Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Själv väntar jag på valresultaten som ska rätta opinionsinstitutens PK-handpålagda siffror. Jag är ganska säker på att både du och Krispan är ganska nervösa nu
(Och jag med, för inget är säkert förrän vi har facit. Har jag helt fel får jag försvinna ett tag. Är det ni, förväntar jag mig ett mer ödmjukt tonfall iaf tills nästa Sifo.)
Va? Är du nervös över att din anonym avatar skulle gissa fel i en tramstävling utan insatser? OMG,
prestigen ba!
Jag är inte det minsta nervös. I den händelse att SD skräller så pass att resultatet flyger högt över alla OI inklusive Sentio och YG och landar i Oscarssons 31,5%, så bekräftar det ju bara vad jag sagt hela tiden, dvs att ”man kan mäta SD rätt om man vill” är bullshit. Man kan bara mäta rätt om
respondenterna vill. Om respondenterna uppträder som de oräkneliga trådmuppar som brukar skryta med ”jag slänger på luren direkt” eller ”jag uppger MP och sen får dom överraskningen på valnatten höhöhöhöhö” så finns det ingen plan B, inget magiskt instrument man ta fram för att scanna av landet och läsa av SD-nivån genom att deras sympatisörer ger ifrån sig en unik form av hjärnvågor som avslöjar alla som vägrar svara.
Blir det däremot 23-24 är jag helt bekväm med min gissning på 21,1, det är relativt sett en mindre avvikelse än när jag gissade 15% förra gången. Om däremot 17%-klungan får rätt så klandrar jag inte Sentio/YG. You can’t win’em all.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Det lite komiska med ett starkt SD-resultat i morgon blir att opinionsinstituten kommer att förklara sin stora underskattning med att SD fick en boost av SVT-affären.
De skulle ju faktiskt ha en poäng med det, fast bara på marginalen.
På tal om det: Just nu > SVT byter ut Eva Landahl som utgivare efter att det framkommit att hon gillat SD-negativa inlägg på Twitter, enligt Expressen.