2018-09-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
Statistiken för Stockholm är missvisande. Samma objekt annonseras ut, tas bort och återkommer.
Hemnet-räknaren nollställs, och inte ens booli fångar upp det. Som denna lägenhet. Ett bra exempel på en medelmåttig lägenhet i utkanten av Vasastan.

Lades ut för

4 200 000 kr / accepterat pris
https://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMBoLgh/CMBOLGH4M2Q96HJNVR1H5HF#documents

Inga bud kom in. Nu ligger den ute igen med sänkt pris. Ny mäklarfirma som dessutom ändrat våningsplanet från 0.5 tr till 1 tr

3 995 000 kr
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/stockholm/norrtullsgatan/360290

Det är såhär marknaden ser ut nu. Och har sett så ut sedan början på året. Det faktiska marknadspriset för en innerstadslägenhet ligger på 70'000-80'000 /kvm beroende på standard och läge.

Det borde finnas ett centralt register för budgivningar, komplett med ursprungligt annonsdatum och budpriser. Givetvis borde man inte kunna marknadsföra en lägenhet som "nytillkommen" när den i själva verket stått osåld i flera månader. Det är prisdrivande information som självfallet bör vara tillgänglig för köparen.

Samma sak utanför city, där jag bodde tidigare sålde min gamla granne sin lägenhet för 2.550.000 våren 2016 och den har legat ute länge för 2.250.000 i våras och sedan togs den bort och nu efter sommaren är den tillbaks med accept pris 1.990.000. Ser att grannar sålt lägenheter i samma storlek o skick för runt 2mille. Så det är en nedgång på ca 20% från ath.

Har en del vänner och arbetskamrater som letar lgh och för dom är nybygge helt uteslutet även de prissänkta, alla snackar om höga föreningslån och att man inte avsatt några pengar till renovering mm i budgeten. Så det är väldigt negativt prat om nybyggnation bland köpare idag, tror det ser nattsvart ut för allt nytt som byggs. Däremot så tror jag äldre välskötta föreningar kanske landar på dagens prisnivå.

Märker att dom som skall köpa idag kollar upp föreningen mer gällande bolån ekonomi, renoveringsplaner och om föreningen äger eller hyr marken vilket är bra.

Dom som köpt nytt dom senaste två åren och dom som köpt bostad i förening som hyr mark sitter verkligen på svarte Petter idag.
2018-09-08, 20:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Stockholm klarade sig rätt bra, där var det ingen märkbar effekt av diverse olika anledningar, Norrland var väl den del av landet som det tog längst tid att återhämta sig för, dvs innan man var tillbaka på samma nivå som innan finanskrisen. I västsverige låg varslen på ca 2000/månaden, vilket kan jämföras med 2000-talets median på 323/månaden(genomsnitt på 160 varsel förra kvartalet), bland annat kom ju Saab-konkursen.

Edit: För att precisera, för jag var lite slarvig, med Västsverige, menar jag Göteborgsregionen(13 kommuner), i hela Västsverige var det betydligt högre.
Nu var det väl inte det jag skrev. Det jag skrev var att om inte balterna hade tagit smällen så hade Swedbank och kanske SEB åkt på röven i en bankkris. Det hade antagligen utlöst en betydligt större kris i Sverige då.
2018-09-08, 21:23
Medlem
Sitter och lurkar på hemnet. Snacka om att det gått fort! Två identiska lägenheter. Sålda med 9 månaders mellanrum. Skillnad i pris 600 000.

Uppgifter från booli men ändå.

https://www.booli.se/annons/2404957

https://www.booli.se/annons/3142153
2018-09-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Sitter och lurkar på hemnet. Snacka om att det gått fort! Två identiska lägenheter. Sålda med 9 månaders mellanrum. Skillnad i pris 600 000.

Stor procentuell skillnad.

Riktigt tufft för alla som säljer villor idag då man inte kan gömma lån i en förening och att köparna måste betala pantbrev o lagfart utöver kontantinsatsen.

Där jag bodde förut för 6år sedan så har priserna för en tvåa gått från 900k till 2.5mille ath, och villorna i grannområdet en hel drös ca 200st byggda på 60talet stod mer eller mindre stilla i pris på ca 3.5mille innan dom på slutet drog iväg till ca 5mille, vilket är en mer sund uppgång. Men det var brf ägarnas vinster som drog upp villa priserna på slutet.

Tycker att man ska betala 15% kontant och sedan liknande avgifter som för lagfart o pantbrev vid köp av brf, då skulle dessa priser också hållas nere som för villorna. Och så skulle det inte bli lika lätt att gömma skulder i en förening.

Jag tror inte på en kollaps i priserna men snarare en lång nedgång. Och när villapriserna sjunker eftersom inte många kan ta så stora lån så kommer dom närma sig brf priser och sedan sjunker brf en runda till då dom är lika eller dyrare en en villa/radhus.
2018-09-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu var det väl inte det jag skrev. Det jag skrev var att om inte balterna hade tagit smällen så hade Swedbank och kanske SEB åkt på röven i en bankkris. Det hade antagligen utlöst en betydligt större kris i Sverige då.

Nej, inte direkt, och det menade jag inte heller, men att Sverige klarade sig undan finanskrisen såpass bra som det påstås tycker väl inte jag riktigt stämmer, det var Stockholm som klarade sig undan, där försvann typ 5000 jobb 2008/2009. I absoluta tal förlorades flest jobb i Västsverige 2008/2009, ca 30 000, framförallt pga att Industrin var, och är såpass stor där, de flesta regionerna i landet var dock tillbaka på + 2011/2012, Stockholm 2010, även om en del, t ex Mellersta Norrland dröjde till ca 2017 innan regionen var +/- 0, dvs att det hade skapats lika många nya jobb som de arbetstillfällen som försvann 2008/2009.

Edit:
Sedan får man väl ändå säga att arbetsmarknaden var relativt bra på att absorbera de som förlorade arbetet, ett företag som gynnas av Saab-konkursen 2011 var ju CEVT. Vi har haft en väldigt stark arbetsmarknad nu under ett antal år, Ericssons omstrukturering är ju ett bra exempel, de som fick gå i Borås har väl i de allra flesta fall fått nya anställningar, ofta med bättre villkor(t ex högre lön). Vet att företag som t ex Arcam anställde en del, det var för övrigt lite tråkigt att GE köpte ut Arcam från börsen, ett ganska så fint bolag, Elliot körde en favorit i repris och tog en ganska så fin corner position, fick 345 kronor per aktie till slut.

Dom skall flytta in i nya lokaler nu i början av 2019.

Citat:
Arcam AB, supplier of Additive Manufacturing (“AM”) solutions and part of
GE Additive, has signed a lease agreement with Castellum for its EBM business to move into a refurbished 11,800 sqm. facility in Härryda, outside Göteborg.

As part of Arcam’s growth strategy, the company has signed a lease with Castellum for new facilities in Härryda, just outside Göteborg. This new and modern facility, almost three times the size of the current site, will offer Arcam EBM the ability to continue to expand and set the stage for the accelerated growth of the Additive Manufacturing industry. The space will significantly increase machine production capacity and allow for a more collaborative set-up within the company; uniting logistics, research and development, services and operations. The facility will be ready for move in the first quarter for 2019.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-09-08 kl. 23:01.
2018-09-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102

Järfälla får väl ändå anses vara ett tråkigt område?

Jag tror det ligger något i mäklarnas analys av situationen (sista stycket):

Just nu annonseras cirka 14 000 bostadsrätter i hela Sverige, vilket är nära rekord. Samtidigt är trenden att många osålda objekt läggs ut igen. Utbudet kan öka ytterligare i höst, och hos Hemnet tror man att september kan bli "all time high". En joker i leken är nyproduktionen, som utgör cirka 40 procent av det totala utbudet.

Hos Hemnet talar man nu om en splittrad bostadsmarknad där attraktiva objekt fortsatt säljs till höga priser, medan mindre attraktiva objekt förblir osålda.

https://www.svd.se/stormvarning--manga-objekt-forblir-osalda#sida-3

Jobbigt att äga en lgh på bottenplan nu när köparna kan välja snarare än bli utbudade...
2018-09-09, 00:44
Medlem
Centauris avatar
Vänta bara när återvandringen är slutförd och asylstopp införs.

Tänk er 1 miljon invånare utvisas. Alla dessa hade bostad tidigare. Befolkningstillväxten stagnerar p.g.a. låg nativitet och i stort sett noll invandring.

Vi snackar om alla moders krasch
2018-09-09, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Vänta bara när återvandringen är slutförd och asylstopp införs.

Tänk er 1 miljon invånare utvisas. Alla dessa hade bostad tidigare. Befolkningstillväxten stagnerar p.g.a. låg nativitet och i stort sett noll invandring.

Vi snackar om alla moders krasch

BNP skulle vara ungefär oförändrad av en sådan utveckling och det skulle bli besparingar inom i stort sett alla sektorer inom offentliga sektorn.

Alla moders samhällsvinst.
2018-09-09, 07:58
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
BNP skulle vara ungefär oförändrad av en sådan utveckling och det skulle bli besparingar inom i stort sett alla sektorer inom offentliga sektorn.

Alla moders samhällsvinst.

Samhällsvinst - möjligen.

Däremot kommer bostadsmarknaden krascha.
2018-09-09, 08:03
Medlem
Jahapp, då har man fått hem räkningen för att bolånarna ska kunna fortsätta rösta Mp och bo helsvenskt.

Över 8000:- i kvarskatt för kapitalinkomsterna på de ynkliga små besparingar man lyckats skrapa ihop i sin fattigdom och nöd.

Och man lär inte få så mycket som tack ska du ha för att man subventionerar idioternas livsstil.
2018-09-09, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Samhällsvinst - möjligen. Däremot kommer bostadsmarknaden krascha.

Bostadsmarknaden kommer att bli helt fantastisk med en massa bra boenden till fina priser.
2018-09-09, 09:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Nej, inte direkt, och det menade jag inte heller, men att Sverige klarade sig undan finanskrisen såpass bra som det påstås tycker väl inte jag riktigt stämmer, det var Stockholm som klarade sig undan, där försvann typ 5000 jobb 2008/2009. I absoluta tal förlorades flest jobb i Västsverige 2008/2009, ca 30 000, framförallt pga att Industrin var, och är såpass stor där, de flesta regionerna i landet var dock tillbaka på + 2011/2012, Stockholm 2010, även om en del, t ex Mellersta Norrland dröjde till ca 2017 innan regionen var +/- 0, dvs att det hade skapats lika många nya jobb som de arbetstillfällen som försvann 2008/2009.

Edit:
Sedan får man väl ändå säga att arbetsmarknaden var relativt bra på att absorbera de som förlorade arbetet, ett företag som gynnas av Saab-konkursen 2011 var ju CEVT. Vi har haft en väldigt stark arbetsmarknad nu under ett antal år, Ericssons omstrukturering är ju ett bra exempel, de som fick gå i Borås har väl i de allra flesta fall fått nya anställningar, ofta med bättre villkor(t ex högre lön). Vet att företag som t ex Arcam anställde en del, det var för övrigt lite tråkigt att GE köpte ut Arcam från börsen, ett ganska så fint bolag, Elliot körde en favorit i repris och tog en ganska så fin corner position, fick 345 kronor per aktie till slut.

Dom skall flytta in i nya lokaler nu i början av 2019.
Industrikonjukturen är cyklisk så de fick problem efter en rad goda år. Volvo Cars är ett undantag då de genom nya ägare kunnat lyfta sitt modellprogram.
SAAB hade antagligen kunnat överleva om de fått en kinesisk/annan ägare tidigare istället för GM, jmf Opel I Tyskland som nu sluppit GM’s tvångströja.
Min poäng är att vi ofta tillskriver politiker och näringslivshöjdare kompetens där det lika ofta handlar om slump och tur.
Hade balterna handlat annorlunda så hade vi fått en betydligt djupare kris än vad vi fick då.
Vi kommer att få den inom några år istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in