog livet av sig precis innan han skulle hämtas in.

SD fortsätter med sitt "glada" skådespel och bjuder på officiella bilder på sitt geocahcekonto. Gärna med andra människor som är med på bild. Som åskådare får jag undringar över vilka människotyper det är som ställer upp på bild under rådande omständigheter.

Angående undringar på vem som ställer upp på bild med MGM kan det ju vara så att de inte riktigt vågar ta avstånd och neka. Är SD så manipulativ och osympatisk som man får en bild av tror jag att det finns många som bara väljer att hålla god min i elakt spel för att inte misshaga någon som SD.
Frustrerande att se men många som gullar och spelar med på olika sätt i olika sammanhang ofta när det gäller att hålla vissa personligheter på gott humör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in