2012-11-18, 21:55
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dyngapa
Hejsan,

Här kan Ni prata om pilbågar - inget annat tack.

Jag funderar på att köpa en pilbåge. Finns det någon som kan något om sådana. Den här killen www.tvivida.com träffade jag på Ekenäs slott i veckan. Sköt lite med hans bågar. Vill köpa en, men vet inte så mycket.
verkar inte seriös sida, tryckte på longbows/långbågar och var 3 små tjejer som höll i dom
jämställdhet i all ära, men tror knappast de orkar dra nästan 100kilo som man skall göra med en engelsk(welsh?)långbåge

edit

var inte 50 kilo, bågarna dom säljer är bara 50lbs
Senast redigerad av Kebabsuger 2012-11-18 kl. 22:54.
Citera
2012-12-12, 23:56
Medlem
Sumsarrs avatar
Nu har jag själv börjat intressera mig av att införskaffa mig en båge. Jag har dock ingen erfarenhet av skjuta med pilbåge. Tänkte slänga ut ett antal frågor som jag hoppas att någon nappar och svarar på:

1. Finns det något man bör man tänka på när man köper sin första båge och börjar skjuta?
2. Vad för typ av båge rekommenderas? Vilken prisklass bör man lägga sig i med sin första båge?
3. Jag är främst intresserad av compound eller recurved (väldigt svårt att säga vilket som är roligast, då jag inte provat något av dem); vad rekommenderar du att jag köper? Vilken båge och modell? Vi kan lägga ett pristak på 2000 kronor.
4. Något man bör tänka på för att inte dra på sig skador? Har gjort det misstaget när jag börjat med annat och samlat på mig diverse skador som hindrar mig från att utöva andra sporter.
5. Var kan man skjuta med sin båge? Jag bor i en centralt belägrad lägenhet i Stockholm och skjuta i hemmet är uteslutet.
Citera
2012-12-13, 05:23
Medlem
scoremaxs avatar
1. Massor. du måste lära dig att trimma in bågen till att börja med.
2. Köp en vanlig enkel Recurve i början, det är inte alls säkert att du tycker det är roligt i längden, när du vet det kan du köpa en compound.
3.se "2", men en tusenlapp ungefär (begagnad).
4. Kortsiktigt:se upp med underarmen, så du inte får strängen på den.
långsiktigt: dra din båge lika många gånger med omvänd fattning, så du inte utvecklar sned rygg.
5. köp Ethafoam-block, dessa är lätta att transportera, och du kan skära upp dom i kuber som du sedan kan ha din egen "go´n shoot-jaktstig med. då blir du skicklig på avståndsbedömning osv.
Senast redigerad av scoremax 2012-12-13 kl. 05:41.
Citera
2012-12-13, 10:41
Medlem
paecmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Nu har jag själv börjat intressera mig av att införskaffa mig en båge. Jag har dock ingen erfarenhet av skjuta med pilbåge. Tänkte slänga ut ett antal frågor som jag hoppas att någon nappar och svarar på:

1. Finns det något man bör man tänka på när man köper sin första båge och börjar skjuta?
2. Vad för typ av båge rekommenderas? Vilken prisklass bör man lägga sig i med sin första båge?
3. Jag är främst intresserad av compound eller recurved (väldigt svårt att säga vilket som är roligast, då jag inte provat något av dem); vad rekommenderar du att jag köper? Vilken båge och modell? Vi kan lägga ett pristak på 2000 kronor.
4. Något man bör tänka på för att inte dra på sig skador? Har gjort det misstaget när jag börjat med annat och samlat på mig diverse skador som hindrar mig från att utöva andra sporter.
5. Var kan man skjuta med sin båge? Jag bor i en centralt belägrad lägenhet i Stockholm och skjuta i hemmet är uteslutet.

1 Testa först att träna vid en klubb, de flesta bågskytteklubbar har en dag för nybörjare som bara vill testa. De visar dig grunderna(hur man ska skjuta helt enkelt och du kan också se vilken styrka och storlek på bågen du vill ha) Sen kan det också vara bra att se om man tycker att det är roligt.

2 Runt tusenlappen i början, antingen begagnat eller ett av många start-kit många företag säljer.

3 Du ska nog börja med recurve(klassisk stil) dvs utan sikten.(för priset se ovan)

4 Använd armskydd, det är något i stort sett alla använder, och stretcha innan.

5 Gå med i en klubb, för en liten avgift så får man skjuta på deras banor osv.
Citera
2014-03-02, 23:18
Medlem
är det någon som vet varför det av någon anledning ska vara rörliga lembultar istället för fasta en liten tanke som jag har haft under helgens jsm... dålig att lägga tankar på det dock men ändå så blev det är det nån som har ett vettigt svar på det?
Citera
2014-03-06, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borje109
är det någon som vet varför det av någon anledning ska vara rörliga lembultar istället för fasta en liten tanke som jag har haft under helgens jsm... dålig att lägga tankar på det dock men ändå så blev det är det nån som har ett vettigt svar på det?
Det har att göra med justerings möjligheter. Moderna bågar går att styrke justera ca 10%. Sen trimmar man in tiller och annat smått och gott med dessa lembultar.
Citera
2014-03-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATRX
Det har att göra med justerings möjligheter. Moderna bågar går att styrke justera ca 10%. Sen trimmar man in tiller och annat smått och gott med dessa lembultar.

men det går ju att göra med bågar med fasta lemmbultar också?
Citera
2014-03-06, 13:44
Medlem
Är det något speciellt märke på bågen du såg? Förstår inte riktigt hur du menqr när du skriver så som du gjort nu
Citera
2014-10-24, 08:54
Medlem
SwedishHuntards avatar
Väcker en gammal tråd, jag har köpt en båge på 75 pounds dragvikt. Jag hade gamla glasfiberpilar (tror jag det är) som jag sköt med, då dom kom med en tidigare köpt 40 pounds båge. Problemet är att min nuvarande båge är alldeles för stark för dessa pilar, och pilspetsen trycks in med sådan kraft i pilen att pilen klyvs i flera delar när jag skjuter in i ett frogolitblock....Träffade även ett träd en gång och pilen exploderade, så gick ju sådär..

Jag söker därför nya pilar, hehe... Mest övningspilar, men möjligtvis att jag gör om någon till jaktpil för småvilt (har några polare i danmark.. ) typ kanin etc. Har ni några pilar att rekommendera? Vill helst ha kolfiber, då det nog håller bättre än glasfiberpilarna.... Ungefärpris 70-100 kr/styck gärna billigare.
Citera
2015-01-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag skulle vilja ha explosiva pilspetsar. Precis som Rambo.

Är det praktiskt möjligt att tillverka sådana? Någon som har provat?

Tydligen så går det

https://www.youtube.com/watch?v=jinC7pG1eVg
Citera
2018-09-09, 17:44
Medlem
flaskborstes avatar
Bumpar denna tråden då det verkar dåligt med bågskyttar på Flashback.

Tänkte mig i första hand att få lite tips på att bygga egna pilfång.

Jag bytte för 2 år sedan till en compoundbåge (80 pundare)

Konstaterade ganska snabbt att pilfången tog mer skada av den högre bågstyrkan.

Pilfång är dyra och tar ganska mycket stryk och jag tänkte höra om det finns någon som har tips på hur man bygger egna som tål ett par säsongers skjutning ?

Skjuter mest med vanliga små spetsar.. Ibland med jaktspetsar. Avstånden är 25 och 50m oftast men kan ibland då jag får lust skjuta på 70m vilket är max av vad tomten tillåter på ett säkert sätt.

Så pilfången bör vara minst 80x80 gärna 120x120.

De bör klara en 80 punds båge på dessa avstånd utan att skuta igenom.

Jag har funderat på Cellplast XPS av den tätare sorten i kombination med "tretex" i lager.

Någon som har erfarenhet av att bygga pilfång ?
Citera
2018-09-10, 13:11
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Bumpar denna tråden då det verkar dåligt med bågskyttar på Flashback.

Tänkte mig i första hand att få lite tips på att bygga egna pilfång.

Jag bytte för 2 år sedan till en compoundbåge (80 pundare)

Konstaterade ganska snabbt att pilfången tog mer skada av den högre bågstyrkan.

Pilfång är dyra och tar ganska mycket stryk och jag tänkte höra om det finns någon som har tips på hur man bygger egna som tål ett par säsongers skjutning ?

Skjuter mest med vanliga små spetsar.. Ibland med jaktspetsar. Avstånden är 25 och 50m oftast men kan ibland då jag får lust skjuta på 70m vilket är max av vad tomten tillåter på ett säkert sätt.

Så pilfången bör vara minst 80x80 gärna 120x120.

De bör klara en 80 punds båge på dessa avstånd utan att skuta igenom.

Jag har funderat på Cellplast XPS av den tätare sorten i kombination med "tretex" i lager.

Någon som har erfarenhet av att bygga pilfång ?

Hej!

Många brukar använda höbalar, köp hos någon bonde. Höbalen stoppar effektivt pilarna samt gör även att pilarna får lite skador. Sätt FITA tavlor på halmbalen. https://www.fritidochprylar.se/produ...ltavla-pilbage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in