2018-09-08, 22:23
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
[...] Min poäng är att dessa två kvinnor du talade med sannolikt representerar den "nya trenden" bland innerstadskvinnorna. Någonstans i deras flöde har informationen som nu skapat deras åsikter kommit ifrån och den har redan antagligen påverkat tiotusentals andra kvinnor i Stockholm. Alla tror de är såå unika men just Stokholmskvinnor är nog bland de mest stereotypa.

[...]

När det vänder så kan det vända rejält. En Tsunami-ketchupeffekt! Vem vet, kanske är Marcus Oscarsson något på spåret med 31% ändå.

Jag pratade (alltså totalt i timmar om än inte uteslutande om politik) med 5 av kvinnorna på kontoret, 2 av dem "alfa-kvinnor".

Du har förmodligen rätt i att de är något stereotypa, de flesta kvinnor är väl det, vilket i sig var chockerande. Samtliga bor i bra områden (innerstan eller bättre förorter), ekonomiskt trygga, osv. De borde inte ännu ha upplevt de svåra samhällsproblemen personligen (förutom typ tiggare utanför ICA), men under kontorsytan -- efter ett par glas vin -- de var riktigt skakade.

Om sveriges kvinnor generellt är i fas med mina kollegor och de röstar efter sina inre känslor kan årets val bli en riktig jävla bomb. Ju mer jag tänker på det desto osäkrare blir min "SD: 24%"-prognos. Det kanske blir mer.
2018-09-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nejdå ingen har tvingat henne att vara idiot. Det var hon från början. En nyttig idiot. Det var därför hon fick jobbet.
Ja snarare det, här är din analys fläckfri
2018-09-08, 22:25
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Hur ser det ut för SD på kommunnivå? I Stockholm och Göteborg har de alltid gått dåligt och det lär väl inte gå bättre den här gången. I övriga Sverige kommer nog SD få fler kommunplatser.
2018-09-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, det kan ju vara möjligt. Men varför kommer det då inte fram i de senaste undersökningarna? Eller är teorin att de ändrar sig så sent som på väg till vallokalen?

För övrigt verkar det vara väldigt många som förtidsröstat i år. Såg en sådan lokal häromdagen och det var lång kö utanför. Har också hört många andra som sagt att de förtidsröstat. Verkar som om folk på något sätt undviker ordinarie vallokaler. Det kan ju också tyda på något...

Jo något är skumt i årets val. Man får ju vara öppen för möjligheten att professionella statistiker vet vad de gör och att det därför blir 16-17% i morgon. Missas det grovt igen så kommer eftervalsdebatten att bli intressant att följa. Jag tänker följa den lite halv professionellt dessutom.

Nu är inte (SD):s siffror det viktigaste för min del. Jag hoppas mest att en stor underskattning av (SD) gör att siffrorna för vissa andra partier är uppblåsta. Som det är nu så tror sig nog (L) vara säkra men jag hoppas att de skall åka ut.

Inte så att jag ogillar Jan Björklund egentligen men utan den finansiering som följer med riksdagsmandaten blir det svårt att betala för EU valrörelsen Ceciliorna tycker jag riktigt illa om och utan (L) i riksdagen blir vi av med dem i EU tror jag.

Vi har facit om mindre än ett dygn nu i vilket fall
2018-09-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpppspark
Jag håller fullkomligt med dig, AFS har fått SD att skärpa till sig och skärpa till sin politik. Plus att även om jag är SD sympatisör så har jag varit lite rädd för att det blir tabu att granska SD så att de glider igenom som vilket parti som helst och liberaliserar sina positioner, det har AFS satt stop för.

Men när jag har argumeterat med AFS sympatisörer så har det fått det att låta som att man är landsförrädare om man röstar på SD.

Och då ska jag säga att förra valet så röstade jag på Socialdemokraterna, jag håller fortfarande med S i många frågor men invandringen har fått gått först detta valet, så att välja SD har för mig varit en lång process, att då får höra att man inte värnar Sverige från AFS:are har varit riktigt irriterande.

Intressant. Du är alltså en sosse som röstar SD trots att de fick igenom dubblad kvotflyktingmottagning, ifrågasätter om det finns etniska svenskar och uteslöt sitt ungdomsförbund?

Min hypotes är ju också att inte en levande själ efterfrågade detta av SD.

Misstänker att detta blir diskussionsämne i eftervalsanalysen. Och att förutfattade meningar inte kommer låta sig falsifieras av nästan något valresultat.
2018-09-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Finns säkert de afs som har helt hjärndöda åsikter och gärna vill gasa folk.men samtidigt finns det säkert vänster väljare som vill krastera och hänga vita män. Men jag anser mig själv som "vettig"

Kan säga så här

tycker inte illa om muslimer tycker illa om extrema islamister
tycker begreppet ras är löjligt på alla plan
är för jämnlikhet ( men dagens feminism i första världen har gått över styr)
Nej vill inte skicka ut alla invandrare enbart de som inte sköter sig på olika sätt
Visst SD har kanske mjuknat lite, men stödjer sd röstade på dem på kommun känner mest att jag stödjer afs för att de i sin tur kan stödja sd även om jag håller med i afs på mkt
vill inte riva alla moskéer enbart de som stödjer och frodar extremism

tankar på det? Får gärna skriva frågor om andra saker som jag tycker/ inte tycker.

röstar som sagt främst på afs för att de ska kunna röra om i grytan
för att vi behöver skicka ut oönskade individer
för att vi måste granska islamister och moskéer som stödjer dem
för att vi ska kunna sätta stopp för böneutrop

hoppas du väljer afs ändå i morgon men om inte så vill jag ändå att sd ska växa så stora som möjligt ha det gött

Jag har verkligen "radikaliserats" de senaste typ 3 åren så det är inte så att jag på något sätt funderar på att gå tillbaka till 7klövern. Men jag har förtidsröstat på SD och min röst står fast, dock så blev jag glad när jag såg att AFS röstsedlar låg framme i min lilla kommun. Jag lade fram SD:S riksdagsvalsedlar, som någon hade lagt bakom Sossarnas valsedlar , plus lade fram AFS valsedlar som någon hade täckt för med några M sedlar. Och sade till i vallokalen att det inte var så det ska gå till. Därför kommer jag att rösta om imorn för hon som tog imot mina kuvert såg arg ut och är orolig för fusk.

Jag har inget emot någon individ igentligen , jag är närmast kollega med en muslin , vi jobbar imon industrin och driver en avdelning tillsammans och har gjort så i 3 år, han har blivit en bra vän och jag litar till hundra på honom. Dock så har jag svårt för att islam breder ut sig i Sverige, vilket jag påtalat för honom och han håller med mig.

Ras är ett begrepp som man kan förstå på ett undermedvetet plan (jag vet ju vilka jag tycker är svenskar eller inte ) men det betyder ju inte att man inte är välkommen i Sverige om man inte är svensk. Dock så har jag svårt för SD:S teorier om svensk essens osv, tycker att det luktar lite rasbiologi.

Feminism kan vi slänga på soptippen, äkta jämnställdhet är det jag tror på. Med alla fördelar och nackdelar för vardera kön.

Jag har inga problem med återvandring , jag tror att om vi vill ha någon fungerande välfärd närmaste 10-20 åren så är det nödvändigt, dock så tror jag att en gyllene medelväg är att föredra, även om jag vill ha ut väldigt många så förstår jag att det blir krigsrubriker att skicka ut alla, och det tjänar inte Sverige på i långa loppet.

Och jag stöttar Kasselstrand, har skänkt pengar till grodan , kollar på deras torgmöten och hoppas att det går bra för AFS, men jag har otroligt svårt för när vi nationalister attackerar varandra och underminerar själva målet, att står upp för Sverige. Och det tycker jag att flera AFS sympatisörer som jag har träffat har gjort och idiotförklarat mig för att jag rösta på SD...vilket som sagt tog ett tag att komma fram till.
2018-09-08, 22:36
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppvaknandet2015
Opinionscheck av min närmsta släkt.

Jag: Sd
Fru: M

Far: S
Mor: Förmodligen S men retoriskt avläser jag en Sd:are egentligen.

Svärmor: Sd troligtvis
Svärfar: Sd
Fruns syskon: Sd
Fruns syskon: troligtvis Sd

Syskon: EJ Sd
Syskon: M, S eller Sd troligtvis

Fruns syskons sambo: Sd
Mitt syskons sambo:Sd
Mitt syskons sambo: M eller Sd

Den mest tillförlitliga opinionsundersökningen hittills. Tack!
2018-09-08, 22:38
Medlem
Ett tips inför imorgon: Håll ögonen på valvakan direkt när de börjar att räkna rösterna för det kommer att bli hög komik nästan oavsett vem i tråden som gissar rätt.

SD är normalt alltid starkare i glesbygd och i mindre order och dessa har mindre valkretsar som blir färdigräknade och inrapporterade snabbt. Jag är övertygad om att när de första siffrorna kommer in så kommer det att stå SD 30%+ på de stora skärmarna och alla valvakor och tevestudior kommer att få totalpanik/eufori.

När sedan de större orterna och Stockholm rapporterar in så kommer SDs siffra sjunka tillbaka mot 25% och när utlandsrösterna också har räknats två dagar senare så har SD fallit ner till 24,6%. Vilket också är min gissning inför valet.
2018-09-08, 22:42
Medlem
Lutar åt runt 15% för SD i år.
2018-09-08, 22:50
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Den mest tillförlitliga opinionsundersökningen hittills. Tack!
Kan fylla på.
Jag: SD
Min sambo(lärare):SD
Svärföräldrar: SD
Mina föräldrar: SD(pensionärer tdigare S)
Mina anställda: SD
Branschkollegor: SD
Vänner: SD
2018-09-08, 22:52
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Va? Är du nervös över att din anonym avatar skulle gissa fel i en tramstävling utan insatser? OMG, prestigen ba!

Jag är inte det minsta nervös. I den händelse att SD skräller så pass att resultatet flyger högt över alla OI inklusive Sentio och YG och landar i Oscarssons 31,5%, så bekräftar det ju bara vad jag sagt hela tiden, dvs att ”man kan mäta SD rätt om man vill” är bullshit. Man kan bara mäta rätt om respondenterna vill. Om respondenterna uppträder som de oräkneliga trådmuppar som brukar skryta med ”jag slänger på luren direkt” eller ”jag uppger MP och sen får dom överraskningen på valnatten höhöhöhöhö” så finns det ingen plan B, inget magiskt instrument man ta fram för att scanna av landet och läsa av SD-nivån genom att deras sympatisörer ger ifrån sig en unik form av hjärnvågor som avslöjar alla som vägrar svara.

Blir det däremot 23-24 är jag helt bekväm med min gissning på 21,1, det är relativt sett en mindre avvikelse än när jag gissade 15% förra gången. Om däremot 17%-klungan får rätt så klandrar jag inte Sentio/YG. You can’t win’em all.

De skulle ju faktiskt ha en poäng med det, fast bara på marginalen.

På tal om det: Just nu > SVT byter ut Eva Landahl som utgivare efter att det framkommit att hon gillat SD-negativa inlägg på Twitter, enligt Expressen.

Frågan är om SVT hade agerat lika resolut om inte OSSE-observatörer varit här? Jag undrar just hur OSSE rapport kommer se ut när man läser vad tex norska och danska motsvarigheter skriver.
2018-09-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Lutar åt runt 15% för SD i år.
Så pass. Varför inte löpa linan ut och dra till med Göran Perssons ”under 10%”?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in