2018-09-08, 20:09
Medlem
oberoendemedias avatar
Ove Joanson (fd VD för SR) anser att SVT:s agerande var helt fel:

Citat:
– Man bryter mot kravet på opartiskhet, säger han.

Ove Joanson är något av en nestor inom Public Service. Han har varit vd och senare ordförande för Sveriges Radio. Efter det har han också varit ordförande i förvaltningsstiftelsen för SVT, SR och UR.

Att Jimmie Åkesson fick mothugg innebär enligt Ove Joanson att kravet på avståndstagande i den så kallade demokratiparagrafen redan var uppfyllt.

– Jag tycker mycket illa om det Jimmie Åkesson sa med det är väljarna och inte SVT som ska ta ställning till det. Utspelet stod dessutom inte oemotsagt. Det fanns sju andra partiledare i studion och Annie Lööf och andra markerade tydligt vad de tyckte, säger han.
Citera
2018-09-08, 20:10
Medlem
På NRK Dagsrevyen tog de sig tid att citera hela Åkessons resonemang när de omtalade Svt-skandalen. Rapport 19.30 förnekar sig däremot inte och bryter självklart citatet mitt i.

Fy fan. Jag blir vansinnigt arg av detta. Detta förfarande är så genomruttet. Att de inte har skam i kroppen....

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://tv.nrk.no/direkte/nrk1&ved=2ahUKEwiCw4migazdAhWBJSwKHXYlBb8QjBAwAXoE CAYQCA&usg=AOvVaw2z65QA51p452T4Z9-K4thB

Förstanyhet på NRK, spola tillbaka till kl 19:01

Intressant också hur NRKs chef mer eller mindre förkastar svensk media..,
Senast redigerad av Neida 2018-09-08 kl. 20:15.
Citera
2018-09-08, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jadu, Japanesa, ett snömossvar utan dess like. Men det är väl för mycket att hoppas på något mer seriöst från din sida...

Hur som helst är det väl inte allt för magstarkt att hävda att de invandrare som kommer till sverige inte är svenskar direkt. Är det kontroversiellt? Och är det kontroversiellt att ställa krav på dem, så att de anpassar sig till grundläggande svenska seder, bruk och lagar? Och på det sättet ha lättare att komma in på arbetsmarkanden.

I vilket jävla land som helst är detta fullt normala krav och målsättningar. Men i det lilla vänsterliberala extremistlandet i norr är det "rasism". Och vi har facit vart det leder oss. Det är dags att lägga om kursen NU!

Svårt att kryssa mellan tramset i ditt inlägg som för övrigt knappast badar i substans, men jag ska göra ett försök. Vi ska självfallet behandla våra nysvenskar på samma sätt som alla andra medborgare i Sverige. Allt annat vore förkastligt, djupt odemokratiskt och orättvist och jag resonerar ungefär på samma sätt som nästan alla andra länder i västvärlden.
Citera
2018-09-08, 20:14
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Tror inte du förstår användningen av ordet adekvat.
Svara gärna på frågan eller skit i att svara. Det är klart att jag har full koll på ordets innebörd, ty annars hade jag ej använt det.
Citera
2018-09-08, 20:14
Medlem
Det faktum att SVT vägrar publicera hela Åkessons inlägg i sina artiklar - varken i textform eller som klipp från debatten eller i nyhetssändningarna - säger allt.

De vet att de gjort fel. De vill sopa hela soppan under mattan.
Senast redigerad av Noone1 2018-09-08 kl. 20:16.
Citera
2018-09-08, 20:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Enligt Staffan Dopping är det ”ovanligt” att ett ärende som rör ett uttalande i en partiledardebatt anmäls till Granskningsnämnden.
– Visst är det ovanligt att programföretaget tar ställning mot ett uttalande av en partiledare. Det kan jag säga baserat på mitt allmänna intresse för samhällsfrågor under 40 år.
Är demokratikriteriet i radio- och tv-lagen, som SVT hänvisar till, är det svårtolkat? Är det svårt att förstå när man bör gripa in eller inte?
– Nej, jag skulle inte använda formuleringen ”svårtolkat”. Däremot kan jag säga att det inte är helt enkelt.

”Fullt tänkbart att Åkessons uttalande kommer att anmälas”
Alla ärenden som inkommer prövas inte av Granskningsnämnden.

– Men eftersom det här rör innehållet i ett program som är utsänt i en av de marksända kanalerna, så är det väl, skulle jag bedöma, synnerligen sannolikt att det kommer prövas av nämnden om det blir anmält. Dessutom brukar det vara så att de ärenden där det har varit mycket diskussion i samhället, brukar ofta komma till nämnden även om utgången kan verka ganska givet, säger Staffan Dopping och fortsätter:
– Kontroversiella ärenden brukar hamna på nämndens bord. Det är väl fullt tänkbart att också Jimmie Åkessons uttalande kommer att anmälas, och inte bara SVT:s.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ove-joanson-fel-att-ta-avstand-fran-akesson/

Då återstår det att se hur man tänkt sig ha det framöver och fallet i sig är ganska ovanligt.
Man förväntar sig alltså att Åkesson anmäls och SVT anmäls. Så det kan inte bli värre soppa och lekstuga än vad det redan är. Men det är hos Granskningsnämnden praxis sätts, så det är upp till dom att tolka lagstiftningen.
Citera
2018-09-08, 20:16
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Det faktum att SVT vägrar publicera hela Åkessons inlägg i sina artiklar - varken i textform eller som klipp från debatten eller i nyhetssändningarna - säger allt.

De vet att de gjort fel.

Vad är det du påstår? Att man inte kan titta på Valdebatten med allt Åkesson har sagt?
Är det vad du påstår här ? Har man då klippt och skurit i debatten och censurerat Åkesson?
Citera
2018-09-08, 20:18
Medlem
Vem är verkställande direktör för Sveriges Television? Hanna Stjärne (f.d. vänsterpartist?)?

Vi borde i alla fall skriva till den verkställande direktören och fråga varför alla svenskar är tvungna att vara med och finansiera public service, när SVT nu så tydligt har visat att de agerar motståndare mot ett stort svenskt riksdagsparti i den viktigaste valdebatten bara två dagar före riksdagsvalet.
Citera
2018-09-08, 20:19
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Svårt att kryssa mellan tramset i ditt inlägg som för övrigt knappast badar i substans, men jag ska göra ett försök. Vi ska självfallet behandla våra nysvenskar på samma sätt som alla andra medborgare i Sverige. Allt annat vore förkastligt, djupt odemokratiskt och orättvist och jag resonerar ungefär på samma sätt som nästan alla andra länder i västvärlden.

Då är ju du och JÅ överens om detta i alla fall:

"Jobb är viktigt. Jobb är avgörande. Men vi måste ju också ställa oss frågan, för att hela integrationsdebatten har i alla dessa år handlat om just jobb. Bara invandrarna får jobb så kommer allt att lösa sig, har alla de här sagt alltid. Det händer ju inte. Det blir inte så. Och därför så måste man ställa sig frågan: varför är det så svårt för de här människorna att få jobb? Jo, det är för att de inte är svenskar. De är, de passar inte in i Sverige. Det är klart, att då är det svårt att få jobb. Det är klart, att då är det svårt att få jobb, då måste man ju få förutsättningar att bli just svensk. Man måste få förutsättning att passa in i Sverige. Men de här har i alla dessa år bemött nytillkomna på deras villkor, på deras språk, utifrån deras sedvänjor, utifrån deras kultur och då blir det detta splittrade samhälle och detta eviga utanförskap."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vad är det du påstår? Att man inte kan titta på Valdebatten med allt Åkesson har sagt?
Är det vad du påstår här ? Har man då klippt och skurit i debatten och censurerat Åkesson?

Driver du med mig? Du menar att läsarna och tittarna ska behöver leta sig fram till exakt rätt ögonblick i en 3 timmar lång sändning för att förstå vad som sades?

• Det finns artiklar om detta på SVT:s sajt. De kan lägga ut klippet i dessa. Har inte gjort det.

• De har nyhetssändningar. De valde i Rapport att kapa inlägget.

• De har inte publicerat inlägget i sin helhet i textform i några artiklar.

Återigen, de vet att det här är en soppa utan dess like.
Senast redigerad av Noone1 2018-09-08 kl. 20:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Sverige är värre än en bananrepublik.

1. Åkesson säger något där början är lite klumpig men repliken i sin helhet är oförargerlig.
2. En pensionsmässig SVT-journalist som är ansvarig utgivare får panik efter att ha hört de första två meningarna - och sett Annies reaktion - och bestämmer sig för att SVT måste kommentera.
3. Detta blir toppnyhet bara 40 timmar före valet.
4. Alla MSM-medier i hela Sverige väljer att publicera en styckad version av repliken där hela poängen går förlorad. Orsak: De gillar inte gillar SD.
5. SVT-kvinnan går ut och förstärker lögnen om vad Åkesson sa.
6. SVT-kvinnan korrigerar sin lögn efter att SD gått ut med ett pressmeddelande.

Undra på att våra nordiska grannländer glor på oss helt oförstående...

Beslutet är inte taget av en ensam galning, utan fler på SVT är inblandade. Det sitter ett gäng i kontrollrummet och följer debatten, bland annat Anne Lagercrantz:

Citat:
Anne Lagercrantz, divisionschef för SVT Nyheter, säger också hon att det var rätt beslut att ta.
---
– Vi bekräftar att det här är ett svårt beslut att fatta, det finns inte jättemycket praxis på det här området. Vi försöker efter bästa förmåga tillämpa ett regelverk som säger att vi ska ta avstånd från grova generaliseringar av den här typen. Sedan är det så klart upp till Granskningsnämnden att avgöra om det är rätt eller fel, säger Anne Lagercrantz.

Blev inte uttalandet ordentligt bemött i debatten?

Nej, det var vår bedömning i kontrollrummet.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/sd-far-ingen-ursakt-av-svt-hotar-bojkotta-valvakan/

Det har också framkommit att flera SVT-chefer var på plats under sändningen. Frånsett Anne Lagercrantz har inget annat namn dykt upp, men vore såklart av intresse. Helin ? Stjärne ?
Citera
2018-09-08, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Du kan ju fråga dig själv varför SD har ökat massivt bland den invandrade befolkningen och se vad din vänsterblivna hjärna kommer fram till.
Eftersom allt på Flashback som inte är SD, NMR eller AFS uppfattas som vänstervridet vill jag börja med att tacka för komplimangen!

Beträffande frågan kring varför invandrare röstar på SD finner jag det föga förvånande eftersom de fascistoida och xenofobiska elementen hos dessa ingalunda är färre än hos någon annan etnisk grupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in