2018-09-08, 17:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det stämmer att jag har källa med insyn. Våra samtal har mestadels handlat om utredningsåtgärder och vi har inte berört MGM på något djupare plan.
Min källa har varit väldigt tydlig med att sätta gränser för vilka uppgifter som hen varit bekväm med att dela och inte.

Den information som jag fått gällande SD kommer från personer i hans närhet, mestadels via PM och möten med människor. Det som framkommit handlar till stor del om hans (avvikande) beteende, vad han sagt och gjort i samband med fallet samt vissa personlighetsdrag.
Flera uppgifter är samstämmiga och har framförts av olika personer utan koppling till varandra. Därav drar jag slutsatsen att det finns substans i det som framkommit.

Tack! Det var en förklaring där utförligheten i princip talade för sig själv.

Vad gäller ”märkligt betende” så behöver det förvisso inte betyda ett skvatt, men adderar man ett mord (på en kvinna) av detta slag och väger in lite olika omständigheter så är det klart att han glider upp i toppen bland misstänkta.

Andra skulle nog sätta andra typer av gränser för sitt beteende när man befinner sig i lite nya och tuffa livsomständigheter. Tror jag.

Nu har jag ingen möjlighet att avgöra om ”sherlocks” uppgift om att SD fejkade LW:s signatur och närvaro vid cachning tillhör verkligheten elelr ej, men allt kring det där antyder ju en person som kommit lite vilse. Det kan iofs vara helt oskyldigt, men har det bäring så antyder det en skam över att han är på geocaching helt ensam, eller över att han är utan familj (då i alla fall), eller, att han försöker ”pinka in” LW eller ngt liknande. I alla händelser så faller ju ljuset på vad fan han gör ute i skogen själv när han kunde måla om badrummet eller något. Sen kan det ju finnas ”fullgoda” skäl ändå egentligen, men synbart upplever SD det/något som ett problem — ett (civil-)statusproblem, för att vara exakt. Vilket egentligen inte är myclet att säga om iofs., men som det finns bättre eller sämre sätt att hantera över tid. Han vill väl träffa folk... (folk som då f.ö. råkar bestå uteslutande av geocachare, och där hans familj och hans älskarinna/-or ingår...)

Sammantaget är han i skogen för att få sin (oförändrade) status speglad, igen och igen och igen. Vilket väl också faller under självgratifikationsbeteende...

Han lider synbarligen av betydande självbekräftelsebehov. Lite ”do or die” / till varje pris.

Det blev en lång diskussion.
Citera
2018-09-08, 17:49
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Utredarna söker vittnen/informationskällor.

1. Ett par säger sig ha samtalat med en (Peter-letande) person på en marknad 2018-05-20. Denna äldre kvinna ska ha berättat att hon sett någon tala utanför en bostad i närheten av FP på mordnatten, om jag uppfattat det rätt.

2. Någon/några person/er påstår sig ha skådat två yngre cykelutrustade kvinnor promenera i närheten av LW:s bostadsområde den ödesdigra kvällen/natten, om jag förstått saken rätt.

Mina spekulationer:

Då den Peter-letande damen ännu inte givit sig till känna undrar jag om hon existerar överhuvudtaget eller om hon valt att tiga av någon anledning. Det skulle även kunna förhålla sig så att paret som påstår sig ha påträffat damen egentligen är primärkällor som endast vågar berätta vad de sett via en fiktiv sådan, tänker jag.

Den/de som sett de två yngre kvinnorna måste väl rimligtvis vid tillfället då dessa observerades ha befunnit sig i närheten där de två cykelförsedda strosade, funderar jag? Har den/de som påstår sig ha sett kvinnorna inte själv/a sett något annat av vikt vid detta tillfälle, kan man undra?

Båda ”vittnesefterlysningarna” har liknande karaktär, tycker jag. Vi (allmänheten) serveras dem i form av sekundärkällor som har (vad jag upplever diffusa) uppgifter om eventuella primärkällor.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-09-08 kl. 17:59.
Citera
2018-09-08, 18:00
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack! Det var en förklaring där utförligheten i princip talade för sig själv.

Vad gäller ”märkligt betende” så behöver det förvisso inte betyda ett skvatt, men adderar man ett mord (på en kvinna) av detta slag och väger in lite olika omständigheter så är det klart att han glider upp i toppen bland misstänkta.

Andra skulle nog sätta andra typer av gränser för sitt beteende när man befinner sig i lite nya och tuffa livsomständigheter. Tror jag.

Nu har jag ingen möjlighet att avgöra om ”sherlocks” uppgift om att SD fejkade LW:s signatur och närvaro vid cachning tillhör verkligheten elelr ej, men allt kring det där antyder ju en person som kommit lite vilse. Det kan iofs vara helt oskyldigt, men har det bäring så antyder det en skam över att han är på geocaching helt ensam, eller över att han är utan familj (då i alla fall), eller, att han försöker ”pinka in” LW eller ngt liknande. I alla händelser så faller ju ljuset på vad fan han gör ute i skogen själv när han kunde måla om badrummet eller något. Sen kan det ju finnas ”fullgoda” skäl ändå egentligen, men synbart upplever SD det/något som ett problem — ett (civil-)statusproblem, för att vara exakt. Vilket egentligen inte är myclet att säga om iofs., men som det finns bättre eller sämre sätt att hantera över tid. Han vill väl träffa folk... (folk som då f.ö. råkar bestå uteslutande av geocachare, och där hans familj och hans älskarinna/-or ingår...)

Sammantaget är han i skogen för att få sin (oförändrade) status speglad, igen och igen och igen. Vilket väl också faller under självgratifikationsbeteende...

Han lider synbarligen av betydande självbekräftelsebehov. Lite ”do or die” / till varje pris.

Det blev en lång diskussion.

Tänkvärda reflektioner!
Det någon gör kan såklart tolkas olika beroende på i vilken kontext denne någon gör det hen gör. Med olika delar som sätts tillsammans så klarnar bilden.

Dina funderingar angående en skogsmulle som inte finns om han inte syns är i alla fall för mig en något logisk förklaring till knepigheterna.
Senast redigerad av LimeTime 2018-09-08 kl. 18:15.
Citera
2018-09-08, 18:06
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Jag har följt tråden en längre tid, men har inte varit med tillräckligt länge för att vara impregnerad med SD. Dvs att man diskuterar andra gärningsmän förväntar man sig inte: "Varför inte SD?" som svar varje inlägg.
Jag läste hans gamla facebook och tyckte att han verkade lite egen, liksom barnslig.
Om han har varit kär i LW länge och hans förhållande tog slut kanske han tänkte på LW.
Han hade inget jobb som gjorde att han flyttade till just Örebro.
LW och han badade i äventyrsbad osv. Om han var det minsta lik den stalker jag hade, kanske han har gått och trott att allt var fixt och färdigt med LW. Men det är bara ett förslag bland andra.

Det är väl alla i det här fallet?

En massa vuxna geocach tomtar som är ute och leker
24/7.
Citera
2018-09-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Utredarna söker vittnen/informationskällor.

1. Ett par säger sig ha samtalat med en (Peter-letande) person på en marknad 2018-05-20. Denna äldre kvinna ska ha berättat att hon sett någon tala utanför en bostad i närheten av FP på mordnatten, om jag uppfattat det rätt.

2. Någon/några person/er påstår sig ha skådat två yngre cykelutrustade kvinnor promenera i närheten av LW:s bostadsområde den ödesdigra kvällen/natten, om jag förstått saken rätt.

Mina spekulationer:

Då den Peter-letande damen ännu inte givit sig till känna undrar jag om hon existerar överhuvudtaget eller om hon valt att tiga av någon anledning. Det skulle även kunna förhålla sig så att paret som påstår sig ha påträffat damen egentligen är primärkällor som endast vågar berätta vad de sett via en fiktiv sådan, tänker jag.

Den/de som sett de två yngre kvinnorna måste väl rimligtvis vid tillfället då dessa observerades ha befunnit sig i närheten där de två cykelförsedda strosade, funderar jag? Har den/de som påstår sig ha sett kvinnorna inte själv/a sett något annat av vikt vid detta tillfälle, kan man undra?

Båda ”vittnesefterlysningarna” har liknande karaktär, tycker jag. Vi (allmänheten) serveras dem i form av sekundärkällor som har (vad jag upplever diffusa) uppgifter om primärkällor.

Ja efterlysningarna har nog ord vägd på guldvåg. Primärkällorna gör sig väl bäst som diffusa. Tjejerna kanske redan har varit på förhör. Hoppas efterlysningen finns på Instagram eftersom Facebook inte alltid används av 18-åringar.
Det kan vara ett tips i den stora rutintips-högen som visar sig intressant i skenet av damens eller andra uppgifter
Kan tänka mig att damen kom i samspråk på ett naturligt sätt i en kö eller så då hon frågade om de hade sett sonen Peter. LW-mordet var väl ett allmänt samtalsämne som kom på tal vid den tiden, och hon berättar att hon vaknade den natten av en mansröst utanför hennes bostad.
Dock kan det vara som du säger att primärvittnena har lagt ihop två och två, men då tror inte jag att namnet Peter hade publicerats.
Villaområdet på andra sidan vägen borde väl vara relativt snabbknackat av aspiranter, men sen finns det ju högre hus längre bort.
Citera
2018-09-08, 18:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ja efterlysningarna har nog ord vägd på guldvåg. Primärkällorna gör sig väl bäst som diffusa. Tjejerna kanske redan har varit på förhör. Hoppas efterlysningen finns på Instagram eftersom Facebook inte alltid används av 18-åringar.
Det kan vara ett tips i den stora rutintips-högen som visar sig intressant i skenet av damens eller andra uppgifter
Kan tänka mig att damen kom i samspråk på ett naturligt sätt i en kö eller så då hon frågade om de hade sett sonen Peter. LW-mordet var väl ett allmänt samtalsämne som kom på tal vid den tiden, och hon berättar att hon vaknade den natten av en mansröst utanför hennes bostad.
Dock kan det vara som du säger att primärvittnena har lagt ihop två och två, men då tror inte jag att namnet Peter hade publicerats.
Villaområdet på andra sidan vägen borde väl vara relativt snabbknackat av aspiranter, men sen finns det ju högre hus längre bort.

Varför skriver du "sonen"?
Citera
2018-09-08, 18:15
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad skulle det kunna var för provsvar som skulle kunna fria honom helt tänker du? Jag ifrågasätter inte dig. Frågar av ren och skär nyfikenhet och okunskap?

Jag förstår att testerna mycket väl kan visa DNA från mgm.
Tänker du att något prov skulle kunna visa på annan gm? Eller vilket annat provsvar skulle annars kunna fria honom helt?

Sorry för sent svar, börjat checka ut lite mer från tråden.

Vet inte vilken typ av tester NFC fortfarande analyserar, eller vad man nyligen har skickat in för vidare granskning. Men eftersom man varken har kunnat avskriva eller häkta MGM med de svar som hittills har kommit, tror jag att mycket ännu är öppet. Och att utredningen kan svänga tills dess att alla provsvar är klara.

Tror inte att det dröjer endast pga överbelastning, utan lutar mot att testerna även är komplicerade, eller svåra att tyda. Tex kontakt-DNA som jag varit inne på tidigare, el dylika spår som kräver mer avancerad teknik.

Då SD fortfarande hålls som misstänkt gissar jag att det finns spår av honom på kroppen och/eller platsen. Men att det i sig inte bevisar mord. Spåren kan tex vara en blandning av flera personers DNA, som är olika starka, har tillkommit på olika sätt och vid olika tider. Kan vara kontakt-DNA som "landat" genom sekundär överföring, via objekt eller tredje person. Saker som gör det hela mer... kruxigt. Och som i sin tur försvåras av att kroppen låg utomhus så länge. 😞
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-09-08 kl. 18:41.
Citera
2018-09-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Undrar om någon har någon info om JS:s bakgrund.

Var är han född?
Var har han studerat?
När och i vilket sammanhang lärde han känna LW?

När jag såg bild på honom gick mina tankar åter till DFT (Den Förbjudna Teorin, som man ej får nämna i denna tråd utan att få en massa påhopp) i vars tråd det de senare dagarna skrivits om ett signalement som stämmer rätt skapligt in på JS.

Därav min undran om någon vet lite om hans bakgrund.

Jag förstår inte varför man ska spekulera i alternativa gärningsmän? De har en misstänkt. Om det skulle visa sig att han är oskyldig förstår jag. Ni drar in oskyldiga människor. Helt vansinnigt!
Citera
2018-09-08, 18:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Det fetade: framkommer det i artikeln i NA?

Jag har bara läst att hon letade efter ”någon” vid namn Peter.

Och att hon ”sett” ”någon” ”prata” - inte att hon ”hört”, och inte att det skulle vara en ”mansröst”.

Men jag kan så klart ha missat detta.
Citera
2018-09-08, 18:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Tänkvärda reflektioner!
Det någon gör kan såklart tolkas olika beroende på i vilken kontext denne någon gör det hen gör. Med olika delar som sätts tillsammans så klarnar bilden.

Dina funderingar angående en skogsmulle som inte finns om han inte syns är i alla fall för mig en logisk förklaring till knepigheterna.

Många verkar också ha någon slags fobi mot att göra saker på egen hand.
Citera
2018-09-08, 18:18
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergabo
Jag förstår inte varför man ska spekulera i alternativa gärningsmän? De har en misstänkt. Om det skulle visa sig att han är oskyldig förstår jag. Ni drar in oskyldiga människor. Helt vansinnigt!

Nämen ok, då kan vi ju sätta punkt för tråden här och lugnt avvakta FUP.
Citera
2018-09-08, 18:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Undrar om någon har någon info om JS:s bakgrund.

Var är han född?
Var har han studerat?
När och i vilket sammanhang lärde han känna LW?

När jag såg bild på honom gick mina tankar åter till DFT (Den Förbjudna Teorin, som man ej får nämna i denna tråd utan att få en massa påhopp) i vars tråd det de senare dagarna skrivits om ett signalement som stämmer rätt skapligt in på JS.

Därav min undran om någon vet lite om hans bakgrund.

Utifrån DFT så är ju ALLA män runt LW väldigt
intressanta.
Jag tror fortfarande på den teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in