Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Nu har jag själv börjat intressera mig av att införskaffa mig en båge. Jag har dock ingen erfarenhet av skjuta med pilbåge. Tänkte slänga ut ett antal frågor som jag hoppas att någon nappar och svarar på:
1. Finns det något man bör man tänka på när man köper sin första båge och börjar skjuta?
2. Vad för typ av båge rekommenderas? Vilken prisklass bör man lägga sig i med sin första båge?
3. Jag är främst intresserad av compound eller recurved (väldigt svårt att säga vilket som är roligast, då jag inte provat något av dem); vad rekommenderar du att jag köper? Vilken båge och modell? Vi kan lägga ett pristak på 2000 kronor.
4. Något man bör tänka på för att inte dra på sig skador? Har gjort det misstaget när jag börjat med annat och samlat på mig diverse skador som hindrar mig från att utöva andra sporter.
5. Var kan man skjuta med sin båge? Jag bor i en centralt belägrad lägenhet i Stockholm och skjuta i hemmet är uteslutet.
1 Testa först att träna vid en klubb, de flesta bågskytteklubbar har en dag för nybörjare som bara vill testa. De visar dig grunderna(hur man ska skjuta helt enkelt och du kan också se vilken styrka och storlek på bågen du vill ha) Sen kan det också vara bra att se om man tycker att det är roligt.
2 Runt tusenlappen i början, antingen begagnat eller ett av många start-kit många företag säljer.
3 Du ska nog börja med recurve(klassisk stil) dvs utan sikten.(för priset se ovan)
4 Använd armskydd, det är något i stort sett alla använder, och stretcha innan.
5 Gå med i en klubb, för en liten avgift så får man skjuta på deras banor osv.