Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-08, 16:35
  #1
Medlem
Äger ett par hektar skog där jag skall börja kapa träd och sedan sedvanlig hantering för att till slut få vedklabbar till min vedpanna.

Skall fälla mest björk mest 15-20 cm stammar, kanske nån uppemot 30 cm.

Tips på motorsåg att köpa som håller måttet? Behöver ingen värsting men vill samtidigt heller ALDRIG hamna i det läget att den är för klen och inte orkar.

Vilken prisklass bör jag sikta in mig på?


Är begagnad-köp något att tänka på? Vad kolla efter där? Fallgropar etc..
Citera
2018-09-08, 16:49
  #2
Medlem
En beggad Stihl MS 201 eller en Husqvarna 445. Björk är som smör, tycker inte du behöver någon tung 50cc+ såg. Har själv tex en portad 70cc 365 med 28” svärd, kul och manligt men ska jag fälla/kapa björkved tar jag alltid min 39cc Stihl. Glöm inte sågbyxor. Tips: Förvarar du sågen frostfritt kan du använda billig rapsolja (typ Lidl) som kedjeolja och spara pengar och miljö. Spar din egen hälsa genom att alltid tanka akrylatbensin.
Citera
2018-09-08, 16:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadal
En beggad Stihl MS 201 eller en Husqvarna 445. Björk är som smör, tycker inte du behöver någon tung 50cc+ såg. Har själv tex en portad 70cc 365 med 28” svärd, kul och manligt men ska jag fälla/kapa björkved tar jag alltid min 39cc Stihl. Glöm inte sågbyxor. Tips: Förvarar du sågen frostfritt kan du använda billig rapsolja (typ Lidl) som kedjeolja och spara pengar och miljö. Spar din egen hälsa genom att alltid tanka akrylatbensin.


Fina tips, kollar upp. tack!
Citera
2018-09-08, 17:19
  #4
Medlem
revodnebs avatar
Jag har en sån här i stugan:

https://www.husqvarna.com/se/produkt...ake/967156833/

Mycket fin maskin. Köpte när de hade kampanj på Husqvarna, halva priset.
Citera
2018-09-08, 17:38
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Jag anväder en Stihl motorsåg till liknande arbete. Österrikisk kvalitet.
Citera
2018-09-08, 17:56
  #6
Medlem
Har också en Husqvarna 445e med 13" svärd. Funkar klockrent.
Citera
2018-09-08, 18:07
  #7
Medlem
Satsa på en kvalitetssåg.
Så Sthil eller Husqvarna. Det är inte kul med sågar som inte funkar.
För dina behov skulle jag titta på en HQ 435e eller en Stihl 251(är vad jag använder).
Dessa räcker oftast bra och är lätta att hanskas med.
Kolla upp ibland kör de kampanjer. Men glöm inte rejäla huggarbyxor och stövlar.
Citera
2018-09-08, 19:01
  #8
Medlem
Vintage Jonsered 52E. Stark som satan och näst intill outslitlig.
Citera
2018-09-08, 19:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Äger ett par hektar skog där jag skall börja kapa träd och sedan sedvanlig hantering för att till slut få vedklabbar till min vedpanna.

Skall fälla mest björk mest 15-20 cm stammar, kanske nån uppemot 30 cm.
Två ha är ju inte så värst långt att gå runt i - Ligger de i anslutning till bostadshuset?

Isf. vill jag verkligen slå ett slag för laddningsbar el-såg!

Överraskande kraftfulla och undebart snälla mot armar, händer och öron.
Mycket roligare att göra korta arbetspass med, då inte det behövs så mycket förberedelser och rengörning efteråt.

T.ex:
https://www.mcculloch.com/se/produkt...0cs/967103462/
Citera
2018-09-08, 20:18
  #10
Medlem
Slarvade förut, det är väl typ 10 hektar jag har så elsåg tror jag inte riktigt på men tack ändå för den input!

Och jättestort tack alla andra ovan för länkar och tips, ska gå igenom och bestämma mig i dagarna.

Älska flashback
Citera
2018-09-08, 20:55
  #11
Medlem
Satsa på stihl, husqvarna eller jonsered.
Dolmar är säkert ok med?

Köp en ny och tanka alltid färdigblandad 2-takts alkylatbensin.

Hva 450 har jag bl.a. samt några j:red.
Citera
2018-09-08, 20:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadal
En beggad Stihl MS 201 eller en Husqvarna 445. Björk är som smör, tycker inte du behöver någon tung 50cc+ såg. Har själv tex en portad 70cc 365 med 28” svärd, kul och manligt men ska jag fälla/kapa björkved tar jag alltid min 39cc Stihl. Glöm inte sågbyxor. Tips: Förvarar du sågen frostfritt kan du använda billig rapsolja (typ Lidl) som kedjeolja och spara pengar och miljö. Spar din egen hälsa genom att alltid tanka akrylatbensin.

Rapsolja? Men köper man lite större mängd riktig kedjeolja typ 20-30l så kan priset inte skilja nämvärt..?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback