Citat:
Ursprungligen postat av
svenab
Jag har gissat på 23,9% fast jag hoppas på mer än så. En sak som får mig att tro att de kanske trots allt fördubblar sitt resultat ännu en gång är en debatt från Rydbäcksgymnasiet som sändes på SvT Forum igår.
SD-debattören blev hela tiden blev utsatt för bu-rop från publiken vilket de andra debattörerna slapp. När sedan röstsiffrorna för publiken presenterades så vann SD med god marginal framför M. Vänstern var reducerad till småpartier.
Rydbäcksgymnasiet är nog inte typiskt, för det såg väldigt "vitt" ut på bänkraderna.
Det visar dock att folk fortfarande skäms för att visa sina SD sympatier, inför andra, medan vänstern inte skäms det minsta med att hindra en fri debatt.
Ja, för vänstern har ju etablissemanget på sin sida (än så länge). Det vet de antingen medvetet, eller omedvetet, därför kan de fritt ge uttryck för sin gallimatias, medans vettiga människor vackert får knyta näven i fickan och hålla käften. Bara det är en anledning att rösta SD i morgon.
Men för att anknyta till opinionsundersökningarna, så är det du beskriver en ganska så illustrativ bild av hur det fungerar i samhället och det vet nog undersökarna vid det här laget. Jag tror också att de är bättre i detta valet att ta hänsyn till dessa "skämseffekter" som du beskriver. Frågan är bara hur bra de blivit?