2016-08-19, 00:03
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Är själv pvakt sedan 5 år. Men jag jobbar med annat också inom företaget. Jobbar på Securitas och kan gå i god för att inget av det TS skriver stämmer in på de 100 kollegor som jag jobbar och har jobbat med. Dock har vi en tjej från qpark på företaget och hon säger att de har lappkrav på 30 lappar vilket var jobbigt. Därför slutade hon. Men alla har lappkrav. Även de kommunala. Så TS ska nog sätta sig in i frågan mer innan han skriver massa svammel.
En vakt kan inte heller fuska med tiden och dylikt eftersom vakterna får ett vaktbrev varje gång en bilist överklagar till kundtjänst. Även cheferna ser och läser vaktbrev. Så det blir sparken direkt om man skulle börja fuska.
Förövrigt har qpark inte provision. Lappkrav är inte samma sak som provision.
Nej, denna tråden var ren skit. Vill ni veta hur gatumark och tomtmark fungerar kan ni fråga mig istället för jag kan det mesta och kan ge korrekta svar istället för påhitt.

Träffar folk från Qpark ibland och jag tycker inte riktigt de är speciellt ärliga och uppriktiga.

Ibland vill de låtsas vara "kollegor" bara för att jag råkar då och då vara ute en sväng (kommunalt uppdrag) och se mig om under mitt pass (GL seccen) och då står de och gör sig "duktiga" över sina bedrifter. Beklagligt.

Nu vet inte jag om du är väktare eller bara p-vakt, men de finns en del brister i vårat företag med tyvärr. När jag för några år sen körde rond skulle vi sköta p-bevak på tomt mark, ingen hade visat ens hur man fyllde i lapparna. Bra. Vilket iof resulterade i att det aldrig vart något gjort då alla sket i det helt. Å andra sidan var varken AL eller kunderna intresserade heller om saken.

Träffar vissa som dock inte begriper att detta fortfarande är ett service yrke och att man ska agera därefter...

Tur nog är man bara ute nattetid, det är bra mycket bättre och lugnare än dagtid.
Citera
2016-08-20, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Så har man bara lappat 25 bilar och det närmar sig dagen slut så börjar man på att tänja på gränserna för att hålla sin statistik uppe. Man vill inte förlora jobbet.....Skit i att det drabbar laglydiga medborgare som har betalat sin avgift det går alltid att mygla så det ser ut som att dom har fuskat.

Nej, man myglar inte. Men man kan åka till ställen där folk ofta feltolkar skyltar eller inte är så laglydiga. Tex i Gamlestan vid Göteborg är ett smultronställe på Taxi-platserna vid apoteket. Nu är QPARK väldigt speciella och de anställer inte alltid "normalt folk". Det är därför det blir så jäkla massa skit med dem. Men de är heller ingen bra arbetsgivare och då går det som det gör.

Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Det är väl förbjudet med lappkrav, eller du kanske menar oskriven regel

I Stockholm borde det vara ganska lätt, en polare jobbade som p-vakt ett tag, de brukade åka kollektivt till de platser de skulle sköta, sen gick de hela dagen, maila företagen, google är din vän.

Du överklagar till polisen, inte till bolaget. BETALA BOTEN!!! Det måste du göra, och sedan överklagar du, dessvärre lär det inte gå, för hur ska du bevisa att du var där?
Ring dock företaget och uppmärksamma att deras personal fuskar.

Alla har lappkrav. Tror du att man kan lalla runt som P-vakt och inte lappa några bilar? Det fungerar inte så. Men gör man sitt jobb så får man tillräckligt med lappar. Man ska alltid försöka vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt som pvakt. Är man inte det utan går där det inte finns något att göra eller sitter och fikar så blir inte cheferna glada... Det är som vilket jobb som helst. Man ska leverera. Gör man sitt jobb rätt som pvakt så går det oftast väldigt smidigt.
Citera
2016-08-20, 00:22
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Alla har lappkrav. Tror du att man kan lalla runt som P-vakt och inte lappa några bilar? Det fungerar inte så. Men gör man sitt jobb så får man tillräckligt med lappar. Man ska alltid försöka vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt som pvakt. Är man inte det utan går där det inte finns något att göra eller sitter och fikar så blir inte cheferna glada... Det är som vilket jobb som helst. Man ska leverera. Gör man sitt jobb rätt som pvakt så går det oftast väldigt smidigt.

Men Sherlock, du skriver att det är lappkrav. Såvitt jag vet är det förbjudet för bolagen att ha regelrätta lappkrav, däremot har det väl legat underförstått och om man inte levererar något blir man förflyttad, eller hur?
Citera
2016-08-20, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Träffar folk från Qpark ibland och jag tycker inte riktigt de är speciellt ärliga och uppriktiga.

Ibland vill de låtsas vara "kollegor" bara för att jag råkar då och då vara ute en sväng (kommunalt uppdrag) och se mig om under mitt pass (GL seccen) och då står de och gör sig "duktiga" över sina bedrifter. Beklagligt.

Nu vet inte jag om du är väktare eller bara p-vakt, men de finns en del brister i vårat företag med tyvärr. När jag för några år sen körde rond skulle vi sköta p-bevak på tomt mark, ingen hade visat ens hur man fyllde i lapparna. Bra. Vilket iof resulterade i att det aldrig vart något gjort då alla sket i det helt. Å andra sidan var varken AL eller kunderna intresserade heller om saken.

Träffar vissa som dock inte begriper att detta fortfarande är ett service yrke och att man ska agera därefter...

Tur nog är man bara ute nattetid, det är bra mycket bättre och lugnare än dagtid.

En gång så skulle jag lappa en bil vid en fotbollsplan. Det kom en kille som inte betalat och han bad mig att inte godkänna lappen eftersom jag precis skrivit ut den. Visade sig att han precis slutat på Qpark och han följde efter mig och öppnade bildörren när jag satte mig i bilen och forsatte mala på att jag skulle ta tillbaka lappen. Jäkligt skum person.
Vet en annan på Qpark som nyss fick sparken efter att ha lyft upp en bilist och kastat honom på motorhuven på bilistens bil. Lite kul, men det är sant. Finns många pvakter som är skit. Men det finns det inom alla yrken och de flesta pvakter inom de större bolagen är godkända. Och så finns det några riktigt bra pvakter också. Känner nog 7 stycken som är riktigt bra människor och aldrig vill någon ont.
Citera
2016-08-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Men Sherlock, du skriver att det är lappkrav. Såvitt jag vet är det förbjudet för bolagen att ha regelrätta lappkrav, däremot har det väl legat underförstått och om man inte levererar något blir man förflyttad, eller hur?

Jo, vi har på Securitas 1 lapp i timmen enligt vår driftschef. Men de kollar över tid och inte per dag. Som sagt så finns det, men inte skriftligt. Vet många som åkt på samtal. Man blir aldrig förflyttad eftersom det kostar runt 70-90 tusen att utbilda en vakt. Så de får sällan sparken.
Citera
2017-01-13, 14:14
Medlem
Jobbade tidigare som p-vakt direkt anställd av en kommun i Halland.
Vi hade inte och de som jobbat där i 20-25 år har heller aldrig haft något krav på antal lappar, det har aldrig behövts då folk i allmänhet skiter i regler och ställer sig lite som de vill...

Sedan har jag aldrig heller hört talas om någon p-vakt som jobbar på provision, däremot förstår jag att i princip enda sättet att mäta en p-vakts aktivitetsnivå är att räkna antalet lappar.

Om jag på område x lappar 20 bilar på en dag medans min kollega bara lappar 5, ja då är antagligen kollegan lite för slapp i sin bedömning eller vill tjäna pluspoäng hos allmänheten.

Vet själv p-vakter som föredrar va de kallar en mjukare framtoning genom att till exempel lappa på en "snällare" punkt med mindre avgift..problemet med det är docka att då är lappen skriven på fel grund och kan med enkelhet bestridas samt strykas.

Vill ni veta mer om parkering eller jobbet spm p-vakt så fråga gärna!
Citera
2017-02-12, 19:45
Medlem
pvakt1337s avatar
Vaktens aktivitet kan kontrolleras med GPS. Nu för tiden finns GPD både i vakternas handdatorer och bilar.

Så om en vakt har gått runt i stan en halvtimme och inte fått en enda lapp så syns det på GPS:en att vakten har gått runt ändå.

Sen kan ju vakten rent teoretiskt ha gått runt och kollat i skyltfönster men vilken vakt gör det varje dag? Det blir nog lite tråkigt i längden.
Citera
2018-09-06, 15:06
Medlem
snivlems avatar
hur funkar det om ni ser en bil som redan är bötad ? kontrollerar ni den då? eller ska jag hålla i min gul vita pappersremsa och slänga dit när jag går från bilen?? =)
Citera
2018-09-06, 18:06
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckluck
Fråga 1: Enligt företaget går gränsen mellan lönsamnt och olönsamt vid x antal lapp. Sen får man tolka det bäst man vill .

2. Genom octavius programmet, mjukvara, kan man lägga till en bil i bevakning när som helst och fylla i reg nr, typ av förseelse, när man kommer fram till bilen i fråga. Tiden räknas från det att du tryckt på knappen "starta bevakning" på det sättet skippar man bevakningstiden och kan lappa direkt. Du kan fråga igen om du inte förstår.

3. Avtalen ser olika ut så det går inte säga något generelt, men att kontrollavgiften i privata bolag går i privata fickor bör få vem som helst att haja till (även om det varierar i hur pass stor utsträckning dom gör det).
Kommunala avgifter går till kommunen däremot och dom pengar hjälper samhället.

1: Provision, som sagt verkar du inte veta vad det betyder?! Får parkeringsvakterna högre lön ju fler bilar de lappar? Beror deras lön till viss del på hur många bilar de lappar?

2: Hur vet de regnummer på bilarna så de kan lägga in dem innan de ens kommit fram och sett registriringsskylten? Är de synska?

3: Vad arbetar du själv med?
Citera
2018-09-09, 08:49
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Nej, man myglar inte. Men man kan åka till ställen där folk ofta feltolkar skyltar eller inte är så laglydiga. Tex i Gamlestan vid Göteborg är ett smultronställe på Taxi-platserna vid apoteket. Nu är QPARK väldigt speciella och de anställer inte alltid "normalt folk". Det är därför det blir så jäkla massa skit med dem. Men de är heller ingen bra arbetsgivare och då går det som det gör.

Som vilket jobb som helst. Idag verkar det som att det är mindre viktigt att man levererar. Politikerna som förvisso är ett uppdrag men ändå anställning missköter sig ju extremt mycket. De hycklar, förstör landet och åker privat-lyx-resor för skattebetalarnas bekostnad. Polisen löser 4 % brott. Varför skulle då P-vakter behöva leverera? Låter orimligt. Kolla exempelvis hur dessa poliser "levererar" https://www.youtube.com/watch?v=1F0JtjWcNuc ... en söndrig bil.
Citera
2018-09-09, 14:10
Medlem
itsallalies avatar
Nu jobbar jag på annan ort sen jag skrev sist här, kommunalt och tomtmark som sidouppdrag, och fortfarande - om än inte värre - står 8 av 10 bilar på afrikaner/MENA folk som helt enkelt skiter i hur de står och var de står.

"Svenssons" vanligaste fel är när de inte har p-skiva eller stått längre än de betalt för.

En märkbar förändring är attityden också, fler svenskar/äldre invandrade stör sig på nysvenskar som står fel, ringer in och meddelar detta (tomtmark mest).

Jag har nog skrivit tidigare om mina erfarenheter kring att behöva "tjafsa" med utlänningar, den inställningen har ändrat sig mer nu till det negativa, jag är inte alls lika vänlig och tillmötesgående längre. (Jag har med tiden upptäckt att jag iaf får skit från kund eller egen arbetsledning, hurän man vrider på saker, de där jävlarna är tydligen ett känsligt ämne att beröra).

Kanske ändrar jag min inställning den dagen jag får ett ton sten flygandes mot mig, men då lägger jag ner denna del av jobbet.
Citera
2018-09-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
hur funkar det om ni ser en bil som redan är bötad ? kontrollerar ni den då? eller ska jag hålla i min gul vita pappersremsa och slänga dit när jag går från bilen?? =)

Vad tror du själv? En pvakt är alltid smartare än bilisten. Alla som vill lura en pvakt tänker ungefär likadant så det är såååå lätt som pvakt att veta vart man ska kolla och vilken tid för att hitta fuskare. Du tror du är den enda som tänkt lägga dit en fejkad anmärkning för att lura pvakten? Haha... Finns idioter som klistrar dit siffror från andra biljetter för att lura att biljetten gäller längre. Var bara stolpskott i Hjällbo och Hammarkullen där de ofta gör sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Som vilket jobb som helst. Idag verkar det som att det är mindre viktigt att man levererar. Politikerna som förvisso är ett uppdrag men ändå anställning missköter sig ju extremt mycket. De hycklar, förstör landet och åker privat-lyx-resor för skattebetalarnas bekostnad. Polisen löser 4 % brott. Varför skulle då P-vakter behöva leverera? Låter orimligt. Kolla exempelvis hur dessa poliser "levererar" https://www.youtube.com/watch?v=1F0JtjWcNuc ... en söndrig bil.

Eftersom många företag har sin största inkomst från kontrollavgifter så är det viktigt att pvakterna levererar.
Securitas och Avarn har hand om hela Göteborgs Stads ytor. Både gatumark och tomtmark. Givetvis ställer bägge företagen krav. Men som du säger så är det inte lika hårda krav när man jobbar åt en kommun. Dock ställs det hårda krav från Göteborgs stad och de är rätt hårda.

Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Nu jobbar jag på annan ort sen jag skrev sist här, kommunalt och tomtmark som sidouppdrag, och fortfarande - om än inte värre - står 8 av 10 bilar på afrikaner/MENA folk som helt enkelt skiter i hur de står och var de står.

"Svenssons" vanligaste fel är när de inte har p-skiva eller stått längre än de betalt för.

En märkbar förändring är attityden också, fler svenskar/äldre invandrade stör sig på nysvenskar som står fel, ringer in och meddelar detta (tomtmark mest).

Jag har nog skrivit tidigare om mina erfarenheter kring att behöva "tjafsa" med utlänningar, den inställningen har ändrat sig mer nu till det negativa, jag är inte alls lika vänlig och tillmötesgående längre. (Jag har med tiden upptäckt att jag iaf får skit från kund eller egen arbetsledning, hurän man vrider på saker, de där jävlarna är tydligen ett känsligt ämne att beröra).

Kanske ändrar jag min inställning den dagen jag får ett ton sten flygandes mot mig, men då lägger jag ner denna del av jobbet.

Jag lappade sällan folk när de kom medan jag skrev. Bara för att slippa tjafset. Om det inte var handikapp, lastplats eller allvarlig gångbana eller liknande. Helvete vilket tjafs det är från just invandrare när de fick lappen i handen. Var lättare att bara hoppa över alla som kom även om de förtjänade lappen. Jag mådde bättre när jag kom hem utan tjafs på dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in